[Linux - DoC] Disk on Chip -- MTD Ervaringen

Pagina: 1
Acties:

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Topicstarter
Gezien ik van plan ben een pc tbv mp3/divx/dvd e.d. te maken en deze zo geruisloos mogelijk wil hebben, ben ik aan het kijken wat voor mogelijkehden er zijn om deze anders dan met bijvoorbeeld een IDE schijfje (Heb er nu een 340MB noteboek schijfje in) te laten draaien. Ik zou hem graag echt stil willen hebben, en zoek dus mogelijkheden om andere storage erin te krijgen... Flash IDE disks zijn ivm hun prijs geen optie, naast het feit dat ~16MB voldoende zou moeten zijn, omdat /usr toch over het netwerk geladen zal worden, om ook hiervoor (en voor MP3's en Divx' geen extra lawaaierige schijven nodig te hebben...

Zijn er hier ook mensen met ervaringen van dit soort apparaten?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:00
Als je /usr toch over netwerk mount, waarom dan niet gewoon een netboot ROM, BOOTP servertje en een NFSROOT filesystem?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
Ja, als je dan een computer hebt met on-board LAN (met Linux support), heb je alleen een mobo, CPU, geheugen en voeding nodig :)

Kun je niet zo'n USB geval kopen waar bv. 50 MB ofzoiets op kan? Die dingen werken dacht ik onder Linux ook wel...

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Wilke schreef op 16 February 2003 @ 21:21:
Kun je niet zo'n USB geval kopen waar bv. 50 MB ofzoiets op kan? Die dingen werken dacht ik onder Linux ook wel...

Ik betwijfel of je dat makkelijk als bootdevice aan de gang krijgt...het kan vast, maar als je de keuze hebt dan zou ik waarschijnlijk voor een boot via het netwerk kiezen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Lastige van alle genoemde oplossingen is dat het enerzijds redelijk langzaam is, en anderszijds je een groot probleem hebt als je server eruit ligt... (Zou dan nl. het liefst iig nog via fbdev gewoon dvd's kijken, wat niet lukt als je nfsroot server eruit ligt...)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
okay, en jij denkt dat zonder /usr-partitie DVD's kijken wel gaat werken, of lees ik dan nu je eerste post verkeerd :?

Odysseus: je hebt gelijk, booten zal wel lastig zijn idd. Maar er zijn inmiddels al wel van die dingen te krijgen met een aardige capaciteit, en geluid maken ze niet AFAIK :)

Evt. boot je van diskette (maakt alleen tijdens booten geluid, daarna gebruikt 'ie hem nooit meer), en laad dan de driver van zo'n USB-ding, ben je niet afhankelijk van netwerk...

De goedkopere optie is toch, om een netwerkkaartje met boot-ROM te kopen en dan een NFS-server...als dat niet kan, tja...

[ Voor 68% gewijzigd door Wilke op 16-02-2003 21:57 ]

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Wilke schreef op 16 februari 2003 @ 21:55:
okay, en jij denkt dat zonder /usr-partitie DVD's kijken wel gaat werken, of lees ik dan nu je eerste post verkeerd :?
Owkee, dan vergeet je dat ik voor dit soort systemen LFS gebruik, en dus geheel zelf de hand heb in waar eea terecht komt en dus een Console FBdev DVD speler gewon op de rootpartitie zal plaatsen
Odysseus: je hebt gelijk, booten zal wel lastig zijn idd. Maar er zijn inmiddels al wel van die dingen te krijgen met een aardige capaciteit, en geluid maken ze niet AFAIK :)
Klopt, die dingen zoudenstil moeten zijn, enkel worden ze niet allemaal door linux even goed ondersteund, naast de toch al niet 100% USB support (steeds beter, dat wel). En booten kan alleen met een enkel type, en dan moet het iid ook nog door je mobo worden ondersteund. Nadeel is dat het weer een extern iets is dat weer gevoelig is bij verplaatsen van het systeem, en trillingen (kan los trillen)
Evt. boot je van diskette (maakt alleen tijdens booten geluid, daarna gebruikt 'ie hem nooit meer), en laad dan de driver van zo'n USB-ding, ben je niet afhankelijk van netwerk...
Diskette == _traag_ en is dus geen optie... Als je een "normale" DVD speler aanzet doet hij het ook praktisch meteen (ik wil tzt met linuxbios gaan booten, dan duurt het ~5 seconden en dan is hij up...)
De goedkopere optie is toch, om een netwerkkaartje met boot-ROM te kopen en dan een NFS-server...als dat niet kan, tja...
Denk dat ik hier inderdaad eerst maar even naar zal kijken, nu dan nog een goed door linux ondersteunde vinden welke ook nog eens enorm low profile is (moet rechtop in een lage cd-speler behuizing passen waar die unit in komt...)

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Kippenijzer schreef op 16 February 2003 @ 22:04:
[...]
Denk dat ik hier inderdaad eerst maar even naar zal kijken, nu dan nog een goed door linux ondersteunde vinden welke ook nog eens enorm low profile is (moet rechtop in een lage cd-speler behuizing passen waar die unit in komt...)
dat is meestal geen probleem, NICs zijn meestal net zo lang als het PCI slot waar ze in zitten, en meestal maar halfhoog. Dus je kunt gewoon dat stukje ijzer eraf schroeven en het past.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
smokalot schreef op 16 February 2003 @ 22:19:
[...]

dat is meestal geen probleem, NICs zijn meestal net zo lang als het PCI slot waar ze in zitten, en meestal maar halfhoog. Dus je kunt gewoon dat stukje ijzer eraf schroeven en het past.
Gefeli met het al 5 dagen SmokeFree(c) zijn!

Enkel is het jammere dat bijvoorbeeld alle cheap ass kaartjes van tegenwoordig geen bootrom meer ondersteunen...

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

Je zou kunnen kijken naar linuxbios.org om je kernel direct te laden en dan via een andere manier / te mounten :?

Of je zou knoppix kunnen proberen, maakt alleen bij het opstarten lawaai en als je de programma's die je veel gebruikt (de mediaspeler van je keuze) geladen hebt zijn ze in het geheugen geladen en draaid de cd nooit meer..

Eeuwige n00b

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 20:21

Heidistein

Blah

Of een klein eindje booten met die hardisk, dan een RAMdisk aanmaken, en daarin het OS laden, de HD uitzetten, en het is stil.

Maybee we are alone... After all.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Heidistein schreef op 17 February 2003 @ 00:39:
Of een klein eindje booten met die hardisk, dan een RAMdisk aanmaken, en daarin het OS laden, de HD uitzetten, en het is stil.
Dat zou inderdaad de kortste klap zijn denk ik, gewoon van die schijf booten, enkel gewoon linux configgen of het een disklees node is, en dan gewoon met een hdparm commando de schijf daarna uitzetten... Moet ik dus enkel een 100% avail. server regelen... Ach, dan zet ik wel een gestript image op mijn kabelservertje (210Mb hdd voor router enzo is niet veel :) )

Verwijderd

Om toch het idee van Flash storage weer even aan te halen; ik ben zelf nogal gecharmeerd van dit soort oplossingen:

http://www.acscontrol.com...ash/IDE_To_CF_Adapter.htm

Ook leuk voor dedicated Internet Routertjes enzo...

(Er heeft in de Elektuur van halverwege vorig jaar een vergelijkbaar DIY project gestaan)

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-04 13:11
Verwijderd schreef op 17 februari 2003 @ 09:26:
Om toch het idee van Flash storage weer even aan te halen; ik ben zelf nogal gecharmeerd van dit soort oplossingen:

http://www.acscontrol.com...ash/IDE_To_CF_Adapter.htm

Ook leuk voor dedicated Internet Routertjes enzo...

(Er heeft in de Elektuur van halverwege vorig jaar een vergelijkbaar DIY project gestaan)
Ow ja! dat kaartje kost maar $19,95! :D
* Tomaat ruikt alweer een inkoop actie :+

[ Voor 3% gewijzigd door Tomaat op 17-02-2003 10:32 ]

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Tomaat schreef op 17 February 2003 @ 10:32:
[...]

Da's idd goed betaalbaar, want da's dus idd het soort oplossing waar ik naar op zoek ben, enkel kost de kant en klare oplossingen hiervoor ietsje meer dan 19,95 :-) Maar, inkoopactie voor zoiets lijkt me leuk, zeker al dat dan icm 256MB CF kaartejs ofzo kan tegen leuke tarieven regel dat!

:+

• deadinspace
  • Laatst online: 09-05 13:24

deadinspace

The what goes where now?

Kippenijzer schreef op 17 februari 2003 @ 09:13:
Dat zou inderdaad de kortste klap zijn denk ik, gewoon van die schijf booten, enkel gewoon linux configgen of het een disklees node is, en dan gewoon met een hdparm commando de schijf daarna uitzetten... Moet ik dus enkel een 100% avail. server regelen... Ach, dan zet ik wel een gestript image op mijn kabelservertje (210Mb hdd voor router enzo is niet veel :) )
Heidistein bedoelde denk ik om alle benodigde files op een ramdisk te zetten. In het geheugen dus. Dan heb je geen afhankelijkheid van een andere machine, het enige wat je dan nodig hebt is voldoende ram, 128 MB moet wel te doen zijn lijkt me.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Tja, ik zit liever ruim genoeg in ram... Ramdisk hebben waarin je een werkend X moet hebben _en_ X geladen hebben met diverse multi media apps wordt krap vrees ik dan hoor...

Verwijderd

Tomaat schreef op 17 February 2003 @ 10:32:
[...]

/me wil ook wel meedoen met die inkoop actie, jabber/icq/msn/aim/mail me maar als er iets gestart wordt

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2003 21:41 ]

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Over het netwerk laden maar dan met een gigabit adapter. De Intel PRO/1000 MT Desktop is maar iets van 30 € en dan in het andere machien een remote boot manager installeren. (Door die netwerkadapter worden er 2 soorten ondersteund)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Guru Evi schreef op 17 februari 2003 @ 23:52:
Over het netwerk laden maar dan met een gigabit adapter. De Intel PRO/1000 MT Desktop is maar iets van 30 € en dan in het andere machien een remote boot manager installeren. (Door die netwerkadapter worden er 2 soorten ondersteund)
Dit is in mijn geval geen mogelijkheid, omdat de servers die ik hier heb staan geen sloten vrij hebben en een gigabit switch ietsje te duur is wat mij betreft... Als ik dan toch over het netwerk moet laden, dan is 10MByte/s voldoende, want ik ga heb niet een een zware server hagen die >20MB/s effectief zal halen, dus is Gigabit meest overbodig in dat opzicht...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Kippenijzer schreef op 17 februari 2003 @ 19:23:
Tja, ik zit liever ruim genoeg in ram... Ramdisk hebben waarin je een werkend X moet hebben _en_ X geladen hebben met diverse multi media apps wordt krap vrees ik dan hoor...
Je had het toch over alles from scratch doen? Dan moeten wat libs + XFree + apps toch wel binnen 50 MB kunnen?

En anders kun je nog /usr over het netwerk doen (zoals je eerst al van plan was), dan kost het nog minder ram.

Mocht je (of iemand anders) flash disks gaan willen gebruiken: Die dingen hebben wel maar een beperkt aantal write-cycles (tegen de 1000 keer is wat ik de laatste keer hoorde). Je doet er dus verstandig aan om zo'n ding read-only te mounten en er geen swappartitie op aan te maken.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Btw, de mensen die het hier hadden over ia voor ide->flash covertors... Ik heb denk ik eea gevonden om cfcrads op IDE te kunnen aansluiten... Eventuele animcheck heb ik nog geen accorrd voor, maar mail maar effe als je intresse in zoiets hebt...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Kippenijzer schreef op 26 February 2003 @ 09:27:
Btw, de mensen die het hier hadden over ia voor ide->flash covertors... Ik heb denk ik eea gevonden om cfcrads op IDE te kunnen aansluiten... Eventuele animcheck heb ik nog geen accorrd voor, maar mail maar effe als je intresse in zoiets hebt...

Is zoiets niet geschikter voor Opslagmedia & I/O Controllers ? Ik snap dat het nuttig is voor GNU/Linux multimedia boxjes, maar volgensmij zijn de gegadigden voor die specifieke toepassing hier op één hand te tellen, en het is en blijft een hardware aangelegenheid.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Als ik er een nieuw topic voor zo openenen wordt die weer gesloten omdat ik nog geen toestemming voor dergelijke ia heb, en ik hoopte gewoon dat de viroge posters dit topic wel effe zouden checken als er weer iets nieuws in zou staan, en als ze dan hier intresse zouden tonen zou ik er wel effe verder achteraan gaan... Is ook niet zozeer dat ik veel zin heb om ia te organiseren, maar als er animo is had ik het wel kunnen doen, nu kan ik net zo goed gewoon voor mezelf kopen, gezein ik dan toch met een kenis mee bestel en waarschijnlijk dan toch al zo laag mogelijk zit...

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 22:46

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Kun je niet iets van een prijs roepen ? Dan kunnen we in ieder geval inschatten of het zinvol is om een ia te starten.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Zal dan waarschijnlijk voor plain IDE->CF convertors, zoals die van het linkje rond 30euro uitkomen met enige goede wil (kan ook 35 zijn)
Pagina: 1