[GF4TI4200] Mag de fan eraf?

Pagina: 1
Acties:

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 12:10

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
Zie topic title.

Ik heb in de woonkamer een Shuttle staan met een asus GF4Ti4200. Nu maakt de fan van deze kaart een takkeherrie als je de kaart vertikaal staat. In liggende stand (normale PC zeg maar) draait hij geruisloos.

Heb er nu tijdelijk een GF2MX400 in zitten, maar met name voor gamen op tv trekt deze kaart het niet echt lekker.

Ik vraag me dus af of een GF4Ti4200 zonder fan kan werken? Of smelt de GPU er dan vanaf?

Als het niet fanloos kan, wat is de dan de snelste Geforce zonder fan? de GF3?

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Verwijderd

Niet doen, een Ti 4200 word te heet, kan niet zonder Fan. Je zou een Ati 9700 kunnen kopen en dan er een zalman koelblok op kunnen zetten, compleet stil. En de kaart is iig enorm snel :)

Verwijderd

Ik zou 't niet doen, de Ti4200 worden gewoon te heet. ;)

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
hmm, bummer... volgens 3DMark is die GF2MX meer dan 50% langzamer nl.... :( ZO'n punten verschil merk je behoorlijk met NFS racing...

ik denk niet dat een Zalman koelblok gaat passen in een shuttle... was dat niet dat koelblok waarvoor je een PCI slot moest opofferen?

Verwijderd

Gewoon die fan smeren !

En anders een nieuwe erop, of een Zalman HeatPipe erop evt met ventilator...

Verwijderd

Als de fan een herrie maakt als de kaart vertikaal staat, komt dat meestal omdat de fan al enige teken van slijtage vertoont. Hij krijgt teveel speling en gaat 'ratelen'. 'T valt niet zo op als de kaart vertikaal staat, maar dat is omdat de invloed van de speling groter is bij horizontaal geplaatste kaarten.

Je kan 't oplossen door een andere gpu-koeler te monteren. Je zou kijken of je die ZM-HP80 van Zalman in je barebone kwijt kan, maar dat gaat krap worden denk ik.

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
kaart is 4 weken oud; is dat niet een beetje te vroeg om te smeren?

maarre, als ik hem dan ga smeren; naaimachine olie oid?

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 20:25
Zet er gewoon de Zalman zm80a hp op. Heb ik gedaan met een ti4400 en een ati 9700pro werkt perfect (en stil).

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

kan je der niet een stille 80mm fan tegenaan/op monteren? heb ik ook gedaan om mn Geforce 3 nog net iets verder over te clocke :P. Dan wordt ie zelfs nog beter gekoelt ook

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
probleem is, dat ik in die Shuttle geen ruimte heb voor grotere fans/koelblokken... De AGP slot zit nagenoeg tegen de casing aan!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Mensen denk na, een zalman gaat niet werken in een barebone (ruimte probleem..) je krijgt al moeite om een radeon 9700 erin te doen (ivm met lengte..)

Als je handig bent, de buitenkant van die barebone is toch alliminuim? maak een heatpipe van je gpu naar de kast (stukje alluminium van een paar cm??) dan werkt je buitenkant van je kast als een heel groot koelblok (zelfde princiepe van zalman, hitte weg via pipe naar de bovenkant, daar een groot stuk waar het kan afkoelen..).

Maar dan wel een stukje lager klokken de eerste paar uur om het uit te proberen :)

• Icey
Verwijderd schreef op 15 February 2003 @ 19:41:
kan je der niet een stille 80mm fan tegenaan/op monteren? heb ik ook gedaan om mn Geforce 3 nog net iets verder over te clocke :P. Dan wordt ie zelfs nog beter gekoelt ook
Verwijderd schreef op 15 February 2003 @ 19:34:
Niet doen, een Ti 4200 word te heet, kan niet zonder Fan. Je zou een Ati 9700 kunnen kopen en dan er een zalman koelblok op kunnen zetten, compleet stil. En de kaart is iig enorm snel :)
Bart-01 schreef op 15 February 2003 @ 19:40:
Zet er gewoon de Zalman zm80a hp op. Heb ik gedaan met een ti4400 en een ati 9700pro werkt perfect (en stil).
Voor jullie geld dus, denk na voordat je gaat blaten....

Verwijderd

Icey schreef op 15 February 2003 @ 19:47:

Voor jullie geld dus, denk na voordat je gaat blaten....
En voor jouw geld, gebruikt de edit knop..

Je mag ook wel wat minder flamen hoor. Ik wist niet dat een shuttle zo klein was dat er geen Radeon 9700 in paste.

• Icey
Verwijderd schreef op 15 February 2003 @ 19:59:
[...]

En voor jouw geld, gebruikt de edit knop..

Je mag ook wel wat minder flamen hoor. Ik wist niet dat een shuttle zo klein was dat er geen Radeon 9700 in paste.
daarom, als je iets niet zeker weet ;)

Je snapt wat ik bedoel

even goede vrienden :P :>

Verwijderd

Eh... als de kaart 4 weken oud is, terug brengen naar de winkel dan :P

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
gedaan, maar tijdens een test in een normale pc (= horizontale motage van de kaart) was er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht...

grpmf :(

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je genoeg plaats hebt probeer dan een heatsink op de core te zetten en een fan op 5 volt. De fan zal je niet horen denk ik maar heb je wel genoeg plaats ofwel het principe van Icey volgen om de zijkant van de kast als heatsink te gebruiken.

Verwijderd

Icey schreef op 15 februari 2003 @ 19:44:
Als je handig bent, de buitenkant van die barebone is toch alliminuim? maak een heatpipe van je gpu naar de kast (stukje alluminium van een paar cm??) dan werkt je buitenkant van je kast als een heel groot koelblok (zelfde princiepe van zalman, hitte weg via pipe naar de bovenkant, daar een groot stuk waar het kan afkoelen..).
:)
een heatpipe is helaas wat anders dan een "stukje alluminium van een paar cm".. het is een erg mooi stukje techniek, zal eens kijken of ik er wat meer over kan vinden...
edit:

en gevonden...

check deze link: http://www.heatpipe.com/heatpipes.htm

Het idee an sich is wel goed.. zal dan ongeveer hetzelfde werken als het systeem dat ze op de CPU van de shuttle toepassen...

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2003 23:54 ]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Probeer de fan eens wat losser/strakker aan te draaien (als dat kan). Ik heb ook een fan die raar ging knoerpen toen ik hem rechtop zette, maar nadat ik hem wat losser gedraait had hield het op :).

tvw

Verwijderd

Zelfde probleem hier, standaard fan van GF4 Ti4200 maakte teveel kabaal.
Ik draai een Shuttle SN41G2 (Nforce 2)

Ik heb het koelblok van mijn POV TI4200 128MB XP vervangen door een exemplaar van Albatron. Deze is dus stil. (Heb ik gekocht bij X-ray systems voor 9 Euro)

Deze fan draait nu op 7V, de kaart zelf draait op 310 / 660.

Zalman Zm80 ook geprobeerd, deze stak 3mm buiten behuizing, dit ging dus niet door.
Pagina: 1