Toon posts:

Beschadigde cluster

Pagina: 1
Acties:
  • 80 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Soms loopt de pc vast terwijl hij een tikkend geluid maakt. Ik weet via Scandisk dat er een cluster op mijn harde schijf beschadigd is. Is er een (gratis) goed programma waarmee ik dit kan herstellen? Scandisk loop er nl zelf ook op vast... :'(

Alvast bedankt!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Herstellen gaat niet, je kan van een bad cluster geen goede cluster maken.
Er zijn wel prgramma's zoals Norton Utilities die ze kunnen isoleren, dus een soort van hek er omheen zetten "deze cluster is rot"

Een harddisk heeft standard een extra stuk ruimte buiten de vaste grootte (dit zie je niet). Wanneer je een bad cluster krijgt wordt een stukje van deze ruimte gebruikt als vervanger.

Wanneer scandisk dan alsnog bad clusters vindt, betekent het dat je 'vervangende clusters' op zijn en dat de harddisk er dus in elk geval niet meer beter van zal worden.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Ik heb het ook met een IBM harddisk, ik heb zelfs via een tool van IBM een "low-level format" uitgevoerd. Het gaat een hele tijd weer goed (ca. 2 mnd) maar ineens begint ie dan weer te tikken.

Tip: ga alvast sparen voor een nieuwe .. hij gaat echt wel een keer stuk

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-03 22:28

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Schroef je harde schijf open, en dek het beschadigde cluster af met een stuk ducktape :+

Nee ff serieus, zoals dreeke al zegt, bad cluster = bad custer, en dat wordt nooit meer goed. Overigens kun je je schijf nog prima blijven gebruiken.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Partitioneren buiten de bad clusters wil ook nog wel eens helpen. Maar als de cluster bijna aan het begin zit houd je dan weinig over.

Ik heb zelf een 3,2 GB Seagate harddisk met een kapotte platter, bij 75% format of scandisk blijft ie hangen en moet ik resetten.

Gepartitioneerd op 70% werkt het al een paar weken prima.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Nope, je kunt ze helaas niet herstellen. Maar je kunt ze idd wel isoleren :)

Maar als je gewoon netjes in de FAQ had gekeken eer je dit topic had geopend, dan had je daarin kunnen vinden dat er tooltjes zijn om jouw HDD mee te testen. Indien dit tooltje fouten geeft, dan heb je het volle recht op een nieuwe HDD :)

FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (09-02-2003)

Mocht je garantie allang zijn verlopen, dan kun je pogen om met diezelfde tooltje een Low Level Format te doen op de HDD, daarmee worden de bad clusters ook gemaskerd. Maar de GoT-ervaring spreekt dat er na één bad clustertje langzamerhand bijna altijd weer nieuwe bijkomen..

/faq
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.