Toon posts:

CD Writer heeft grote problemen met lezen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een CD gebrand heb kan ik hem vervolgens niet meer eens fatsoenlijk lezen in dezelfde brander. Stel ik kopieer de cd weer naar de harde schijf terwijl de cd al een tijdje in de lade zit (is dus alweer down gespind). Op het moment dat ik dan het kopieren start spint hij niet eens naar hoge snelheid. Op die manier duurt het kopieren dus iets van 20 minuten.

Wat ik dan vaak die is het eject knopje indrukken en meteen daarna de cd weer terugduwen. De cd spint hierdoor op en als ik dan snel het kopieeren start (voordat de cd weer naar een lager toerental zakt) kan ik profiteren van de snellere spinspeed en duurt het kopieeren 5 minuten. Dit lijkt me dus abnormaal. Als hij op die hogere snelheid kan lezen waarom doet hij het dan niet uit zichzelf?

Vaak zakt hij na een tijdje onder het lezen ook weer neer een lagere snelheid en dan duurt het lezen weer achterlijk lang. Soms lukt het lezen niet eens meer en breekt hij de zaak af.

Het probleem is ook niet altijd hetzelfde, de ene keer leest hij dezelfde cd op redelijke snelheid, de andere keer werkt het voor geen meter.

Is dit misschien een reden om de garantie eens aan te spreken?

*Plextor 20/10/40A (december 2001 gekocht)
*Ik heb CD's niet buiten de specificaties gebrand
*Hij staat op UDMA (op het secundaire kanaal samen met een Quantum Fireball EX)
*Probleem komt niet of nauwelijks voor bij gewone cd's
*Krijg in nero wel eens het bericht dat hij x buffer underruns heeft voorkomen
*HDD's gedefragmenteerd.
*Virus scanner uit.
*Een andere CD drive leest de probleem cd's wel goed.

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Staat de laatste firmware erop?

They made me do it.

Verwijderd

Topicstarter
Nee er zijn geloof ik nog twee latere versies. De Plextor site is er erg onduidelijk over welke ik nou zou moeten installeren.

Bij zo'n upgrade gaat mijn garantie er toch niet aan he?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2003 21:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Helaas helpt de nieuwe firmware (v1.04) geen moer. Kan het aan de kwaliteit cd's liggen of moet het apparaat gewoon vervangen worden? Ik kan me ook niet voorstellen dat na 1 jaar en 2 maanden de lens al helemaal smerig is.

Verwijderd

Topicstarter
Tjee, weet niemand wat het probleem kan zijn?

Ik heb nog het een en ander uitgeprobeerd. Als ik in Nero de test doe om de optimale schrijfsnelheid te bepalen haal ik een harde schijf leesnelheid van tenminste 6000 kB/s. Dit zou dus ruim snel genoeg moeten zijn om te kunnen branden op 24 speed (3400 kB/s). Echter op het moment dat ik ga branden (een simulatie dan), kakt de leessnelheid opeens in naar ongeveer 2500 kB/s. Hoe kan dit??

De leessnelheid zou toch hetzelfde moeten blijven. Of duidt het nu op een verkeerde instelling op mij IDE kanalen?