[HDD] 4 HDD's kapot in 1 jaar tijd

Pagina: 1
Acties:

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-03 19:44
Na drie gesneuvelde Maxtor 60 GB DiamondMax's binnen 8 maanden tijd besloot ik over te stappen op een ander merk. Mijn keus viel op de Western Digital WD1200JB (120 GB met 8 MB cache) omdat dit merk betrouwbaar scheen te zijn. Maar nu, slechts 4 maanden na de aankoop, begint deze schijf ook kuren te vertonen. Trage transfer snelheden (< 10 MB/s) en af en toe een "klikkend" geluid waarop de schijf duidelijk hoorbaar terugspint en weer opspint. Hoogst waarschijnlijk is deze schijf dus ook stervende.

Nou is dit al de 4e HDD die binnen een jaar tijd veels te vroeg overlijdt en ik ben het vanzelfsprekend behoorlijk zat. Nou vraag ik me af wat dit kan veroorzaken? Nadat de 3e Maxtor gesneuveld was meende ik dat Maxtor gewoon een brak merk was, maar nu mijn WD1200JB ook raar begint te doen ben ik bang dat het ergens anders aan ligt. Mijn systeem specs:

ASUS A7V333 RAID rev 1.01
AMD Athlon XP 1900+ @ 2000+ (166 FSB x 10)
512 MB PC3000 Corsair DDR (@ 166 Mhz)
WD1200JB IDE 0 MASTER
Pioneer 106s IDE 1 MASTER
Enermax 431 Watt PSU

Zou misschien het feit dat ik mn FSB op 166 heb ipv de standaard 133 er iets mee te maken kunnen hebben? Ik heb ook al andere IDE kabels geprobeerd dus daar kan het ook niet aan liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mitt3nz op 15-02-2003 19:52 ]

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 17:57

grimson

domeingrommer

Worden je schijven niet te heet gewoon binnen je kastje ?

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Woon je op een boot ofzo? :P

Maw staat je Case 100% stabiel?

• Mitt3nz
grimson schreef op 15 February 2003 @ 19:37:
Worden je schijven niet te heet gewoon binnen je kastje ?
Nee, ik heb er een 80*80 mm fan vlak achter hangen, dus er is voldoende airflow. Als ik mijn vinger boven op de drive leg voelt die koel aan.
Xander2000 schreef op 15 February 2003 @ 19:39:
Woon je op een boot ofzo?

Maw staat je Case 100% stabiel?
Nee, ik woon niet op een boot ofzo. Maw ja, de case is 100% stabiel.

[ Voor 29% gewijzigd door Mitt3nz op 15-02-2003 19:45 ]

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:52
Misschien rotte voeding??

Ben wel benieuwd of die voeding een beetje constante 12v levert.

I love it when a plan comes together!

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-03 19:12
Mitt3nz schreef op 15 February 2003 @ 19:43:
[...]

Nee, ik heb er een 80*80 mm fan vlak achter hangen, dus er is voldoende airflow. Als ik mijn vinger boven op de drive leg voelt die koel aan.

[...]

Nee, ik woon niet op een boot ofzo. Maw ja, de case is 100% stabiel.
Met Speedfan kan je de temp van je HD's bekijken :)

meuktracker: SpeedFan 4.07

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:26
Schijven zijn volgens mij tegenwoordig ook een stukje minder degelijk dan voorheen.

Ik beheer een aantal computers (+/- 25 computers met zo'n 40 hdds) en heb in een periode van 1 maand ook 5 hdd's terug kunnen brengen (2 van mezelf)
en laatst ging er weer een Quantum-maxtor stuk, die nog geen 2000 uur gedraaid had.
Oftewel totaal zit ik in 1 jaar tijd op ongeveer 12 defecte schijven.
Dat is dus in mijn ogen echt te veel uitval.

In alle situaties (op 1 na) staan de computers vast op een plek die niet te resoneert en recht is.
Vrijwel alle schijven waren ook gewoon in 1 keer defect en werden niet meer in de BIOS gezien. Oftewel vrijwel altijd was de electronica kapot.

Ik vind dat niet kunnen. Dat de schijven te ver worden gederven op het mechanische vlak kan ik me iets bij voorstellen, maar de electronica zouden ze nu toch onderhand wel eens goed moeten kunnen hebben.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:37

Exirion

Gadgetfetisjist

Heb je de kabels al eens vervangen? En verder zou het ook nog een mobo of driver probleem kunnen zijn. Misschien is de controller niet goed, of ligt het aan drivers. Met software die m'n HD SMART info en temperaturen continu uitlezen had ik ook klikkende en uitklappende schijven. Als ik die programma's niet draai heb ik nergens last van.

edit:
Het hier bovengenoemde Speedfan was dat programma... Maakt het zooitje zo instabiel als ik weet niet wat (op mijn systeem)

[ Voor 19% gewijzigd door Exirion op 15-02-2003 19:49 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:32
Mitt3nz schreef op 15 February 2003 @ 19:37:
Zou misschien het feit dat ik mn FSB op 166 heb ipv de standaard 133 er iets mee te maken kunnen hebben?
Simpel: Ja, dat kan. Als de snelheid van je PCI bus ook omhoog gaat vinden niet alle hardeschijven dat zo heel fijn.........

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Mitt3nz
daansan schreef op 15 February 2003 @ 19:43:
Misschien rotte voeding??

Ben wel benieuwd of die voeding een beetje constante 12v levert.
Volgens Speedfan:

+12V : 12,22 V
CPU Temp : 27 C
Case Temp : 16 C
S.M.A.R.T Drive Fitness : 96%
S.M.A.R.T Drive Performance : 100%

Waar kan ik HDD temp zien :?

[ Voor 5% gewijzigd door Mitt3nz op 15-02-2003 19:53 ]

• Xander
Exirion schreef op 15 februari 2003 @ 19:49:
Heb je de kabels al eens vervangen?
Ben ik van jou niet gewend.....
B) :
Ik heb ook al andere IDE kabels geprobeerd dus daar kan het ook niet aanliggen.

• Mitt3nz
Hmm, ik zie net dat de -12 V wat aan de hoge kant zit, namelijk -11,39 V. Kan dit schadelijk zijn?

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ach............... Dit kan dus nooit! Ik heb hier 3 PC's: een oude 486, van wel 10 jaar oud ofzo, nog steeds dezelfe schijf, een P200, met WD schijfje, nog nooit probelemen, en mijn eigen PC, een D740X, nog nooit probelemen me gehad.

Je doet echt wel iets verkeerd hoor :)

Misschien een rotte voeing? of een flut moederbord ;)

• Xander
Mitt3nz schreef op 15 February 2003 @ 19:57:
Hmm, ik zie net dat de -12 V wat aan de hoge kant zit, namelijk -11,39 V. Kan dit schadelijk zijn?
Hij mag 3% afwijken, dus 0,36 volt, dus hij is iets te hoog, maar kan denk ik niet zoveel kwaad.

Zoals ik al zei, ik denk dat het aan je FSB van 166 ligt.
Flappie schreef op 15 februari 2003 @ 19:59:
Ach............... Dit kan dus nooit!
an prima, weet ik uit ervaring. Ook zonder iets geks te doen (* Xander denkt aan de 60GXP van IBM.....

[ Voor 27% gewijzigd door Xander op 15-02-2003 20:01 ]

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-03 19:12
Exirion schreef op 15 February 2003 @ 19:49:
Heb je de kabels al eens vervangen? En verder zou het ook nog een mobo of driver probleem kunnen zijn. Misschien is de controller niet goed, of ligt het aan drivers. Met software die m'n HD SMART info en temperaturen continu uitlezen had ik ook klikkende en uitklappende schijven. Als ik die programma's niet draai heb ik nergens last van.

edit:
Het hier bovengenoemde Speedfan was dat programma... Maakt het zooitje zo instabiel als ik weet niet wat (op mijn systeem)
Dan zat het misschien een conflict gehad hebben met je hardware want op een stuk of 20 pc's heb ik nog nooit problemen gehad met dat proggie :)

• Xander
Kaj. schreef op 15 June 2002 @ 16:14:
"Mijn pc doet het niet meer / is instabiel!"

Tsja, omdat een gekke japanner een Pentium-166 op 2GHz kan laten lopen wil niet zeggen dat jij dat ook kunt. Vaak liggen stabiliteitsproblemen en niet op willen starten aan gewoon simpelweg te ver overklokken. Hoge FSB's maken je systeem instabiel (Windows blauwe schermen) omdat je geheugen het niet meer trekt, je VGA kaart begint te zweten, of je harddisken protesteren.
Uit: Frequently Asked Questions DOC (laatste update 13-11-02)

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Pff ik heb ook een maxtor gehad, 80Gb. Op 3 maand was die stuk. PC wordt nooooit verplaatst, ik doe daarop geen oc, goede kabels, altijd goed afsluiten en niet 24/24 draaien, 80 mm fannetje op...

WAAROM GAAT DIE DAN KAPOT!?

• Xander
poing schreef op 15 February 2003 @ 20:05:
Pff ik heb ook een maxtor gehad, 80Gb. Op 3 maand was die stuk. PC wordt nooooit verplaatst, ik doe daarop geen oc, goede kabels, altijd goed afsluiten en niet 24/24 draaien, 80 mm fannetje op...

WAAROM GAAT DIE DAN KAPOT!?
offtopic:
Misschien puur toeval???? (Het was er maar één)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Vriend van mij heeft een keer in 3 dagen tijd een hd verklooit :p
's Zomers lan-party in een warme tent + iMac(geen actieve koeling) + IBM hd = heel veel bad sectors...
Zelf heb ik 1 maxtor en 3 seagate schijven, en nog nooit een kapotte hd gehad (klopt af).
Ik erg te spreken over Seagate. Ze zijn misschien iets minder snel als de concurentie, maar wel betrouwbaar, heel erg stil en koel(scheelt zeker 10 graden met m'n Maxtor) :)

🖥️ | 🚗

• Mitt3nz
XanderH schreef op 15 februari 2003 @ 19:59:
Zoals ik al zei, ik denk dat het aan je FSB van 166 ligt.
Zo'n vermoeden had ik dus zelf ook al. Heb hem maar even teruggeklokt naar 133 FSB. Eens kijken of die weer raar gaat doen ..

• Xander
Mitt3nz schreef op 15 February 2003 @ 20:09:
[...]

Zo'n vermoeden had ik dus zelf ook al. Heb hem maar even teruggeklokt naar 133 FSB. Eens kijken of die weer raar gaat doen ..
Heb je weer een nieuwe?
Je huidige deed toch al raar???

En heb je dit al gelezen? Ik vermoed het niet, ik weet het (bijna) zeker:
Kaj. schreef op 15 June 2002 @ 16:14:
"Mijn pc doet het niet meer / is instabiel!"

Tsja, omdat een gekke japanner een Pentium-166 op 2GHz kan laten lopen wil niet zeggen dat jij dat ook kunt. Vaak liggen stabiliteitsproblemen en niet op willen starten aan gewoon simpelweg te ver overklokken. Hoge FSB's maken je systeem instabiel (Windows blauwe schermen) omdat je geheugen het niet meer trekt, je VGA kaart begint te zweten, of je harddisken protesteren.
Uit: Frequently Asked Questions DOC (laatste update 13-11-02)

[ Voor 55% gewijzigd door Xander op 15-02-2003 20:13 ]

• TheDweep
  • Laatst online: 27-05-2021
Na drie gesneuvelde Maxtor 60 GB DiamondMax's binnen 8 maanden tijd besloot ik over te stappen op een ander merk. Mijn keus viel op de Western Digital WD1200JB (120 GB met 8 MB cache) omdat dit merk betrouwbaar scheen te zijn. Maar nu, slechts 4 maanden na de aankoop, begint deze schijf ook kuren te vertonen. Trage transfer snelheden (< 10 MB/s) en af en toe een "klikkend" geluid waarop de schijf duidelijk hoorbaar terugspint en weer opspint. Hoogst waarschijnlijk is deze schijf dus ook stervende.

Nou is dit al de 4e HDD die binnen een jaar tijd veels te vroeg overlijdt en ik ben het vanzelfsprekend behoorlijk zat. Nou vraag ik me af wat dit kan veroorzaken? Nadat de 3e Maxtor gesneuveld was meende ik dat Maxtor gewoon een brak merk was, maar nu mijn WD1200JB ook raar begint te doen ben ik bang dat het ergens anders aan ligt. Mijn systeem specs:

ASUS A7V333 RAID rev 1.01
AMD Athlon XP 1900+ @ 2000+ (166 FSB x 10)
512 MB PC3000 Corsair DDR (@ 166 Mhz)
WD1200JB IDE 0 MASTER
Pioneer 106s IDE 1 MASTER
Enermax 431 Watt PSU

Zou misschien het feit dat ik mn FSB op 166 heb ipv de standaard 133 er iets mee te maken kunnen hebben? Ik heb ook al andere IDE kabels geprobeerd dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ik ken dat. Zo heeft mij broer ooit eens een autop gekocht en die ging zomaar vanzelf de soep in. Vervolgends koopt hij weer een nieuwe en ook die gaat na 2 maanden de soep in. Wat zou de oorzaak zijn? Slechte keus van auto? Het waren 2 verschillende merken. Wat ze wel gemeen hadden was dat ze beide bedoeld waren voor rijden. En toch gaan ze stuk. Misschien heeft hij een slechte karma of kan hij gewoon niet met auto's omgaan. Either way, 't is vreemd

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:37

Exirion

Gadgetfetisjist

XanderH schreef op 15 februari 2003 @ 19:53:
Ben ik van jou niet gewend.....
Oeps :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

ik denk dat de overklok (166 ipv standaard 133) de bottleneck is.

Kan zijn dat deze eventueel als naar z'n grootje is. Als je een nieuwe hebt, dan zou ik eens alles standaard laten en niet overklokken.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Die 166fsb zou in feite niets uit moeten maken, die A7V heeft toch wel een 1/5 divider? Dan lopen de PCI bus en de hardeschijven op de normale frequentie, dus maakt het niets uit. Heeft je bord geen 1/5 divider, dan verbaast het me dat je systeem nog stabiel werkt :p

🖥️ | 🚗

• speedfreak_be
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 13:12
Volgens mij gewoon pech, al die maxtors misschien van dezelfde slechte batch?

Ik werk als service engineer voor industiele systemen, maar daar worden standaard compaq deskpro's gebruikt en bijna nooit last. Systemen staan in de slechtst mogelijke omstandigheden dat je denken kan. Heet, stoffig en vibrerend en zware klappen (lees schoppen) En dan nog eens 24/7 draaien. En dat alles met standaard IDE schijven van verschillende merken en toch gaan ze allemaal minstens 3 jaar mee. Nog nooit failures op korte termijn gehad. En het gaat hier ongeveer om een 100-tal PC's versprijd over de benelux.

Ik hou het gewoon op pech.

Speed is nothing without control, but who cares

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Een HD gaat toch niet fysiek kapot van een fsb op 166Mhz?
Je data kan corrupt raken, ok, maar fysiek defect...lijkt me sterk.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-03 13:41

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Het is wel vaag.... Heb zelf nog nooit dergelijke problemen gehad, enkel juist omdat de schijven van tegenwoordig een stuk minder blijken bij het afgelopen pc-prive project wel voor 3 schijven op een hardware IDE RAID5 controller gezet. Puur zodat ik niet "effe"80GB of meer data kwijt zou zijn als er een schijfje dood gaat... En ik moet zeggen, ik verplaats mijn pc wekelijks, en stoot daarbij overal tegen aan, sloop alles uit elkaar en bouw hem weer in elkaar en ben niet enorm zachtzinnig (met eigen spul dan) en ze doen het alle drie nog prima, en ik voorzie voorlopig weinig problemen... Wel gaan ze zsm vervangen worden door 8MB cache WDE of Seagate cuda5, puur omdat die x keer stiller zijn...

• warp
  • Niet online
AvK schreef op 16 February 2003 @ 22:12:
Een HD gaat toch niet fysiek kapot van een fsb op 166Mhz?
Je data kan corrupt raken, ok, maar fysiek defect...lijkt me sterk.
Dat kan dus wel degelijk. Niet iedere HDD kan tegen een overklokte PCI bus.

Verwijderd

Ik heb ergens wel eens zien staan dat je pc dan moet aarden. Ik ben geen natuurkunde expert, dus ik leg het waarschijnlijk verkeerd uit: Door de spanning die in je pc gaat lopen (te verglijken met het opladen van een auto in de zon waardoor je een schok krijgt) kunnen er spullen in je pc kapot gaan. Vooral je HD blijkt hier erg gevoelig voor. een simpel koperdraadje tussen je pc kast (eerst verf weghalen, want dat geleid niet goed) en bv een verwarmingsbuis(als het maar een aarde is) is al genoeg. Ik zelf heb dit nog nooit gedaan en weet ook niet of het werkt, maar jah, worth the try ah?

• TD-er
  • Laatst online: 12-03 23:26
Fangie, er kan een hoop kapot gaat door verkeerde of beroerde aarde, maar een van de dingen die dus niet last daarvan hebben zijn harde schijven. Dit omdat ze in een metalen behuizing zitten en de electronica niet rechtstreeks met de buitenwereld verbonden is.

Als je wilt gaan aarden prima, maar doe dat absoluut niet aan de verwarmings buis. Dat is levensgevaarlijk en het is hier op het forum al meer dan eens uitgelegd waarom. Zo'n uitleg staat vaak een a twee posts nadat iemand beweerd dat hij het al jaren zo doet en dat het 100% perfect werkt.

Speedfreak:
Ik denk dat harde schijven er beter tegen kunnen wanneer ze 24/7 aan staan, oftewel van het regelmatig aan- en uitzetten zouden ze wel eens meer te leiden kunnen hebben dan wanneer ze zeg maar nooit afkoelen :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-03 21:16
Maar waarom klok je je PC dan ook zo over. Dat ding is gemaakt voor een bepaalde snelheid. OK ik kan snappen dat je wat sneller wilt, maar dan loop je de kans datie instabiel wordt. Iedereen die overklokt weet dat en toch zeiken ze als het gebeurt.

Koop toch een goeie PC die aan je eisen voldoet, dan ben je van al het gedonder af!!!!

• Mitt3nz
Hmm... dit is raar.

Blijkbaar was mijn WD1200JB toch niet aan het doodgaan, want sinds ik mn FSB heb teruggeklokt naar 133 Mhz "klikt" hij niet meer... hij lijkt ook een stuk sneller nu.

Blijkbaar werkt de 1/5 divider van mn ASUS A7V333 dan niet goed :? Wazig..
Pagina: 1