Toon posts:

2500 euro video editing systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 404 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga voor mijn pa een systeem voor video-editing in elkaar zetten. Het budget voor de pc (incl. monitor) is 2500 euro. Ik heb niet zo veel verstand van video-editen, vandaar dat ik om advies van jullie vraag. Heb de search al gebruikt, maar kwam veel oude topics tegen, die dus niet relevant meer zijn.

Wat videokaart betreft twijfel ik tussen:

radeon9700PRO / radeon9500 / parhelia

Ik heb gehoord dat de parhelia een superieure 2D kwaliteit levert. Het systeem hoeft verder geen spellen te draaien, dus 3D eye candy is niet belangrijk. Kan iemand mij beargumenteerd advies hierover geven?

Wat CPU betreft,

2,8GHz P4 / XP2600+ / 2800+

Qua prijs verschillen de high-end procs van amd en intel weinig. De P4 heeft echter een 533 MHz fsb, waardoor ik weer aan het denken ben. De slechte leverbaarheid van de 2800+ speelt ook een rol.

geheugen:

In de planning zit minimaal 1 GB. Is het zo dat video-editing zeer geheugen-intensief is? Dus hoe meer/sneller, hoe beter? Is 2GB overkill? En welk geheugen...pc2100 / pc2700 / pc3200 DDR, of is dat alleen interessant voor oc'en? De hogere data-overdracht wordt toch veroorzaakt door een hogere fsb? Het systeem gaat niet oc'ed worden. Correct me if i'm wrong a.u.b.

De rest van de hardware is het probleem niet. De combinatie processor-mem-videokaart zorgt voor twijfels. Zijn er tweakers die bereid zijn mij wat advies te geven? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Processor kracht is van belang, videokaart maakt niet veel uit, al hoewel bv. de Geforce 4 ti4200 zelf realtime codeert. Maar een leuke processor en een Pinnacle kaart. Kijk is op de site van Pinnacle en ook op GOT is hier zat over te vinden.

Kwa prijs moet je er makelijk kunnen komen!!! Dus denk aan:
- processor (hoog mogelijk)
- HDD ruimte (nodig om je films op te capturen)

En een RAID controller sta ik niet echt meer achter, een klant van mij had een Promise Raid kaartje PCI en een Video-editing kaart van Pinancle. Als dit allebij op volle toeren draaie was de Nothbridge bandbreedte vol en kreeg je af en toe een streep. Alles vervangen en na heel veel bellen en mailen kwam Promise er mee dat het hier aan moest liggen... dus Raid eruit en alles gewoon op IDE. En draaide als een tierelier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnny.xxx
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-03 12:11
ik denk dat het ook slim is om te kijken naar een of meerdere harde schijven met een hoge en stabiele doorvoer, raid0 ofzo. verder maken die proc's nietzoveel uit qua snelheid, lekker voor een 2600+ of een P4 gaan.
en aangezien geheugen niet duur is, lijkt me 1024wel lekker, pc2700 want pc3200 is alleen handig bij spellen (dacht ik hoor)

oja als vidkaart kan je naar mijn idee het beste een 9500 non pro nemen, goede 2D en de snelheid van de pro of 9700(pro) heb je in dit geval helemaal niet nodig

[ Voor 21% gewijzigd door johnny.xxx op 17-02-2003 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

johnny.xxx schreef op 17 februari 2003 @ 01:19:
ik denk dat het ook slim is om te kijken naar een of meerdere harde schijven met een hoge en stabiele doorvoer, raid0 ofzo. verder maken die proc's nietzoveel uit qua snelheid, lekker voor een 2600+ of een P4 gaan.
en aangezien geheugen niet duur is, lijkt me 1024wel lekker, pc2700 want pc3200 is alleen handig bij spellen (dacht ik hoor)
RAID controller raad ik af, zonder werkt het ook prima, zie 1 post terug :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnny.xxx
Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 01:21:
[...]

RAID controller raad ik af, zonder werkt het ook prima, zie 1 post terug :9
ik kan niet zo snel typen hoor :P

nee ik heb meerdere systemen met een raid-0 setup mogen leveren en die gingen allemaal goed, nergens probs mee (zolang je die edding kaart maar busmasterd )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

denk dat je zowieso voor editing
dualhead en een goeie Quadro ofzow kan nemen..
en dan wel op een MAC

[ Voor 13% gewijzigd door gitaarwerk op 17-02-2003 01:24 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waar heb ik die Pinnacle-kaart dan voor nodig? Ik was van plan een videokaart met video-in aan te schaffen. Of een mobo met onboard firewire (of USB2) voor data transfer van cam naar HD.
De processor-kracht was ik van op de hoogte.
De RAID 0 config zat echter wel in de planning. Ik neem een mobo met onboard RAID (weet niet of dat verschil maakt). Als ik problemen ondervind, weet ik iig dat dit een oorzaak kan wezen (thnx voor de tip).
Iemand een opmerking over het geheugen-dilemma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geheugen, tja, moet gewoon kijken wat een beetje in het budjet past op het moment, als je net wat sneller kan doen, doen, natuurlijk. Maar het is niet noodzakelijk. Ik ken klanten die videobewerken op een 1,5GHz en 256 MB DDR geheugen. Duzz, tja, ligt er een beetje aan wat je over heb :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnny.xxx
Verwijderd schreef op 17 februari 2003 @ 01:24:
Iemand een opmerking over het geheugen-dilemma?
nou als je nog geld over hebt kan 2048Mb pc2700 natuurlijk geen kwaad :)
het is dan natuurlijk zo dat je systeem niet hoeft te swappen tijdens het edditen, dat is weer beter voor de kwaliteit :)
Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 01:26:
Geheugen, tja, moet gewoon kijken wat een beetje in het budjet past op het moment, als je net wat sneller kan doen, doen, natuurlijk. Maar het is niet noodzakelijk. Ik ken klanten die videobewerken op een 1,5GHz en 256 MB DDR geheugen. Duzz, tja, ligt er een beetje aan wat je over heb :D
ik heb ze nog die een p3 500 met 128Sd-R hebben :P

[ Voor 39% gewijzigd door johnny.xxx op 17-02-2003 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gitaarwerk schreef op 17 februari 2003 @ 01:24:
en dan wel op een MAC
Nogmaals: Ik ben hier niet erg in thuis, vandaar dit topic. "dualhead" :? en die quadro...waarom? Is het niet beter met een parhelia?

MAC is out of the question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deDorus
  • Laatst online: 02-10 15:31

deDorus

Meisje, ik ben een C-man...

Als dit allebij op volle toeren draaie was de Nothbridge bandbreedte vol en kreeg je af en toe een streep.
Had hij zij'n schijven soms gemirrord? :?
Maar inderdaad je schijven bepalen uiteindelijk of er met je systeem wel of niet editen valt. Ik zelf 2 jaar lang op een P3-500 met Promise Ultra66 gewerkt en nooit last gehad van 'dropped frames'.
'Wijs' geworden na een hardeschijf crash midden in een project gebruikt ik nu Raid 5 mbv Promise SX6000. Grafische kaart is gewoon GF2 GTS, gaat prima.
Eventueel een dual-screen videokaart indien gewenst.
1GB geheugen is genoeg, meer mag natuurlijk ook.
Neem je een 'kale' firewire kaart of een special kaart van Pinnacle, Canopus of Matrox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:08

job

johnny.xxx schreef op 17 February 2003 @ 01:19:

oja als vidkaart kan je naar mijn idee het beste een 9500 non pro nemen, goede 2D en de snelheid van de pro of 9700(pro) heb je in dit geval helemaal niet nodig
een ati heeft een leuk beeld, maar het is nog altijd een stuk minder dan de matrox kaarten.

Count_Grishnackh jij hebt het over een matrox parhelia, maar die is niet geweldig
een goede 2d kaart is de matrox g450. hoewel een oudje is de 2d kwaliteit toch echt beter.

en voor de video-in kan je het beste een aparte video-bewerkings kaart nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnny.xxx
Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 01:27:
[...]

Nogmaals: Ik ben hier niet erg in thuis, vandaar dit topic. "dualhead" :? en die quadro...waarom? Is het niet beter met een parhelia?

MAC is out of the question
queadro lijkt me een beetje onzin, je gaat niet renderen met je vidkaart.
en die ati heeft ook dual functie en is niet zo heel erg duur met een goede 2D kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 februari 2003 @ 01:26:
HEt is dus niet zo dat 2GB, bijvoorbeeld, overkill is? Het budget is behoorlijk, dus als ik geld over hou dan maak ik dat op aan geheugen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deDorus

deDorus

Als je budget heb stop er dan een speciale kaart in, zodat je realtime preview kunt doen op een externe monitor. Welke software wil je gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnny.xxx
het is natuurlijk wel weer zo dat als je 2Gb wilt nemen dat je dan 4 Dimm banken moet hebben ( of 2X 1024 nemen maar das weer veel te duur)

mischien is een granite bay bordje met 3.06Ht P4 handig, kan je wel lekker doorstampen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de video-in wilde ik gewoon een "kale" on-board firewire-poort gebruiken. Ik begrijp dat die data gecomprimeerd naar de harde schijf moet en dat een pinnacle-kaart dat bijvoorbeeld meteen doet? Als harde schijven wil ik er twee in een RAID 0 config. 2 x 120GB 7200 rpm. IDE of S-ATA, daar ben ik nog niet uit. S-ATA HD's heb ik tot nu toe alleen van Seagate gezien (B'cuda V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

johnny.xxx schreef op 17 February 2003 @ 01:26:
ik heb ze nog die een p3 500 met 128Sd-R hebben :P
offtopic:
Ja, een PC is zo oud als je hem zelf vind :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
johnny.xxx schreef op 17 February 2003 @ 01:33:
het is natuurlijk wel weer zo dat als je 2Gb wilt nemen dat je dan 4 Dimm banken moet hebben ( of 2X 1024 nemen maar das weer veel te duur)

mischien is een granite bay bordje met 3.06Ht P4 handig, kan je wel lekker doorstampen :)
Die 3.06GHz vind ik VEEL te duur. Wat die 2GB betreft...je hebt gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deDorus

deDorus

Niet comprimeren, gewoon de DV-stream als AVI op je schijf, kost 1 GB per 4 minuten, dus met 240 geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnny.xxx
Verwijderd schreef op 17 februari 2003 @ 01:37:
[...]

Die 3.06GHz vind ik VEEL te duur. Wat die 2GB betreft...je hebt gelijk
mischien maar dan heb je wel veel meer power in je bewerking zitten :)

edit:
oe dat klinkt wel heel erg als een intel reclame :P

[ Voor 12% gewijzigd door johnny.xxx op 17-02-2003 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
deDorus schreef op 17 februari 2003 @ 01:33:
Als je budget heb stop er dan een speciale kaart in, zodat je realtime preview kunt doen op een externe monitor. Welke software wil je gaan gebruiken?
Ik ga hem niet gebruiken, hij is voor mijn vader. Heb je een tip voor editing-software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deDorus

deDorus

MovieMaker is gratis, maar kan niet terug schrijven naar DV of ander serieus formaat.
Studio 8 van Pinnacle is goedkoop en erg populair bij beginners.
Zelf gebruik ik al jaren Adobe Premiere, omdat ik niet beter weet...
Pinnacle levert tegenwoordig bij hun duurdere kaarten Edition DV ipv Premiere. Schijnt ook goed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnny.xxx
doe het zo:

P4 3.06Ht @ 750€
granite bay @ 250€
mem 2X512@ 120€ = 240€
bewerkingskaartje@ 250€
9500 @ 220€

=1710€
en de rest mag je zelf weten :)

[ Voor 4% gewijzigd door johnny.xxx op 17-02-2003 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
johnny.xxx schreef op 17 February 2003 @ 01:38:
[...]

mischien maar dan heb je wel veel meer power in je bewerking zitten :)

edit:
oe dat klinkt wel heel erg als een intel reclame :P
Zal dat verschil zo aanmerkelijk wezen dan? Met jouw combinatie ga ik tevens over het budget heen. Ik zal het met mijn pa overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-06 21:45

SiGNe

Ook hoi!

Videokaart is in dit geval helemaal niet belangrijk!
Ik neem tenminste aan dat de video's op video of DVD gezet zullen worden?
Je gebruikt die machine alleen om te editten en te processen, hoe beer je proc en tvkaart zijn hoe sneller dit klaar is.
Het enige wat de videokaart aan hoeft te kunnen is een film afspelen.

Niet?
[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syllaz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-10 13:26
Laatst ook een video editing/3d machine gebouwd met de volgende specs:
Dual AMD 1800 op een asus bordje
1 GB PC 2700
Matrox G550 (2 monitoren voor alle venstertjes en preview sjit)
2 x 120 GB WD harde schijven
MPEG4 Hardware encoder/decoder
DVD-fikker

Belangrijk is dat je dual cpu power nodig hebt, veel geheugen en die MPEG kaart (realtime capturen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dual cpu power, wordt dat dan ondersteund door de software? Ik neem aan van ja, en welke software ondersteunt dit?

Kan een XP ook gebruikt worden in multiprocessor systemen of is daar een MP noodzakelijk voor? Heb een tijd geleden gelzen dat de "oudere" XP's zonder veel moeite in een multiproc omgeving kunnen worden gebruikt. Ik vraag me af of dit met de nieuwere XP's ook zo is (2400+ e.d.).

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2003 02:22 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-06 21:45

SiGNe

Ook hoi!

Dual CPU is helemaal niet nodig, ik neem niet aan dat je vader Matrix-achtige scenes wil gaan produceren :)
De TVkaart doet het meeste werk

Niet?
[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Ik hoor wel veel onzin moet ik zeggen. Wat het allerbelangrijkste is bij videoberwerking zijn een goede (lees niet vele mhzen) CPU en een goede bewerkingskaart (ja, met software).

Ik zou absoluut voor de P4 gaan, deze heeft en een hogere FSB en een langere pipeline dan de Athlon XP. 2 GB geheugen is overkill, snelle en grote hd is een must, 7200 rpm is niet nodig zolang hij maar een taak heeft (dus 2 schijven waarvan een puur voor de video)

Een goede bewerkingskaart is ook een pre! Wou je alleen uitvoeren naar dvd/vcd? Dan volstaat een firewire kaart, wil je ook naar analoog ga dan kijken naar de Pinnacle DV500 DVD. Of ga anders even op hun site kijken, staan meestal genoeg tips voor een ideaal systeem.

Canon Digital Ixus V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dual cpu zou ik zowiezo doen als je gaat editen.. Dan "schokt" de pc een stuk minder namelijk en het gaat sneller.. Helemaal als je er 2gig geheugen ingooit en dan natuurlijk 2X80gig in raid0 zetten.. dan heb je een beer van een machine, daarnaast een goede videokaart die 2 monitoren tegelijk aankan (dus dual ramdacs), en een videokaart speciaal voor de video-in (zoals inderdaad een pinacle dv500 of iets in die trend). dan heb je alle onderdelen die je nodig hebt, en kun je perfect editen.

/edit/
reactie op de post hierboven:
de p4 mag dan net sneller zijn als 1 athlon XP, maar niet dan 2 athlon MP's.
met 2 mp's heb je stuk snellere bak, en hij werkt "smoother"..

vervolgens:
2GB intern is GEEN overkill.. hoeveel geheugen denk je dat een videotje inneemt (ongecomprimeerd), en wanneer je ermee aan het editen gaat??
swappen gaat de pc bijna altijd met video-editing, maar hoe meer geheugen, hoe sneller het gaat aangezien hij dan niet de hele tijd naar de hd hoeft te schrijven en te lezen..

/edit/

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2003 02:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnny.xxx
Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 02:37:
vervolgens:
2GB intern is GEEN overkill.. hoeveel geheugen denk je dat een videotje inneemt (ongecomprimeerd), en wanneer je ermee aan het editen gaat??
swappen gaat de pc bijna altijd met video-editing, maar hoe meer geheugen, hoe sneller het gaat aangezien hij dan niet de hele tijd naar de hd hoeft te schrijven en te lezen..

/edit/
als 1024Mb stripjes niet zo duur waren zou ik het hem ook aanraden ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RawPeanut schreef op 17 February 2003 @ 02:36:
Ik hoor wel veel onzin moet ik zeggen. Wat het allerbelangrijkste is bij videoberwerking zijn een goede (lees niet vele mhzen) CPU en een goede bewerkingskaart (ja, met software).

Ik zou absoluut voor de P4 gaan, deze heeft en een hogere FSB en een langere pipeline dan de Athlon XP. 2 GB geheugen is overkill, snelle en grote hd is een must, 7200 rpm is niet nodig zolang hij maar een taak heeft (dus 2 schijven waarvan een puur voor de video)

Een goede bewerkingskaart is ook een pre! Wou je alleen uitvoeren naar dvd/vcd? Dan volstaat een firewire kaart, wil je ook naar analoog ga dan kijken naar de Pinnacle DV500 DVD. Of ga anders even op hun site kijken, staan meestal genoeg tips voor een ideaal systeem.
Een P4 heeft een langere pipeline dan een AthlonXP? Goede cpu is geen snelle bij jou :? Snelle en grote hd is een must, maar 7200 rpm niet nodig :? Zijn 5400 rpm fukkers dan ook snel oid?

Je spreekt jezelf (en andere mensen hiero) tegen met een dubieuze beargumentering.

Ja, uitvoer is alleen naar DVD/VCD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnny.xxx
Verwijderd schreef op 17 februari 2003 @ 03:15:
[...]

Een P4 heeft een langere pipeline dan een AthlonXP? Goede cpu is geen snelle bij jou :? Snelle en grote hd is een must, maar 7200 rpm niet nodig :? Zijn 5400 rpm fukkers dan ook snel oid?

Je spreekt jezelf (en andere mensen hiero) tegen met een dubieuze beargumentering.

Ja, uitvoer is alleen naar DVD/VCD :)
gewoon voor 7200 gaan, die 5€ die je meer betaald per schijf haal je er wel weer uit.
en per clock is de AMD nu nogsteeds sneller, ik heb nu een XP2600+ @2.25 (2800+) en ik kan sneller dan realtime DvD's rippen en coderen in zeer goede kwaliteit, maar het is wel zo dat de p4 in hogere snelheden te krijgen is, en zeker de 3.06 met HT.
de HT toevoeging maakt hem een beetje als 2cpu's dus dat is ook weer handig.
damn nou snap ik er zelf ook niets meer van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Zucht... Ja, de P4 heeft een langere pipeline dat maakt hem GOED (beter voor videobewerking) , een Athlon XP is ook niet slecht maar heb liever een P4 2 Ghz dan een AMD 2000+ voor videobewerking. En ja een dual AMD setup is het mooist, maar ook weer duurder dan single cpu, mocht het budget je toelaten dan dual (maar dan had ik nog liever Xeon) Een 7200 rpm is niet nodig wanneer die harde schijf puur en alleen gebruikt word voor video opslag (wat ik dus al zei). Een 5400 rpm met 80 gb platter is sneller dan een 7200 rpm met 20 Gb platters om maar een extreem voorbeeld te noemen, een 5400 kan in principe de benodigde bandbreedte leveren. Voordeel van een 7200 rpm is wel weer de lagere acces times wat voordelig is als je allemaal gefragmenteerde bestanden hebt. Alleen voordeel is dat het prijsverschil op het moment redelijk klein is, dus..

Aangezien de uitvoer naar dvd/vcd is kan je dus extra geld in misschien een dual setup steken. En nog even over dat geheugen, ik heb in 5 jaar enorm veel setups gezien die exclusief gebruikt werden voor videobewerking en geen daarvan had baat bij meer geheugen dan 1 GB, een snellere cpu (evt met HT) heeft dan veel meer effect.

Oh ja, voor de videokaart. Als je voordelig een Matrox G400 op de kop kan tikken ben je in principe klaar.

[ Voor 11% gewijzigd door RawPeanut op 17-02-2003 03:37 ]

Canon Digital Ixus V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-10 19:10
Gitaarwerk schreef op 17 February 2003 @ 01:24:
en dan wel op een MAC
Een PowerMac is allang niet meer de snelste als het om video editing gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

met alle respect, maar ik lees een hoop onzin hier.

1) CPU: zo snel als je kan betalen. Hoe sneller des te beter. Dual setup zal je weinig helpen aangezien er maar zeer weinig videobewerkingssoftware echt gebruik kan maken van dual-cpu setup's. Dan lievern 1 razendsnelle enkele CPU dan 2 minder snelle dual cpu's. De keuze tussen Intel en AMD is aan jouw. Dat verschil zal je nauwelijks merken.
2) geheugen : minstens 512MB. In werk zelf met Pinancle Studio en Dazzle DVD Complete, maar die 512MB loopt echt niet vol. Als je meer kan veroorloven, doen. Maar zoals iemand al riep, 2GB is waarschijnlijk overkill.
3) Harddisk: liever 2: eentje voor je O/S, en eentje voor je videodata. Die laatste liefst zo groot en snel mogelijk, bijv WD 200GB 7200rpm met 8MB cache. Indien betaalbaar, is raid-0 ook nog een optie, maar niet noodzakelijk. Een DV stream is 3.6MB/sec, en de huidige schijven kunnen dat makkelijk bijhouden.
4) Videokaart: aangezien je de videokaart alleen maar gebruikt de software op je beeldscherm weer te geven heb je hier echt geen exotische hardware nodig. TV-in is ook niet nodig.
5) Input: als je van een DV camera gaat opnemen heb je een firewire kaart nodig. Als je van analoge bron wilt opnemen kan je het beste een Analoog->DV converter gebruiken. Tuurlijk kan je ook een Pinnacle kaart ofzo gebruiken, maar daar zijn vaak audio/video synchronisatie problemen mee, en je hebt weer extra drives en IRQ's nodig. Met een externe converter heb je die problemen niet. Vergeet alsjeblieft direct een oplossing van videokaart met tv-in, want dat levert je brak kwaliteit op. Een dedicated kaart/converter naar DV levert de beste kwaliteit op.

Ik ben momenteel een FAQ over videobewerking aan het schrijven, die zal binnenkort hier verschijnen (hoop ik ;) )

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quitter3
  • Laatst online: 02-09 11:44
Ik zou echt voor een Matrox video-kaart gaan i.c.m. bijv. een Pinnacle capture kaart. Hierbij wordt ook leuke software geleverd.
Matrox levert superieure 2-D.
Aparte capture kaart is echt superhandig en zal echt voor betere kwaliteit zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, bedankt voor de adviezen allemaal. Als ik het goed begrijp heb ik dus niet per se een Pinnacle-kaart nodig, aangezien de bron een DV camera is en het mobo over onboard firewire beschikt. Er kleven blijkbaar wel voordelen aan een dergelijke capturing kaart, hoewel die mij niet geheel duidelijk zijn.
Wat het geheugen betreft: Het zal waarschijnlijk 1GB worden. Iig niet minder en waarschijnlijk niet meer, gezien de prijs en de overkill-factor (alhoewel de meningen hierover verschillen).
De video-in optie op de videokaart is dus een slechte keuze, i.v.m. de brakke kwaliteit. Bedankt hiervoor, dit wist ik niet. Gezien de goede 2D kwaliteit van de Matrox, zal er waarschijnlijk een dergelijke kaart inkomen, alhoewel een radeon9500 ook tot de opties behoort.
Als het budget het toelaat zal ik een dual Athlon overwegen, maar waarschijnlijk wordt het gewoon 1 high-end athlon of pentium. Wat de 3.06GHz-HT betreft: 750 euro voor een processor die over een paar maanden nog maar de helft kost, vind ik kapitaalvernietiging en zal dus waarschijnlijk niet gebeuren (mits mijn ouwe heer daar anders over denkt, hij betaalt nl.) Het zal dus waarschijnlijk een 2,8GHz P4 worden of een Athlon 2600+/2800+.

Indien er nog mensen zijn die hun mening ergens over kwijt willen: die zijn welkom :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

De Pinnacle capture kaarten zijn niets anders dan een PCI kaart met 2 of 3 Firewire ingangen, en een analogen ingang. Op de kaart zit een converter die het analoog signaal omzet naar DV. Da's alles.
En zoals reeds gezegd, dit kan je ook extern laten plaatsvinden, waardoor je dus geen kaart en allemaal poeha nodig hebt. Ik had zelf een Pinnacle, maar liep soms tegen audio synch problemen op. Nu heb ik een Canopus ADVC-100 analoog<->DV converter en ben hardstikke tevreden.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
Parhelia nemen, en met Avid DVXpress gaan draaien, heb je heel veel realtime effecten op je PAL monitor. Werkt zeer relaxed.

Daarbij zou ik een stabiele P4 met een goed merk mobo nemen. Een firewirekaart op Texas Instruments chipset, 2 goede monitoren. 512MB geheugen, en 2x een 80gb voor videoopslag en daarbij een 20gb voor je systeemfiles.

[ Voor 48% gewijzigd door tbusquet op 17-02-2003 18:07 ]

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

$ 1389 voor een software pakket Avid DVXpress? http://www.avid.com/products/xpressdv/. Lijkt me dat dat een beetje overkill is. Ik denk dat topicstarten ook goed kan werken met een Pinnacle Studio of Premiere. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Microkid op 17-02-2003 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Microkid schreef op 17 februari 2003 @ 18:35:
$ 1389 voor een software pakket Avid DVXpress? http://www.avid.com/products/xpressdv/. Lijkt me dat dat een beetje overkill is. Ik denk dat topicstarten ook goed kan werken met een Pinnacle Studio of Premiere. :)
Als je heel veel stabiliteit en gebruiksgemak in wilt leveren wel ja. En om even stout te zijn. De laatste versie is zeker te vinden op het net. Ik doe al sinds circa '95 aan non-linear editing en ik heb de meeste pakketen wel voorbij zien komen en uitvoerig kunnen testen. Ik was altijd een Premiere gebruiker, maar Avid DVXpress is echt het eerste pakket wat snel en vooral heel stabiel werkt. Avid is niet voor niets al jaren geaccepteerd door de profi markt als HET non-lineare montage pakket.

[ Voor 28% gewijzigd door tbusquet op 17-02-2003 18:46 ]

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Wat een overkill allemaal. ik ken iemand die doet semi professioneel videobewerking (montage van documentaires) met een P2-266 en een Miro DC30+

De vraag is als je analoog, digitaal of beide wilt hebben.
Pinnacle heeft veel opyies daarin en kan je beter naar kijken dan een videokaart met TV-in/out

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
Sinclair schreef op 17 February 2003 @ 18:49:
Wat een overkill allemaal. ik ken iemand die doet semi professioneel videobewerking (montage van documentaires) met een P2-266 en een Miro DC30+

De vraag is als je analoog, digitaal of beide wilt hebben.
Pinnacle heeft veel opyies daarin en kan je beter naar kijken dan een videokaart met TV-in/out
Ja, ik moet je deels gelijk geven, ik heb ook bijna een jaar vrolijk met een P2 350 en een DC30+ gedraaid, maar moet je daar eens een effect mee gaan renderen, kan je rustig een uur koffie gaan drinken. Alles behalve ideaal, helemaal omdat de hardware tegenwoordig ontzettend snel geworden is. Bovendien wil hij met firewire gaan werken, en dus met de DV standaard, daardoor zijn analoge capturekaarten zoals de DC30+ van Pinnacle totaal overbodig geworden. En er was ook iemand die zijn dat je het beste een Analoog naar DV transcoder kon gebruiken voor je analoge materiaal en hier ben ik het volledig mee eens. Gewoon terug brengen naar 1 formaat, en gewoon voor native DV-editing gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
WEL veel mhz, ga jij maar eens je filmpje renderen nadat je klaar bent met editen,
als je een beetje film hebt met wat leuke overgang effecten kan je wachten tot je een ons weegt...
dat is voornamelijk allemaal cpu werk...
verder moet je hd gewoon "snel" zijn (wel zo fijn, dan dat je moet gaan wachten als je je filmpje ens wil afspelen, of video gaat capturen, vergeet niet dat we hier over gigabites praten, voor halve minutejes) 7200rpm will do... als je meer wilt kan je raid pakken,
dat vind ik zelf nooit zo'n veilig idee, safer (wel warmer en lawaaiger) is een scsi schijfje

en dan veel geld voor een goede (idd goede) monitor,
19" of meer die makkelijk 1600/1200 op 85hz aan kan...
hoge rez, lekkere grote monitor en een HOGE refreshrate zijn geen overbodige luxe voor zulk werk...

edit
damn, ik hoorde net iemand praten over een MAC :D
(op page 1)
lol, een mac? nou jippie, check deze review maar eens... mac's zijn RIP (totdat de nieuwe G5 komt misschien, maar voorlopig kan je beter een Pc kopen)
http://www.robgalbraith.c...-01/2003_01_07_macpc.html

[ Voor 17% gewijzigd door ixl85 op 17-02-2003 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is/lijkt misschien allemaal erg overkill, ben ik het mee eens. Mij is echter gevraagd een goed (editing)systeem samen te stellen voor 2500 euro. Aangezien ik graag het meeste waar voor mijn geld krijg en mijn belofte een goed systeem te bouwen waar zal maken, heb ik dit topic geopend. Ik weet dat video-editen met een veel minder high-end systeem ook goed gaat, maar ik wil gewoon het best, binnen een budget van 2500 euro.

Microkid, bedankt voor de uitleg over capture kaarten :) . Zoals eerder vermeld heb ik niet veel verstand van video editen, vandaar dat ik jullie hulp even ingeschakeld heb.

tbusquet, bedankt voor de tip over het software-pakket :) .

Het uiteindelijke systeem, of een vgl. tussen een AMD en Intel systeem met bijbehorende prijs zal ik hier nog posten om nog wat op- en aanmerkingen in acht te nemen. Voor vanacht zal dit echter niet gebeuren wegens tijdgebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asus p4pe moederbord. deze is zeer stabiel, heeft firewire onboard, raid 0 en 1 onboard, ondersteunt Hiper Trading (dus een P4 3,06 erop), P4 is beter dan AMD voor videobewerken.
512MB is zat voor videobewerken, het gaat hier om processorkracht. aangezien dit nog maar €100 kost kun je wel voor 1024MB gaan.
Koop een grote monitor (minstens 19")
Gebruik Adobe premiere 6.5 (zit ingebouwde mpeg-2 encoder in)
Koop een dvd-brander (ik ben voorstander van dvd-r, maar daar zijn de meningen over verdeeld)
Zoals je zelf al aan gaf is voldoende schijfruimte een must.
Geforce 4 4400 is voldoende, videokaarten is meer voor gamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:59
Imho best wel veel onzin dingen hier..

Basic-videoeditten kan al prima op een P3-500. Realtime is alleen een ander verhaal..

Raid is niet perse nodig, wel een aparte disk voor OS, en een disk voor het videogedoe. WD 8Mb schijfjes ofzo, loopt prima. (7200rpm uiteraard)

CPU: P4 2.4Ghz of een XP 2200 ofzo. Sneller = in verhouding erg duur.
Dual CPU is leuk, maar ik je software moet t ook ondersteunen.....
512Mb ram.. tja, dat zijn de kosten niet.
Mobo: Gewoon een goed no-nonsens bord. Persoonlijk : Gigabyte plankjes.
Monitor: een GOEIE.... 19" Flat minmaal, met een beetje fatsoenlijke specs. Daar kijk je immers naar!
Eventueel een 2e 15 of 17" scherm voor preview

VGA: Een Radeon 9000. Meer dan genoeg, en ik zie nergens Games staan, dus waarom in godsnaam een 9700 pro of een heavy GF4 weet ik ook niet.

En het belangrijkste: De editing kaart.
Gezien het wat uitgebreidere budget raad ik 1 kaart erg aan:
Canopus DV Raptor serie. Hele goeie kaart, goeie software, zit dus premiere geloof ik bij. Ook realtime effecten mogelijk hiermee. http://www.xtrm.nl/

Tenslotte: een DVD writer... DVD kwaliteit is toch t mooiste, en met het genoemde budget moet dat haalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Allemaal leuk en aardig, maar wellicht kan topicstarter even nader uitleggen wat ie met "editen" bedoelt. Wat wil je gaan doen? VHS banden overzetten op DVD? Vakantiefilmpjes bewerken? Of semi-professionele werkstukken afleveren? Afhankelijk van wat je gaat doen ga je een keus maken uit hardware en software. Als ik even uitga van wat de meeste mensen thuis doen (vakantiefilmpjes in elkaar knutselen, VHS banden naar DVD zetten e.d.) denk ik dat je moet kiezen uit een snelle proc (voor het renderen) en een firewire ingang. Ga je die professionele kant op, denk dan aan een normale proc en een capture kaart met real-time effecten zoals die DV Raptor of een Pinnacle DV500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Microkid, de user van dit systeem zal tot de eerste categorie behoren. Wat "amateuristisch" videobewerken dus. Ik ben dus idd op zoek naar de optie die jij noemt en niet naar professionele capture kaarten. Het budget laat het echter wel toe een behoorlijk systeem te worden.

wussy, het mobo dat jij noemt was idd het mobo dat ik in gedachten had voor een Intel config. Waarom raad je me een gf4-4400 aan als videokaarten meer voor gamers zijn?
Een gf doet zowieso niet ter zake gezien de inferieure 2D kwaliteit t.o.v. een radeon en zeker een matrox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

johnny.xxx schreef op 17 February 2003 @ 01:29:
[...]

queadro lijkt me een beetje onzin, je gaat niet renderen met je vidkaart.
en die ati heeft ook dual functie en is niet zo heel erg duur met een goede 2D kwaliteit
renderen doe ie voornamelijk toch op processor kracht..

dualhead (2 monitoren) is gewoon super handig als je aant beeldbewerken bent .. eigenlijk bijna een must.. ik erger me hier (op deze pc) dat ik geen dual-head gebruik.. (in de studio kan ik niet zonder bijna meer)

een quadro is heel handig met beeldbewerking omdat je veel 2d toch doet.. een matrox is in princiepe ook goed.. ik heb verkeerd verder gelezen : ik dacht 25 000 euro :)

waarom zou een amc out of the question zijn btw ? een pc komt tegenwoordig heel erg in de buurt van de mac, maar de ondersteuning van de apparaten voor video op een mac zijn gewoon enorm beter.. ook met geluid werkt het allemaal wat lekkerder samen.

Ik heb vorig jaar wat gewerkt met een mac, voor photoshop ben iknog een pc liefhebber, maar voor video editing (voor wat ik gedaan heb dan) vond ik de mac een wat grotere "must" idee hebben..

het beste wat je kan doen is even eigenlijk met een grafisch videobewerkingsprogramma werken op PC en mac naast melkaar..als je de mogelijkheid hebt. en dan wel dezelfde programma's

maar ik kan me voorstellen dat mensen PC preferen, aangezien een pc heel snel en heel makkelijk onderdelen vernieuwd en vervangen kunnen worden.

bekijk even wat je voorkeuren zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-10 13:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je vader Adobe Premiere kan gebruiken kan hij beter een Athlon nemen, daar presteert Premiere het beste op. Bij andere software zal de Pentium 4 waarschijnlijk wat voordeel hebben. Premiere is goed in SMP'en, een dual proc heeft dan zeker zin.

Ik zou persoonlijk voor een dual Athlon gaan: stabiel, snel en hoge I/O performance. Voor de storage zou ik een Promise SX4000 nemen met drie grote IDE schijven in RAID 5. De SX4000 is een betaalbare intelligente RAID controller met zeer goede RAID 5 prestaties. Dmv RAID 5 verhoog je de performance én de betrouwbaarheid.

Een Mac is leuk als je geld over de balk wilt gooien of per sé Final Cut Pro of Express wilt gebruiken. De performance is ondermaats in vergelijking met de huidige high-end x86 processors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hier spreekt de kenner :)
ik kan nu redelijk in photohsop werken, maar premiere moet ik nog veel voor doen (gelukkig heb ik hier een ongelezen boer erover ;) )

als ik vragen mag Femme, wat is nou een high-end x86 proc (ik wil dit jaar nog een nieuwe kopen, vooral voor beeldbewerking en audio)
een met hyperthreating of een sual athlon MP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hier is een vergelijking van een P4 2,53GHz, dual Athlon MP 2200+ en dual G4 1GHz in Adobe After Effects:

http://www.digitalvideoed.../features/cw_macvspc2.htm

Performance vergelijking in fotografische software, helaas zonder Athlon:

SMP is in principe altijd beter dan SMT/HyperThreading, maar of een dual Athlon MP sneller zal zijn dan een P4 3,06GHz met HyperThreading hangt nogal af van de software. Als die goed kan multi-threaden en geen relatief voordeel heeft op een van beide proces zal de Athlon MP beter presteren. Voor de prijs van een P4 3,06GHz met een i850E of Granite Bay moederbord bouw je bijna een dual Athlon MP 2600+. Ik zou dan voor de Athlon MP gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik al eerder zei: DUAL CPU nemen... 1gig geheugen, voor opslag e.d. een raid setup (scsi hoeft niet eens), en een kaartje dat 2 beelden op goeie kwaliteit kan afspelen, waar je je geld daarna beter in kan stoppen zijn 2 TFT schermen!!! die op 1280X1024 kunnen, en JA daar heb je wel wat aan :D die dual cpu kan dat aardig aan, en het editen vergt veel van je cpu, maar in het geval van een dual setup, is hij bijna 2 keer zo snel, en heb je VEEEEEEEL minder last van haperen e.d. als je bijvoorbeeld alleen al een simpel mp3'tje wilt afspelen..

De snelheid van je harddisk is daarna het grootste probleem, aangezien die gemiddeld zo'n 40MB/s levert, en een dvd aardig groot is:P (40gig bijna), dan duurt het dus even als je EVEN 20 minuutjes video gaat editen.. een snelle schijfsetup is dus aan te raden (het lieft scsi raid maar das wat prijzig heh)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 03:07:
Zoals ik al eerder zei: DUAL CPU nemen... 1gig geheugen, voor opslag e.d. een raid setup (scsi hoeft niet eens), en een kaartje dat 2 beelden op goeie kwaliteit kan afspelen, waar je je geld daarna beter in kan stoppen zijn 2 TFT schermen!!! die op 1280X1024 kunnen, en JA daar heb je wel wat aan :D die dual cpu kan dat aardig aan, en het editen vergt veel van je cpu, maar in het geval van een dual setup, is hij bijna 2 keer zo snel, en heb je VEEEEEEEL minder last van haperen e.d. als je bijvoorbeeld alleen al een simpel mp3'tje wilt afspelen..

De snelheid van je harddisk is daarna het grootste probleem, aangezien die gemiddeld zo'n 40MB/s levert, en een dvd aardig groot is:P (40gig bijna), dan duurt het dus even als je EVEN 20 minuutjes video gaat editen.. een snelle schijfsetup is dus aan te raden (het lieft scsi raid maar das wat prijzig heh)..
Topicstarter gaf aan dat ie gewoon een "amateur" setup wil, voor het bewerken van vakantiefilms, overzetten van VHS naar DVD e.d. Dan lijkt me jouw bovenstaande setup ver overkill, denk je zelf ook niet?

Ik heb nog geen enkel bewerkingspakket gezien dat sneller kan renderen dan 40MB/sec, waar jij het over hebt. Ik betwijfel dus of je uberhaupt wel weet waar je het over hebt. :? Zeker als je roept dat een DVD 40GB is, terwijl een DVD 4.7GB is.

Mijn advies: leuke CPU, mobo met firewire, 512-1GB geheugen, 2 schijven (1xOS, 1xVideo), Pinnacle Studio of Premiere, en als ie analoog naar binnen wil halen: Canopus ADVC-100. Klaar.
Ik val zelf ook in die categorie, heb een XP2200, en het renderen gaat best nog vlot. En dat is alleen nodig bij vakantiefilmpjes. Bij overzetten van VHS naar DVD kan je, als je slim captured, meteen in MPG capturen. Of eerst in AVI, maar het coderen naar MPEG2 kost dan niet meer tijd dan de opname zelf. En daar kan een amateur best op wachten ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Microkid op 18-02-2003 06:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-10 19:49
Over de proc: Single P4 of dual AMD, afhankelijk van je budget.
1 gig ram is aan te bevelen. Meer is overdreven en onevenredig in het budget.

Kijk eens naar deze twee revieuws van ome tom:
http://www4.tomshardware.com/video/20021126/index.html
http://www4.tomshardware.com/video/20020412/index.html
Tjek als je idd een dergelijke kaart koopt (canopus ezdv oid lijkt me best een aardig plan) de compatabiliteit met verschillende mobo's e.d. Is op de site van Canopus te vinden. Daaruit blijkt ook dat je in elk geval het beste voor ofwel een P4 of dual AMD kan kiezen.

Als videokaart kan je echt het beste een Matrox G550 (of 450) nemen. Pharhelia, Geforce 4 of Radeon 9700 pro zijn echt zonde van je geld en je doet niets met hetgeen waarvoor je betaald.
Wet betreft het geheugen moet je gewoon de (hoogste) snelheid nemen die de chipset ondersteund.

Wat HDD betreft: Vanwege je budget zou ik voor 2 schijven gaan. 1 voor windows + progs en normale bestanden, en een helemaal alleen voor de video. Lekker snelle (7200 rpm, 8 mb cache) minstens 80 gig schijf nemen.
Raid 0 voor de videochijf is leuk maar maakt het wel weer wat duurder.

[ Voor 17% gewijzigd door Jesse op 18-02-2003 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gitaarwerk, is die G550 dualhead? Een Mac is out of the question omdat mijn pa zich echt niet de moeite gaat nemen om daar alleen al aan te wennen (aard van 't beestje |:( ).

25.000 euro :D

Femme, wat voor een mem-mobo-proc-HD combinatie (welke?) zou jij me dan aanbevelen als je het over een dual athlon hebt en rekening houdend met mijn budget (die voor deze combinatie dus ongeveer 1600 euro is) ? Past een dual proc mobo in een "normale" case? En is daar geen loeizware exotische (lees: dure) voeding voor vereist?
Wat ik probeer te zeggen: Die 2500 euro is het budget voor een compleet systeem, niet louter voor mobo-proc-mem-hd. [Wat RAID 5 betreft...dat moet ik even uitzoeken, aangezien ik niet meer weet wat een RAID 5 config inhoudt en hoe dit te realiseren is met 3 HD's :? ]

FireAngelnl, ik kan ook best een superbruut systeem in elkaar zetten dat zeker geschikt zal zijn voor video-editen als ik niet aan een budget gebonden ben. De config die jij noemt is vrijwel onmogelijk te realiseren voor mij :| .

Jesse (en anderen overigens), waarom een aparte schijf voor video? Waarom niet 2 schijven in RAID 0 (of 3 in RAID 5 zoals Femme stelt) en dan...zeg 1 partitie voor video?

Microkid, ik denk dat ik jouw advies opvolg, aangezien ik vermoed dat een dual proc config niet in mijn budget gaat passen (correct me if i'm wrong want dit moet ik nog uitzoeken/-rekenen).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Laatst online: 20:56

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Microkid schreef op 17 February 2003 @ 07:49:
met alle respect, maar ik lees een hoop onzin hier.

1) CPU: zo snel als je kan betalen. Hoe sneller des te beter. Dual setup zal je weinig helpen aangezien er maar zeer weinig videobewerkingssoftware echt gebruik kan maken van dual-cpu setup's. Dan lievern 1 razendsnelle enkele CPU dan 2 minder snelle dual cpu's. De keuze tussen Intel en AMD is aan jouw. Dat verschil zal je nauwelijks merken.
2) geheugen : minstens 512MB. In werk zelf met Pinancle Studio en Dazzle DVD Complete, maar die 512MB loopt echt niet vol. Als je meer kan veroorloven, doen. Maar zoals iemand al riep, 2GB is waarschijnlijk overkill.
3) Harddisk: liever 2: eentje voor je O/S, en eentje voor je videodata. Die laatste liefst zo groot en snel mogelijk, bijv WD 200GB 7200rpm met 8MB cache. Indien betaalbaar, is raid-0 ook nog een optie, maar niet noodzakelijk. Een DV stream is 3.6MB/sec, en de huidige schijven kunnen dat makkelijk bijhouden.
4) Videokaart: aangezien je de videokaart alleen maar gebruikt de software op je beeldscherm weer te geven heb je hier echt geen exotische hardware nodig. TV-in is ook niet nodig.
5) Input: als je van een DV camera gaat opnemen heb je een firewire kaart nodig. Als je van analoge bron wilt opnemen kan je het beste een Analoog->DV converter gebruiken. Tuurlijk kan je ook een Pinnacle kaart ofzo gebruiken, maar daar zijn vaak audio/video synchronisatie problemen mee, en je hebt weer extra drives en IRQ's nodig. Met een externe converter heb je die problemen niet. Vergeet alsjeblieft direct een oplossing van videokaart met tv-in, want dat levert je brak kwaliteit op. Een dedicated kaart/converter naar DV levert de beste kwaliteit op.

Ik ben momenteel een FAQ over videobewerking aan het schrijven, die zal binnenkort hier verschijnen (hoop ik ;) )
Het meeste wat ik zou reageren staat al in deze post, scheelt mij een hoop typewerk :P
Mijn advies voor videokaart is een Matrox G450/G550; de parhelia is een heel mooie kaart voor 3 schermen, beetje games enzo, maar ongeveer 350 euro te duur voor wat je gaat doen. Die kaart is een euro of 450 op dit moment, de G450 / G550 heb je waarschijnlijk voor onder de 100 euro en die presteren voor jou doeleinden ook geweldig, met een schitterende TV-Out (mits die kabel erbij zit).

Aan het begin van deze thread zag ik je schrijven over een videokaart met VIVO (Video In Video Out). Zou ik niet doen, de software die daarbij zit is meestal bar slecht en de kwaliteit van die ingangen ook. Het mooiste zou die G450/550 zijn met een Pinnacle Studio Deluxe; die heeft een break-out box met analoge in + uitgangen met wel een goeie kwaliteit, ook zit hier de audio bij. Het enige nadeel van Pinnacle Studio is de MPG encoder (in mijn ervaring), beter kun je op www.dvdrhelp.com kijken hoe je van rauwe avi (bewerkt met pinnacle) via TMPGenc of Cinema Craft Encoder naar het gewenste formaat gaat (DVDR / SVCD etc)

These were my 2 cents, succes met de pc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 19:38:

Jesse (en anderen overigens), waarom een aparte schijf voor video? Waarom niet 2 schijven in RAID 0 (of 3 in RAID 5 zoals Femme stelt) en dan...zeg 1 partitie voor video?
Schrijven naar een RAID-5 systeem is altijd langzamer dan naar een raid-0 systeem. Lezen van een raid-5 is weer sneller dan van een raid-0. Tevens "verlies" je bij raid-5 altijd 1 disk, omdat je een disk gebruikt voor parity. Bij 3 schijven van 100GB houdt je dus netto 200GB over. Ook al zijn de schijven tegenwoordig niet zo duur meer, voor privé gebruik zie je dit niet zo veel.
Als je 1 schijf apart reserveert voor video, kan je die volledig belasten tijdens capturen. De systeemschijf staat dan op zich. Je zou natuurlijk niet willen dat als Windows XP even wat van de systeemschijf moet lezen, of je swap file wil raadplegen, je capture onderbroken wordt. Voordeel is ook dat je voor je systeemdisk een "normale" schijf kan nemen van bijv 5400 rpm en 2MB cache, en voor je video disk een "beest" kan nemen van 7200rpm en 8MB cache.
Beste setup krijg je als je beide schijven aan een enkele kabel hangt. Dan kan de controller ze desnoods tegelijk aanspreken. Dus niet beide schijven als master en slave op 1 kabel, want dan kan er maar eentje tegelijk aangesproken worden.
(mijn setup hier: 40GB systeem met XP (2MB, 5400rpm), 120GB videodata, 8MB, 7200RPM)

Zie hier voor uitleg over raid: http://www.acnc.com/04_01_00.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid, ik heb aardig wat gedaan met video, en ook eens een divx van 700MB gedecompressed naar uncompressed avi, en dan kom je op avi's uit van bijna 40Gig per stuk..
Een dvd is dus een avi gecodeerd met een mpg2 layer 4(geloof ik) codec met een hoge bandwidth, waardoor hij op een duallayer dvd (DVD5) kan (ongeveer 9 gig).. die 4,7 waar jij het over hebt is van dvd-r's waarop je dus kunt branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

lol doet het wel maar voor uwe genot.. een ctrl+c en ctrl+v

======================
Ik kom als forum eigenaar en frequent bezoeker van andere fora regelmatig vragen tegen over wat een systeem nou moet kunnen om er video mee te monteren. Ook lees ik dan de meest vage antwoorden die varieren van "het kan op een p1 100" tot en met "je hebt minimaal een P4 2Ghz nodig met SCSI II 15000 toeren".

Laat ik eens vertellen waar wij onder andere mee werken qua systemen.

Avid 1:

• Processor P III 933 Mhz
• Intel 845 chipset
• SChijven:2 interne SCSI II 10000 rpm (Seagate Cheetah)
• Extern: 4 Cheetah's 36 Gig elk.
• 256 MB Rimm
• Firewire kaart van PYRO
• Overig: IBM Powerstation M-Pro

Op deze set wordt gewerkt door Pro's en zijn over het algemeen erg tevreden over de performance van deze set.

Avid 2:

• Processor P4 2 Ghz
• Intel 850 chipset
• Schijven: 2 interne IDE ATA 100 Seagate Barracuda's (40 en 60 Gb)
• 256 Sdramm
• Firewire kaart van Dynalink
• Overig: Fujitsu Siemens PC

Deze set is minder gebruikt voor montage maar meer voor encodeer werk.

2 totaal verschillende systemen die allebei draaien met Avid Xpress software. De "mindere" IBM wordt bijna dagelijks gebruikt en vadaar ook de SCSI schijven... die zijn nou eenmaal betrouwbaarder bij veelvuldig gebruik.

Qua Avid software is he verschil niet groot tussen deze 2 systemen. Het renderen van effecten gaat uiteraard iets sneller op de P4 dan op de P3 maar voor de rest gaat het werken op met DV materiaal niet wezenlijk sneller op de P4.

Kijk met montage vooral uit voor de volgende "reeds bekende" problemen.

• Wil je echt monteren neem dan in ieder geval een schijf voor het OS en de prog's en een losse voor het video materiaal.
• Probeer "indien mogelijk" een dedicated systeem op te zetten voor video montage. Internetten en office en spelletjes op een montage machine is niet handig. Ik zeg niet dat het niet kan maar het komt de betrouwbaarheid van de montage software NIET ten goede.
• Let op met VIA chipsets. Vooral de oude chipsets hebben nogal wat problemen met video bewerking. Nieuwe drivers kunnen problemen verhelpen. Kijk voor meer info op de site van VIA
• Last but not least... Multitasken gaat maar hangt volledig af van de stabiliteit van de configuratie.

Extra tip: Lees veel en research veel goede site's zijn:

Ons forum natuurlijk })
About desktop video(engelse site)
Non lineair(is vooral voor de consumer en prosumer)

Uiteraard zijn allerhande vragen welkom op ons forum.

Let op ik ga er van uit dat met deze sets gemonteerd wordt met DV materiaal en niet met uncompressed PAL materiaal 8)7

=======================

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 18 februari 2003 @ 22:13:
Microkid, ik heb aardig wat gedaan met video, en ook eens een divx van 700MB gedecompressed naar uncompressed avi, en dan kom je op avi's uit van bijna 40Gig per stuk..
Een dvd is dus een avi gecodeerd met een mpg2 layer 4(geloof ik) codec met een hoge bandwidth, waardoor hij op een duallayer dvd (DVD5) kan (ongeveer 9 gig).. die 4,7 waar jij het over hebt is van dvd-r's waarop je dus kunt branden.
Het decoderen van een 700MB DivX naar uncompressed AVI en dan naar MPEG2 is niet echt nodig. Als je de AVI invoert in TMPGenc zal hij elk frame intern ook decoderen naar volle groote, en er dan een MPEG2 frame van maken. Levert het zelfde resultaat op, en kost je minder ruimte (iig die 40 GB ;) ) Resultaat is vaak een 3 á 4 GB MPEG2 file die op een DVD+-R(W) gezet kan worden.
Zo zet ik iig m'n "oude" DivX movies om naar DVD. Perfect resultaat :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Femme, wat voor een mem-mobo-proc-HD combinatie (welke?) zou jij me dan aanbevelen als je het over een dual athlon hebt en rekening houdend met mijn budget (die voor deze combinatie dus ongeveer 1600 euro is) ? Past een dual proc mobo in een "normale" case? En is daar geen loeizware exotische (lees: dure) voeding voor vereist?
Wat ik probeer te zeggen: Die 2500 euro is het budget voor een compleet systeem, niet louter voor mobo-proc-mem-hd.
Een Tyan Tiger MPX kost je 285 euro en twee Athlon MP processors elk zo'n 260 euro (Athlon MP 2400+). Je hebt verder nog wat PC2100 registered ECC DDR SDRAM nodig, maar dat is niet veel duurder dan normaal unbuffered non-parity geheugen.

De koeling kun je oplossen met twee stille Zalman waaiers. Ik weet niet zeker of dat op de Tiger MPX past maar op andere dual Athlon borden zoals de Asus A7M266-D en de Iwill MPX2 kan het wel. Als er geen games op de video-editing machine gedraaid gaan worden kun je geld besparen op de videokaart door een Maxtrox G550 te nemen. Die heeft een zeer goede signaalkwaliteit wat beeldkwaliteit op hoge resoluties ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Baklap schreef op 18 February 2003 @ 22:13:
• Processor P III 933 Mhz
• Intel 845 chipset
• SChijven:2 interne SCSI II 10000 rpm (Seagate Cheetah)
• Extern: 4 Cheetah's 36 Gig elk.
• 256 MB Rimm
• Firewire kaart van PYRO
• Overig: IBM Powerstation M-Pro

Op deze set wordt gewerkt door Pro's en zijn over het algemeen erg tevreden over de performance van deze set.

Avid 2:

• Processor P4 2 Ghz
• Intel 850 chipset
• Schijven: 2 interne IDE ATA 100 Seagate Barracuda's (40 en 60 Gb)
• 256 Sdramm
• Firewire kaart van Dynalink
• Overig: Fujitsu Siemens PC
wil niet vervelend zijn maar:
p3 933 is 815 chipset met sdram of 820 met rimm, geen 845 dat is de ddr/sdram chipset voor p4

en intel 850 is rimm chipset geen sdram :P

volgens mij heb je wat doorelkaar gehaald B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid, klopt:p maar ik gaf aan, dat een dvd zelf ook gecomprimeerd is. als je die helemaal uncompressed opslaat kom je zo aan de 40gig.. Ik weet zelf ook dat je direct kunt converteren, daarom zei ik ook al 2 keer dat dual mp wel lekker daarvoor is.. aangezien je meestal niet met bestanden van 40gig werkt, maar bestanden van max 9 gig ofzo, maar die dus wel het liefst realtime gerenderd kunnen worden (ik noem het toevoegen van videoeffectjes maar renderen want dat is het ook eigenlijk).. en ja, met hoe grotere bestanden je gaat werken, hoe snellere schijf ik zou aanbevelen.

volgens mij zit er in sommige videokaarten toch realtime encoding naar mpg4?? althans, dat d8 ik, correct me if I'm wrong.

/edit/
zie hier dus een gulden middenweg in te vinden voor een redelijke prijs, en daarna zou ik gaan kijken wat het lekkerste werkt.. 1 lekkere tft, of 2 lekkere tft's?? of 2 goeie crt's met hoge refreshrate.. een stille harddiskcooler(in geval van dual proc dus 2), en als je je systeem gaat gebruiken voor commerciele doeleinden dan zou ik een raid systeempje erin bouwen dat je schijven auto mirrord.. aangezien het HEEL irritant is als er opeens honderden uren werk weg zijn..
/edit/

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Het gaat echt weereens helemaal de verkeerde kant op :(
Voor amateurvideo bewerking heb je genoeg aan een standaard PC van de Aldi en is de SMP, specialistische kaarten poespas totaal niet nodig. Veel mensen hebben tegenwoordig al dan niet via PC Prive projecten een hoop geld uit te geven, vragen GOTtertjes om advies en tja dan krijg je absurd advies van neem zus en neem zo.

Koop eerst eens wat je werkelijk nodig hebt. Heb je later meer nodig dan upgrade je. Scheelt je veel geld in beginfase en spaart geld uit als je upgrade (waardevermindering van hardware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Killalot
Femme schreef op 18 February 2003 @ 02:51:
Hier is een vergelijking van een P4 2,53GHz, dual Athlon MP 2200+ en dual G4 1GHz in Adobe After Effects:

http://www.digitalvideoed.../features/cw_macvspc2.htm

Performance vergelijking in fotografische software, helaas zonder Athlon:

SMP is in principe altijd beter dan SMT/HyperThreading, maar of een dual Athlon MP sneller zal zijn dan een P4 3,06GHz met HyperThreading hangt nogal af van de software. Als die goed kan multi-threaden en geen relatief voordeel heeft op een van beide proces zal de Athlon MP beter presteren. Voor de prijs van een P4 3,06GHz met een i850E of Granite Bay moederbord bouw je bijna een dual Athlon MP 2600+. Ik zou dan voor de Athlon MP gaan.
En dan voeg ik dit daar nog even aan toe:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/2050/full.jpg
lager = sneller

De Mac is dus gewoon veel duurder en trager dan de rest, maarja sommige mensen willen maar niet luisteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Ja maar ... ja maar ... mac is geil om te zien en PC niet ;)

hmm zie mijn sig ... wat ik net zei trek ik ook maar in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

erniemars schreef op 19 February 2003 @ 01:42:
Het gaat echt weereens helemaal de verkeerde kant op :(
Voor amateurvideo bewerking heb je genoeg aan een standaard PC van de Aldi en is de SMP, specialistische kaarten poespas totaal niet nodig. Veel mensen hebben tegenwoordig al dan niet via PC Prive projecten een hoop geld uit te geven, vragen GOTtertjes om advies en tja dan krijg je absurd advies van neem zus en neem zo.

Koop eerst eens wat je werkelijk nodig hebt. Heb je later meer nodig dan upgrade je. Scheelt je veel geld in beginfase en spaart geld uit als je upgrade (waardevermindering van hardware).
Klopt. Daarom dat ik ook steeds roep dat dingen als SMP of dual videokaarten niet nodig zijn. Het enige dat je nodig hebt is een vlotte CPU, ruim geheugen en firewire. Maar ik moet wel toegeven dat ik liever met een eigen gebouwde PC ga videobewerken dat met een Aldi PC. Je wilt toch wel graag 100% stabilititeit en degelijkheid. Het zou erg vervelend zijn als tijdens een 2 uur durende capture je "el-cheapo" Aldi geheugen een fout genereerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk dat 2GB geheugen een beetje overkill is, ik merk tijdens het bewerken van DVD's niet eens het verschil tussen 1,5GB en 512MB dus....

Heb je trouwens al aan een DVD-brander gedacht, als je namelijk video's gaat bewerken is het wel leuk om ze op DVD te zetten, toch?
Maar kies in dat geval dan voor een brander die zowel DVD+R/RW als DVD-R/RW brand (Sony DRU-500), scheelt je een hoop ergenissen als ze straks een standaart gaan uitkiezen en je hebt net de andere.

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi_S2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 11:16

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

Een Parhelia met twee monitoren. is dat geen must?!

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-10 19:49
Microkid schreef op 18 February 2003 @ 20:59:
[...]
*knip*
Beste setup krijg je als je beide schijven aan een enkele kabel hangt. Dan kan de controller ze desnoods tegelijk aanspreken. Dus niet beide schijven als master en slave op 1 kabel, want dan kan er maar eentje tegelijk aangesproken worden.
(mijn setup hier: 40GB systeem met XP (2MB, 5400rpm), 120GB videodata, 8MB, 7200RPM)
Niets aan toe te voegen.
Bij mij thuis 30 gig 7200 rpm voor win2k + progs en gewone bestanden, en 60 gig 7200 rpm helemaal alleen voor de videodata. (Helaas bijde 2mb)
Audi_S2 schreef op 19 February 2003 @ 09:28:
Een Parhelia met twee monitoren. is dat geen must?!
Nee. Als je voor 2 gaat dan moet je echt gewoon een gx50 nemen. Ikzelf zou voor een g550 met een 19 inch crt gaan. Meer is gezien het budget ook niet verantwoord denk ik.

[ Voor 29% gewijzigd door Jesse op 19-02-2003 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het is ook aan te bevelen om de videoschijf in NTFS te formatteren zodat je bestandslimiet niet 2 Gb maar 4 Gb is. Maar moet je dan wel NT/2000/XP hebben.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Killalot
Microkid schreef op 19 februari 2003 @ 06:11:
[...]

Klopt. Daarom dat ik ook steeds roep dat dingen als SMP of dual videokaarten niet nodig zijn. Het enige dat je nodig hebt is een vlotte CPU, ruim geheugen en firewire. Maar ik moet wel toegeven dat ik liever met een eigen gebouwde PC ga videobewerken dat met een Aldi PC. Je wilt toch wel graag 100% stabilititeit en degelijkheid. Het zou erg vervelend zijn als tijdens een 2 uur durende capture je "el-cheapo" Aldi geheugen een fout genereerd ;)
In de erg goede Aldi pc's zit volgens mij Samsung geheugen hoor, niet echt el-cheapo zoals jij zegt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sir_Killalot op 19-02-2003 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Intel config (tevens de meest waarschijnlijke, aangezien de AMD config ongeveer even duur/snel is en mijn vader een trouwe Intel aanhanger is)

Mainboard:(170)
Asus P4PE Audio + LAN + SATA RAID + Firewire
Processor:(445)
Intel Pentium 4 - 2800MHz (533MHz FSB, Boxed)
Memory:(450)
2 x 512 MB pc2700 Registered Corsair Low Latency DDR SDRAM
Hard-drives:(165 + 246)
Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm FDB 8MB) (VIDEO only)
2 x Seagate 80 GB (Barracuda V, S-ATA, 7200rpm, 8MB) (RAID 0 voor OS e.d.)
Videocard:(120)
Matrox G550
CD rewriter:(100)
Plextor 48/24/48
DVD-ROM:(50)
lite-on 16/48
Case + voeding:(150)
Chieftec Scorpio Serie: TA-10SLD (zilver, 420 Watt voeding)
Cooler:(50)
Zalman CNPS6500B-CU
Monitor:(435)
Iiyama HM903DTA Vision Master Pro 454 19" (0.24 / 1600 x 1200 @103Hz)
Keyboard + mouse:(50)
std.
Floppy-drive:(10) >:)
std.

totaal: 2450

Voor de AMD confug heb ik het volgende concrete idee:

Asus A7N8X Deluxe (Sound, 2X LAN, Firewire, S-ATA)
AMD Athlon XP 2800+ (2,08GHz, 512KB, Boxed)

de rest is gelijk aan de Intel config.

Een dual Athlon config heb ik ook even bekeken, evenals de P4-3.06GHz. Deze configs komen ongeveer in dezelfde prijsklasse uit, maar echt een paar honderd euro boven het budget (2500 = upper limit)

Ik denk dat de bovengenoemde twee systemen beide een goede keus zijn voor een video-editing systeem (voor een non-prof).

Er is met opzet nog niet gekozen voor een DVD-fikker, gezien het gezever rond een standaard :( , de kinderziektes van de huidige fikkers en de te hoge prijs. Dit zal een latere upgrade worden.

Nog op- en/of aanmerkingen iemand? Ze zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 20:19:
Intel config (tevens de meest waarschijnlijke, aangezien de AMD config ongeveer even duur/snel is en mijn vader een trouwe Intel aanhanger is)

Memory:(450)
2 x 512 MB pc2700 Registered Corsair Low Latency DDR SDRAM
Hard-drives:(165 + 246)
Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm FDB 8MB) (VIDEO only)
2 x Seagate 80 GB (Barracuda V, S-ATA, 7200rpm, 8MB) (RAID 0 voor OS e.d.)
Matrox G550
Plextor 48/24/48
lite-on 16/48
Zalman CNPS6500B-CU
std.
std.

totaal: 2450

Voor de AMD confug heb ik het volgende concrete idee:

Asus A7N8X Deluxe (Sound, 2X LAN, Firewire, S-ATA)
AMD Athlon XP 2800+ (2,08GHz, 512KB, Boxed)

de rest is gelijk aan de Intel config.

Een dual Athlon config heb ik ook even bekeken, evenals de P4-3.06GHz. Deze configs komen ongeveer in dezelfde prijsklasse uit, maar echt een paar honderd euro boven het budget (2500 = upper limit)

Ik denk dat de bovengenoemde twee systemen beide een goede keus zijn voor een video-editing systeem (voor een non-prof).

Er is met opzet nog niet gekozen voor een DVD-fikker, gezien het gezever rond een standaard :( , de kinderziektes van de huidige fikkers en de te hoge prijs. Dit zal een latere upgrade worden.

Nog op- en/of aanmerkingen iemand? Ze zijn welkom :)
1) Raid-0 voor je OS disk is onnodig. Voor je OS disk heb je geen hoge performance nodig, dus is het zonde geld om daar raid-0 in te gebruiken. De schijven zijn snel zat voor dat doel. Kan je dat geld beter steken in een grotere video disk. 200GB ofzo. (en geloof me, dat kan ook vollopen ;) ).

2) ik mis een DVD brander?

3) Ik mis een Canopus ADVC-100 analoog-DV converter?

4) je kan geld besparen door de plextor CD brander te vervangen voor een lite-on, is net zo snel en de helft goedkoper.

5) wellicht heb je nog extra fans nodig om een goede airflow te genereren (=koeling) maar dat zijn de kosten niet.

6) Belangrijkste: ik mis de bewerkingssoftware !!! Pinnacle Studio? Adobe Premiere? Something?

Verder nice gedaan :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je wat bespaard op het geheugen (2x 512MB ECC Registered van Kingston is maar 200 euro in de pricewatch) kun je een A7M266-D (228 euro) en twee keer Athlon MP 2200+ (230 euro) in je budget proppen. Er moet dan nog een FireWire en netwerkkaart bij. De dual Athlon zal een stuk plezieriger werken op het moment dat je pa tijdens het bakken van een filmpje nog wat anders wil gaan doen. De totale performance is waarschijnlijk ook beter (hangt af van de vraag of de software kan multi-threaden, bij professionele video-editing software zal dat zeker het geval zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Microkid,

ad 1): Buiten het feit dat hij er op zal videobewerken, zal hij hem ook gewoon voor
andere zaken gebruiken, maar toegegeven, RAID 0 is overbodig voor deze doeleinden
ad 2):
Er is met opzet nog niet gekozen voor een DVD-fikker, gezien het gezever rond een standaard , de kinderziektes van de huidige fikkers en de te hoge prijs. Dit zal een latere upgrade worden.
ad 3): De bron is een DV camera met firewire.
ad 4): Dat had ik mijn pa ook al verteld, maar hij wilt per se "een plextor"
ad 5): Dat klopt en dat is inderdaad het geld niet
ad 6): De keus voor de software laat ik aan hem over. Ik heb hem verteld dat jullie, mensen met ervaring hiermee, hem Pinnacle Studio of Adobe Premiere aanraden :)

edit: Hij heeft Pinnacle Studio 8

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Femme schreef op 19 February 2003 @ 22:00:
[...]

Als je wat bespaard op het geheugen (2x 512MB ECC Registered van Kingston is maar 200 euro in de pricewatch) kun je een A7M266-D (228 euro) en twee keer Athlon MP 2200+ (230 euro) in je budget proppen. Er moet dan nog een FireWire en netwerkkaart bij. De dual Athlon zal een stuk plezieriger werken op het moment dat je pa tijdens het bakken van een filmpje nog wat anders wil gaan doen. De totale performance is waarschijnlijk ook beter (hangt af van de vraag of de software kan multi-threaden, bij professionele video-editing software zal dat zeker het geval zijn).
Femme,
ik heb net mijn pa gesproken en hem jouw voorstel voorgelegd. Hij wil dus pinnacle studio gebruiken (want daar heeft hij de originele versie van) en deze software ondersteunt geen multithreading heb ik begrepen. Verder heeft hij nog een andere pc, die gewoon naast zijn edit-machine komt te staan met een netwerkkabeltje ertussen, zodat hij deze gewoon kan gebruiken als de nieuwe aan het rekenen is. Toch bedankt voor de tip! Zeker dat geheugen van kingston, helemaal over het hoofd gezien. Scheelt weer effe 250 euro. :) Hierdoor wordt het totaal bedrag weer een stuk lager. Eens kijken wat een 3GHz P4 systeem kost. Aanrader voor een mobo? Zijn er al mobo's met granite bay chipsets te koop btw?

Verwijderd

Topicstarter
OK, mijn vader die plextor uit zijn hoofd gepraat en de HD's worden twee barracudas, vanwege de low-noise (same goes for de Zalman), lage warmteontwikkeling en hoge betrouwbaarheid. Ze komen gewoon los van elkaar te staan dus niet in een RAID config, hoewel die optie natuurlijk altijd aanwezig blijft op deze manier na een eventuele verdere upgrade in de "toekomst".

Memory:(200)
2 x 512MB PC2100 DDR SDRAM ECC CAS2 (Kingston)
Hard-drives:(365)
2 x Seagate 120 GB (Barracuda V, S-ATA, 7200rpm, 8MB) 1 OS en 1 Video)
Matrox G550
lite-on 52/24/52
lite-on 16/48
Zalman CNPS6500B-CU
std.
std.

totaal: 2100 (mooi binnen budget en ruimte voor een DVD-brander ;) )

Over 4 weken kan ik hem bestellen, zodat ik nog flink tijd heb om te piekeren of dit nu wel de juiste keus is.

Microkid, Femme, Jesse en de rest: Bedankt voor de hulp en als er nog suggesties zijn hoor ik ze graag!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2003 00:54 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 00:51:

Hard-drives:(365)
2 x Seagate 120 GB (Barracuda V, S-ATA, 7200rpm, 8MB) 1 OS en 1 Video)
Microkid, Femme, Jesse en de rest: Bedankt voor de hulp en als er nog suggesties zijn hoor ik ze graag!
Persoonlijk zou ik de verhouding tussen OS en VIdeo disk nog veranderen. Op je OS disk komt alleen WinXP en Pinnacle te staan. Max 4GB of zo. Wat moet je dan met 120GB? Dan kan je beter 40GB OS nemen en 200GB Video. En het DVD probleem kan je oplossen door de Sony DRU500a te nemen, die brandt zowel DVD+ als DVD-. Heb ik ook, pracht van een brandertje.
Verder geen commentaar, doe mij ook maar zo'n setje ;)
Oh ja, upgrade wel even naar Studio 8.5.18.

[ Voor 16% gewijzigd door Microkid op 20-02-2003 07:31 ]

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 09:14
Microkid: je vergeet er bij te vertellen dat die sony maar bijzonder weinig dvd+-R(W) media slikt. Hij werkt alleen met een paar merken... Hij doet er beter aan te wachten op een drive beter werkt. Tevens zullen de prijzen alleen maar dalen en dat is ook gunstig.

• Microkid

Microkid

Smile

Prince_of_Darkness schreef op 20 February 2003 @ 08:22:
Microkid: je vergeet er bij te vertellen dat die sony maar bijzonder weinig dvd+-R(W) media slikt. Hij werkt alleen met een paar merken... Hij doet er beter aan te wachten op een drive beter werkt. Tevens zullen de prijzen alleen maar dalen en dat is ook gunstig.
Ik denk dat dat een overtrokken gerucht is. Zelf heb ik er nog niks van gemerkt. En van wat ik heb gelezen en op de Sony site staat, vreet hij heus wel de normale A-merken. Ook andere DVD branders zullen best wel kieskeurig zijn, dus ik denk dat je dit best mag wegwuiven.

Success so far: imation, datawrite, sony, pioneer, ritek, emtec, memorex, philips, verbatim, tdk, hp, arita, princo.
Dus, ben je nog steeds overtuigd dat ie "bijzonder weinig media slikt" ;)

Verwijderd

Topicstarter
Die DRU 500A slikt alle merken na een firmware-update heb ik gelezen in computertotaal oid.
Als ik er nu een zou aanschaffen, zou het zeker deze zijn, maar ik wacht daar nog even mee. Mocht de nood hoog zijn/worden, hij is snel besteld.

Microkid, ik heb voor 2 x 120GB gekozen i.v.m. het feit dat als hij een keer wil upgraden, hij er altijd een schijf bij kan zetten en deze 2 Seagates in RAID 0 kan zetten en zo dus 240GB voor video heeft. Verder zal hij deze pc ook voor andere zaken gebruiken dan louter videobewerking. Ik kan natuurlijk deze 2 seagates meteen in RAID 0 aansluiten voor video (RAID 0 is overkill voor video, ik weet het, maar gezien de dubbele capaciteit die hiermee bereikt wordt) en gewoon een aparte 40GB voor OS e.d. installeren. Misschien doe ik dat ook wel aangezien er nog enige speling in het budget is.

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 20 februari 2003 @ 12:03:
Die DRU 500A slikt alle merken na een firmware-update heb ik gelezen in computertotaal oid.
Als ik er nu een zou aanschaffen, zou het zeker deze zijn, maar ik wacht daar nog even mee. Mocht de nood hoog zijn/worden, hij is snel besteld.

Microkid, ik heb voor 2 x 120GB gekozen i.v.m. het feit dat als hij een keer wil upgraden, hij er altijd een schijf bij kan zetten en deze 2 Seagates in RAID 0 kan zetten en zo dus 240GB voor video heeft. Verder zal hij deze pc ook voor andere zaken gebruiken dan louter videobewerking. Ik kan natuurlijk deze 2 seagates meteen in RAID 0 aansluiten voor video (RAID 0 is overkill voor video, ik weet het, maar gezien de dubbele capaciteit die hiermee bereikt wordt) en gewoon een aparte 40GB voor OS e.d. installeren. Misschien doe ik dat ook wel aangezien er nog enige speling in het budget is.
Ja, daar zit idd wel wat in. Altijd handig om verder vooruit te denken :)

Verwijderd

Misschien is het al eerder genoemd maar check ook eens de Matrox-oplossingen op video gebied.: http://www.matrox.com/video/home.cfm
Dan krijg je er ook een mooie stapel software bij.

Of de DV500 van Pinnacle (hoewel die al weer wat jaartjes oud is).

Ik weet niet of je om analoge video input geeft maar let dan wel op want sommige kaarten kunnen alleen digitale input aan!

Verder zou ik er geen dikke videokaart inzetten maar dat geld gebruiken voor zo'n eerder genoemd real-time editing-kaart. Natuurlijk is de beeldkwaliteit wel erg belangrijk maar dat kan een goedkoop videokaartje vaak ook wel leveren.
Een dual-monitor opstelling is een must; je hoeft niet juist een dualhead videokaart te kopen; je kunt er natuurlijk ook een extra pci-videokaart insteken (heb ik, werkt prima).

Mac is uit den boze; doe jezelf een plezier en blijf bij een eerder standpunt wat ik van je las (not an option) ik heb zelf op een oude G4 gewerkt en dan duurt renderen een eeuwigheid. Apple koop je enkel omdat het er leuk uitziet niet om performance en/of prijs.

Veel succes

• memphis

memphis

Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 12:03:

Persoonlijk zal ik nooit voor raid-0 gaan. Als 1 schijf crashed ben de de inhoud van 2 kwijt. Als je een beetje capturekaart en software hebt wat in MPG werkt heb je genoeg aan 1x 120 Gb ruimte waarbij je eigenlijk beter voor Raid-1 kan kiezen. Ik persoonlijk zou er niet aan moeten denken als een paar dagen werk volledig naar de klote is en je weer opnieuw kan beginnen........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je pa ook monteren?
Anders houd ook wat geld over voor wat documentatie over monteren.
Het is natuurlijk wel leuk als je er plezier in hebt en met leuke apparatuur kunt werken, maar met een beetje basis montage kennis erbij wordt het al gelijk veel boeiender en leuker.
(Maar hier is wel erg moeilijk aan te komen en ik heb zelf al jaren niks meer in mijn handen gehad, dus succes met zoeken.)

Anders kan ik altijd wellicht eens een oordeel van mij geven over een montage van je pa, althans als 'ie er behoefte aanheeft?
Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip in ieder geval. Monteren zal zeker tot de bezigheden behoren neem ik aan. Hij heeft de complete handleiding van Pinnacle Studio, neem aan dat daar toch ook het e.e.a. over videomontage instaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shots achter elkaar zetten zal voor de meeste wel geen probleem zijn, maar wat ik bedoel is dus inhoudelijk monteren.
Het is zo gemakkelijk iets te maken wat niet aan te kijken is. Bovendien moet je er een stap hiervoor al, dus bij je opnames, over na gaan denken wat je van plan bent bij je montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, nog een wijziging ;) . Het mobo wordt er een met Granite Bay chipset, gezien het feit dat die dual channel DDR SDRAM me zinvol lijkt. Die P4 heeft een 533MHz fsb waardoor de datadoorvoer op een dikke 4200 MB/s ligt en bij dual channel dus ook, i.p.v. 2100. Houd me normaal gesproken niet echt bezig met Intel systemen, vandaar dat me dit niet eerder te binnen geschoten is :D .

Asus P4G8X Deluxe,S-478,iE7205,4xDDR,SATA,GLN,FiWi (230)

Is het nodig om alle 4 de RAM-slotjes te vullen? Dacht het niet of vergis ik me? In ieder geval 2; 1 op elk kanaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2003 17:38 ]

Pagina: 1