Pin voedingsstekker afgefikt?

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Heb vorige week een nieuwe pc gekocht. In elkaar gezet, werkt prima. Na een weekje 24/7 100% stabiel gedraait te hebben, wil ik de processor vervangen. Dus kast los, powerconnector los...
see for yourself :X
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~nijen212/overview.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~nijen212/stekker.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~nijen212/mobo.jpg

Ik schrok me kapot. 1 Pinnetje van de voedingsstekker + connector op mobo helemaal afgefikt! Brakke voeding of kortsluiting in het mobo :? pic van de voeding:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~nijen212/voeding.jpg
Ik weet dat het geen zware voeding is, maar als ie het niet trekt reboot ie of start de pc niet op...
Specs:
AMD XP 2200+ (tbred)
512mb pc2100 ddr
Leadtek K7NCR18G-Pro (nForce2)

1: Hoe kan dit?
2: Moet ik de schade verhalen op Maxpert, waar ik die voeding gekocht heb, of op Leadtek(mobo)?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55170

heeft (schroef van) fan je power connector geraakt ... op foto lijkt dat nl boven elkaar te hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Anoniem: 55170 schreef op 16 February 2003 @ 17:54:
heeft (schroef van) fan je power connector geraakt ... op foto lijkt dat nl boven elkaar te hangen
Lijkt inderdaad zo, maar in werkelijkheid zit er bijna 5cm hoogteverschil in.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er waren ook zulk soort problemen met een Tiger MP moederbord, maar dat komt doordat het mobo te veel stroom vraagt op de 5v lijn. Ik zou even zoekenop enkele fora of er niet meer van dit soortgelijke problemen zijn. Zo niet zou ik de schade verhalen op Maxpert.

Ik zou zowiezo voor de zekerheid een nieuwe voeding kopen. (een Enermax of Antec)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:36

ThaHandy

Discovery Channel

tis een pin die niet erug goed kontakt heeft gemaakt :X (denk ik)

[ Voor 11% gewijzigd door ThaHandy op 16-02-2003 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 23:08
Ik heb dat probleem dus op me 5V lijn van me Tyan MP gehad.
Maar dit is de 12V lijn, wil je die doorkrijgen dan moet je toch echt wel veel ervan trekken, of je voeding is natuurlijk flink verkeerd bezig geweest

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 20:56

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Heb dit probleem al veel vaker gezien... Blijkbaar toch een pin die nogal wat te verduren krijgt tijdens het werken met je pc, het is nl. altijd dezelfde pin waarmee dit gebeurd... Volgens mij duid zoiets hetzij op een slechte voeding (Beetje scary als je voedingsstekker half smelt) of op een te zwakke voeding (en dan dus vnl. op deze enen pin...) Zorgt vaak na een tijdje ongestoord werken voor hele "rare" crashes :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56146

De desbetreffende pin levert +5V aan je mobo, en is vaak de zwaarst belaste voedinglijn die je hebt.

Ik vermoed dat 't komt door een slecht contact tussen de ATX-stekker en 't contact op je mobo. Omdat er vele amperes aan stroom doorheen gaan, kan 't zaakje erg warm worden, bij slechter contact neemt de weerstand toe, en daarmee ook de warmteproductie (immers: P=V*I -> P=I2*R). Bij jou is dat klaarblijkelijk flink uit de hand gelopen.

'T lijkt mij 't meest waarschijnlijk dat de stekker aan de voeding een slecht contactje heeft bij die pin, en zo dus die 'thermal run-away' heeft veroorzaakt.

Ik maak overigens uit je verhaal op dat je 't mobo NIET bij maxpert hebt gehaald? Dus alleen de voeding? Anders kan je 't beste beide terugbrengen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 56146 op 16-02-2003 18:08 . Reden: Correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
Anoniem: 56146 schreef op 16 February 2003 @ 18:06:
De desbetreffende pin levert +5V aan je mobo, en is vaak de zwaarst belaste voedinglijn die je hebt.
Volgens mij is het toch echt de 12V lijn, en daar heb ik het nog niet eerder bij gezien. 5V zijn me overigens wel heel wat gevallen van bekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38778

Das niet zo best sterkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Hmm, pc werkt nog gewoon, maar hoe kan ik die connector op het mobo het beste schoonmaken? Zit wat zwart spul in, maakt volgens mij niet zo goed contact... :(

ps.
mail naar Maxpert is al onderweg...

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
Ik kon bij mij connector gewoon die zwarte troep losbreken met een schroevedraaier. ( Ik heb daarna nog een kleine fix gemaakt zodat ik zeker wist dat de nieuwe connector weer goed zou passen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Nouja, kast+voeding kostte maar €50,- (pisbakstaal :p), maar dat de voeding zo brak zou zijn had ik echt niet verwacht :X
Ben nu de connector aan het schoonkrabben, kijken wat Maxpert ervan zegt...

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 10:27

DJT

Niet doen!

Laten zoals het is en terug gaan naar Maxpert. Als je zelf gaat kloten ben je sowieso je garantie kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
als je garantie hebt gewoon terug brengen die handel.. denk dat het komt door beetje slechte verbinding tussen bijde stekkers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40214

1) zo goed als mogelijk het zwarte wegkrappen
2) buspinnnentje (femal) iets samenknijpen
3) male pinnentje schoonmaken
4) verbinden maar

andere oplossing is:
Nieuwe connectoren kopen en voorzichtig solderen, maar als je garantie op het moederbord en voeding/kast hebt deze proberen te verhalen...

Wel mooie pics btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64547

't is errug vaag, dat uitgerekend +12 V pin verneukt is, want mobo gebruikt nauwelijks stroom aan +12 V lijn; zitten eigenlijk als grootste verbruikers alleen video en audio aan.
De HD's/CDroms snoepen het meeste van +12 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Mobo heb ik niet bij maxpert gehaald, en dat zwarte krijg ik er heus niet helemaal af. Ik wil alleen zorgen dat dat pinnetje aan de binnenkant een beetje schoon wordt.
En over die voeding, die komt er niet meer in...

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose
  • Laatst online: 11-06 20:21

TMoose

Mooooooose !!

Misschien dat contactspray helpt?

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
TMoose schreef op 17 februari 2003 @ 14:49:
Misschien dat contactspray helpt?
Krijg je dan geen kortsluiting tussen de banen op het pcb?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Zo, bord doet het weer :)
Heb het verbrande plastic op de connector weggebroken, op die manier kon ik de zwarte verbrande troep rond het pinnetje weghalen. Daarna heb ik het pinnetje ook wat schoongekrabt en nu draait ie weer prima met een andere(betere) voeding :)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45142

mischien niet helemaal ontopic,
maar k heb volgens mij t beginnende van dit, bij alle 5volts lijnen naar het mobo is in de steker van de voeding t aluminia (denk ik dat t is) niet meer zilver kleurig maar eerder koperrood.

moet ik me nu zorgen maken ? of what?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66395

ThaHandy schreef op 16 February 2003 @ 18:03:
tis een pin die niet erug goed kontakt heeft gemaakt :X (denk ik)
De enige die het juist ziet, als er teveel stroom door zou zijn gelopen had de isolatie van de draad eerder zulke plekken.
Het kontakt heeft staan te vonken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Anoniem: 66395 schreef op 19 February 2003 @ 08:36:
[...]

De enige die het juist ziet, als er teveel stroom door zou zijn gelopen had de isolatie van de draad eerder zulke plekken.
Het kontakt heeft staan te vonken
Ik denk ook dat dit de oorzaak is geweest van het verbrande contact. Toch vreemd dat die pc altijd 100% stabiel heeft gelopen...

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72225

Sorry voor de nonsense talk, maar moet het toch even kwijt:
Wat het jij een lange duimnagel MAN???
btw veel succes met dit probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:35

Dark

who tweaked the light?

Dit kwam ook al voor op AT mobos met p200 ... toen begaven de at powerconnectors het ook nogal eens... wordt volgens mij veroorzaakt door slecht contact en hoge stromen...

pic van oud beestje: :D
Afbeeldingslocatie: http://darkforce.dyndns.org/pics/prob/DCP_0187s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://darkforce.dyndns.org/pics/prob/DCP_0189s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Zal in mijn geval inderdaad wel een slecht contact zijn geweest, al weet ik zeker dat die stekker er goed opzat.
Sorry voor de nonsense talk, maar moet het toch even kwijt:
Wat het jij een lange duimnagel MAN???
Look again, m'n duimnagel is 1mm ofzo? Ik hou die stekker wel stevig vast, daardoor word het wit inder m'n nagel(bloed word weggedrukt) :P

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72225

Het is trouwens wel het enige onscherpe stukje op de foto, dus je hebt geluk gehad.
Maar de volgende keer raad ik je toch echt een bezoekje aan een pedicure aan :)

Back to topic, moeten ze dit soort onderdelen niet gewoon schade en brand bestendig gaan maken? Dit kan een veilige oplossing worden voor dit soort shit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 13:22
Slecht kontakt --> veel stroom trekken --> vonkjes --> plastiek wordt warm, smelt, verbrandt. Heb ik al vaker gezien als de connectors zo met van die losse metalen stokjes vastzitten die kunnen bewegen naar links en rechts naar boven en onder. Oplossing: voordien met silicone erop spuiten zodat ze niet meer kunnen bewegen en zeker niet naar boven kunnen gaan.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1