Toon posts:

[FreeBsD] grote fout gemaakt bij partitioneren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wou freebsd installeren dus ik had in windows zelf al een partitie voor linux gemaakt.

de ouwe situatie :

hd1
C:\ primary FAT32
E:\ logical FAT32
F:\ logical FAT32

hd2

D:\ 1 partitie

Maar ok hd1 is nu niet meer leesbaar in windows, bij de winxp setup kreeg ik te zien no partioned space.

Maar onder FreeBsD zag ik nog steeds mn oude situatie staan waaronder de Linux partitie die ik in windows daarvoor al gemaakt had.
Dus waarschijnlijk ben ik niet al mn files kwijt..
Is er een manier om de schijf weer FAT32 ? te maken.
Ik had de mini install van bsd btw. (5.0)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
Je wilt FreeBSD installeren en hebt dus in windows al een partitie voor Linux gemaakt? Welk OS ging je nou installeren dan :?

Je kunt met fdisk gewoon een 'partitietype' veranderen, zonder verder iets met die partitie te doen. Als je echter de verkeerde partitie hebt geformatteerd met een ander bestandsformaat, is de kans vrij klein dat je er nog data af kunt halen....

Je bericht is niet erg duidelijk, wat heb je nu precies gedaan, en wat zie je met de fdisk van FreeBSD aan partities/slices staan?

Verwijderd

Probeer eens fdisk /MBR of de repair van de XP Setup.
vraag: Waarom gebruik je FAT32 ipv NTFS ????

Verwijderd

Topicstarter
Nee kijk ik heb onder windows met partition magic een linux partitie aangemaakt op hd1.
Ik wou bij FreeBsD die gemaakte partitie gaan gebruiken.
Maar er gingen wat dingen mis..
Ik had voor C gekozen bij de install (create dus) vervolgens kreeg ik een melding dat die al in use was.
Misschien heb ik daarna wat fout gedaan.. nu zit ik weer in windows met windows geinstalleerd op HD2.
Bij partiotion magic zie ik nu dat hd1 unformatted is.
Ik heb voor FAT32 gekozen, omdat ik dual boot met windows ME had

Verwijderd

Zo te lezen heb je gewoon op de verkeerde partitie FreeBSD geinstalleerd.
Was het op HDA of HDB?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 February 2003 @ 20:59:
Zo te lezen heb je gewoon op de verkeerde partitie FreeBSD geinstalleerd.
Was het op HDA of HDB?
hda dus primary master wat ook de boot partitie was met windows

Verwijderd

Daar is het dus fout gegaan.
Zorg gewoon voor een Win install op HD1 --> hda
en dan FreeBSD installeren op HD2 --> hdb (maak gewoon leeg met fdisk en laat FreeBSD partitioneren)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2003 21:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 February 2003 @ 21:01:
Daar is het dus fout gegaan.
Zorg gewoon voor een Win install op HD1 --> hda
en dan FreeBSD installeren op HD2 --> hdb (maak gewoon leeg met fdisk en laat FreeBSd partitioneren)
Is dat persé nodig ?
Ik had op hda geinstalleerd omdat ik daar genoeg schijfruimte had vandaar.
Maar best klote nu.. in partition magic zie ik unformatted drive.. stond nog best wat belangrijke info op

Verwijderd

Je kan ook op HD2 XP installeren en daarna op HD1 FreeBSD, maar zorg dat je het allebei op een eigen schijf installeert. Niet noodzakelijk maar wel het veiligst.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 februari 2003 @ 21:05:
[...]

Is dat persé nodig ?
Ik had op hda geinstalleerd omdat ik daar genoeg schijfruimte had vandaar.
Maar best klote nu.. in partition magic zie ik unformatted drive.. stond nog best wat belangrijke info op
Mja, dit is iig een goede les. Kloten met andere OS'sen is altijd leuk, maar zorg van tevoren voor een degelijke back-up, en/of check 3 maal of je overal de juiste partities gebruikt. Die fout zul je dus nu niet meer maken :)

offtopic:
Wel leuk overigens hoeveel combinaties van hoofdletters hier worden gemaakt: freebsd, FreeBsD, FreeBSD, FreeBSd :o

En opzich ben ik tegen het automatisch partitioneren van schijven door de setup van welk OS dan ook. Als je het zelf doet heb je iig controle over je daden, en weet je precies wat je doet.

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 20:21

Heidistein

Blah

En laat partition magic geen linuxpartities maken. Ik heb ook een keer een winXP ermee weggemoffelt toen ik bij een maat van me redhat7.3 instaleren zou. de redhat fdisk kon ook niks meer met die drive, die snapte er niks van.

Maybee we are alone... After all.

Pagina: 1