Beamer aan muur / plafond bevestigen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51600

Topicstarter
Ik wil m'n projector (ASK A6) gewoon permanent in de kamer hebben, dus ben ik op zoek naar een 'beschaafde' manier om 'm vlak onder 't plafond te bevestigen.

Nou zijn daar schitterende montage-sets voor te krijgen, maar die kosten 400 euro en dat vind ik totaal van de pot gerukt.

(Hey, ik ga voor een beamer van 800 euro geen 'ophang-setje' kopen van 400 euro - omgerekend 1000 gulden.)

Dusssss.... heeft iemand nog goede ideeen / ervaringen ?

Zat zelf te denken aan zo'n Vogel-beugel ofzo, die dingen die ze ook gebruiken voor luidsprekers of televisies..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Vogel heeft voor de kleinere boxen ophangbeugels met een kogelgewricht. Das makkelijk, want dan kan je je beamer tenminste nog draaien in alle richtingen. Het kost ook niks, 10-15 euro ofzo voor een setje van 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-04 11:23
wat je ook kan doen is zelf van een stuk staal een beugeltje bouwen ofzo, en dan met een paar bouten aan t plafond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Naar de Gamma, twee stevige plankdragers halen en een stuk mdf en you're done toch?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
MR_WAZOO schreef op 15 februari 2003 @ 17:30:
wat je ook kan doen is zelf van een stuk staal een beugeltje bouwen ofzo, en dan met een paar bouten aan t plafond
Dit heb ik in eerste instantie ook gedaan, maar het is lastig om de beamer dan in alle richtingen verstelbaar te krijgen. Die vogel dingen met kogelgewricht zijn een stuk handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:19

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb meegeholpen om een beamer van dik 100 KG, aan het plafond te monteren. Die persoon had 4 gaten om keilbouten in te doen geboord (we hoorden hem al zo druk bezig zijn dat uur daarvoor :+). Iig was dat plafond van hem opgebouwd uit allemaal kleine 'dwarsbalkjes'. En bij 1 punt zat hij nu net tussen twee van die balkjes in :X, maar op 3 punten ging het ook wel ;).

Hij had wel het voordeel dat die beamer zelf al bevestigingshaken had (was ook een vrij grote beamer, beetje magnetron was er niks bij...).

Maar als je even aangeeft hoe groot je bemeer is? Want anders zou je idd wel iets met een plankje kunnen doen waar de beamer dan op rust. Ovrigens zit je dan nog wel met die kabels die zo naar beneden hangen, of je moet abnormaal lange kabels hebben vaak.

[ Voor 5% gewijzigd door LauPro op 18-02-2003 19:30 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tis gewoon een lcd beamer dus ongeveer 15x25x35 cm ofzo, kilootje of 4.

Gewoon plankdragers is dus niks,
ten eerste moet de beamer ondersteboven gemonteerd worden (zodat je van onder nog bij de knopjes kan)
en ten tweede wil je 'm ook nog een beetje kunnen bijstellen qua projectiehoek.

Aatos : heb jij dat wel 's gedaan ?
ik had die vogel-beugels dus al uitgecheck maar ik zit nog een beetje te piekeren hoe ik die beamer daaraan bevestig.

(aan de onderkant van de beamer schroef ik een plankje, da's geen probleem, maar die speaker-beugels worden verticaal gemonteerd en m'n plankje moet dus horizontaal komen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 09:20

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Gewoon een plankje ter grootte van je beamer kopen, gaatjes d'r in boren voor de schroeven om de beamer stevig en recht aan het plankje vast te maken, en het geheel ophangen aan een stuk of 3, 4 kabelspanners: die zijn namelijk in lengte verstelbaar.

Voorbeeldje van kabelspanner: http://www.edialux.be/nl/pest15.cfm

Specs? Zie ondertitel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vavoom
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-12-2024
Allereerst: weet je zeker dat je beamer geschikt is plafond montage? Ik heb zelf een beamer die de "trapeze" vervorming niet tegen kan gaan. Ik had dus eerst vanalles aan het plafond gemonteerd, maar toen kwam ik tot mijn schrik achter, dat het beeld er niet mooi uitzag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Anoniem: 51600 schreef op 19 February 2003 @ 11:57:
Tis gewoon een lcd beamer dus ongeveer 15x25x35 cm ofzo, kilootje of 4.

Gewoon plankdragers is dus niks,
ten eerste moet de beamer ondersteboven gemonteerd worden (zodat je van onder nog bij de knopjes kan)
en ten tweede wil je 'm ook nog een beetje kunnen bijstellen qua projectiehoek.

Aatos : heb jij dat wel 's gedaan ?
ik had die vogel-beugels dus al uitgecheck maar ik zit nog een beetje te piekeren hoe ik die beamer daaraan bevestig.

(aan de onderkant van de beamer schroef ik een plankje, da's geen probleem, maar die speaker-beugels worden verticaal gemonteerd en m'n plankje moet dus horizontaal komen..)
Ik heb mijn beamer, die ongeveer dezelfde afmetingen had (hij is inmiddels weer verkocht), opgehangen op de volgende manier:

-plankje aan de beamer geschroeft (met gat erin voor de ventilatie)

-3 metalen hoekbeugels gekocht

-1 hoekbeugel aan de plank van de beamer, 1 aan het plafond. dan de verschillende hoekbeugels met boutjes aan elkaar en rubber ringetjes ertussen.

dit had als voordeel dat het in alle richtingen verstelbaar was, als nadeel dat door het rubber er wel wat speling was. het afstellen was veel gedoe.

ik heb vogel beugels zien liggen voor weinig geld. deze zijn bedoeld voor verticale montage van kleine speakers, maar zijn ook prima geschikt voor dit doel. door het kogelgewricht ook instelbaar in alle richtingen, sterk zat voor een beamer en horizontale montage is geen probleem.

dit moet dus ook met een plankje aan de beamer, 1 deel van de beugel aan dat plankje, 1 deel aan het plafond en dan aan elkaar bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Vavoom schreef op 19 February 2003 @ 15:40:
Allereerst: weet je zeker dat je beamer geschikt is plafond montage? Ik heb zelf een beamer die de "trapeze" vervorming niet tegen kan gaan. Ik had dus eerst vanalles aan het plafond gemonteerd, maar toen kwam ik tot mijn schrik achter, dat het beeld er niet mooi uitzag.
Als een beamer op de tafel kan staan en dan een 'vierkant' beeld kan projecteren, kan hij dat ook als hij aan het plafond hangt. dan moet hij echter wel op z'n kop gemonteerd worden, en niet gewoon op een plank gezet, anders krijg je idd flinke vervorming.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 09:20

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

En die vervorming noemen we 'keystone'

Specs? Zie ondertitel...

Anoniem: 77863

Wat dacht je van een TV-steun(tje) hoog aan de muur in je kamer, dat die net het plafond niet raakt, is stevig en niet zo duur, en je kan bijna alle TV-steunen in alle mogelijke richtingen draaien en omhoog en omlaag. Suc6 :-)

Topicstarter
Ask A6 heeft geen keystone correction, daarentegen is ie wel gemaakt om (als ie normaal op tafel zou staan) recht-vooruit-omhoog te projecteren; dus als ieop een tafel staat is de onderkant van het geprojecteerde beeld precies gelijk met de hoogte van die tafel.

Wat dus inhoudt dat als je 'm ondersteboven onder het plafond monteert, ie inderdaad precies goed beeld zou moeten geven.

Henk:
Je snapt het probleem dus niet : de beamer moet *ondersteboven* gemonteerd worden, met de bedieningsknoppen naar beneden.
Als ik 'm op zo'n tv-houder zet staat ie *of* niet ondersteboven (hence - ik beam in het plafond) *of* ik kan 'm niet meer bedienen.

Zo'n tv-houder ondersteboven monteren is geen goed plan; daar zijn ze niet voor gemaakt en dus is de drukverdeling op je muur totaal f*cked. (Waardoor je dat ding dus probably met bouten en al uit de muur trekt)

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 51600 op 20-02-2003 12:40 ]

Anoniem: 27064

Heb mijn beamer ook met een TV steun opgehangen. Alleen hangt ie niet helemaal tegen ut plafond aangezien het plankje maar 15 graden kan kantelen. Maar wel nu kan je er wel makkelijk bij en is zo makkelijk af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77863

kan je geen plattegrond van de kamer sturen waarin die moet kome te hangen en welke richting die op moet projecteren.

[ Voor 76% gewijzigd door Anoniem: 77863 op 25-02-2003 15:37 ]

Pagina: 1