[VB / Access] Loop door database + email

Pagina: 1
Acties:

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04
Hallo!

Ik heb een boekhoud-pakket dat access-databases uitpoept. Omdat hier alle informatie in staat en ik de fakturen uit deze db naar klanten wil emailen leek het me een leuk idee om in visual basic iets te schrijven dat door de database looped en iedereen mailed.

Ik ben nu wat uurtjes aan het googlen geweest en ik kom er niet uit wat de beste oplossing is. Het liefst gebruik ik die MDB in Linux en maak ik iets in Perl, maar dat zal wel geen optie zijn ;).

Wat lijkt jullie het slimst? Ik was nu aan het pielen via Datagrids en Jetdirect in visual basic. Het moet gaan draaien op XP-machine (Dus geen NT-server ;)) en het moet kunnen e-mailen (Outlook gebruiken?).

Gaarne jullie idee hierover :)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Visual basic (6 of .net) is in ieder geval een goeie optie. Of het te beste is laat ik in het midden, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat er wel naar uit. VB is een RAD tool (Rapid Application Development) en dan wel RAD in de beste zin van het woord als je het mij vraagt.

Je hebt het zo onder de knie, en een applicatie heb je in no time gebouwd. Ik zou dus voor VB gaan, in combinatie met ADO (ActiveX Data Objects (al dan niet .NET)). Verdiep je vooral eens in ADO, het is makkelijker dan je denkt!

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Je hebt in ieder geval een fatsoenlijke en flexibele (onderhoud) layout voor je facturen nodig.

Ik gebruik hier meestal Crystal Reports voor evt. in combinatie met VB.
Via de meegeleverde componenten kun je Crystal goed in allerlei programmeertalen integreren. Bovendien kan die component ook emailen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2003 03:12 ]

• jep
RobIII schreef op 16 February 2003 @ 02:43:
Visual basic (6 of .net) is in ieder geval een goeie optie. Of het te beste is laat ik in het midden, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat er wel naar uit. VB is een RAD tool (Rapid Application Development) en dan wel RAD in de beste zin van het woord als je het mij vraagt.
VB ken ik wel, maar ik vraag me af of het ook handig is als ik in 1 keer een paar honderd fakturen ga versturen in een windows-programma'tje via outlook-smtp functionaliteit?
Je hebt het zo onder de knie, en een applicatie heb je in no time gebouwd. Ik zou dus voor VB gaan, in combinatie met ADO (ActiveX Data Objects (al dan niet .NET)). Verdiep je vooral eens in ADO, het is makkelijker dan je denkt!
Aha, ado dus in plaats van jet-direct connecties? Is dat anders in de code, of gewoon een andere manier van je connectie leggen?

• jep
Verwijderd schreef op 16 February 2003 @ 03:10:
Je hebt in ieder geval een fatsoenlijke en flexibele (onderhoud) layout voor je facturen nodig.

Ik gebruik hier meestal Crystal Reports voor evt. in combinatie met VB.
Via de meegeleverde componenten kun je Crystal goed in allerlei programmeertalen integreren. Bovendien kan die component ook emailen.
Aangezien ze via plain-text email gaan is dat niet zo van toepassing. Het boekhoud pakket maakt de fakturen die per post gaan wel in een nette lay-out, dus dat hoeft VB niet meer te doen.