Ik heb wel ervaring met RAID0,1 & 5, maar dat is niet echt te vergelijken met de huidige schijven. Het enige wat ik aangeef ervaring mee te hebben is het verliezen van 50+ GB aan films/muziek (en foto's). Mede door deze ervaring vind ik het niet waard om een dubbel zo groot risico te lopen veel data kwijt te raken.
Op het werk draai ik een paar servers op RAID-1 en het is me opgevallen dat dat een stuk sneller aanvoeld dan een enkele schijf. Maar dat is dus nog geen RAID-0. Daarbij kan het dus optreden dat je bij het kopieren tussen 2 partities het effect krijgt alsof je aan het kopieren bent op dezelfde fysieke schijf, alleen zijn het dan 2 drives die tegelijk aangesproken worden. (dus meer cpu- en PCI-belasting.)
- opstart snelheid van windows.
- starten van spellen (bv C&C generals) gaat echt rap nu.
- En het uitpakken van iso's mijn mond stond open toen ik zag hoe snel ie klaar was.
(en ik was een IBM 80 gb 7200 toeren gewend)
Denk dat je het misschien verkeerd ingesteld hebt toen(of nog steeds)
Voor RAID-0 kun je voor 2 optimalisaties kiezen (bij de Promise en Highpoint RAID kaartjes die ik in handen gehad heb)
geoptimaliseerd voor video en voor databases.
In het kort komt het erop neer, dat bij optimalisaties voor video de bandbreedte verdubbeld, omdat afwisselend de ene schijf en dan de andere gebruikt wordt om data weg te schrijven. Met name bij grote files is dat handig.
Dus alle even genummerde blokken data gaan naar drive 2 en alle oneven blokken gaan naar drive 1.
Bij optimalisatie voor databases wordt de toegangstijd lager en blijft de doorvoersnelheid met lezen/schrijven van één file niet sneller dan met een enkele schijf.
Oftewel eerst wordt zeg maar schijf 1 volgegooid en daarna gaan ze verder met schijf 2, om het maar even heel kort door de bocht te vertellen.
Het voordeel is dat bij het lezen van veel files tegelijk de kans groter is dat minstens 1 schijf access op de andere schijf moet plaatsvinden, waardoor de gemiddelde accesstime lager wordt. (bij het lezen van veel files in korte tijd, dus het booten bijvoorbeeld)
Dus ik zeg niet dat het niet een paar voordelen heeft, om RAID-0 te gebruiken, maar alleen dat het extra gevaar op data verlies het vaak niet waard is.
Er zijn namelijk zat situaties waarbij een RAID-0 set langzamer kan zijn dan de 2 schijven los. (bijvoorbeeld data kopieren tussen 2 partities, wanneer de partities op de RAID-set bijna vol zijn)
Verder vervalt een van de belangrijkste voordelen van RAID-0 eigenlijk wanneer je die ruimte op gaat splitsen in stukken van nagenoeg 1 schijf groot.
Een van de voordelen van RAID-x (met x ongelijk aan 1) is namelijk dat je een groter schijfstation tot je beschikking hebt dan de aanwezige schijven afzonderlijk. en dat vervalt dus als je het weer gaat partitioneren.
aanvulling:
Vergeet niet dat de RAID-controller door zijn/haar drivers anders benaderd wordt dan een normale schijf wordt.
Een RAID-controller wordt namelijk door je windows gezien als een SCSI-device, met een aantal eigenschappen van SCSI.
Oftewel door de driver van de RAID-kaart wordt de mogelijkheid geboden om meer dan 1 request in de wachtrij te plaatsen, wat bij gewone IDE-schijven dus niet gebeurd. Hierdoor kunnen de requests in een efficentere volgorde afgehandeld worden, waardoor de schijven efficienter benaderd worden.
Dat heeft dus in principe niets te maken met het in RAID staan, maar is meer een voordeel van de gebruikte drivers en controller.
Oftewel als je schijven aan een RAID-controller hangt en die niet als een set configureerd, maar als afzondelijke sets van telkens 1 schijf, zal het ook sneller gaan dan wat je gewend bent met losse schijven aan de prim/sec-controller op je mainboard.
[
Voor 14% gewijzigd door
TD-er op 18-02-2003 01:23
. Reden: driver-issue toegevoegd ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)