Toon posts:

Projector, 'gebroken beeld' en aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een tijdje (kerst) heb ik de Philips Garbo projector (16:9, met ~850x480 resolutie), en op zich is het een prima ding (met flinke korting kunnen krijgen, en als zodanig dus 'waar voor mijn geld').

Ik heb een prijzige (~100 euro) 10m vga kabel gekocht om de projector aan mijn computer aan te sluiten (gf4ti4200) als 2e monitor, hij kan natuurlijk evt ook aan de tv-out. VGA res op 1280x1024, wordt dan wel gescaled, maar niks te klagen over de kwaliteit -- ziet er scherp uit.

Nou ging het allemaal prima, beeld ok enzo. Alleen, na een tijdje ging het me opvallen dat vertikale lijnen bij een draai van de camera 'gebroken' lijken, dus eigenlijk dat het geprojecteerde beeld samengesteld is uit beeldje n (bovenste helft) en beeldje n+1 (onderste helft).
Bij bv onweerscenes (en vergelijkebare snelle "1-beeldje donker 1-beeldje licht en weer donker") is het ook zeer duidelijk.

Als het je eenmaal opvalt (nu ik het erover gehad heb, ziet mijn vriendin het ook) is de stap naar geirriteerdheid niet erg ver.

Ik heb vanalles geprobeerd, tot en met het aansturen van de projector met de native resolutie, alle resoluties op 50Hz en 60Hz geprobeerd etc.
No go.

Contact opgenomen met Philips, die vertelden me dat de vga aansluiting voor data is. (Dacht ik ook, nl: videodata...)
En voor een 'ongebroken' beeld moet ik dus maar de tv-out gebruiken.

Dat is nogal naar, want niet erg scherp. Mijn vriendin neigt er voorlopig naar liever gebroken beeld te kijken dan onscherp, ik erger me er al zo aan dat ik liever iets onscherper kijk. (Res zowel op 640x480 als 600x800 geprobeerd, laatste is/lijkt beter.)
Ik moet er nog bijzeggen dat ik ('t is ook maar een lapmiddel om te kijken of/hoe het ging) voorlopig een cinch audiokabel (enige dat lang genoeg was) gebruik van videokaart tv-out naar projector, wat natuurlijk voor een 4MHz signaal niet echt aan te raden kan zijn. Maar goed, ik heb al die dure vga kabel 'voor niets' gekocht...

Van de computer naar een gewone tv is trouwens best scherp, maar het is maar een 35cm schermpje.. en met de projector zijn we nu al gewend aan een bepaalde scherpte. En grootte... (terug naar mijn 21inch gaat dus ook niet echt meer, alhoewel het beeld prima is op 1600x1200).
Nog 1 opmerking: ik heb dus geen last van gebroken beelden als ik de tvout gebruik, zonder andere monitors etc aangesloten te hebben (nouja, zonder ze aan te sturen); als ik een clone beeld heb, is zowel het monitorbeeld als het tv-out beeld gebroken.

Vraag1: hebben anderen met hun projector + pc + vga kabel dit verschijnsel ook?

Vraag2: kan ik ervan uitgaan dat met een s-video kabel de scherpte duidelijk verbetert, of kan het goed zijn dat het dan nog niet echt ok is?
En vraag 2b: 'duurder is beter' is vaak waar voor kabels, maar wat voor prijs is redelijk voor ~5m s-video?

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb je er ook last van als je dvd's kijkt, of alleen divx, en dan met pal zowel als met ntsc divx'en?

Haal die kabel er eens tussenuit, volgens mij heeft die er niks mee te maken namelijk.

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-02 20:44
Verwijderd schreef op 16 February 2003 @ 18:10:
Vraag2: kan ik ervan uitgaan dat met een s-video kabel de scherpte duidelijk verbetert, of kan het goed zijn dat het dan nog niet echt ok is?
En vraag 2b: 'duurder is beter' is vaak waar voor kabels, maar wat voor prijs is redelijk voor ~5m s-video?
Als je een s-video kabel gebruikt in plaats van een composiet kabel zal de kwaliteit wel een stuk hoger liggen, al zal de beeldkwaliteit van vga altijd hoger zijn dan die van s-video.

De prijzen van een s-videokabel verschillen nog al. Voor een euro of 20/30 denk ik dat je wel een redelijk goede s-video kabel kan krijgen. Goedkoper en duurder kan je ze ook krijgen, het is maar net wat voor kwaliteit kabel je wilt en wat je budget is.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:21

4POX

Everybody is wired

Met s-video gaat de kwaliteit stukken achteruit.. Ik zou niet eens aan die optie willen denken als ik zo'n mooie beamer heb staan..

Ik vind het raar dat jij verticale lijnen hebt. Ik zie wel regelmatig horizontale lijnen in film als ik die op de monitor zie.. Maar dat heeft te maken met het feit dat een film (en tv beelden) eerst in oneven lijnen en daarna in even lijnen worden opgebouwd omdat een TV zo werkt. Met die techniek kun je met 25 FPS toch een geen flikkerend beeld krijgen..

correct me if i'm wrong

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Topicstarter
Nikel: het is bij zowel dvd als divx.
Welke kabel moet ik weghalen? Snap ik ff niet.

Asclepius: bedankt voor de tips, weet ik welke prijs ik aan moet denken.

4POX: mooie beamer is het wel, alleen, ik irriteer me aan die gebroken vertikale lijnen. Als de kwaliteit van s-video tussen de kwaliteit van composiet (wat ik nu heb zonder gebroken beeld) en die van vga ligt, ben ik al blij. Het is ook niet heel slecht met composiet, alleen duidelijk minder dan vga. Als het dus ONduidelijk minder goed is dan vga kan ik er mee leven.

Verder kleine correctie: dvd (en de daarvan afgeleide divx) is niet interlaced (beelden zijn in volledige frames gecodeerd), en ja, die horizontale lijnen is wat ik bedoel. Dat heb ik dus niet op mijn hoofdmonitor (21inch 1600x1200) maar wel op mijn projector. Die horizontale stukken (bovenste van beeld n en onderste van n+1) die tov elkaar verschoven zijn zorgen er dus voor dat aanwezige vertikale beeldelementen tijdelijk 'gebroken' zijn, dus niet aansluiten.

Met snelle licht donker wisselingen zie je dat als horizontale lijnen als het beeld bv van zwart naar wit gaat, dan is bij de overgang het ene deel nog zwart en onder al wit; zoiets duurt langer dan 1 beeldje, dus daarna is het al weer helemaal wit etcetc.

In elk geval, van die horizontale lijnen/ vertikale gebroken beeldelementen/ horizontale verschuivingen (hoe moet ik dat noemen, is er een naam voor dat beestje??) heb ik dus geen last op mijn monitor en ook niet als ik de projector aan de tvout hang...

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wat hij noemt lijkt me interlaced beeld, maar interlaced heeft horizontale lijnen.

Waar je ook kans op hebt ik dat de beamer niet in staat is om het beeld in 1 keer te projecteren (wat van de VGA afkomt) en dit dus in 2 stappen doet. Bij stilstaand beeld is het dus scherp maar bij een bewegend beeld geeft het problemen.

Waar ik ooit ook een keer van gehoord heb is een techniek dat het object (lcd dus) bij elk halve frame verplaatst wordt en dan weer een ander beeld geeft, dus een keer de even, en dan weer de oneven lijnen. Hiermee kun je dus met een LCD van 384 breedtelijnen een beeld projecteren van 768 breedtelijnen. Dit heeft dus voordelen, maar ook een nadeel, en dat zou wel een het nadeel kunnen zijn waar jij problemen mee hebt...

Verwijderd

Topicstarter
Fairy,
het gaat hier ook om horizontale lijnen, maar dan maximaal 1 per beeld (of misschien in elk beeld, maar in de meeste gevallen onopvallend).
Ik dacht eerst ook dat het gewoon was omdat mijn refresh rate te hoog was (stond op 75Hz), maar zelfs op 50 was het niet goed....
Maar inderdaad, de projector kan niet alle videodata verwerken, en begint dus aan een beeld, beslist halverwege ergens dat het eigenlijk wel de rest van het volgende beeld kan weergeven, dat natuurlijk niet hetzelfde camerablikpunt hoeft te hebben als het voorgaande etcetc.

Die techniek die je beschrijft is het probleem zeker niet, deze lcd projector doet gewoon het hele beeld in 1 keer, non-interlaced.

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:00
Probeer b.v. BSPlayer eens met de optie 'Wait for vertical resync' aangevinkt.

Bovendien moet je (zoals je waarschijnlijk al gedaan hebt) de beamer op 60Hz aansturen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, ik heb weer het een en ander geprobeerd,...
Het goede nieuws: het ligt niet (alleen) aan de projector, ..
Het slechte nieuws (voor mij): het gaat nog wat gepruts kosten om de zaak goed te krijgen.

Ik heb nl ff de projector vga aan de gewone monitor gehangen, en (dat was me vroeger toen ik het ook zo had gewoon niet opgevallen): daar vertoont het beeld dezelfde kuren...

Nu moet ik dus ff zorgen dat de zaak andersom goed komt: de projector aan de vga aansluiting waar nu mijn monitor aanhangt (dvi-i met verloopstekker naar d-sub), en de monitor daar waar de projector aan zat.
Alleen, ik heb het net zo mooi dat mijn monitor nu ook als terminal werkt (opstartbeeld etc.)...

Anyways, ik weet nu dus dat het in het uitgangssignaal van de gf4ti4200 al niet in orde is; het lijkt me nu alleen nog een kwestie van de juiste vga aansluiting met de juiste vertikale frequentie / refreshrate aan de projector te koppelen. Als dat niet goed gaat horen jullie het wel weer.
Thanks voor het meedenken.

Verwijderd

Topicstarter
Phuque!!! (pardonnez-moi le français)

Het wil dus niet. Nouja, het wil wel, maar niet op een geschikte manier.
De eerste monitor (die aan is) wordt het eerste beeld, dus het goed gebufferde, zonder-irriterende-gebroken-beelden beeld. De projector wordt dan no. 2, met slecht beeld.

Dus ik moet gewoon onder mijn bureau kruipen, de kabels verwisselen en dan gaat het.

Niet erg tof, maar ik heb wel weer wat aan mijn vga kabel van 100euro... en weer de vertrouwde beeldscherpte.

Helaas heb ik dus niet heel veel aan die 2e monitor aansluiting van mijn gf4. Ah well...

• Horus
  • Laatst online: 27-01 14:11
Hmm.. het effect dat je beschrijft is 'tearing' (als in scheuren) en ontstaat als het beeld van je source ( je grafische kaart dus) niet in-sync is met je monitor ( in jou geval je beamer :9~ ) Bij video drivers zit er vaak voor spellen de optie om de v-sync aan te zetten zodat het beeld gesynchoniseerd ververst wordt.
Het zetten van je 2e monitor naar de refreshrate van de beamer zou dus een oplossing moeten kunnen zijn, echter denk ik doordat je een moeilijke combinatie (dure kabel plus vreemd device (beamer) ) gebruikt dat ie de sync niet goed kan stellen.
Dit is niet echt een oplossing, maar in die hoek moet je het zoeken.

succes

Verwijderd

Topicstarter
Horus, bedankt voor je tips;
Het zetten van je 2e monitor naar de refreshrate van de beamer zou dus een oplossing moeten kunnen zijn, echter denk ik doordat je een moeilijke combinatie (dure kabel plus vreemd device (beamer) ) gebruikt dat ie de sync niet goed kan stellen.
Ja, maar hij doet het dus ook niet goed als mijn gewone monitor aan die 2e aansluiting hangt, met een normale, korte vga kabel.

Ik zal kijken of ik iets over de vsync kan vinden, of ik die op de 1 of andere manier kan beinvloeden.
Oh ja, en de refreshrate staat wel goed (60Hz op het moment).

Ik heb trouwens ook een mailtje naar nvidia gestuurd, ik hoop dat ik daar antwoord op krijg... er is op het web niet bar veel te vinden (of liever: het is werkelijk een speld in een hooiberg zoeken, en ik weet niet of ik bij de juiste hooiberg sta te grabbelen).

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, snel antwoord van NVidia:
Current NVIDIA hardware only has one video overlay, which generally gets claimed by the first X screen (or isn't exposed at all when in TwinView). When the video overlay isn't used, then the driver falls back to blitted video, which performance-wise can't always keep up.
Overigens, bedankt Horus voor de term 'tearing', weet ik eindelijk hoe het heet.
Ik heb gevraagd of er een mogelijkheid is het zo in te stellen dat de eerste monitor blitted video krijgt en de tweede overlay...

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 22:45:
Hmm, snel antwoord van NVidia:

[...]

Overigens, bedankt Horus voor de term 'tearing', weet ik eindelijk hoe het heet.
Ik heb gevraagd of er een mogelijkheid is het zo in te stellen dat de eerste monitor blitted video krijgt en de tweede overlay...
Ik stel in twinview altijd in dat ie op de 2e monitor de overlay gaat projecteren, dan krijg je de video fullscreen op de 2e uitgang wat je op de 1e monitor in een vernstertje te zien krijgt. Dit werkt prima met DIVX maar bij DVD's wil de kopieerbeveiliging wel eens gaan zeuren (powerdvd) maar daar kun je wel om heen komen (maar daar mag ik niet op in gaan :X ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 18-02-2003 22:54 ]

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
zoiets bedoel je toch?
Afbeeldingslocatie: http://217.122.25.76/php/zoiets.png
Alleen dan heel snel een flits ofzo

• Horus
Nah, tearing is horizontaal, het beeld wordt horizontaal lijn voor lijn opgebouwd.

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
oh bedoel je van die fuzzy lijntjes?
of zoiets [als de vorige frame bijv nogal fel was bijv van een kogelflits]
Afbeeldingslocatie: http://217.122.25.76/php/zodan.png

Verwijderd

Topicstarter
insan1ty, ik zal vanavond eens kijken of ik er een goed screenshot van kan maken.
Je 2e plaatje lijkt er een klein beetje op; het is echt zo dat de bovenste helft van 1 frame is en de onderste van een ander frame, dus niet half transparant gemengd met een ander frame.

Fairy, ik gebruik geen twinview en geen windows, dus ook geen powerdvd :)
Hoef ik me ook geen zorgen te maken over vervelende kopieerbeveiligingen..
Maar onder win kan je dus instellen bij twinview dat je je 2e display met overlay wilt?
Hmmm.

• Horus
Je kan het goed zien in 3d shooters als je v-sync uit zet en snel draait.

• Smurff
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
vreemd ik had hetzelfde met een nvidia kaart en kreeg het niet toen een of ander goedkoop ATI kaartje erin gedaan het liep als een trein..
Kan je alleen niet vertellen waarom..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff een plaatje geGimpt:
Afbeeldingslocatie: http://rteng.free.fr/tearing.png

Zo ziet het er dus uit, een horizontale streep. Bij veel vertikale onderdelen in beeld lijken die allemaal gebroken te zijn...

Edit: Hmm hoe zet ik hier dat plaatje er direkt in :?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2003 23:04 ]

• Horus
Jep dat is tearing ;)
plaatje met [ img] en [ /img] (zonder spaties)

Afbeeldingslocatie: http://rteng.free.fr/tearing.png

• ice-T106
  • Laatst online: 20:30
Ik heb als ik via mijn computer naar divx/xvid kijk ook last van tearing.
Ik gebruik zoomplayer met ffd-show.
Voor de tv-out gebruikt ik tvtool.
Het gebeurt zowel bij pal als ntsc.
Waarschijnlijk moet ik iets van vsync aanzetten, maar ik heb geen idee waar ik dit moet doen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08-2025
misschien kan je er een tweede vid kaart in stoppen en deze dan aan sluiten op je beamer, zodat je zeker weet dat het niet een de beamer en de huidige video kaart kan liggen.
En misschien kan je op de beamer zelf wel wat instellen qua beeld ontvangst en dergelijke.

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

Verwijderd

4POX schreef op 16 February 2003 @ 19:10:
Met s-video gaat de kwaliteit stukken achteruit.. Ik zou niet eens aan die optie willen denken als ik zo'n mooie beamer heb staan..

Ik vind het raar dat jij verticale lijnen hebt. Ik zie wel regelmatig horizontale lijnen in film als ik die op de monitor zie.. Maar dat heeft te maken met het feit dat een film (en tv beelden) eerst in oneven lijnen en daarna in even lijnen worden opgebouwd omdat een TV zo werkt. Met die techniek kun je met 25 FPS toch een geen flikkerend beeld krijgen..

correct me if i'm wrong
s video is ook niet slecht hoor
Pagina: 1