Toon posts:

[98SE] scandisk - fout in opstartsector?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
bij het uitvoeren van scandisk krijg ik volgende melding:

"De opstartsector van deze schijf bevat informatie die beschadigd of ongeldig is. Hierdoor wordt de vrije ruimte op de schijf mogelijk niet juist of heel langzaam gemeld. Schijfcontrole herstelt de opstartsector door de juiste waarden in deze sector op te slaan"

ik heb een schijf van 20 gb, opgedeeld in 3 partities & hij geeft deze melding bij elk van de 3 partities

ik laat 'm deze fouten herstellen, dat doet hij ook en zegt dat alle fouten hersteld zijn
maar als ik daarna scandisk weer uitvoer, krijg ik deze melding opnieuw...

wat zou de oorzaak zijn?

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 18:29
MBR verrot denk ik...

Ik heb hetzelfde gehad, kreeg te horen dat me master boot record beschadigd zou zijn, dus de boel geformateerd en opgelost

Verwijderd

Topicstarter
m33p schreef op 16 februari 2003 @ 00:01:
MBR verrot denk ik...

Ik heb hetzelfde gehad, kreeg te horen dat me master boot record beschadigd zou zijn, dus de boel geformateerd en opgelost
kan dat kwaad als de mbr kapot is?
want voor mij is formatteren niet echt een optie ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 February 2003 @ 00:03:
kan dat kwaad als de mbr kapot is?
want voor mij is formatteren niet echt een optie ;)
Met fdisk /mbr zet je de Master Boot Record terug. Hij zet er dus een standaard voor in de plaats. Je kunt er dan alleen niet meer van opstarten, dus zorg dat je een opstartflop bij de hand hebt. Zet er dan ook "sys.com" op, zodat als je MBR teruggezet is, je hem ook weer bootable maakt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2003 00:08 ]

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Uhm bootsector virusje zou het ook kunne zijn. keertje virus-scanne.

Partition Magic is ook uitstekend om dit soort fouten op te lossen. (als deze wil starten met deze fout)

en JA, dat kan kwaad ja, als je MBR kaduuk is. (formateren geen optie? geen backupjes?)

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 februari 2003 @ 00:07:
[...]

Met fdisk /mbr zet je de Master Boot Record terug. Hij zet er dus een standaard voor in de plaats. Je kunt er dan alleen niet meer van opstarten, dus zorg dat je een opstartflop bij de hand hebt. Zet er dan ook "sys.com" op, zodat als je MBR teruggezet is, je hem ook weer bootable maakt.
ik heb je niet goed begrepen, kun je het iets gedetailleerer uitleggen aub?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 February 2003 @ 00:11:
ik heb je niet goed begrepen, kun je het iets gedetailleerer uitleggen aub?
Wat begrijp je er niet aan?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 February 2003 @ 00:12:
[...]Wat begrijp je er niet aan?
"Met fdisk /mbr zet je de Master Boot Record terug. Hij zet er dus een standaard voor in de plaats." => wat moet ik juist doen (hoe? in dos?)

"Je kunt er dan alleen niet meer van opstarten, dus zorg dat je een opstartflop bij de hand hebt. " => dus de eerste keer nadat ik dit doe zal ik niet kunnen opstarten? en de 2de keer?

"Zet er dan ook "sys.com" op, " => wat is dit? waar/hoe zet ik dat erop?

"zodat als je MBR teruggezet is, je hem ook weer bootable maakt" => dus maw daarna kan hij wel weer normaal opstarten?

je ziet : ik ben een echte n00b ;)
dank voor de uitleg!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2003 00:22 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 February 2003 @ 00:18:
"Met fdisk /mbr zet je de Master Boot Record terug. Hij zet er dus een standaard voor in de plaats." => wat moet ik juist doen (hoe? in dos?)
Yep.
"Je kunt er dan alleen niet meer van opstarten, dus zorg dat je een opstartflop bij de hand hebt. " => dus de eerste keer nadat ik dit doe zal ik niet kunnen opstarten? en de 2de keer?
De eerste keer niet (dus als je de MBR hebt teruggezet).
"Zet er dan ook "sys.com" op, " => wat is dit? waar/hoe zet ik dat erop?
Dat is een bestandje, net zoals command.com. Staat wel ergens in je Windows directory. En dat bestandje moet je dus naar je opstartflop kopiëren.
"zodat als je MBR teruggezet is, je hem ook weer bootable maakt" => dus maw daarna kan hij wel weer normaal opstarten?
Als je "sys.com C:" uitvoert, dan maakt hij hem bootable en kun je er gewoon weer van opstarten, en dat moet je dus doen nadat je fdisk /mbr hebt uitgevoerd.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2003 00:28 ]

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
deze foutmelding heb ik ook al wel gehad na crash van windows
je zegt dat je de foutmelding opnieuw kreeg
doe de scandisk van achter naar voor omdat bij reparatie de fout overgaat naar de partitie ervoor
dus eerst scandisk e: en repareren
dan d:
dan c:
Pagina: 1