Ik heb geen DMA in Win2K

Pagina: 1
Acties:

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ik weet dat deze vraag vaak voorbij komt of geweest is... Maar ik kan geen DMA drivers vinden voor me SiS5600 chipset (Ja ik weet, kutchipset, maar tis nie anders) Ik heb nu de standaard IDE drivers van Win2K voor SiS in me device manager staan, en in de advanced tab heb ik de opties ingeschakeld van "DMA if available" aangezet... Maar dat werkt ook niet...

Nu is mijn vraag dus... Heb ik wel DMA met de Standaard DMA / IDE drivers van Win2K of heeft er iemand drivers voor me

P.S. http://download.sis.com is dood, dus ik kan vandaar vandaan geen drivers halen... En ik heb hier ook al rond gekeken, kwam 1 topic tegen... Maar alles wat daarin staat, werkt niet :(

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Niemand die mij helpen kan :'(

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:15
Misschien bij de fabrikant van je moederbord :)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ja als ik die wist wel ja :)

(Geloof Chaintech O.I.D. Ik weet dat er progsels voor zijn die dat kunnen uitzoeken... weet alleen niet meer welke)

[ Voor 68% gewijzigd door CH4OS op 15-02-2003 18:56 ]

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-03 04:34

Brazza

Byte me!

download Sisoft Sandra, die kan je wel wat vertellen over je mobo.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Brazza schreef op 15 February 2003 @ 18:57:
download Sisoft Sandra, die kan je wel wat vertellen over je mobo.
Maakt het nog uit welke?

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-03 16:36

Wallie

Herr

Heb ik ook bij mijn overbuurman geprobeerd, DMA op een SiS5600 aan te krijgen (bord kwam uit een oude Aldi pc, P3-450). Is na lang kloten niet gelukt, toen maar een promise Ultra 100 kaartje erin gemikt: dat werkt helaas maar gedeeltelijk, want het lijkt wel of de pci sloten van de SiS5600 geen busmastering kennen, want ondanks dat de harddisk op Udma100 liepen, was het nog steeds traag als dikke stront.
Gevolg: muziek stotters op moment dat de harddisk gebruikt wordt, muis schokt, enz... de bekende problemen.
Ook nog een ander pci slot geprobeerd, dat bracht helaas geen oplossing. Conclusie: waardeloze chipset/moederbord :r

(bord kwam idd ook uit Chaintech fabriek, stond er alleen niet op, was OEM geleverd)

[ Voor 31% gewijzigd door Wallie op 15-02-2003 19:24 ]

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Wallie schreef op 15 February 2003 @ 19:22:
Heb ik ook bij mijn overbuurman geprobeerd, DMA op een SiS5600 aan te krijgen (bord kwam uit een oude Aldi pc, P3-450). Is na lang kloten niet gelukt, toen maar een promise Ultra 100 kaartje erin gemikt: dat werkt helaas maar gedeeltelijk, want het lijkt wel of de pci sloten van de SiS5600 geen busmastering kennen, want ondanks dat de harddisk op Udma100 liepen, was het nog steeds traag als dikke stront.
Gevolg: muziek stotters op moment dat de harddisk gebruikt wordt, muis schokt, enz... de bekende problemen.
Ook nog een ander pci slot geprobeerd, dat bracht helaas geen oplossing. Conclusie: waardeloze chipset/moederbord :r

(bord kwam idd ook uit Chaintech fabriek, stond er alleen niet op, was OEM geleverd)
DUDE!! Thnx voor de info!! Ik kreeg gister ook met moeite AGP aan gang...
Maar je had wel DMA toen je die Promise kaart erin zette?
P.S Ik heb dezelfde PC als je overbuurman... Alleen is de mijne wat veranderd (duh ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 15-02-2003 19:34 ]

• Wallie

Wallie

Herr

ThePerfectCell schreef op 15 February 2003 @ 19:27:
[...]

DUDE!! Thnx voor de info!! Ik kreeg gister ook met moeite AGP aan gang...
Maar je had wel DMA toen je die Promise kaart erin zette?
P.S Ik heb dezelfde PC als je overbuurman... Alleen is de mijne wat veranderd (duh ;) )
Nou, of ze op DMA liepen.. ik heb geen idee eigenlijk, want de PCI bus verpestte alles weer. En kon ook zo snel niet zien of ze op DMA draaien, dan had ik die promise monitor spul moeten installeren, en was toen al blij dat het draaide :)

Maare, als ik jou was zou ik 2de hands een ander BX-gebaseerd moederbord kopen. P2B, of P3B-F, wordt je veel gelukkiger van :)

[ Voor 10% gewijzigd door Wallie op 15-02-2003 20:26 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Wallie schreef op 15 februari 2003 @ 20:24:
[...]

Nou, of ze op DMA liepen.. ik heb geen idee eigenlijk, want de PCI bus verpestte alles weer. En kon ook zo snel niet zien of ze op DMA draaien, dan had ik die promise monitor spul moeten installeren, en was toen al blij dat het draaide :)

Maare, als ik jou was zou ik 2de hands een ander BX-gebaseerd moederbord kopen. P2B, of P3B-F, wordt je veel gelukkiger van :)
Past die proc diek nu heb dan wel in die?

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 15-02-2003 20:30 ]

• Wallie

Wallie

Herr

ThePerfectCell schreef op 15 February 2003 @ 20:29:
[...]

Past die proc diek nu heb dan wel in die?
Als je nog steeds die P3-450 hebt wel ja. Die past in de meeste BX-gebaseerde Slot 1 moederborden. Ook je gegeugen kan je gewoon meenemen :).
Ik heb zelf vroeger een Asus P2B gehad, heerlijk stabiel bordje, nooit problemen mee :) (eerst met een PII-266, later een Celeron 433 erin geprikt).

Wat SiS betreft: De laatste 5600-drivers waren voor Win98 btw, voor Win2000 moet je het volgens hen maar met de standaard Win2000 drivers doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Wallie op 15-02-2003 20:40 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Wallie schreef op 15 February 2003 @ 20:39:
[...]

Als je nog steeds die P3-450 hebt wel ja. Die past in de meeste BX-gebaseerde Slot 1 moederborden. Ook je gegeugen kan je gewoon meenemen :).
Ik heb zelf vroeger een Asus P2B gehad, heerlijk stabiel bordje, nooit problemen mee :) (eerst met een PII-266, later een Celeron 433 erin geprikt).

Wat SiS betreft: De laatste 5600-drivers waren voor Win98 btw, voor Win2000 moet je het volgens hen maar met de standaard Win2000 drivers doen.
Let's hunt a P3B-F :9

Is er trouwens een mobo waarvan er bij voorbaat al gezegd kan worden die moet je niet nemen... (Heb geen zin om voor een 2e keer een brakke mobo te kopen If you know what I'm saying :9 )

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 15-02-2003 20:49 ]

Verwijderd

eum windows 2000 schalkelt dma altijd uit maakt niet uit wat je hebt
als je dit weer aan moet krijgen doe het volgende het werkt echt

:9
You must be logged on as Administrator to be able to do all this.
This option is disabled by default in all Win2000/XP releases, no matter what (Intel X86 platform) controller/chipset you have.
Note that this setting is NOT activated just by enabling the DMA item from: right-click on your My Computer icon -> click Properties -> Hardware tab -> Device Manager -> IDE ATA/ATAPI controllers item -> select Primary and/or Secondary IDE Channel Properties -> click Advanced Settings tab -> look under Transfer Mode for the "DMA if available" setting (you must also have "Ultra DMA Mode" active under Current Transfer Mode for this to work). Then you need to repeat these steps for ALL your other IDE Devices (drives) found here, numbered this way: Device 0, Device 1 etc. If you only have one IDE Device, select "None" for all others to decrease bootup time. Now reboot when done, so the change(s) can take effect.
To activate the ATA/66 (UDMA/66) setting, you need to run Regedit and go to:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0000
Note that the "0000" key above might show as "0001", "0002" and/or "0003" on your machine, depending on your particular hardware settings. Select the key(s) appropriate to your case.
Right-click to create a new DWORD [REG_DWORD] Value, call it "EnableUDMA66" (no quotes), and type 1 in the Decimal box to enable ATA/66 (UDMA/66) support. To disable it, change the Decimal value to 0, or delete the "EnableUDMA66" Value altogether.
Reboot when done.

A MUST: To properly enable the UDMA/66 setting you MUST have your ATA/66/100/133 capable drive(s) hooked up to a SEPARATE IDE channel, OTHER than the one your older (E)IDE fixed/CD/DVD/removable drive(s) [even if ATA/33 (UDMA/33) capable] are connected to (if any)!

:P

• Wallie

Wallie

Herr

Verwijderd schreef op 15 februari 2003 @ 20:57:
eum windows 2000 schalkelt dma altijd uit maakt niet uit wat je hebt
als je dit weer aan moet krijgen doe het volgende het werkt echt

:9
You must be logged on as Administrator to be able to do all this.
This option is disabled by default in all Win2000/XP releases, no matter what (Intel X86 platform) controller/chipset you have.
Note that this setting is NOT activated just by enabling the DMA item from: right-click on your My Computer icon -> click Properties -> Hardware tab -> Device Manager -> IDE ATA/ATAPI controllers item -> select Primary and/or Secondary IDE Channel Properties -> click Advanced Settings tab -> look under Transfer Mode for the "DMA if available" setting (you must also have "Ultra DMA Mode" active under Current Transfer Mode for this to work). Then you need to repeat these steps for ALL your other IDE Devices (drives) found here, numbered this way: Device 0, Device 1 etc. If you only have one IDE Device, select "None" for all others to decrease bootup time. Now reboot when done, so the change(s) can take effect.
To activate the ATA/66 (UDMA/66) setting, you need to run Regedit and go to:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0000
Note that the "0000" key above might show as "0001", "0002" and/or "0003" on your machine, depending on your particular hardware settings. Select the key(s) appropriate to your case.
Right-click to create a new DWORD [REG_DWORD] Value, call it "EnableUDMA66" (no quotes), and type 1 in the Decimal box to enable ATA/66 (UDMA/66) support. To disable it, change the Decimal value to 0, or delete the "EnableUDMA66" Value altogether.
Reboot when done.

A MUST: To properly enable the UDMA/66 setting you MUST have your ATA/66/100/133 capable drive(s) hooked up to a SEPARATE IDE channel, OTHER than the one your older (E)IDE fixed/CD/DVD/removable drive(s) [even if ATA/33 (UDMA/33) capable] are connected to (if any)!

:P
Ja, dat heb ik ook geprobeerd... haalde niks uit...
dat was geloof ik ook voor een andere SiS chipset, niet de 5600 :'(
Enne, by the weg... de southbridge SiS 5600 ondersteund geen UDMA66, gaat maar tot UDMA33.
:P :)

[ Voor 6% gewijzigd door Wallie op 15-02-2003 21:09 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Klopt het typenummer van die chipset wel?
SiS 5600 is namelijk een onboard videokaart. Verkeerde chipje gekeken :?

[edit: link naar driver werkte niet]

Anyway de SiS 5600 is volgens mij een videokaart... geen mobo chipset...

[ Voor 46% gewijzigd door dreeke op 15-02-2003 21:10 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Wallie

Wallie

Herr

http://www.tomshardware.c...d/98q4/981105/index1.html
En daar is ie... de SiS5600 northbridge, met 5595 southbridge... :)

Ohw, hier in het engels http://www.tomshardware.com/mainboard/19981105/slot1-01.html :)

[ Voor 25% gewijzigd door Wallie op 15-02-2003 21:15 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Probeer of ie hier bij staat:

http://download.medion.de...php?id=12&name=Mainboards

Aldi PC = Medion/Lifetec

====
edit: hier staan ze alleen voor 95/98/NT, je kan NT proberen
http://www.pcpartner.com.hk/utility/5600_ide.zip

[ Voor 30% gewijzigd door dreeke op 15-02-2003 21:17 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
dreeke schreef op 15 February 2003 @ 21:14:

Aldi PC = Medion/Lifetec

====
Ja die heb ik al geprobeerd.... Win2K geeft melding dat het geen info over apparaten bevat ;(

Maar ik ga denk ik een van die 2 eerder genoemde mobo's 2e hands aanschaffen... Ben het gewoon zat... Alleen welke van die 2 is beter? De P3B-F toch?

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 15-02-2003 21:50 ]

• Wallie

Wallie

Herr

ThePerfectCell schreef op 15 februari 2003 @ 21:47:
[...]

Ja die heb ik al geprobeerd.... Win2K geeft melding dat het geen info over apparaten bevat ;(

Maar ik ga denk ik een van die 2 eerder genoemde mobo's 2e hands aanschaffen... Ben het gewoon zat... Alleen welke van die 2 is beter? De P3B-F toch?
P3B-F is wat nieuwer, heeft een Dim slot meer (4 in totaal) en kan je krijgen in de versies: 1 ISA/6 PCI en 2 ISA, 5 PCI (en beide 1 agp natuurlijk).
P2B heeft 3x dim en 3 ISA, 4PCI en 1 agp.
Er is ook een P2B-F, beetje een middenmootje, 4x dimm, 2x isa, 5x pci.

De P3B-F is jumperloos in te stellen, P2B(-F) niet.

Heb bij een vriend van mij, die ook die Aldi pc had, dat moederbord een keer vervangen door een P3B-F, volgens hem ging alles ook gelijk een stuk sneller :).

Ohw ja, op je moederbord nu zit een geluidskaart, op de P2B en P3B zit geen geluidskaart.

[ Voor 16% gewijzigd door Wallie op 15-02-2003 22:02 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Wallie schreef op 15 februari 2003 @ 21:59:
[...]

P3B-F is wat nieuwer, heeft een Dim slot meer (4 in totaal) en kan je krijgen in de versies: 1 ISA/6 PCI en 2 ISA, 5 PCI (en beide 1 agp natuurlijk).
P2B heeft 3x dim en 3 ISA, 4PCI en 1 agp.
Er is ook een P2B-F, beetje een middenmootje, 4x dimm, 2x isa, 5x pci.

De P3B-F is jumperloos in te stellen, P2B(-F) niet.

Heb bij een vriend van mij, die ook die Aldi pc had, dat moederbord een keer vervangen door een P3B-F, volgens hem ging alles ook gelijk een stuk sneller :).

Ohw ja, op je moederbord nu zit een geluidskaart, op de P2B en P3B zit geen geluidskaart.
Oki... Dan ga ik denk ik voor de P3B-F en een geluidskaartje heb ik hier nog wel liggen... :)

En ik kan aannemen dat de P3B-F makkelijker / beter is over te clocken?

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 15-02-2003 22:08 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Ik raad je dringend aan het volgende linkje aandachtig door te nemen..
Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

Wat betreft je probleem, probeer de volgende drivers:
[google=siside.exe]

Verder heeft dit probleem een I/O controller karakter, aldus krijg je een move PMG > OM
Lees ook eens de FAQ aldaar: FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (09-02-2003)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
BalusC schreef op 15 February 2003 @ 22:08:

[...]
Ik raad je dringend aan het volgende linkje aandachtig door te nemen..
Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

Wat betreft je probleem, probeer de volgende drivers:
[google=siside.exe]

Verder heeft dit probleem een I/O controller karakter, aldus krijg je een move PMG > OM
Lees ook eens de FAQ aldaar: FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (09-02-2003)
Ik zal de volgende keer opletten... Maar ik heb die drivers al gezocht... had er 1 gevonden die deed het niet... zei windows dat het geen info kon vinden over het apparaat... en in een topic stond een programma, maar die werkt niet...

• Wallie

Wallie

Herr

ThePerfectCell schreef op 15 February 2003 @ 22:05:
[...]

Oki... Dan ga ik denk ik voor de P3B-F en een geluidskaartje heb ik hier nog wel liggen... :)

En ik kan aannemen dat de P3B-F makkelijker / beter is over te clocken?
Ja, geloof idd dat de P3B-F beter over te clocken was, ivm met grotere condensators erop, mogelijkheid tot cpu-voltage verhoging (kon de P2B niet) en meer fsb-en beschikbaar (P2B ging nog met stappen 50, 66, 75, 83, 100, 104, 112, 124, 133)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Wallie schreef op 16 February 2003 @ 10:44:
[...]

Ja, geloof idd dat de P3B-F beter over te clocken was, ivm met grotere condensators erop, mogelijkheid tot cpu-voltage verhoging (kon de P2B niet) en meer fsb-en beschikbaar (P2B ging nog met stappen 50, 66, 75, 83, 100, 104, 112, 124, 133)
Oke... thnx dude... Heb voorlopig nu genoeg info :)

* CH4OS maakt een _/-\o_ voor Wallie

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:19

LoCuTuS2000

Resistance is futile

dreeke schreef op 15 February 2003 @ 21:14:

Aldi PC = Medion/Lifetec

====
Deze aldi pc is volgens mij nog een FiF, en die krengen zogen echt zwaar. Medion / Lifetec is pas sinds de PIII 1000EB geloof ik.

• Wallie

Wallie

Herr

LoCuTuS2000 schreef op 16 February 2003 @ 15:15:
[...]

Deze aldi pc is volgens mij nog een FiF, en die krengen zogen echt zwaar. Medion / Lifetec is pas sinds de PIII 1000EB geloof ik.
Ohw ja, nu je het zegt.. heb ik ook wel op die pc zien staan, stickertje met "FiF" erop... alles was low budget en slecht, tot de kast aan toe.

Pagina: 1