Toon posts:

netwerkkabel met meerdere inplugpunten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een netwerkkabel gemaakt met meerdere inplugcontactdozen zodat je met één laptop op verschillende plekken kunt zitten. Dus op meerdere punten in de kabel kun je één pc inpluggen. Maar op de een of andere manier kan ik alleen op de laatste doos inpluggen. De tussenliggende doen het niet. Ik kan me geen enkele reden bedenken waarom die het niet doen. Er moet verbinding zijn tussen al die draden want anders zou de laatste het ook niet doen. Wie weet er raad. Hoop dat het verhaal duidelijk is.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:10
Ik denk dat je bij de middelste dozen last heb van reflecties op de kabel. Als je aan het eind zit heb je geen reflecties, want daar zit je met je geterminate netwerkkaart aan.
Oplossing: naar ieder punt n eigen kabel leggen en ieder van de kabels op n eigen aansluiting op de switch aansluiten.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Ethernet is natuurlijk wel een Ster-vormig netwerk en niet een lange versneden banaan....

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je met reflecties?
Het doel van deze kabel is niet om meerdere pc's aan te sluiten op een kabel maar gewoon om een beetje vrijheid te hebben in het aan te sluiten punt.

• yeroen1979
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04-2025

yeroen1979

noh, ik ock!

idd heb hetzelfde probleem gehad. Heb nu een soort patch oplossing gemaakt. Bij mijn adsl aansluiting heb ik een setje contactdozen gemaakt (8) en vandaaruit 8 losse kabels naar verschillende plaatsen in het huis getrokken. met op elk eindpunt ook een contactpunt. Met een aantal klein zelfgemaakte utp kabeltjes van een cm of 20 kan ik nu één van de 4 poorten op m'n e-tech modem/router verbinden met één van m'n contactpunten in de wandcontactdoos naast de aansluiting (bv nr.1 )en de op de betreffende plaats (waarmee aansluiting 1 correspondeert) kan ik inpluggen. Is ook handig voor de telefoon, want die kun je zo ook 'patchen' (isdn en analoog).

A-Open H-700b Epox 6RDA+, XP 3200+ Spire Whisperrock IV, 2x 1Gb ddr400 dual channel MSI Geforce FX5600XT, 3x NEC DVDRW (3540A,3550A, 4551A)1x 200GB Sata, 1x 250GB sata, 1x 120GB sata. Win XP prof.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Hoeveel aansluitpunten zijn het en hoeveel meter zit ertussen, want als dat niet zoveel is maakt het ook weinig uit, kabel is niet zo duur, zeker niet als je het zelf maakt en het verschil in prijs tussen bv. een 5 poorts switch en een 8 poorts switch is ook niet denderend.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Aan het einde van een kabel weerkaatst je signaal terug. Dit veroorzaakt een interferentie ("2" signalen tegelijk op je bus) en verkloot je originele signaal.
Daarom moest je vroeger bij coax-netwerken op de laatste een terminator zetten, dit was een 50 omh weerstand die je mantel en kern aan elkaar knoopte.

Met UTP zit je met hetzelfde probleem, alleen nu termineert je netwerkkaart.

Als jij nu op 1 kabel op verschillende plaatsen aansluitdoosjes maakt reflecteerd het signaal dus nog steeds op het uiteinde, daar zit immers geen nic die de boel termineert.

De oplossing is dus al gegeven, je zult van alle aansluitpunten apart een kabel naar je hub / switch moeten trekken.
Nog een voordeel (buiten het voordeel dat het nu uberhaupt werkt :P ): Mocht je nu later nog een PC aan wilen sluiten (vriendin, vrouw, lanparty, weet ik het) dan heb je alvast een aansluitpunt :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• commeric
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-07 08:51
uhmz je zou het dus wel met coax kabels kunnen doen...die kan je achterelkaar schakelen

• FatalError
Je zou het volgende kunnen doen:
||---->||---->||----->hub

||=utp doos
--=kabel
>=utp stekker

Als je nu in het midden n aansluiting nodig hebt trek je de utp stekker van de opvolgende doosjes eruit en steek je je eigen utp kabel erin. Zo voorkom je reflecties.

[ Voor 4% gewijzigd door FatalError op 16-02-2003 13:17 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 17:58
FatalError schreef op 16 February 2003 @ 13:14:
Je zou het volgende kunnen doen:
||---->||---->||----->hub

||=utp doos
--=kabel
>=utp stekker

Als je nu in het midden n aansluiting nodig hebt trek je de utp stekker van de opvolgende doosjes eruit en steek je je eigen utp kabel erin. Zo voorkom je reflecties.
Is optie, maar storingsgevoelig denk ik.
En elk aansluitpunt is 10 meter van je max haalbare lengte eraf.

• FatalError
In die theoretisch max haalbare lengtes blijkt in de praktijk nogal wat rek te zitten (mits je degelijk spul gebruikt) :)

Pagina: 1