Cdromdrive op geluidskaart;hoe windows installeren?

Pagina: 1
Acties:

• libralion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05-2005
Ik heb een pentium 2, 350 mhz op mijn werk gewonnen. Een Asus p2B moederbord.
Nu heb ik tweedehands een soundblaster pro geluidskaart gekocht met een cdrom drive. Deze zit met een flapje aan de geluidskaart vast, dus niet op het moederbord. Het is natuurlijk een oud systeem, maar het probleem is, dat het systeem zo niet de cdrom drive ziet en ik dus niet Windows kan installeren. Er zitten wel floppies bij voor de cdrom driv :? e en ook voor de geluidskaart, maar daar kom ik nog niet verder mee.
Weet iemand hoe ik windows erop kan krijgen en dus hoe ik uberhaupt die cdrom kan benaderen?

The real power behind whatever success I have now was something I found within myself -- something that's in all of us, I think, a little piece of God just waiting to be discovered. Tina Turner

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Heb je een windows 98 opstartdiskette geprobeerd, daar zitten namelijk al CD-ROM drivers op. Wordt de CD-ROM ook niet erkend in de BIOS?

[ Voor 11% gewijzigd door Joni op 15-02-2003 20:59 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

De Windows 98 flop spreekt alleen IDE ATAPI CD-ROM spelers aan die op IDE 1 of 2 zitten aangesloten (direct op het moederbord)

Om de CD-ROM drive te kunnen aanspreken die op de geluidskaart wordt geprikt, moet eerst de drivers van de geluidskaart geladen zijn.

Je moet dus je opstartfloppy zo maken dat ie dat doet.... veel succes :D

Anders kan je proberen om de CD-ROM direct aan IDE 1of 2 op je moederbord te hangen. Soms werkt het dan ook.

Het is btw oude shit ... die speler zal waarschijnlijk 4 speed zijn. Ik heb er hier ook nog 2 liggen (soundkaarten met cd-rom drivers en driverdiskettes). Ze zijn gemaakt voor 486 PC's met DOS 6.22

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• libralion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05-2005
Ik heb al geprobeerd om de cdrom direct op het moederbord aan te sluiten, maar dan geeft hij een harddisk failure en gaat niet verder.
Als ik de drivers van de geluidskaart op de opstartfloppy zet, ziet hij dan wel de cdrom? En als ik dan windows heb geinstalleerd, kan ik dan gewoon wel elke keer de cdrom drive benaderen?

The real power behind whatever success I have now was something I found within myself -- something that's in all of us, I think, a little piece of God just waiting to be discovered. Tina Turner

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt in dit geval het beste eerst even DOS 6 met driver voor je cdrom erop zetten. Als dit eenmaal draait, kun je gewoon de setup vanaf de cdrom speler draaien, en je cdrom zal gewoon blijven werken, ook in windows (als alles goed gaat :P)

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Of je formatteert de harddisk, hangt 'em in een andere PC en kopieer de Win95 voor windows 95, Win98 directory voor Windows 98, Win9x voor Windows Millenium, i386 voor NT4/2000/XP naar de harddisk en start dan de installatie vanaf de harddisk :)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dat is inderdaad de handigste oplossing. Voordat je een driver hebt gevonden voor die CD-ROM drive en uit je geheugen hebt opgevist hoe je dat MSCDEX gedoe moet doen ben je al klaar met het kopieren van de Windows install naar de harddisk vanaf een andere pc.
Pagina: 1