Welke muizen veroorzaken RSI

Pagina: 1
Acties:
  • 1.161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:34
Een vriend van me heeft heel erg last van RSI en wil nu een betere muis, ik heb al eerder een keer info over RSI nodig gehad en een topic geopend over welke muizen wel goed zijn, daar kwam niet heel veel nuttigs uit.

Dus daarom nu een topic met de titel welke muizen bij iemand RSI hebben veroorzaakt, en dat het liefst de bekende merken. Dan kunnen we zo de slechte muizen afstrepen en blijven er aan het eind alleen de goede over.

De RSI heeft hij opgelopen met een klein kutmuisje die bij de laptop geleverd was

Hij zit te kijken naar alle types van microsoft, logitech, en de razer boomslang (andere gangbare types ook welkom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15795

Ik denk niet dat het soort muis echt uitmaakt. Het gaat meer om de houding die je inneemt als je achter de computer zit en hoe lang je erachter zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50752

idd, soort muis maakt niet het verschil, wel hoe je ermee omgaat (dus hoe je houding is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52815

Muizen waarbij je hand rustig op of achter de muis kan liggen, dus niet geforceerd ... natuurlijk verschilt dit per persoon.
Ik ben zelf erg tevreden met mijn MX500, wat ik weer een stap vooruit vind ten opzichte van mijn Dual Optical, welke in toen weer een stap vooruit vond op de MS Intelli Eye Explorer.
Dus wat muizen proberen en evt. 2 muizen om wat af te wisselen.

Beter nog is meer je kb gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 12:18
zoals al eerder gezegd ligt het niet echt aan muis maar de ergonomie van een muis is natuurlijk wel van belang. Nu zijn moderne muizen sowieso wel geschikt en verder zou je een muismat met zo'n gelpad kunne probere.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:06
Het gevaar van een gelpad schijnt weer te zijn dat je de bloedtoevoer afknelt naar de hand. Ikzelf heb overigens liever een wat zwaardere en ergonomische muis. Thuis werk ik met een Logitech Mouseman en daarmee heb ik nog nooit problemen gehad, terwijl als ik op mijn werk met een gewone logitech / compaq / ... muis werk ik veel sneller last krijg van mijn arm/pols.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Als die vriend last heeft van RSI moet hij niet zelf een ander muisje uit gaan zoeken, maar langs gaan bij zijn huisarts/bedrijfarts. Die kan een goed advies geven en hem eventueel door verwijzen naar een RSI-therapeut. Zoals al eerder aangegeven is niet alleen de muis belangrijk, deze is namelijk maar een klein onderdeel van je werkplek. Ook je buro (hoogte) en plaatsing van bv je monitor hebben invloed op je houding en kunnen grote invloed hebben op de ontwikkeling van RSI.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
de muis wordt altijd gebruikt bij een laptop en ik heb juist begrepen dat een gelpad je lichaam op de verkeerde plaats (lees pols) ondersteund en daarmee niet preventief werkt en moeilijk altijd meegesleept kan worden.

Verder heeft dat minimuisje door zn vorm heel wat kwaad gedaan.

Ik weet wel dat er andere aspecten zijn die erg belangrijk zijn bij RSI maar de muis moet nu iig vervangen worden en daar moet dus een zo goed mogelijke rsi-voorkomende muis voor terugkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Zer0 schreef op 16 februari 2003 @ 23:07:
Als die vriend last heeft van RSI moet hij niet zelf een ander muisje uit gaan zoeken, maar langs gaan bij zijn huisarts/bedrijfarts. Die kan een goed advies geven en hem eventueel door verwijzen naar een RSI-therapeut. Zoals al eerder aangegeven is niet alleen de muis belangrijk, deze is namelijk maar een klein onderdeel van je werkplek. Ook je buro (hoogte) en plaatsing van bv je monitor hebben invloed op je houding en kunnen grote invloed hebben op de ontwikkeling van RSI.
zoals ik zei gebruikt hij een laptop, deze word op de universiteit en thuis gebruikt dus meubilair heeft hij weinig invloed op.

Verder heeft hij (na lang aandringen van de projectgroep) eindelijk contact gezocht met een terapeut en wordt hij nu geholpen. Er wordt ook al een laptopsteun op de universiteit gebruikt en een los toetsenbord, thuis heeft hij deze nog niet maar dat komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19425

Jullie moeten gewoon allemaal meer gaan sporten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52815

Anoniem: 19425 schreef op 16 February 2003 @ 23:16:
:?

Laptop is nou ook niet echt het toppunt van de ideale werkhouding :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52815 schreef op 16 February 2003 @ 23:24:
[...]

Dan lig ik in bed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:02
Anoniem: 52815 schreef op 16 February 2003 @ 23:24:
[...]

Maar sporten (oftewel lichaamsbeweging) helpt (vaak) wel dus zo gek is dat nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat je met veel sporten RSI niet kunt voorkomen. Het ligt denk ik ook een beetje aan het feit of je er aanleg voor hebt of niet.

maar een muis zou hier niet veel invloed op hebben. Geef mij maar de basic dingen van logitech voor de pcs die ik zo af en toe een keer gebruik of de intelli opticals van MS voor bakken waar ik vooral mee zit te gamen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-04 16:11

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

persoonlijk merk ik dat een trackman minder last geeft van stress op je spieren. Ik denk ook dat het op zich minder kans op rsi geeft, mits je natuurlijk hem zo insteld dat ie erg gevoelig is, waardoor je minder hoeft te bewegen.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 21:45

RammY

Dát!

Wat d8 je van om het uur ff een peuk ofzow... maar dan niet achter de pc.. ff iets afleiding scheint heeel veeeel te helpen...

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RamShackle schreef op 16 februari 2003 @ 23:40:
Wat d8 je van om het uur ff een peuk ofzow... maar dan niet achter de pc.. ff iets afleiding scheint heeel veeeel te helpen...
Sporten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

arjandijk schreef op 16 February 2003 @ 22:56:
Een vriend van me heeft heel erg last van RSI en wil nu een betere muis, ik heb al eerder een keer info over RSI nodig gehad en een topic geopend over welke muizen wel goed zijn, daar kwam niet heel veel nuttigs uit.

Dus daarom nu een topic met de titel welke muizen bij iemand RSI hebben veroorzaakt, en dat het liefst de bekende merken. Dan kunnen we zo de slechte muizen afstrepen en blijven er aan het eind alleen de goede over.

De RSI heeft hij opgelopen met een klein kutmuisje die bij de laptop geleverd was

Hij zit te kijken naar alle types van microsoft, logitech, en de razer boomslang (andere gangbare types ook welkom)
Om te beginnen zijn ergonomisch gevormde muizen beter. Een muis die dus naar de holte van je hand staat is beter dan eentje die symmetrisch is.

Dus deze Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/853.gif (MX500 van logitech) is al beter dan deze: Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/849.gif (MX300 van Logitech)

Ik ben een paar jaar terug van platte muis naar ergonomisch gevormde muis overgestapt, en een maand of 2 geleden over op een tablet van Wacom. Dat laatste is nog veel beter om RSI te voorkomen.

Wacom Graphire 2 bijvoorbeeld, al zit daar wel een muis bij die niet 'verantwoord ergonomisch gevormd is'

Afbeeldingslocatie: http://www.wacom-europe.com/uk/products/graphire2/_abb/specifications_headillu.jpg

Daarnaast moet je eens overdenken om een applicatie als WorkPace te draaien die je verplicht om eens in de x minuten een kleine pauze te nemen (en die dus ook gewoon bruut je input blokkeert om zo je te DWINGEN om even een x aantal seconden niets te doen) en om de zoveel tijd je aanraadt om even op te staan/uit te rekken enzovoorts.

(Hopelijk blijven die plaatjes link-baar, in plaats van [x]jes later)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
hij heeft micropauze al draaien en heeft al wel een tekentablet (lifetec, beetje goedkoop dus) daar zit een kutmuis bij en werken met pen is niet ideaal, ik vind het eigenlijk voor geen meter werken, het kan wel, maar een muis werkt veel sneller.

Verder zit hij idd die logitech muisjes te overwegen alleen hebben ze allebei voor en nadelen

De mx-500 ligt beter in de hand maar dan kun je niet wisselen van hand als je last krijgt, die andere is wel symetrisch, en kun je dus wel wisselen, maar die zal wat minder lekker liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
dit is eventueel ook nog een optie, is wel duur (100 euro), maar zijn er mensen die hiermee gewerkt hebben? Voor dat geld moet het wel iets geniaals zijn, anders laten we het links liggen
Afbeeldingslocatie: http://www.vke.nl/fotos/groep2/anir4a.jpg
Er word trouwens veel met solidworks gewerkt op de laptop (3d cad) en daar moet de muis wel geschikt voor zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 16:22

DinX

Motormuis

En hoe zou dit wel RSI moeten voorkomen :?
Ik train 7 uur in de week (zwemmen) en toch heb ik soms last van erge pijn in m'n middelvinger. Meestal door het scrollen met de middenste muisknop.
Dit trekt soms door tot in m'n pols. Dan valt het muizen echt niet mee, dat kan ik je vertellen :D

Zoals reeds veel gezegd in dit topic, je moet gewoon op je houding letten en de manier waarop je werkt.
Uren aan 1 stuk achter de pc, zonder je zelfs maar eens effe uit te strekken ofzo kan gewoon niet gezond zijn. Je moet af entoe eens de benen strekken, de polsen wat losschudden, ....

Er bestaan ook programma's voor (ik heb er zo 1 gehad). Ik kan het jammer genoeg niet meer vinden. Het programma controleerde hoelang je actief bent (muis en toetsenbord) en gaf dan na een bepaalde tijd een melding. Je kon dit zelfs zo streng maken dat je niks meer kon doen op de pc tot de rusttijd over was. Tijdens die tijd kon je ook oefeningen op je scherm laten zien om achter de pc te doen.
Als iemand toevallig weet over welk programma ik het heb, die mag effe de naam zeggen :)

Wat wel de kans op RSI kan verkleinen is een trackball nemen.
Het is even wennen, maar eens je het gewend ben is het vrij makkelijk te gebruiken.

edit: JumpStart had de naam van het programma al gegeven. Had het niet gelezen :o

[ Voor 4% gewijzigd door DinX op 17-02-2003 00:10 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo_revisited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-03-2021
Heeft hij RSI aan zijn vingers of pols?

In de meeste gevallen gaat het om RSI aan de pols en dient dus het aantal polsbewegingen gereduceerd te worden. In zo'n geval kun je voor iets als een Logitech TrackMan / Marble gaan. Een soort van omgekeerde muis waarbij je de bal met je wijsvinger of duim beweegt.

Heeft hij last van RSI aan de vingers dan dient hij een muis te kopen die hij zowel rechtshandig als linkshandig kan gebruiken en deze muis dan regelmatig van hand wisselen, zodat de andere hand dan rust krijgt.

Deze adviezen zullen ook de therapeut worden gegeven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67941

Als je gewoon elk uur even rust neemt, even aan wat anders denkt. Even pols losschudden even een rondje door de kamer lopen :P Is denk ik het enige wat je buiten een ergonomische houding kan doen. 5u achter een stuk in een ergonomische houding zitten is ook niet goed. Neem gewoon veel pauze tussen door. Minimaal 1x in het uur.

* Anoniem: 67941 rook altijd even een sigaretje of zet gewoon koffie. En anders sta ik op loop 3 rondtjes door me kamer en ga weer zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

arjandijk schreef op 16 February 2003 @ 23:55:
hij heeft micropauze al draaien en heeft al wel een tekentablet (lifetec, beetje goedkoop dus) daar zit een kutmuis bij en werken met pen is niet ideaal, ik vind het eigenlijk voor geen meter werken, het kan wel, maar een muis werkt veel sneller.
[...]
Mja, het is maar wat je gewend bent, en wat voor werk je met een muis moet doen.

Die Graphire 2 is ingesteld absolute positie, dus linksonderin op de tablet is linksonderin het scherm, enz. Binnen een dag was ik eraan gewend dat vlak boven het tablet is de pointer er 'neerzetten' en/of slepen, en het tablet aanraken is klikken. Slepen is automatisch selecteren. Persoonlijk vind ik dat heerlijk werken, het duurde maar heel even voordat ik al geheel eraan gewend was.

Het enige probleem, dat bij tablets hoort, is dat je minder snel afwisselt tussen typen en werken met de pointer. Een pen moet je neerleggen en oppakken, een muis laat je los, die blijft op z'n plek, en daar schuif je mee verder zonder dat je 'em moet oppakken.

Het komt erop neer dat die Graphire 2 mij prima bevalt, zowel voor het tekenen, wat ik alleen puur voor de lol doe, en het gewone klik-en-typ-werk. Maar goed, ik heb dan ernaast nog gewoon een Dual Optical van Logitech aangesloten voor wanneer ik echt een muis nodig heb (wat vrijwel nooit voorkomt overigens), dus die muis die bij de tablet zit, zou bij wijze van spreken het raam uit mogen.

Het maakt ook verschil of je een el-cheapo tablet hebt, met batterij in de pen, of een goeie, waarbij de pen draad- èn batterij-loos is.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78632

Als je zeker wil weten dat je geen RSI wilt krijgen dan moet je gewoon niet computeren. Ik denk zelf dat een andere muis erg weinig verschil zal geven.
Ik werk zelf weleens achter computers met dezelfde muis, maar dan staat de muis te hoog of te ver weg, en dan krijg ik vrij snel echt last van mijn arm en of pols. Dan stop ik gewoon meteen met computeren.

Ik denk dat het enige wat de kans op RSI kan verminderen iets is waarbij je je arm helemaal niet meer hoeft te bewegen. Een Trackball bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-06 00:06

Speedpete

was barman

Ik heb RSI gekregen door een Logitech Pilot op school...

Geen last meer van RSI als ik thuis of op me werk zit. Lang op school werken wel... Op me werk zit ik met dell-microsoft muis of logitech pilot of met een logitech mini optical scroll op m'n laptop. Thuis naast laptop met MS intellimouse trackball op m'n server of een intellimouse explorer trackball op m'n gewone pc...

Het ligt absoluut niet aan die pilot muis, zoals al meerdere keren langsgekomen is. Op me werk zit ik op arbo-goedgekeurde stoel en dito comfortabel bureau, thuis doe ik dit na.

Elke muis kan RSI veroorzaken. Laat hum naar een winkel gaan en uitproberen. Grootte, snelheid, soepelheid, vorm, t-ball of muis, dan kan ie echt bepalen wat het lekkerste werkt.

En dat ie het gekregen heeft van een klein muisje, dat kan, maar die optical logitech van mij is ook niet bepaald groot maar ik heb er nog geen klacht om gehad...

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
ik hoor hier vooral veel adviezen over het gebruik van een trackball. Is dit een beetje fijn te gebruiken in Solidworks? En maakt het veel uit of deze optisch is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-07 16:09

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Elke muis veroorzaakt RSI bij verkeerd of langdurig gebruik.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73936

Het is gewoon heel simpel. Ke moet gewoon enit te lang, te gespannen, en te gestressed in de zelfde houding blijven werken/spelen. af en toe ff een kop koffie drinken en genieten van een kop koffie is voldoende.

Wat betreft diegene die last had van het scrollen: als je 'm indrukt dan hoef je alleen maar naar boven en naar beneden te bewegen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73936

Anoniem: 73936 schreef op 17 February 2003 @ 10:44:
Het is gewoon heel simpel. Je moet gewoon niet te lang, te gespannen, en te gestressed in de zelfde houding blijven werken/spelen. Af en toe ff een kop koffie drinken en genieten van een kop koffie is voldoende.

Wat betreft diegene die last had van het scrollen: als je 'm indrukt dan hoef je alleen maar naar boven en naar beneden te bewegen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DinX schreef op 17 februari 2003 @ 00:02:
[...]

En hoe zou dit wel RSI moeten voorkomen :?
Ik train 7 uur in de week (zwemmen) en toch heb ik soms last van erge pijn in m'n middelvinger. Meestal door het scrollen met de middenste muisknop.
Dit trekt soms door tot in m'n pols. Dan valt het muizen echt niet mee, dat kan ik je vertellen :D

Zoals reeds veel gezegd in dit topic, je moet gewoon op je houding letten en de manier waarop je werkt.
Uren aan 1 stuk achter de pc, zonder je zelfs maar eens effe uit te strekken ofzo kan gewoon niet gezond zijn. Je moet af entoe eens de benen strekken, de polsen wat losschudden, ....

Er bestaan ook programma's voor (ik heb er zo 1 gehad). Ik kan het jammer genoeg niet meer vinden. Het programma controleerde hoelang je actief bent (muis en toetsenbord) en gaf dan na een bepaalde tijd een melding. Je kon dit zelfs zo streng maken dat je niks meer kon doen op de pc tot de rusttijd over was. Tijdens die tijd kon je ook oefeningen op je scherm laten zien om achter de pc te doen.
Als iemand toevallig weet over welk programma ik het heb, die mag effe de naam zeggen :)

Wat wel de kans op RSI kan verkleinen is een trackball nemen.
Het is even wennen, maar eens je het gewend ben is het vrij makkelijk te gebruiken.

edit: JumpStart had de naam van het programma al gegeven. Had het niet gelezen :o
JA, lees:

Zwemmen is een prima therapie om de bloedsomloop te stimuleren. Doe dit wel in overleg met de behandelaar. Er zijn vele mogelijkheden: poedelen, aqua joggen/aqua aerobics, aqua wellness (door therapeut door water bewogen worden), hydrotherapie of baantjes zwemmen.
• De bewegingen in het water mogen niet te belastend zijn; beweeg rustig voort in het water.
• Ga niet te lang achter elkaar zwemmen. Ga liever vaker dan een keer per week.
• Borstcrawl, rugcrawl of gemengde rugslag zijn minder belastend dan de schoolslag.
• Veel mensen met RSI-klachten hebben baat bij gebruik van een snorkel. De snorkel voorkomt dat het hoofd uit het water opgetild moet worden.
• Gebruik zwemvliezen om armen, schouders en nek te ontlasten.
• In warm water ontspannen spieren beter. Sommige zwembaden hebben speciale uren voor mensen met klachten waarbij het water extra warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36442

arjandijk schreef op 17 February 2003 @ 00:00:
dit is eventueel ook nog een optie, is wel duur (100 euro), maar zijn er mensen die hiermee gewerkt hebben? Voor dat geld moet het wel iets geniaals zijn, anders laten we het links liggen
[afbeelding]
Er word trouwens veel met solidworks gewerkt op de laptop (3d cad) en daar moet de muis wel geschikt voor zijn
Deze muis werkt erg lekker, houd mij in ieder geval pijn vrij en dat na een half jaar thuis te hebben gezeten zonder zelfs maar een kop koffie in te kunnen schenken.
Let wel als je je houding niet aan past, geen rust neemt en onvoldoende beweging helpt ook deze muis niet.

Zelf ben ik bij de backshop (backshop.nl) geweest en heb ik een aantal muizen uitgeprobeerd (destijds mocht ik hem gewoon thuis een week proberen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
JumpStart schreef op 16 februari 2003 @ 23:43:
[...]

Om te beginnen zijn ergonomisch gevormde muizen beter. Een muis die dus naar de holte van je hand staat is beter dan eentje die symmetrisch is.

Dus deze [afbeelding] (MX500 van logitech) is al beter dan deze: [afbeelding] (MX300 van Logitech)
Ik heb zo'n MX500 gehad met zijn fraaie ergonomische vormgeving en kreeg heel erg veel last mijn pols, die muis is gewoon veels te hoog.
Nu heb ik zo'n MX300 en heb nergens last van.

Denk dat e.e.a. ook heel erg afhankelijk is van hoe groot/klein je handen zijn en de lengte van je vingers etc.
Met die MX300 kan ik gewoon het achterste deel van mijn hand op de tafel laten rusten terwijl dat muisje tussen mijn palm en vingers zit.
Doordat die MX500 iets groter en rond is, kan ik niet meer goed steunen met het achterste gedeelte van mijn hand (muis net iets te groot) waardoor dit allemaal op mijn pols neerkomt.
En ja, ik heb dan ook nog eens redelijk grote handen. Dus als je kleine handjes hebt snap ik al helemaal niet hoe je met een MX500 kunt werken :?

Dus de stelling dat "ergonomisch gevormde muizen" beter zijn ben ik het niet mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Treb schreef op 17 February 2003 @ 11:20:
[...]

Ik heb zo'n MX500 gehad met zijn fraaie ergonomische vormgeving en kreeg heel erg veel last mijn pols, die muis is gewoon veels te hoog.
Nu heb ik zo'n MX300 en heb nergens last van.

Denk dat e.e.a. ook heel erg afhankelijk is van hoe groot/klein je handen zijn en de lengte van je vingers etc.
Met die MX300 kan ik gewoon het achterste deel van mijn hand op de tafel laten rusten terwijl dat muisje tussen mijn palm en vingers zit.
Doordat die MX500 iets groter en rond is, kan ik niet meer goed steunen met het achterste gedeelte van mijn hand (muis net iets te groot) waardoor dit allemaal op mijn pols neerkomt.
En ja, ik heb dan ook nog eens redelijk grote handen. Dus als je kleine handjes hebt snap ik al helemaal niet hoe je met een MX500 kunt werken :?

Dus de stelling dat "ergonomisch gevormde muizen" beter zijn ben ik het niet mee eens.
Zit wat in...

Ik had aan moeten geven dat ik vooral last had van eerste gewricht van mijn (wijs)vinger, omdat, ten opzichte van een ontspannen houding met je handpalm gedraait ( pink-kant op bureau, wijsvinger kant 5 cm boven bureau ) je wijsvinger bij gebruik van een platte muis onnatuurlijk naar beneden hangt. Het was vooral het muisklikken dat tintelen en prikken veroorzaakte in het eerste gewricht van mijn wijsvinger. Op het moment dat ik overging op een ergonomisch gevormde muis, waarbij de linkerkant van de muis hoger ligt dan de rechterkant, was ik af van die problemen.

Het is heel goed mogelijk dat die MX500 een slecht voorbeeld is omdat 'ie tè bol is. De nu niet meer in productie zijnde Mousemans van Logitech waren ideaal voor mij. Ik heb ook erg lange tengels en mijn vingers steken bijna over de muisknoppen heen, en mijn pols raakt (in rust) gewoon de muismat, die hangt dus niet ergens halverwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 16:22

DinX

Motormuis

Anoniem: 19425 schreef op 17 February 2003 @ 11:01:
[...]

JA, lees:

Zwemmen is een prima therapie om de bloedsomloop te stimuleren. Doe dit wel in overleg met de behandelaar. Er zijn vele mogelijkheden: poedelen, aqua joggen/aqua aerobics, aqua wellness (door therapeut door water bewogen worden), hydrotherapie of baantjes zwemmen.
• De bewegingen in het water mogen niet te belastend zijn; beweeg rustig voort in het water.
• Borstcrawl, rugcrawl of gemengde rugslag zijn minder belastend dan de schoolslag.
• Veel mensen met RSI-klachten hebben baat bij gebruik van een snorkel. De snorkel voorkomt dat het hoofd uit het water opgetild moet worden.
• Gebruik zwemvliezen om armen, schouders en nek te ontlasten.
• In warm water ontspannen spieren beter. Sommige zwembaden hebben speciale uren voor mensen met klachten waarbij het water extra warm is.
Bwa, ik zwem nu al 15 jaar, waarvan een jaar of 12competitie. Dus ik weet wel wat trainen is. Maar een echte hulp tegen RSI ... vind ik persoonlijk niet zo.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DinX schreef op 17 February 2003 @ 11:39:
[...]

Bwa, ik zwem nu al 15 jaar, waarvan een jaar of 12competitie. Dus ik weet wel wat trainen is. Maar een echte hulp tegen RSI ... vind ik persoonlijk niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 08:22
Ik heb i.v.m. RSI klachten al een paar jaar een Logitech Marble Mouse, die mij uitstekend bevalt: degelijk, makkelijk schoon te maken en je hand rust er volledig ontspannen op.

Ook een voordeel: Grote knoppen (2, je kunt niet misklikken) en geen scroll wiel (dat is persoonlijk; ik vind het een voordeel).

Zie ook: http://www.logitech.com/i...countryid=24&languageid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:06
Een vriend van mij heeft laatst een werkplekanalyse gehad van een Arbo-medewerker ivm schouderpijn.
Die Arbo'er zei juist dat een muis zo laag mogelijk moet zijn om een zo natuurlijke houding in de pols en arm te realiseren.
Dat houdt dus bijna automatisch in dat draadloos of met extra knopjes muizen afvalt, die muizen zijn te hoog. (hoewel het mijn pers. Mening is dat met een draadloze muis de bewegingen veel minder krampachtig kunnen zijn omdat je je muis en je arm vrij alle kanten op kunt bewegen. )

Verder moet je natuurlijk goed zitten (evt voetebankje ook al denk je dat niet nodig te hebben) en moet je monitor goed staan (niet te laag)
Maar dat is hierboven allemaal al vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-05 08:56

Beercase

So soft!

Ik heb in mijn korte leventje heel wat muizen versleten op verschillende computers. Nu in het bezit van een logitech optical desktop waar ik heel tevreden over ben... voor het gamen nog steeds een 3-knops van logitech (m-s35). Wat ik hiermee wil zeggen is dat een muis erg persoonlijk is...
Dus wat al eerder is vermeld.. ga zelf naar de winkel en probeer het een ent ander uit. Je vindt er vanzelf een goede. suc6

Hang loose, KiteSurfing for life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19701

ik gebruik heel veel het toetsenbord als muisalternatief; je staat versteld hoeveel dat scheelt. immers of je zit te priegelen om eeen schuifbalk naar beneden te trekken of dat je het heel eenvoudig ontspannnen met Pg-up & down doet. Alt-tab, end, home etc, veel bekende handige zaken, die zorgen voor veel afwisseling tov enkel alleen de muis gebruiken voor dezelfde zaken.
Een schoon balletje zodat de muis precies doet wat je wilt.... ik had laatst nog geen 10 minuten gewerkt met een vervuilde muis van mijn zoon: een ramp hoe krampachtig je zo'n muis moet sturen. Nooit bijna ergens last van maar na ca 10 min kreeg ik al een soort kramp
in mijn hand.. die snel verdween toen ik weer achter mijn eigen PC zat.
Al genoemd: sporten. idd: want stilstand is achteruitgang en als je eenmaal ergens last van krijgt ga je dat lichaamsdeel minder gebruiken waardooor de kracht terug loopt en omdat de kracht terug loopt zal alles veel meer belastend worden en zo voort, je zit in een neerwaartse spiraal voordat je het weet.....
Join the sportclub, zie je ook nog eens andere mensen.... en als je terug komt heb je weer frisse ideeen voor mogelijke problemen die je had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• In Search of Sunrise
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10-2020
Ik kreeg last van mijn pols toen ik de Logitech MX 700 aanschafte en gebruikte.
Ik heb nogal lange handen en daar is die MX700 niet geschikt voor.
Je moet ook vooral kijken hoe zulke handen je hebt. Zijn het kleine handen of heeft die gast kolenschoppen. In het laatste geval moet je een niet al te kleine muis nemen,dus de MX700 valt dan al af.
Ik ben ondertussen weer terug gegaan naar mijn mouseman wheel optical.
die is lekker groot,ligt goed in de hand en veroorzaakt nauwelijks rsi.

en wat dat zwemmen betreft; dat is juist gezond.je kan rustig een aantal uurtjes baantjes trekken,er gebeurt dan niks. ik heb zelf jarenlang bij een zwemclub gezeten en daar waren we toch wel een paar uur bezig met zwemmen.
dus houd die bullshit over dat je niet te lang mag zwemmen maar voor je.
want als dat zo is had ik allang last gehad.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkes
  • Laatst online: 20:53

ikkes

In diepe rouw

Kleine draadloze muisen zijn er ook hoor. Gewoon van logitech. Ik gebruik die nu al een hele poos. En draadloos scheeld inderdaad een hoop. Het kost minder kracht.

People who ask, `Can I ask you a question?' don't really give you a choice, do they?
Live long and prosper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76603

Volgens mij is het materiaal van ondergeschikt belang, maar je houding is wel heel belangrijk! En volgens mij moet je er ook een beetje aanleg voor hebben... Ik zit vrijwel dag en nacht achter een PC en heb eigenlijk nooit ergens last van. Alleen zodra ik pols/armsteunen of gelpads gebruik heb ik binnen een half uur kramp in m'n onderarmen. Hetzelfde effect heb ik als ik bijvoorbeeld een Logitech TrackMan / Marble gebruik. Kwestie van gewenning denk ik... Maar probeer dus zo relaxed/ontspannen mogelijk met je toetsenbord/muis om te gaan... En natuurlijk veel bewegen. Niet vol-continu achter dat beeldscherm blijven hangen! ff koffie halen, even bij je collega langs ipv een mailtje sturen helpt ook... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Laatst online: 22:09
ik had eerst een goedkoop scrollmuisje van safeway en na een maand moest ik om het uur ff stoppen omdat ik last kreeg van me duim en van me ring/ middel vinger, erg storend, een week later had ik op de computer beurs en ergonomische ibm muis gescoord :D, sindsdien nergens meer last van! nu heb ik echter een microsoft wireless optical mouse die ook heel lekker ligt dus die ibm gaat binnenkort de deur weer uit ;)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 23:36
Ik heb zelf zo'n kleine muis, waarvan ze altijd zeggen dat ie voor een laptop is, aan mn desktop hangen.
Een Trust-muisje (AMI250S). Heerlijk muisje hoor, ik sluit me dan ook aan bij de vorigen die zeggen dat het gewoon met je houding te maken heeft.

Het enige waar ik last van heb zijn mijn ogen (branderig, is kut maarja, computer is boeiender :P).

Moet ik wel eerlijk zeggen dat de muisjes van Logitech de beste blijven alhoewel ik Trust ook niet slecht vind..

PS3 Gamertag: ExcessiveBlur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Ik heb een Logitech MouseMan, en die ligt heerlijk in de hand, maar in de praktijk is hij heel onhandig. Wanneer ik mijn hand erop leg kan ik niet bij de knoppen komen met mijn vingers, en al helemaal niet bij het scrollwiel. Ik heb hem dus telkens verkeerd vast. Heel vreemd.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-06 00:06

Speedpete

was barman

arjandijk schreef op 17 February 2003 @ 10:30:
ik hoor hier vooral veel adviezen over het gebruik van een trackball. Is dit een beetje fijn te gebruiken in Solidworks? En maakt het veel uit of deze optisch is?
Mijn t-balls werken heerlijk met 3D max en PSP, dus zal geen probleem zijn, na wat oefenen wel te verstaan... :)

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Laatst online: 04-07 18:14
Voor mij blijft de best muis toch nog altijd het toetsenbord. 9 van de 10 dingen die ik moet doen doe ik net zo snel/sneller met toetsenbord dan met de muis.

• Icefellow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 20:04
Terw_Dan schreef op 16 February 2003 @ 23:29:
[...]

Ik denk dat je met veel sporten RSI niet kunt voorkomen. Het ligt denk ik ook een beetje aan het feit of je er aanleg voor hebt of niet.

maar een muis zou hier niet veel invloed op hebben. Geef mij maar de basic dingen van logitech voor de pcs die ik zo af en toe een keer gebruik of de intelli opticals van MS voor bakken waar ik vooral mee zit te gamen enzo.
als je sport en gewoon 'genoeg beweegt' ben je beter 'belastbaar' waardoor je minder kans hebt op het krijgen van rsi.

• Icefellow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 20:04
Anoniem: 76603 schreef op 18 February 2003 @ 09:58:
Volgens mij is het materiaal van ondergeschikt belang, maar je houding is wel heel belangrijk! En volgens mij moet je er ook een beetje aanleg voor hebben... Ik zit vrijwel dag en nacht achter een PC en heb eigenlijk nooit ergens last van. Alleen zodra ik pols/armsteunen of gelpads gebruik heb ik binnen een half uur kramp in m'n onderarmen. Hetzelfde effect heb ik als ik bijvoorbeeld een Logitech TrackMan / Marble gebruik. Kwestie van gewenning denk ik... Maar probeer dus zo relaxed/ontspannen mogelijk met je toetsenbord/muis om te gaan... En natuurlijk veel bewegen. Niet vol-continu achter dat beeldscherm blijven hangen! ff koffie halen, even bij je collega langs ipv een mailtje sturen helpt ook... :-)
helemaal mee eens.. ook vanuit mijn opleiding :)
(afgestudeerd fysiotherapeut)

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

niet alles gelezen, maar neem een trackball, neem een echt goede stoel, waar je lang mee kan doen, en die je niet een dubbele hernia oplevert. Zit GOED, armen ondersteund, nek niet te gebogen bij het werken, kortom, zorg dat je er niet onderuitgezakt achter zit.
En ga langs de fysio :)
bij een laptop ben je eerder genoegd er 'fout' mee om te gaan.

je lichaam rust gunnen als dat nodig is lijkt me ook een pre.

[ Voor 19% gewijzigd door Allochtoon op 20-02-2003 09:23 ]

Pagina: 1