[Win2K] Tussentijds een 0x0000007B error.. HELP!!

Pagina: 1
Acties:

• judgem
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04-2014

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Allereerst wil ik even melden dat ik alle topics omtrent dit probleem al heb doorgespit maar nog nergens een goed en fatsoenlijk antwoord hierop ben tegengekomen (en nee, daar reken ik verwijzigen naar Google en MSDN niet onder).

Dit probleem heb ik sinds vrijdag op mijn laptop alleen is het probleem bij mij opgetreden toen Win2K al maanden lekker draaide. 's Ochtends was er nog niks aan de hand en toen ik 's middags weer aanzette kreeg ik dus het beruchte blauwe scherm met de o.a. tekst
Opstartapparaat niet toegankelijk (alleen heb ik de Engelse versie)...

Nu heb ik al vanalles geprobeerd om het te verhelpen. Als eerste heb ik geprobeerd Win2K opnieuw te installeren maar al in een vroeg stadium van de setup kreeg ik de melding dat er te weinig geheugen beschikbaar was. Dan maar geprobeerd terug te zetten naar Win98SE maar hier hetzelfde verhaal. Dit doet mij dus vermoeden dat er een behoorlijk hardware conflict gaande is alleen heb ik geen idee hoe dit ten eerste is ontstaan (de laatste actie die ik ondernomen heb was het installeren van een Tomcat server maar dat heb ik ook op mijn PC gedaan en die draait nog als een tierelier) en ten tweede hoe ik dit zou kunnen verhelpen..

Ik zou daarom dus heel graag willen weten of er Tweakers zijn die hetzelfde probleem TUSSENTIJDS hebben ondervonden en, nog belangrijker, hoe zij dit opgelost hebben.. Er staat namelijk behoorlijk veel belangrijke data (huiswerk, klussen die ik voor anderen moest doen) op en die zou ik graag z.s.m. weer willen benaderen..

En ja, ik heb al op Google en aanverwanten gekeken maar daar had men het alleen over dit probleem wat tijdens de installatie ontstond en dus niet als de zaak al maanden als een zonnetje liep. SVP alstublieft alleen serieuze reacties want mijn weekend is al behoorlijk verziekt hierdoor en bijdehandte opmerkingen zullen mijn gemoedsrust niet echt bepaald bevorderen vrees ik.....

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

Verwijderd

Een 0x0000 blablabla error heeft vrijwel altijd te maken met je geheugen. Kijk die dus even na, want ik heb het id dat die naar de knoppen is. Zelf bevestig je het al: 'Als eerste heb ik geprobeerd Win2K opnieuw te installeren maar al in een vroeg stadium van de setup kreeg ik de melding dat er te weinig geheugen beschikbaar was. Dan maar geprobeerd terug te zetten naar Win98SE maar hier hetzelfde verhaal.' :)

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Kleine toelichting: Ik heb er 2 bankjes SoDimm inzitten. 1x32 MB (orgineel) en 1x128 MB (dik een jaar geleden erbij geprikt). Mocht die van 128 naar de bliksem zijn dan lijkt het me dat die van 32 het nog zou moeten doen en dus dat Win98 nog erop te zetten zou moeten zijn. Alleen was dit niet het geval..

Zou het dan kunnen zijn dat de geheugensocket in zijn geheel naar de filestijnen gegaan is of zou het kunnen zijn dat er ergens een kabeltje is losgeschoten ofzo?

Dank voor het meedenken..

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

Verwijderd

Misschien is het wel zo dat je hele geheugen meteen al niet werkt als er maar een bank niet goed werkt. Ik zou even gaan kijken welke bank en welke reep niet werkt. Haal bijvoorbeeld eerst de 128 mb eruit, en dan tjekken of ie het doet. Gewoon beetje combineren en proberen. Een loszittend kabeltje lijkt me stug, maar je kunt voor de zekerheid even alle stekkertjes loshalen, schoonblazen (i.v.m. stof) en goed aandrukken. Wees wel voorzichting met welk stekkertje waar hoort :)
Zo'n error heeft vrijwel altijd met geheugen te maken, dus daar kun je wel vanuit gaan.

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Ik dank u beleefd voor het meedenken tot op heden.. Ik ga eens even de grote wisseltruck uitproberen (kabels checken wordt lasiger want dan moet ik mijn hele laptop open gaan gooien...)

Ik zal u op de hoogte houden...

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
[update #1]:

Ik heb net met veel moeite mijn 128 MB bankje eruit weten te krijgen. Alles weer netjes dichtgeschroefd en opnieuw aangezet. Resultaat is nu zelf nog minder want ik krijg mijn Compaq (ik heb overigens een Armada 100S for the record) splash screen al niet eens meer te zien..

Aangezien mijn standaard 32 MB geheugen vast in het systeem lijkt te zijn ingebouwd, ben ik heel bang dat ik het probleem sowieso al hier moet zoeken alleen heb ik geen idee hou ik dat eruit zou moeten krijgen.. Misschien toch maar eens terugbrengen naar de leverancier dan. Ook al is het kreng alles behalve orgineel meer, ik mag wel aannemen dat ze het daar zouden moeten kunnen fiksen..

Mijn 128 MB SoDimmetje lijkt dus in orde te zijn..

[/update #1]

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
[update #2]

Laptop tot op het bot uitgekleed en even alles nagekeken en vastgezegd. Het standaardgeheugen zit dus idd op het "moederbord" vast dus daar kon ik niks mee.

Wat me wel opviel was dat er een aantal swiches op het mobo zaten en ik hoopte eigenlijk ergens in de documentatie iets te vinden over hoe ik met 1 van die dingen het onboard geheugen uit zou kunnen zetten maar helaas zonder resultaat.

Zaak dichtgeschroefd, BIOS gedraaid en gereset (ook hier geen mogelijkheid tot het uitschakelen van het onboard geheugen maar er werd wel aangegeven dat mijn laptopje over 160 MB geheugen beschikte), reboot en helaas nog steeds hetzelfde verhaal...

Klare zaak.. Deze gaat morgen terug naar de leverancier alleen hoop ik nog wel dat ze effe de HD eruit kunnen halen en de belangrijke data effe op CD kunnen fikken....

[/update #2]

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
[final update]

Mijn laptop bleek dus inderdaad overleden te zijn vanwege een defect in het moederbord. Repareren was mogelijk maar voor dik 400 euro. Ik heb dus maar een nieuwe laptop aangeschaft..

Mocht er iemand nog wat laptoponderdelen nodig hebben dan heb ik nog het volgende in de aanbieding:

- 128MB SoDImm
- toetsenbord
- touchpad
- koeler
- accu
- beeldscherm
- voeding + adapter
- diskettestation
- 30 GB laptop harde schijf

[/final update]

Deze mag dus dicht en ik kan hem uit mijn bookmarks halen..

Pagina: 1