Verwijderd schreef op 16 February 2003 @ 12:20:
Wat mij overigens sterk opvalt aan de inhoud van het evangelie van Thomas, is dat in plaats van het braaf lijdzaam en volgzaam in de wereld staan, het bijna naief geloven in het goede van de mens, zoals het traditionele NT predikt, het belang van sterk zijn, van assertiviteit, praktisch denken, zelfredzaamheid en bereidheid jezelf te verdedigen, veel meer centraal staat. zie bijvoorbeeld de volgende quotes:
[...]
Dit is toch een heel andere boodschap dan die van het traditionele christendom...
Dat is niet het grote verschil. De boodschap is vrijwel hetzelfde.
Thomas wordt niet voor niets de ongelovige Thomas genoemd. Thomas geloofde niet in de verrijzenis van Christus. En hoewel andere evangeliën verhalen hoe Thomas overstag ging toen hij de gaten in Jezus handen voelde, is het heel waarschijnlijk dat Thomas de herrijzenis nooit heeft aanvaard.
Het opvallende van het Thomas-evangelie zijn niet de vergelijkingen die je vrijwel identiek terug vindt in de andere evangeliën, maar de totale afwezigheid van de beschrijving van Christus leven, speciaal de kruisenis en de daarop volgende verrijzenis.
over jouw voorbeelden: Die komen voor het grootste deel ook in de andere evangelies voor. De oudste evangelies van Markus, Matheus en Lucas en Thomas geven wat dat betreft een vrijwel gelijk beeld van Jezus.
Alleen valt Thomas dus op door volstrekte afwezigheid van een levensbeschrijving, alsof er die niet toe zou doen. En dat steekt de katholieke kerk, die het leven en sterven van Christus tot een centraal thema heeft gemaakt.
De kerk is mijns inziens de geschiedenis gaan vervalsen met het evangelie van Johannes. Daar staan ineens dingen in die niet meer stroken met eerdere evangeliën, maar de kerk als instituut goed van pas komen. Inmiddels was Jeruzalem verwoest en de Joden weggevoerd, waardoor een koerswijziging nodig was.
Er zijn nog veel meer canonische evangeliën die door de kerk apocrief zijn verklaard. De Historische Jezus heeft zonder twijfel bestaan en als oudste evangelie (50 AD) geeft Thomas een goed beeld van Jezus leerstellingen. De oudste evangelies zijn volgens mij waarheidsgetrouw tot het punt waarop ze beginnen te verhalen over wat Jezus zou hebben gezegd na herrijzenis. Jezus zegt dan ineens dat het geloof over de hele wereld moet worden verspreid, dat is in directe tegenspraak met wat hij tijdens zijn leven verkondigde.
Ook is het onwaarschijnlijk dat ongelovige Thomas de gaten in Jezus handen heeft gevoeld. In dat geval zou zijn evangelie toch bol hebben gestaan van dit wonder. In tegendeel, Thomas trok naar Egypte en verspreidde een heel eigen beeld van Jezus, waarin dit soort zaken in het geheel niet voorkomen. Daarom was hij in de ogen van de kerk een ketter, de ongelovige Thomas.
De meeste van jouw voorbeelden komen ook in de andere evangelies voor:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
16 Jezus sprak: "Wellicht denken de mensen dat ik gekomen ben om vrede op de wereld te werpen, en weten zij niet dat ik gekomen ben om tweespalt op aarde te werpen, vuur, zwaard en oorlog. Want er zullen er vijf in één huis zijn; drie zullen tegen twee zijn, de vader tegen de zoon en de zoon tegen de vader. En ze zullen daar alleen staan".
M a t t e ü s 1 0
34 ‘Denk niet dat ik gekomen ben om vrede op aarde
te brengen. Ik ben geen vrede komen brengen
maar het zwaard.
35 Ik ben immers gekomen om verdeeldheid te
brengen tussen vader en zoon, tussen moeder en
dochter, tussen schoonmoeder en schoondochter.
36 Ja, familieleden zullen vijanden van elkaar worden.
37 Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van
mij, is mij niet waard. Wie meer van zijn zoon of
dochter houdt dan van mij, is mij niet waard.
--------------------------------------------------------------------------------
quote:
35 Jezus sprak: "Niemand kan het huis van een sterke binnendringen en het met geweld innemen, tenzij hij zijn handen bindt. Dan zal hij zijn huis leegruimen."
M a t t e ü s 1 2
29 Hoe kan iemand het huis van een sterke man
binnendringen en er zijn spullen weghalen? Eerst
zal hij die sterke man moeten vastbinden en dan
kan hij zijn huis leeghalen.
-------------------------------------------------------------------------------
quote:
65. Hij sprak "Een goed man had een wijngaard. Hij gaf hem aan pachters opdat zij hem zouden bewerken en hij van hen zijn vrucht zou krijgen. Hij zond zijn knecht opdat de boeren hem de vrucht van zijn wijngaard zouden geven. Zij grepen de knecht, sloegen hem en het scheelde niet veel of zij hadden hem gedood. De knecht ging heen en zei het aan zijn heer. Zijn heer zei, wellicht herkenden zij hem niet, en hij zond een andere knecht. De pachters sloegen ook de andere. Toen zond de heer zijn zoon. Hij zei: wellicht hebben zij schroom voor mijn zoon. De pachters, die wisten dat hij de erfgenaam van de wijngaard was, grepen hem en doodden hem. Wie oren heeft om te horen, hij hore."
M a t t e ü s 2 1
33 ‘Luister naar een andere gelijkenis. Er was eens een
landeigenaar die een wijngaard aanlegde. Hij trok
rond het land een muurtje op, groef een kuil voor
de wijnpers en bouwde een uitkijkpost. Hij
verpachtte de wijngaard aan wijnbouwers en ging
op reis naar het buitenland.
34 Toen de oogsttijd was gekomen, stuurde hij
dienaars naar de wijnbouwers om de vruchten in
ontvangst te nemen.
35 Maar zij grepen zijn dienaars: de ene ranselden ze
af, een andere doodden ze, een derde werd door
hen gestenigd.
36 Opnieuw stuurde de eigenaar dienaars, nog meer dan
de eerste keer, maar zij ondergingen hetzelfde lot.
37 Tenslotte stuurde hij zijn zoon. Voor mijn zoon
zullen ze wel ontzag hebben, dacht hij.
38 Maar toen de wijnbouwers de zoon zagen
aankomen, zeiden ze tegen elkaar: Dat is de
erfgenaam. Vooruit, laten we hem uit de weg
ruimen, dan is de erfenis voor ons.
39 Ze grepen hem, sleurden hem de wijngaard uit en
doodden hem.
40 Wanneer nu de eigenaar van de wijngaard
terugkomt, wat zal hij dan met die wijnbouwers
doen?’
41 Ze antwoordden: ‘Hij zal die schurken op een
vreselijke manier laten doden. En de wijngaard zal
hij verpachten aan wijnbouwers die wel de oogst
op tijd afleveren.’
quote:
70 Jezus sprak: "Dat wat gij in u hebt zal u redden als gij het uit uzelf voortbrengt. Wanneer gij dat wat gij in u hebt niet zult voortbrengen dan zal het u doden."
M a t t e ü s 1 6
25 Want wie zijn leven wil redden, zal het verliezen,
maar wie zijn leven om mij verliest, zal het vinden.
M a t t e ü s 1 0
39 Wie aan zijn leven vasthoudt, zal het verliezen,
maar wie zijn leven durft te verliezen omwille van
mij, zal het vinden.’
quote:
72 Iemand zei tot hem: "Zeg mijn broeders dat zij de bezittingen van mijn vader met mij delen." Hij sprak tot hem: "O mens, wie heeft Mij een verdeler gemaakt?" Hij wendde zich tot zijn leerlingen en sprak tot hen: "Ik ben toch geen verdeler?"
L u c a s 1 2
13 Iemand uit de menigte zei tegen Jezus: ‘Meester,
zeg tegen mijn broer dat hij de erfenis met mij
deelt.’
14 Maar Jezus zei tegen hem: ‘Wie heeft mij als
rechter of notaris over jullie aangesteld?’
15 En tegen de hele menigte vervolgde hij: ‘Let er
toch op dat u zich ver houdt van alle hebzucht.
Want ook al bezit iemand alles in overvloed, hij
bezit zijn leven niet!’