Mijn theorie over tijd heeft alles te maken met het feit dat ik het universum als deterministisch beschouw (zie andere draad "Determinisme en wilsbeschikking"). Dit wil zeggen dat op het moment van het ontstaan van het universum de complete toekomst van dat universum reeds is vastgelegd. Vanaf de eerste seconde tot de laatste is de toekomst van elk deeltje bepaald en daarmee staat ook onze toekomst reeds vast.
Je kan jouw eigen toekomst zien als een onderdeel, een linkje in het grote geheel van het toekomst pad van het universum. Dit pad kan niet aangepast worden, we zijn 'gedoemd' altijd dit pad te volgen. Dit gaat automatisch.
Bezie even dit gedanken-experiment :
Stel je mag 3 reizen naar de toekomst maken, alle drie naar exact hetzelfde moment (bv naar de periode exact over 20 jaar). Je kan alleen kijken in die periode, niemand kan je zien en je kan niet deelnemen in acties in die periode. Wat verwacht je daar aan te treffen ?
a) Elke reis die je maakt is het zelfde. De periode waar je in uitkomt (over 20 jaar) laat exact hetzelfde zien als in de andere 2 reizen. Dus de situatie is gelijk, de mensen die je daar ziet en hun handelingen. Ook de periode tussen nu en 20 jaar is in die 3 reizen exact eender verlopen.
of
b) Elke reis is anders. De periode tussen nu en 20 jaar loopt bij elke reis anders. Andere mensen kan je tegenkomen en andere handelingen worden door die mensen in die periode gedaan.
Ik verwacht a) !
Dit omdat de toekomst reeds vast staat en dat een reis naar die toekomst altijd hetzelfde laat zien.
Wat nu bij een reis naar het verleden ?
Lijkt mij onmogelijk, echter wat als het wel mogelijk is. Hoe zie ik dan die reis ?
Aangezien de toekomst op T=0 van het universum reeds vaststaat is de toekomst op dit moment vast en het verleden ook (dit vinden we normaal). Dus een reis naar het verleden zou het exacte pad van het verleden doorlopen. Dus alle deeltjes die zich in het verleden bevinden zullen weer optreden zoals toen. Dus mijn gedachten, mijn lichaam zal exact die vorm/toestand aannemen als in het verleden.
Weer een gedanken experiment :
Het is nu t=0 !
Ik wil een reis maken naar T= -365 (dagen)
Dus een jaar terug.
Ik stap in de tijdmachine en op T=0 zet ik 'm aan.
Wat verwacht ik nu ?
Op het moment dat de tijd terugloopt nemen al mijn deeltjes van mijn lichaam/gedachten etc de toestand aan van t <0 . Een externe toeschouwer die buiten tijd staat ziet dan dit :
Ik zet de machine aan en gelijk daarna loopt alles van wat daarvoor gebeurde achteruit. Ik stap uit de machine, de gedachten over het reizen verdwijnt uit mijn geheugen en de complete wereld loop achteruit. Ikzelf heb niet meer door dat ik aan het reizen ben. Mijn gedachten lopen achteruit, ikzelf 'leef' achteruit. Ik heb geen flauw benul dat ik terugga in de tijd. teruggaan in de tijd is dus eigenlijk het wissen van alle gebeurtenissen na de periode waar je naar toe reist in het verleden.
Een reis naar het verleden heeft dus geen zin omdat je daarmee niet in staat bent je toekomstige gedachten mee te nemen naar het verleden. Ze zullen vernietigd worden.
Moet ik opeens denken aan een erg goede aflevering van StarTrek : The next Generation !
In die aflevering ontstond er een soort tijdlus waarbij de tijd opeens terugsprong naar T < 0 en iedereen en alles opeens die periode tot t=0 opnieuw beleefde. Het jammere was alleen dat na een aantal van die tijd-herhalingen de personen langzamerhand iets begonnen te vermoeden en ze op onderzoek uitgingen wat er nu eigenlijk gebeurde. Dit zou niet kunnen omdat de toestand op t<0 nooit een toestand die na dat tijdstip ligt mee kan nemen of kan 'onthouden' aangezien die 'toekomstige' deeltjes nog niet bestaan op t<0. Iemand op T=0 kan zich alleen die dingen herinneren van T<0. Hoevaak je de periode tussen T=-100 en T=0 ook afdraait, de deeltjes/toestanden blijven in die periode gelijk en daarmee kan er dus niet meer 'informatie' bijkomen.
Een ander gedankenexperiment :
Stel je mag van de grote schepper een periode uit je eigen leven bekijken en precies alles voelen en denken wat je op dat moment voelde en dacht.. Alleen kijken, niemand ziet je en je kan geen aanpassingen doen. Alleen observeren.
Je kiest de periode dat je dit bericht leest in dit forum. Dus de periode dat je niets wist over de inhoud van dit bericht tot het moment dat je deze laatste zin leest !!!!!!
Weet je nu aan het begin van je reis (dus je leest de eerste zin van dit bericht) wat de inhoud is, dus dat we dit experiment gaan uitvoeren ? Nee. Je weet het nog niet. Je loopt verder, komt halverwege het bericht en komt op de laatste zin weer uit (die met al die !!!!!! aan het eind).
Opeens weet je van het experiment. En boem, je bent weer in de tijd gekomen dat je weer de eerste zin uit dit bericht leest. Weer weet je niet dat je een experiment gaat uitvoeren.
Maar wat nu met deze laatste zinnen (dus na de regel met de !!!!!!!). Die zitten niet in het experiment (die zinnen moet je vanaf daar nog lezen). Dat is dus vanaf daar de toekomst !
Stel we doen nu nog een experiment. Je gaat terug weer naar het begin van dit bericht tot
NU *****
Je zult zien dat experiment 2 exact gelijk is aan experiment 1 tot aan de regel met de !!!!!!!
De regels tussen !!!!!! en ****** loop je door. Deze regels staan op dat moment vast.
Bij herhaling blijf je altijd exact die regels lezen als in de vorige experimenten.
Hieruit concludeer ik dat de het verleden en toekomst vast staat !
[
Voor 29% gewijzigd door
Xymox op 15-03-2003 15:54
]
Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j