Toon posts:

Scanjet 5200C - wie weet meer?

Pagina: 1
Acties:
  • 258 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn 4 jaar oude HP scanjet 5200C heeft 2 probs: 1) scant ERG langzaam (1 scan duurt 15 min); en 2) in scans van kleurenfoto's loopt een vertikale gele streep door 't beeld. Scannen van tekst en zwart-wit foto's gaat echter goed - al duren die eveneens 15 min. per scan.
Ik heb de scannersoftware ontelbare malen opnieuw geinstalleerd, nieuwe versies van HP gedownload etc. Ik heb de scanner op 3 PC's geinstalleerd en op alle 3 geeft hij hetzelfde resultaat. CONCLUSIE: het ligt aan het apparaat ZELF (en NIET aan drivers of software.)
HP bood een 'inruilactie': voor 200 Euro kan ik een nieuwer model uitzoeken bij een HPdealer. NOU MOOI NIET DUS!!!! Ik ga ECHT geen nieuwe kopen!!! Het moet toch mogelijk zijn om zo'n apparaat te repareren???
M.i. zitten er in zo'n ding 2 'soorten' onderdelen; mechanische onderdelen en allerlei kaarten met chips. Hij doet 't nog wel (zij het langzaam) dus het kunnen de mechanische onderdelen niet zijn. Het moet 'm in de 'chips' zitten!
Ik heb 't vermoeden dat 't iets te maken heeft met een slecht contact of zo; een scan duurt immers erg lang dus lijkt t of er iets mis is in het verwerken / verzenden van opdrachten.
Ik heb de scanner al open gehad maar daar valt weinig aan te zien.
WIE O WIE weet hoe je zo'n scanner repareert?????????????

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 18:57

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 16 February 2003 @ 22:07:
Mijn 4 jaar oude HP scanjet 5200C heeft 2 probs: 1) scant ERG langzaam (1 scan duurt 15 min);
Wat zijn de instellingen voor het scannen? Toch geen volledig velletje A4 op 4800dpi met maximale aantal kleuren :+ (indien het wel iets vergelijkbaars is, is het niet zo heel erg vreemd)
Heb je genoeg ruimte vrij op je harde schijf?
2) in scans van kleurenfoto's loopt een vertikale gele streep door 't beeld. Scannen van tekst en zwart-wit foto's gaat echter goed - al duren die eveneens 15 min. per scan.
Hm... m'n eerste punt wordt hier wat aannemelijker mee gemaakt. Verder: die gele streep... zou een hardware defect aan je scanner kunnen zijn... maar dat weet ik niet.
Ik heb de scannersoftware ontelbare malen opnieuw geinstalleerd, nieuwe versies van HP gedownload etc. Ik heb de scanner op 3 PC's geinstalleerd en op alle 3 geeft hij hetzelfde resultaat. CONCLUSIE: het ligt aan het apparaat ZELF (en NIET aan drivers of software.)
HP bood een 'inruilactie': voor 200 Euro kan ik een nieuwer model uitzoeken bij een HPdealer. NOU MOOI NIET DUS!!!! Ik ga ECHT geen nieuwe kopen!!! Het moet toch mogelijk zijn om zo'n apparaat te repareren???
M.i. zitten er in zo'n ding 2 'soorten' onderdelen; mechanische onderdelen en allerlei kaarten met chips. Hij doet 't nog wel (zij het langzaam) dus het kunnen de mechanische onderdelen niet zijn. Het moet 'm in de 'chips' zitten!
]
Ik heb 't vermoeden dat 't iets te maken heeft met een slecht contact of zo; een scan duurt immers erg lang dus lijkt t of er iets mis is in het verwerken / verzenden van opdrachten.
Ik heb de scanner al open gehad maar daar valt weinig aan te zien.
WIE O WIE weet hoe je zo'n scanner repareert?????????????
Of in je instellingen dus...

Verwijderd

Topicstarter
Ik scan meestal op 150 DPI (de standaard instelling van dat ding). En diskruimte is ECHT 't probleem niet. Gigs aan lege diskruimte op alle 3 de PC's!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

200 euro? Dat is meer dan de nieuwprijs van dat ding!

Ik ben trouwens door je verhaal niet overtuigd dat het niet in de software zit. Hoe heb je hem aan je systeem hangen, USB of via LPT? Welk OS draai je en heb je toevallig de Shuttle drivers al eens geprobeerd (3th pary LPT SCSI interface drivers die een stuk beter werken dan die HP meuk).
Die streep door kleuren scans zouden wel weer een indicatie van een probleem in de hardware van die scanner kunnen zijn. De reden dat HP niets gaat repareren is niet zo gek, een kwartier kijken naar dat ding is al meer dan de dagwaarde van die scanner. Ik zou me er niet te lang druk om maken en na 4 jaar, wat toch een erg mooie leeftijd voor een scanner van HP is, gewoon een nieuwe gaan kopen.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem komt ZOWEL voor bij een parallelle installatie als bij een installatie via USB.
(en ik wil snap wel dat 15 min kijken naar zo'n kreng al meer kost dan de nieuwprijs van dat ding maar ik vind 't simpelweg te gek voor woorden om dan maar meteen te zeggen 'koop een nieuwe'. EERST kijken of 't ook anders kan! 't geld groeit mij ook niet op de rug! En een geldboompje heb ik ook niet in m'n tuin)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 16 February 2003 @ 22:19:
r ik vind 't simpelweg te gek voor woorden om dan maar meteen te zeggen 'koop een nieuwe'. EERST kijken of 't ook anders kan!
Na 4 jaar is dat ding gewoon afgeschreven. Zowel economisch als technisch. Als je zelf niet weet hoe je hem kan maken dan moet je OF gewoon een keer geluk hebben dat je iemand kent die dat wel kan en gratis wil doen OF hem bij het vuil donderen.
Veel meer opties heb je niet.

de betaler vervuilt

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:56
Het lanfgzame scannen kan ik niet per direct verklaren, maar die gele streep waar jij het over hebt is waarschijnlijk vervuiling van het optiek. Mogelijk dat hij daardoor niet goed kan calibreren en daardoor ook langzaam gaat scannen. De 5200 gaat voor zover ik me kan herinneren vrij eenvoudig open, het optiek kun je schoonmaken met een zachte droge doek (stofdoek). Wees voorzichtig en ga niet zomaar liggen schroeven aan het optiek want dan kun je je de scanner wel vergeten.

"If it ain't broke, don't fix it!"

Verwijderd

Post eens een foto van hoe je scan eruit ziet als het verkeerd gaat...

Afbeeldingslocatie: http://www.frontiernet.net/~willshak/blank_paper.jpg Als je probleem er ongeveer zo uitziet als bovenstaand is schoonmaken van de halfdoorlatende spiegels de oplossing. (bron: http://www.frontiernet.net/~willshak/scanner.html)

Algemene troubleshoot lijst

Scanner is traag:
  • LPT poort instellingen verkeerd -> veranderen naar LPT1: IRQ=7, IO=378h en mode EPP(1.9).
  • PC is niet geaard -> onmiddelijk aarden
  • Kapotte kabel -> Vervangen
  • Te weinig systeemresources -> Reboot
  • Te hoge instellingen gebruikt -> Lezen
  • Verkeerde driver / ASPI problemen -> (her)installeren
Strepen/Storing in scan:
  • Vuile Optiek (lens, spiegels, opnemer)
  • Vuile Glasplaat
  • Vuile/verkleurde lamp
  • Gebroken Optiek (lens, spiegel, opnemer)
Algemeen:
  • Interne storing/chipdefect als gevolg van inpluggen terwijl PC aanstaat of ongeaarde PC.
200 euro krijg je nog? Dat komt omdat HP op sommige producten gewoonweg geen service wil verlenen (onderdelen etc) zie: http://www.thecomplaintst...wlettpackard/00000035.htm

Persoonlijk zou ik eerst al het denkbare/mogelijke proberen (beginnend met bovenstaand) met die scanner. Doet hij het daarna nog niet, dan zou ik geen moment meer twijfelen: Ik zou hem inruilen voor die 200 euro. Normaal (als hij werkt) is de 5200C al een traag beestje...

PriceWatch: HP Scanjet

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor de vorige tips!!! Na het schoonmaken van de lenzen en de lamp scant m'n HP'tje weer als vanouds!!!! De lenzen en de lamp waren behoorlijk vuil. Zowel de strepen in de scans ALS de 'snelheidsproblemen' zijn na de schhonmaakbeurt opgelost!
Ik heb de 'gebruiksaanwijzing' gevolgd die te vinden is in de link van de vorige post.
Echt geweldig! DAT bedoelde ik nu met EERST zelf proberen het euvel te verhelpen VOOR we naar de winkel hollen en effe EUR 200 neerleggen voor de 'inruilactie' van HP!

Verwijderd

Volges mij is er iets mis met je glasplaat ofzo. Heb zelf ook n 5200C en die werkt perfect op USB.

Misschien iets mis met je instellingen van je poort ofzo omdatie zo langzaam is. Anders proberen op parallel aan te sluiten???

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 11:37:
Volges mij is er iets mis met je glasplaat ofzo. Heb zelf ook n 5200C en die werkt perfect op USB.

Misschien iets mis met je instellingen van je poort ofzo omdatie zo langzaam is. Anders proberen op parallel aan te sluiten???
Anders lees je even wat er boven jouw posting staat...

de betaler vervuilt

Verwijderd

Gele streep, precies hetzelfde probleem op m'n werk met een HP Scanjet IIxi SCSI, misschien dus ook maar eens schoonmaken. Overigens:
Heel erg bedankt voor de vorige tips!!! Na het schoonmaken van de lenzen en de lamp scant m'n HP'tje weer als vanouds!!!! De lenzen en de lamp waren behoorlijk vuil. Zowel de strepen in de scans ALS de 'snelheidsproblemen' zijn na de schhonmaakbeurt opgelost!
Ik heb de 'gebruiksaanwijzing' gevolgd die te vinden is in de link van de vorige post.
Echt geweldig! DAT bedoelde ik nu met EERST zelf proberen het euvel te verhelpen VOOR we naar de winkel hollen en effe EUR 200 neerleggen voor de 'inruilactie' van HP!
Eerst handleiding raadplegen voordat je naar GoT gaat hollen een een topic opend :P

• KISS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 13:59

KISS

Keep It Simple St*pid

Hoi gilseboer,
MicroSTOF bedoelde NIET de HP-handleiding, maar de GoT-handleiding.
Zo zie je maar weer....

[ Voor 3% gewijzigd door KISS op 18-02-2003 15:26 ]

Win10 / Gigabyte GA-990FXA-UD3 / AMD Phenom II X6 1100T / 32GB Corsair DDR3 / MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G / 1x Samsung 850 EVO 250GB + 2x Samsung 1,5TB SATA / DELL U2515H+HP1940 / Sony FH-7mkII

Pagina: 1