Toon posts:

Gray Disk Besturingstechniek

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor op school voor het vak besturingtechniek een presentatie maken over gray disk's.
Nou heb ik enorm veel gezocht overal, maar er is niks over te vinden. Als iemand mij hier even een hint zou kunnen geven of het kort kan uitleggen.

Ik weet dat het iets heeft te maken met een soort gecodeerde schijf....

alvast bedankt. _/-\o_

• garak
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05-2025
probeer het eens met een c

Verwijderd

google zoeken op cray disk

dat bedoelde hij

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2003 14:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja, dat heb ik dus echt al allemaal gedaan. in het engels, duits en nederlands. helemaal niks bruikbaars gevonden. behalve een paar pdf-jes van de technische universiteit. Maar zo slim ben ik nou ook weer niet...... :(

Verwijderd

Tsja, misschien maar een andere opleiding zoeken dan?

Verwijderd

Topicstarter
nee, dat is het dus niet... bedankt voor de moeite maar het heeft te maken met meet en regeltechnieken. dus niks met supercomputers of harde schijven ofzo..... thnx anyway

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 21:35

Slein

NERD

Zoek eens op Gray Code, daar gaat het om. Hier bijvoorbeeld een linkje waar je misschien wat aan hebt: http://www.ida.net/users/tetonsl/railroad/graycode.htm
Het idee van de gray-code is dat je een positie binair codeert, bijvoorbeeld op een wieltje. Als je hiervoor gewoon een binaire code zou gebruiken kan je rare effecten krijgen wanneer je sensor precies op het grensvlak tussen twee posities staat. Stel dat je van positie 0111 (7) naar 1000 (8 ) gaat, dan zou het kunnen zijn dat je een tussenvorm als 1111 (15) van je sensoren ontvangt wanneer je op de grenspositie staat. Dat wil je niet. Daarom is de gray-codering zo gemaakt dat er tussen twee posities steeds maar 1 bit verandert.

[ Voor 68% gewijzigd door Slein op 16-02-2003 14:52 ]

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

Verwijderd

Heb je een link naar die PDF-jes van de TU? Eens kijken of ik het snap..

Verwijderd

Topicstarter
juist, dankje.....

daar zocht ik dus echt al heel lang naar.... _/-\o_ _/-\o_

• SuperRembo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08-2025
Slein schreef op 16 februari 2003 @ 14:31:
Zoek eens op Gray Code, daar gaat het om. Hier bijvoorbeeld een linkje waar je misschien wat aan hebt: http://www.ida.net/users/tetonsl/railroad/graycode.htm
Het idee van de gray-code is dat je een positie binair codeert, bijvoorbeeld op een wieltje. Als je hiervoor gewoon een binaire code zou gebruiken kan je rare effecten krijgen wanneer je sensor precies op het grensvlak tussen twee posities staat. Stel dat je van positie 0111 (7) naar 1000 (8 ) gaat, dan zou het kunnen zijn dat je een tussenvorm als 1111 (15) van je sensoren ontvangt wanneer je op de grenspositie staat. Dat wil je niet. Daarom is de gray-codering zo gemaakt dat er tussen twee posities steeds maar 1 bit verandert.
Niet echt een slimme uitvoering op dat plaatje. Het lijkt me veel handiger om de minst significante bits (die het vaakst wisselen) op de buitenste ring te zetten en de meest significante bits (die het minst vaak wisselen) binnenin te zetten.

| Toen / Nu

Pagina: 1