Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] HDD VU-Meter; problemen na de opbouw

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:26
Ej, ik was gister bezig om een HDD VU-Meter te solderen heb de benodige electronica inhuis gehaalt en ging aan de gang. Schema had ik van casejunkies gehaalt.

Dit is de schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.casejunkies.com/images/artikel_upload/picture_15.jpg

toen alles vast gesoldeert en even gekeken hoe die potmetertjes moeten zitten, wat ik hier gevonden had is dat je middelste pin met 1 van de linker of rechter pin moet vast zetten en diegene die je overhoud moet je weer door verbinden naar iets anders. En de weerstandjes heb ik ook maar zo erop gezet, kon niet echt vinden hoe je ze moet vastsolderen op het print plaatje welke kant etc :p

Maar hij doet het dus nu niet, gisterwel maar toen brande de eena laatste 2 ledjes en de rest niet, nu doet ie niks meer. Vanmorgen nog alles doorgemeten en alles lijkt goed denk ik :P Maar ik weet gewoon dat ik iets niet goed heb zitten :|

hier wat ik gesoldeert heb, zijn grote pics btw! :)

Pic1
Pic2
Pic3

misschien dat jullie iets zien?

Bvd.

ps: * console is noob in electronica

Verwijderd

Misschien LEDje verkeerdom?

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
pic2 en 3 zijn zo brak als de neten :)

condensator verkeerd om gedaan?

Verwijderd

Kun je die foto's nog eens overdoen, maar dan scherpgesteld ?

euss gaat even z'n bril schoonmaken.....

• console
ledjes zitten goed :p

tjah kweet niet echt hoe deze camera werkt :p dus pics zijn idd brak :P

uhm die condensator is toch dat blauwe dingetje? :S

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Mja... Alles zit op de print, maar is je soldeerwerk zo slecht dat je dat liever niet laat zien?
En als je iets van dichtbij wilt fotograferen, zet dan even de macro-stand aan. De onderste twee plaatjes hebben namelijk totaal geen nut om twee redenen; ze zijn wazig en het is hetzelfde als je eerste foto.

Over troubleshooten; print je schema uit, ga je verbindingen één voor één na en streep elke gecontroleerde verbinding door op je afdruk als je die gecontroleerd hebt.

En nee, weerstanden hebben geen polariteit, anders zou het symbool er iets anders uitzien om de polariteit te markeren.
Overigens zie ik net dat je geen voetje hebt gebruikt... Hoe lang heb je de boel lopen verhitten? Als jij een elektronica-n00b bent, vrees ik met grote vreze voor je onderdelen; omdat je namelijk de onderdelen kunt vernielen als je de zooi te lang verhit, is waarschijnlijk je IC naar de knoppen.. of een aantal van je LEDs.

[ Voor 22% gewijzigd door Kaj. op 16-02-2003 11:20 ]

Verwijderd

inderdaad dat blauwe dingetje is de condensator. en ik kan niet goed zien maar heb je bij p1 niet wat verkeerd aangesloten ? dat witte draadje lijkt wel die 2 onderste te verbinden.

• console
hehe, ik weet dat met die verhitting, als het te warm wordt dat het kapot gaat etc.

hier nog 2 pics hoop dat deze duidelijker zijn, en ja ik schaam me best wel voor de rotzooi, heb geen steady hand dus :D

http://www.club-choice.nl/webgod/pics/4.jpg
http://www.club-choice.nl/webgod/pics/5.jpg

Verwijderd

Had er toch een printje voor gekocht, dat was niet eens duurder geweest dan dat stuk experispul.

Verwijderd

Waarom heb je geen IC-voet gebruikt?

Je soldeerwerk is wel héél slecht :+

Gebruik dus een IC-voet, soldeer die eerst vast (zonder dat de IC erin zit),
verwarm een pootje en vervolgens soldeertin erbij houden. Daarna vloeit de tin open en zul je zien dat, bij een geslaagd soldeerwerkje, de tin mooi blinkt.

Daarna pas beginnen met de draden aan de pinnen te solderen. (let op dat je draaduiteinden niet geoxideerd zijn; in't uiterste geval soldeervet gebruiken).

Nu is er zelfs kans dat je IC kapot is door te lange verhitting.

Dus eerst controleren of je schema klopt; daarna verbindingen controleren en dan eventueel IC vervangen.

Of het gemakkelijkst: herbeginnnen.

• console
Verwijderd schreef op 16 februari 2003 @ 11:40:
Waarom heb je geen IC-voet gebruikt?

Je soldeerwerk is wel héél slecht :+

Gebruik dus een IC-voet, soldeer die eerst vast (zonder dat de IC erin zit),
verwarm een pootje en vervolgens soldeertin erbij houden. Daarna vloeit de tin open en zul je zien dat, bij een geslaagd soldeerwerkje, de tin mooi blinkt.

Daarna pas beginnen met de draden aan de pinnen te solderen. (let op dat je draaduiteinden niet geoxideerd zijn; in't uiterste geval soldeervet gebruiken).

Nu is er zelfs kans dat je IC kapot is door te lange verhitting.

Dus eerst controleren of je schema klopt; daarna verbindingen controleren en dan eventueel IC vervangen.

Of het gemakkelijkst: herbeginnnen.
hehehe, zei ik toch? :P

maare hoe moet je de potmeters nou plaatsen? net zoals bij die conderstators en die andere kleine 3 weerstandjes? dat snap ik dus nou niet?

anders haal ik gewoon weer nieuw spul :P

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

OMFG.. Wat een bakwerk.
Sorry hoor, maar dit kan een eerstejaars nog beter. Ik heb vroeger op school de elektronica-leraar een tijdje geholpen met de lessen (spul nakijken enzo), en als iemand bij mij met zoiets aan zou komen, zou ik 'm eerst de soldeerproef nog een paar keer laten doen.

Ok; stappenplan:

Koop een paar IC-voeten voor je LM3914 en je CNY17
Koop je weerstanden ff opnieuw (kosten bijna niks en je hebt weer lange pootjes)
Koop een stuk tinzuiglitze
Haal je hele schakeling uit elkaar met behulp van het litze
Bouw daarna je hele schakeling droog op de print, op een logische manier.
Soldeer de hele zaak vast (goed solderen, deze keer) en probeer het dan nog eens.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Potmeters; in dit geval soldeer je de middenpoot aan één van de buitenpootjes en zo hou je twee aansluitingen over. Hoe je die aansluit maakt niks uit.

En nog even voor timdeh en een waarschuwing voor console:<h1>NOOIT SOLDEERVET GEBRUIKEN, LAAT STAAN S39!!!
ER ZIT AL VLOEIMIDDEL IN JE HARSKERNTIN!!!</h1>Hence de naam "harskern".

[ Voor 38% gewijzigd door Kaj. op 16-02-2003 11:45 ]

Verwijderd

Zo te zien mis ik een massadraadje van het knooppunt elco, trimpot en weerstandje.

• Leejow(saait)
  • Laatst online: 27-11 08:40

Leejow(saait)

Blater

console schreef op 16 February 2003 @ 11:29:
hehe, ik weet dat met die verhitting, als het te warm wordt dat het kapot gaat etc.

hier nog 2 pics hoop dat deze duidelijker zijn, en ja ik schaam me best wel voor de rotzooi, heb geen steady hand dus :D

http://www.club-choice.nl/webgod/pics/4.jpg
http://www.club-choice.nl/webgod/pics/5.jpg
Ooeps wat een zooitje.
Oefen anders een beetje met het omgaan van een soldeerbout. IK heb helemaal geen steady handje (ik shake als de pest) maar ik kan er toch nog wat van maken.
Veel oefenen ;)

• console
hehehe :D, ik denk wel dat ik z'n voorgemaakte PCB (??) koop en dan daar ga op solderen :D

en ja Kaj. je mag de foto wel gebruiken voor hoe het niet moet :D (* console 1ste push msg eigenlijk ;) )

Verwijderd

je kan het beste altijd ic voetjes gebruiken,. die ic's zijn best gevoellig,. en zowiezo een paar keer je schema checkken,. mijne deed het ook niet in 1 keer :X

Verwijderd

Die IC's zijn helemaal niet gevoelig, alleen tegen het ompolen van de voedingsspanning kunnen ze niet zo goed, maar daar helpt een voetje ook niet.

Maar eh, Console, hoe zit het met dat massadraadje?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2003 11:58 ]

Verwijderd

Misschien dat je condensators door zijn gebrand omdat ze te warm zijn geworden tijdens het solderen.

• console
Verwijderd schreef op 16 February 2003 @ 11:57:
Die IC's zijn helemaal niet gevoelig, alleen tegen het ompolen van de voedingsspanning kunnen ze niet zo goed, maar daar helpt een voetje ook niet.

Maar eh, Console, hoe zit het met dat massadraadje?
Hey, Exter jij verkocht toch van die PCB's? zag ik hier met de search?

uhm, tja massa draad is gewoon goed aan gesloten , heb zoals gedaan wat op de schema staat :/

Verwijderd

Jaja, heb ik hier nog..

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2003 12:03 ]

• console
mooi, maar als ik op je site kijk is die weer wat anders of niet? zitten 2 elco's bij? en een extra weerstandje? en loopt op 5v?

check je mail btw Exter ;)

[ Voor 7% gewijzigd door console op 16-02-2003 12:15 ]

• Thunderman_303
  • Laatst online: 00:58

Thunderman_303

Watercooled Thunder-Li

Ja, idd, zie het ook net pas dat ie op 5v loopt, kan dat nu eigenlijk geen kwaad als je, zoals hier, blauwe LED's gebruikt?

Mijn nieuwe Thunder-Li Specs

Verwijderd

Blauwe LEDs werkt ook goed op 5V.
Als je 12V gebruikt wordt je IC heet en het afregelen wordt moeilijker omdat de weerstandwaarden niet meer kloppen.

• Techless
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Techless

GuT

console schreef op 16 February 2003 @ 11:51:
hehehe :D, ik denk wel dat ik z'n voorgemaakte PCB (??) koop en dan daar ga op solderen :D

en ja Kaj. je mag de foto wel gebruiken voor hoe het niet moet :D (* console 1ste push msg eigenlijk ;) )
Als je dan toch opnieuw begint is het misschien een idee om de LEDs op een apparte PCB te zetten... of gewoon direct in een 51/4 bracket te lijmen. Ik vind dat je die (dure) blauwe LEDs best mag showen :)

Voor die LED's moet je btw wel weerstandjes zetten. Over LEDs valt over het algemeen 2 volt. 20 mA zou voor de nodige lichtopbrengst moeten zorgen:
Er is dus nog 10 volt die je over een weerstand kunt laten vallen om een stroom van 20 mA te laten lopen
R=U/I=10:0,02= 500 kOhm
Dan belast je zoals Exter zegt ook de IC minder.

Als je bij de LEDs een spec-sheet kunt vinden zou ik daar zeker even naar kijken of de spanning van 2 volt wel klopt en welke stroom je er het beste doorheen kunt jagen (als vermogen is gegeven=P=UxI), maar je kunt altijd voor de zekerheid 1000 kOhm weerstanden pakken om uit te proberen:) dan geven ze gewoon wat minder fel licht.

[ Voor 40% gewijzigd door Techless op 16-02-2003 12:49 ]

The eyes can mislead, the smile can lie, but the shoes always tell the truth.

Verwijderd

Dat gaat ie dus ook doen.. :)

• console
IDD, heb nu bij exter spull besteld dus, ik denk het nu wel MOET lukken O-) ;)

Verwijderd

ehm , met wat voor soldeer bout heb je dat staan solderen? hele zooi is verbrand ofzo aan de onderkant

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:00
nog een kleine tip

gebruik voor bedrading OP een print (draadbruggen ed) draad met een massieve kern , da's een stuk makkelijker solderen.

Repareren doe je zo.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

techless schreef op 16 februari 2003 @ 12:38:
[...]

Als je dan toch opnieuw begint is het misschien een idee om de LEDs op een apparte PCB te zetten... of gewoon direct in een 51/4 bracket te lijmen. Ik vind dat je die (dure) blauwe LEDs best mag showen :)

Voor die LED's moet je btw wel weerstandjes zetten. Over LEDs valt over het algemeen 2 volt. 20 mA zou voor de nodige lichtopbrengst moeten zorgen:
Er is dus nog 10 volt die je over een weerstand kunt laten vallen om een stroom van 20 mA te laten lopen
R=U/I=10:0,02= 500 kOhm
Dan belast je zoals Exter zegt ook de IC minder.

Als je bij de LEDs een spec-sheet kunt vinden zou ik daar zeker even naar kijken of de spanning van 2 volt wel klopt en welke stroom je er het beste doorheen kunt jagen (als vermogen is gegeven=P=UxI), maar je kunt altijd voor de zekerheid 1000 kOhm weerstanden pakken om uit te proberen:) dan geven ze gewoon wat minder fel licht.

De LM3914 heeft een speciale stuurlijn waarmee je kunt bepalen hoeveel er op de uitgang komt te staan.
Je weerstandstip is volkomen nutteloos en je berekening ook omdat 500k ongeveer duizend keer zoveel is als nodig zou zijn in het geval dat je een LED zonder deze schakeling zou willen laten branden op 12v.

Verwijderd

De LM3914 heeft 10 open-collector uitgangen, het LEDje zit dus tussen collector van de uitgangstor en voedingsplus in.
De LEDjes worden stroomgestuurd en de grootte van de stroom kun je veranderen door de weerstandswaarde tussen pen 7 en massa te varieren.
Om te voorkomen dat het IC te veel gaat dissiperen bij een hoge voedingsspanning kun je 1 weerstand aanbrengen tussen voedingsplus en de anodes van de LEDs.
De gezamenlijke stroom door de LEDs loopt dan ook door deze weerstand.
Omdat IC, LEDs en weerstand in serie staan wordt het IC dan veel minder warm omdat er minder spanning over valt. De weerstand wordt nu wel warm maar dat is niet erg.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2003 00:20 ]

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 13:23
gebruik draad met soepele kern tegen het afbreken :)

• console
ej, ik heb die print plaatjes van Exter binnen gekregen vandaag, maar als ik op zijn site kijk zie ik dat ik meer spul nodig heb, dan dat ik op de schema die ik van circuits-online heb,.

kan ik het nog gewoon aanlsuiten de zooi en die ik niet heb gewoon weg laten of heb ik perse die spulletjes nodig like nog een condensator, en meer weerstandjes?

• uzuri
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 12:28
Hmm, gezien de uitvoering en het resultaat van je eerste poging ben ik geneigd te zeggen dat je het nu misschien beter exact volgens 'tekening' uit kan voeren. Anders heb je er straks waarschijnlijk weer een niet-werkend stukkie print bij O-)

Verwijderd

@Kay:

ik citeer " ... in't uiterste geval soldeervet gebruiken" en mijn post is niet ge-edit. ;)
Kreeg dit als raad van een docent wanneer draden geoxideerd zijn en je ze wilt vertinnen. En het helpt wel degelijk hoor dan.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2003 20:34 ]

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 21:19
uhm, zoals dit gebakken is zal t nooit werken lol....

oeffen vantevoren en try again van voren af aan

Verwijderd

hehe, ik heb dit ook geprobeert... ten einde raad heb ik alles maar naar Exter (Lodewijk!!!! }) ) gestuurd...nu werkt ie perfect...
Nogmaals bedankt Lodi _/-\o_

Verwijderd

Howdy Don.. ;)

Zeg eh Console, je moet je wel aan mijn schema en de bijbehorende componentenopstelling houden hoor, en die weerstandswaarden zijn belangrijk.

Anders zit je straks weer met een nietwerkend exemplaar.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 21:27:
Howdy Don.. ;)

Zeg eh Console, je moet je wel aan mijn schema en de bijbehorende componentenopstelling houden hoor, en die weerstandswaarden zijn belangrijk.

Anders zit je straks weer met een nietwerkend exemplaar.
Hehe...ssssttttt....

• Outsync
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-08-2020

Outsync

Zen 30 GB NX :D

Ruik ik hier een inkoopactie? * Outsync staart naar exter

Boshoer! Specs | (bobo1on1) echt jonge die fewture is echt een aap gewoon

Verwijderd

Outsync schreef op 17 February 2003 @ 21:33:
Heb je tog al eens gedaan exter ? of vergis ik me hierin ?

• Sine
  • Laatst online: 18:00
Verwijderd schreef op 17 februari 2003 @ 20:33:
@Kay:

ik citeer " ... in't uiterste geval soldeervet gebruiken" en mijn post is niet ge-edit. ;)
Kreeg dit als raad van een docent wanneer draden geoxideerd zijn en je ze wilt vertinnen. En het helpt wel degelijk hoor dan.
Natuurlijk helpt dat .... Maar het neemt niet weg dat je een "zelf oplossende" schakeling gemaakt hebt :)

S39 is ERG agressief en zeker NIET geschikt voor fijne electronica

Repareren doe je zo.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 20:33:
@KayKaj.:

True.. maar zoals Sine al aangeeft: je schakeling heeft dan ineens zelfoplossende eigenschappen gekregen. :P
Die leraar van je was verkeerd zuinig overigens: gëoxideerd draad knip je gewoon af en strip je opnieuw. Daarna doe je er tin overheen, en klaar.

Echter; het is niet aan te raden om draden te vertinnen die je vast gaat schroeven. Een stuk soepel draad heeft veerkracht die ook aanwezig blijft als je het vastschroeft; die veerkracht houdt ook de schroef een beetje vast, zogezegd. Vertin je nou die draad, dan loop je het risico dat je verbinding op een gegeven moment lostrilt omdat er geen veerkracht is die de schroef extra vasthoudt.

Maar goed, daar hadden we het hier in principe niet over. :)

• Leejow(saait)
  • Laatst online: 27-11 08:40

Leejow(saait)

Blater

Outsync schreef op 17 februari 2003 @ 21:33:
*toont interesse*

• WeetNiet
  • Laatst online: 19-10 19:47
console schreef op 17 februari 2003 @ 17:07:
ej, ik heb die print plaatjes van Exter binnen gekregen vandaag, maar als ik op zijn site kijk zie ik dat ik meer spul nodig heb, dan dat ik op de schema die ik van circuits-online heb,.

kan ik het nog gewoon aanlsuiten de zooi en die ik niet heb gewoon weg laten of heb ik perse die spulletjes nodig like nog een condensator, en meer weerstandjes?
Heb zelf pasgeleden ook twee printjes gemaakt die Exter had gestuurd, met een aan mijn kant redelijk minimale kennis van electronica, en een verroeste soldeerervaring van 15 jaar oud.

Als je het netjes volgt, en de juiste onderdelen hebt( 8)7 sorry Exter, nog dank voor je hulp!), kan het haast niet fout gaan. Let wel op de polariteit van de condensators, en op pin 1 van de IC's.

Mijn tip, naast die van de al genoemde IC-voetjes: gebruik een lichte soldeerbout van 15-30 Watt, dat is voor electronica meer dan genoeg!

Suc6

Absolute n00body

Verwijderd

Zie ik het scheeft of zit je molex met plakband vast?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 21:35:
[...]

Heb je tog al eens gedaan exter ? of vergis ik me hierin ?
Is inkoopactie audioVU. (met LM3915)

Maar heb gelijk een zooi LM3914 IC's en optocouplers meebesteld.. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 00:58 ]

• console
:D

Ik wil me steeds meer verdiepen in electronica, vindt het erug cewl :P alleen moet ik nog erug goed oefenen, ene die soldeer bout wat ik had is z'n goedkoop ding met een grote punt :D

Deze week ga ik een Soldeer station kopen, bij van esse, maar ik hoor veel goeie dingen over Weller soldeerstations zijn wel duur maar wel goed, gelukkig betaald me ouwe helft mee :P Maare wat voor punten heb ik hier voor nodig? Dus eigenlijk alleen voor electronica, verder gebruik ik hem toch eigenlijk niet dan :)

Btw, heb nog niks gesoldeert, alleen de zooi ( :D ) op het print plaatje los gehaalt :p

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 07:58
console schreef op 18 februari 2003 @ 17:16:
:D

Ik wil me steeds meer verdiepen in electronica, vindt het erug cewl :P alleen moet ik nog erug goed oefenen, ene die soldeer bout wat ik had is z'n goedkoop ding met een grote punt :D

Deze week ga ik een Soldeer station kopen, bij van esse, maar ik hoor veel goeie dingen over Weller soldeerstations zijn wel duur maar wel goed, gelukkig betaald me ouwe helft mee :P Maare wat voor punten heb ik hier voor nodig? Dus eigenlijk alleen voor electronica, verder gebruik ik hem toch eigenlijk niet dan :)

Btw, heb nog niks gesoldeert, alleen de zooi ( :D ) op het print plaatje los gehaalt :p
Voor alle vragen over solderen [rml][ EL] Soldeer tips?[/rml]#

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Jezus, mag ik je een cursus solderen aanraden??
Afbeeldingslocatie: http://217.122.25.76/jezus.png
Ik zie dus geen soldeerpad verbindingen he... Je kunt netzogoed een houten bordje met gaatjes gebruiken...
En houd die bout eens ff stil op de verbinding zodat het vloeit.
[verder ff pic resized :)]

Verwijderd

[quote]console schreef op 16 februari 2003 @ 10:28:
Ej, ik was gister bezig om een HDD VU-Meter te solderen heb de benodige electronica inhuis gehaalt en ging aan de gang. Schema had ik van casejunkies gehaalt.

Dit is de schema:
[afbeelding]

<knip>

Kijk nou even naar de datasheet van die LM3914 en met name naar de 'application notes'...
http://www.national.com/ds/LM/LM3914.pdf

(Leuk dingetje trouwens, direct een paar samples aangevraagd. :) )

Verwijderd

sorrie dat ik hem even omhoog schop, maar ik heb een vraagje...
ik heb net zelf ook deze schakeling gemaakt, maar nu heb ik perongeluk mij CNY17 IC'tje opgeblazen :) hehe dat stonk nogal... maar nu is mijn vraag of het ook mogelijk is om deze schakeling werkend te krijgen zonder dit IC :? dus als iemand weet of dit wel of niet kan :) ksie graag het antwoord verschijnen :)

Verwijderd

Ja, kan wel, moet je zorgen dat Uref laag genoeg is en dan de 5V van het mobo via een torretje of eventueel zonder aan pen 5 van de LM aanbieden.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-11 19:33

Diamon

The Weird One

Je weet waarom die Optop d'r inzit hoop ik.
Je MoBo gaat het niet echt leuk vinden als d'r namelijk 5V op de iutgang voor je HD led komt op te staan.
In 1 van de eerdere topci's hebben namelijk meerderen de Opto d'r tussen uit gelaten/gehaald.
En t'sja, als d'r dan iets fout zit/gaat in je schakeling, dan blaas je je uitgang op.
Dit is te herkennen als de constant brandt, of constant uit is en ook blijft.

And The Only One

Verwijderd

Diamon schreef op 26 February 2003 @ 22:28:
En t'sja, als d'r dan iets fout zit/gaat in je schakeling, dan blaas je je uitgang op.
Jah die van mij werkt ook niet... hij blijft gewoon uit... en ik heb de schakeling al helemaal gecontroleerd, maar ik kon geen fouten vinden... dus ik weet het niet... maar ik zal binnenkort wel even kijken of ik aan een niewe CNY17 kan komen....

Verwijderd

Diamon schreef op 26 februari 2003 @ 22:28:
Je weet waarom die Optop d'r inzit hoop ik.
Je MoBo gaat het niet echt leuk vinden als d'r namelijk 5V op de iutgang voor je HD led komt op te staan.
In 1 van de eerdere topci's hebben namelijk meerderen de Opto d'r tussen uit gelaten/gehaald.
Ten eerste heeft je mobo niks te vinden, de stroom die in de normale situatie aan je LEDje wordt geleverd is veel groter dan die aan de HDVUmeter.
.
De weerstand van de spanningsdeler kan niet lager worden dan 1k, dus meer dan 5 mA gaat er niet lopen en alle mobo's kunnen dat met gemak leveren.
En de ingangsweerstand van een LM3914 is 20k.

Als je zo'n simpele schakeling als een HDVUmeter niet foutloos kunt maken moet je zowiezo niet aan dit soort projekten beginnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 23:23 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 23:19:
[...]
Als je zo'n simpele schakeling als een HDVUmeter niet foutloos kunt maken moet je zowiezo niet aan dit soort projekten beginnen.
Nouwzeg... van fouten kun je leren, en als je er niet mee begint dan kom je nooit verder.... maar die van mij doet het waarschijnlijk niet omdat ik eerst een foutje in mij schakeling had... de LM3914 werdt toen bloedheet na een aantal seconden al, dus ik ben bang dat ik die naar de eeuwige jachtvelden gefikt heb :'( .... maar ik heb ook nog een audioVU meter liggen.. :) en ik zal zien of ik die wel werkend kan krijgen :)

Verwijderd

Er zijn printjes voor, en als je die gebruikt wordt de kans op fouten al flink kleiner.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/images/hdvu/hdvu1pic.png

Voedingsspanning kun je het best op 5V houden, dit ook om te voorkomen dat het IC heet wordt.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 23:44 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 23:36:
Er zijn printjes voor, en als je die gebruikt wordt de kans op fouten al flink kleiner.
Jah ik zie het.. dat ziet er wel netjes uit ... maar die kan ik bij jou bestellen??
en ik zie ook dat ik dan ook weer allemaal andere onderdelen nodig heb en laat nou net die electroboer hier uit de stad vertrokken zijn :( :( :(

Verwijderd

Die onderdelen heb ik hier ook wel.
Die pic is btw van een schakelingetje waarvan je het ingangssignaal kunt inverteren, bij de gewone HDVUmeter komt het torretje niet voor.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 23:58 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 23:55:
Die onderdelen heb ik hier ook wel.
Die pic is btw van een schakelingetje waarvan je het ingangssignaal kunt inverteren, bij de gewone HDVUmeter komt het torretje niet voor.
Ok en mocht ik alle onderdelen bestellen exclusief de leds... op welk bedrag kom ik dan totaal??

(mocht het storend zijn omdit zo in het topic te vragen en te beantwoorden... dan wil ik het ook wel via emeel doen... )

edit:
gemeelt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 00:14 ]

Verwijderd

is even beter...
Pagina: 1