Toon posts:

[NTFS]Plots een grote hoeveelheid data weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Net had ik een een probleempje met mijn pc, ik weet niet hoe het komt, maar ik kreeg een spontane reboot, gewoon, vanzelf. Daar gaat het echter niet over. Ik laat de pc terug opstarten, laat scandisk lopen enzo, windows boot, en dan zie ik plots dat de map waar men films en zo in staan op men ntfs partitie weg is.

Ik dus nog eens schijfcontrolle gedaan, maar dat veranderde er niks aan.

Ik denk wel dat de data er nog is, dat zie ik aan mijn vrije schijfruimte.

Ik heb ook al geprobeert in dos prompt de recover functie te gebruiken, maar dan krijg ik de volgende foutmelding :

"Cannot lock the drive. The volume is still in use."

Weet er iemand hoe ik mijn data zou kunnen terug krijgen?

(ik gebruik winXP Pro btw)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Zoek op "Data Recovery Tool NTFS" op google ofzo... Dan vindt je wel wat :)

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 februari 2003 @ 15:13:
...8<.. en dan zie ik plots dat de map waar men films en zo in staan op men ntfs partitie weg is.
One word: RIAA :+
Ik dus nog eens schijfcontrolle gedaan, maar dat veranderde er niks aan.

Ik denk wel dat de data er nog is, dat zie ik aan mijn vrije schijfruimte.

Ik heb ook al geprobeert in dos prompt de recover functie te gebruiken, maar dan krijg ik de volgende foutmelding :

"Cannot lock the drive. The volume is still in use."

Weet er iemand hoe ik mijn data zou kunnen terug krijgen?

(ik gebruik winXP Pro btw)
Betekent dat dat je 'CHKDSK X: /F' hebt gedaan, én gereboot hebt?

Tijdens gebruik zijn de boot/system/pagefile schijven idd gelockt, daarom kan chkdsk alleen uitgevoerd worden tijdens de bootup.

Je zou idd eens kunnen kijken met GetDataBack for NTFS

Wel raar overigens dat alleen die map weg is, ik zou verwachten dat je je hele partitie kwijt zou zijn.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (09-02-2003)

Daarin staat ook hoe je je verloren gaande data terug kunt krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb via een progje alle data die ik kwijt was kunnen terughalen, maar nu heb ik nog 1 probleempje

die gerecoverde data staat nu op een andere schijf, maar neemt ook nog altijd plaats in op de originele schijf. Hoe moet ik die nu verwijderen? Ik zie die data namelijk nog altijd niet in explorer ofzo...

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat dit via defragmentatie kon, maar dat ben ik niet zeker...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 07:44:
die gerecoverde data staat nu op een andere schijf, maar neemt ook nog altijd plaats in op de originele schijf. Hoe moet ik die nu verwijderen? Ik zie die data namelijk nog altijd niet in explorer ofzo...
Ik begrijp je niet :?

Bedoel je dat je de schijf/partitie wil opschonen? Welja, je kunt gewoon de partitie opnieuw aanmaken en/of formatteren..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 februari 2003 @ 07:44:
Ik heb via een progje alle data die ik kwijt was kunnen terughalen, maar nu heb ik nog 1 probleempje

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat dit via defragmentatie kon, maar dat ben ik niet zeker...
Wat ik me nu dus afvraag: Wat is de status van de 'verdwenen data' op die schijf dan in hemelsnaam? :? Was die 'gedeleted' of 'hidden' oid?

Want anders zou Chkdsk iig opgemerkt moeten hebben dat er iets niet klopte met die data?

• Danny043
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
heb je misschien norton anti virus? die bewaart de data nog voor je (is af te zetten)

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Het is mij ook overkomen dat mijn data op de NTFS partitie spontaan verdwenen was na enkel fixe bsod's en de bijbehorende reboot's.
Dit kwam voort uit defect geheugen (niet terzake doende, maar voor de volledigheid)
De partitie was te benaderen, maar helemaal leeg volgens de verkenner (a.i: niks zichtbaar, nog wel de hd ruimte in gebruik)

Echter zit te denken hoe dat bij mij opgelost was.
Tis namelijk zo dat ik na verloop van tijd mijn data weer gewoon zag staan.

Dus weg is het zeker niet.

Heb toen na een paar reboot's de schijfcontrole gehad van windows (ivm onjuist afsluiten)
en die heeft het naar mijn beste weten toen hersteld, opdat ik de schijf weer kon benaderen.
Dus misschien dat de betreffende methode (de schijfcontrole zoals windows die zelf uitvoerd na een foute afsluiting van windows) wel voor resultaat kan zorgen :?
Ik weet namelijk niet of die andere optie's gebruikt ten tijde van die controle.

Voor het verwijderen van de "oude" data op de partitie is een format het meest
practische overigens.
edit:

Whoeih! 1K mijlpaal aan postings

[ Voor 8% gewijzigd door Sundead op 17-02-2003 16:19 . Reden: Stats! ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 17 February 2003 @ 07:53:

[...]
Ik begrijp je niet :?

Bedoel je dat je de schijf/partitie wil opschonen? Welja, je kunt gewoon de partitie opnieuw aanmaken en/of formatteren..
Het zit zo, eerst stonden men gegevens dus op de C schijf. Na die vastloper en reboot zag ik die niet meer staan. Met een progje heb ik die gegevens dan gerecovered en op mijn D schijf gezet. Nu heb ik nog alle data staan op mijn D schijf, waar ze dus weer toegankelijk is, maar ze staat ook nog op mijn C schijf, waar ze dus via normale middelen niet toegangelijk is. Nu wou ik dus mijn C schijf opschonen, door de data die er staat maar die windows niet toont te verwijderen, en zo dus die schijfruimte te recupereren

Liefst gebruik ik daarvoor geen format ofzo, omdat er ook nog andere gegevens op die schijf staan die ik niet kwijt wil

Verwijderd

Topicstarter
ff een schopje...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Ik snap je nog steeds niet..

Het komt over alsof je denkt dat álle data op álle partities/schijven verwijderd wordt, wanneer je format gebruikt. Dat is echter niet het geval.. Je kunt gewoon Format C:\ gebruiken en de D:\ blijft gewoon behouden.

[ Voor 17% gewijzigd door BalusC op 19-02-2003 07:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 19 February 2003 @ 07:13:
Ik snap je nog steeds niet..

Het komt over alsof je denkt dat álle data op álle partities/schijven verwijderd wordt, wanneer je format gebruikt. Dat is echter niet het geval.. Je kunt gewoon Format C:\ gebruiken en de D:\ blijft gewoon behouden.
Dat weet ik wel, maar nu staat mijn D schijf vol, zodat ik daarom niet meer kan backupen, en staat er ook nog een heleboel data (zo'n 20 gig) op mijn C schijf, diezelfde schijf met die 'spookdata'. Ik wil die spookdata er af hebben, maar zonder die andere 20 gig die ik ook nog nodig heb te verliezen.

Verwijderd

als ik het goed lees mis je dus 1 map van je c: schijf,en niet een hele partitie?
bizar.
One word: RIAA
tja ze zou heb bijna geloven. 8)7

ik zou m,n data backuppen,en gaan voor een verse install,want hier klopt iets niet.
tip voor de volgende keer,maak een kleine windhoos partitie en plaats je data op een andere.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 07:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 07:33:
als ik het goed lees mis je dus 1 map van je c: schijf,en niet een hele partitie?
bizar.

[...]

tja ze zou heb bijna geloven. 8)7

ik zou m,n data backuppen,en gaan voor een verse install,want hier klopt iets niet.
tip voor de volgende keer,maak een kleine windhoos partitie en plaats je data op een andere.
dat heb ik ook, en met men windows op zich is niets mis

data backuppen is niet echt een optie, ik heb geen zin om voor 20 GB cd'tjes te gaan branden gewoon maar voor een backup

is het dan btw ook niet raar, dat te data niet overschreven wordt? Als windows niet herkent dat er data staat, dan zou hij em toch gewoon moeten overschrijven? Dat doet hij dus niet

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 07:43 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Ohh.. nu snap ik het :)

Kun je niet proberen om de data over het netwerk te pompen, de data te comprimeren, de data waarvan je reeds backups hebt (mp3's?) gewoon weg te gooien, etc..etc..

Verwijderd

in een ver verleden heb ik wel eens dingen gedelete/undelete met een hexeditor,kwestie van een sterretje(*) toevoegen/weghalen.(maarja dat was in de dostijd :) )

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 08:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 19 February 2003 @ 07:53:
Ohh.. nu snap ik het :)

Kun je niet proberen om de data over het netwerk te pompen, de data te comprimeren, de data waarvan je reeds backups hebt (mp3's?) gewoon weg te gooien, etc..etc..
Moet je wel een netwerk hebben, en dat heb ik dus niet. Mijne is de enige pc in huis.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Mja, misschien bij vrienden thuis met een crossover cable? Of even via Internet uploaden bij een vriend oid.. Be creative ;)

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-03 18:10
Bij mij is PRECIES hetzelfde een keer gebeurd!

kan ook zo zijn dat er een voeding kabel/ide kabel niet goed in je hdd/moederbord zit of je een jumpertje hebt omgezet.

[ Voor 26% gewijzigd door Sluuut op 19-02-2003 15:28 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Topicstarter
Sluuut schreef op 19 February 2003 @ 15:27:
[...]

Bij mij is PRECIES hetzelfde een keer gebeurd!

kan ook zo zijn dat er een voeding kabel/ide kabel niet goed in je hdd/moederbord zit of je een jumpertje hebt omgezet.
dan zou de hdd helemaal niet meer werken...

Ik heb nog gewoon 20 gig op de schijf staan die wel nog toegankelijk is

+ nog die 20 gig spookdata

en die wil ik dus weghebben

bestaat er geen software ofzo die de sectoren die leeg zouden moeten zijn ook effectief overschrijft met nullen?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Heeft geen zin. Op een of andere manier staat die data als "in use" aangemerkt. Al op verborgen directories gezocht neem ik aan? System Recovery dirs willen ook wel eens ettelijke gigabytes vreten...

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 februari 2003 @ 16:10:
[...]

dan zou de hdd helemaal niet meer werken...

Ik heb nog gewoon 20 gig op de schijf staan die wel nog toegankelijk is

+ nog die 20 gig spookdata

en die wil ik dus weghebben
Nogeens: Als je CHKDSK doet, krijg je ook informatie over 't schijfgebruik. Dan moet je dus ook zien waaronder die 20gig valt (hidden/system etc)
bestaat er geen software ofzo die de sectoren die leeg zouden moeten zijn ook effectief overschrijft met nullen?
Er van uitgaande dat de sectoren daadwerkelijk als leeg zijn aangemerkt: Norton Utils had geloof ik 't progje 'Wipe' daarmee kan je de lege ruimte ettelijke malen met 0 en 1 overschrijven.
Pagina: 1