Zero to hero, just like that!
Eigenlijk zou je hier echt wel wat duidelijkheid over moeten kunnen vinden met de search, maarja. Ik leg het even kort uit:
Allereerst moet je een swap 'partitie' aanmaken, dit kan je doen met cfdisk. Zorg wel dat je niet perongeluk je / partitie verwijderd.
Zodra je die hebt aangemaakt met cfdisk kan je hem activeren met swapon /dev/$partitie... en als je hem elke keer dat je boot aan wil laten zetten kan je hem zetten in je /etc/fstab.
Voorbeeldje van dat laatste:
Kom je niet uit cfdisk of fstab kan je even man gebruiken. Met man cfdisk kom je uit op een hele manual over cfdisk. Maar volgens mij lukt het wel zonder manual.
p.s.: heb je [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml] al doorgelezen?
Allereerst moet je een swap 'partitie' aanmaken, dit kan je doen met cfdisk. Zorg wel dat je niet perongeluk je / partitie verwijderd.
Zodra je die hebt aangemaakt met cfdisk kan je hem activeren met swapon /dev/$partitie... en als je hem elke keer dat je boot aan wil laten zetten kan je hem zetten in je /etc/fstab.
Voorbeeldje van dat laatste:
code:
1
| /dev/hdb1 none swap sw 0 0 |
Kom je niet uit cfdisk of fstab kan je even man gebruiken. Met man cfdisk kom je uit op een hele manual over cfdisk. Maar volgens mij lukt het wel zonder manual.
p.s.: heb je [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml] al doorgelezen?
[ Voor 24% gewijzigd door Laurent op 15-02-2003 17:00 ]
Verwijderd
Als je toch in de man-pages aan het lezen bent, kun je misschien ook wel ff naar mkswap kijken.
Hartstikke bedankt dat jullie zo positief reageren.
Verwijderd
Aiaiaiai
Dat cfdisk moet je intikken in een zogenaade commandoschil, command shell zoals de Engelsen het noemen. Ik neem aan dat je die wel gevonden hebt? Bash is de meest populaire. Je moet ook root zijn, om dat te mogen intikken. Daarvoor moet je het commando su intikken en daarna het bijbehorende wachtwoord. Het kan zijn dat je bebaalde libraries niet hebt geinstalleerd, waardoor cfdisk niet werkt. Als dat het geval is moet je de 'gewone' fdisk gebruiken. Iets minder gebruiksvriendelijk, maar wel krachtiger. Succes ermee. Ennuh, een beetje Googlen kan geen kwaad natuurlijk. Er zijn een hoop documenten op het internet te vinden speciaal voor newbies op het gebied van GNU/Linux.
Verwijderd
Ik denk niet dat toets23 al over Bash beschikt aangezien hij blijft hangen halverwege z'n allereerste Linux installatie.
Met de grafische installatie omgeving van Suse is het prima te doen, maar vertel eerst even :
Hoeveel harddisks en partities heeft de computer waar je Suse op wilt installeren?
Wordt het een dubbelboot met Windows?
Hoeveel geheugen heb je in die computer zitten?
Met de grafische installatie omgeving van Suse is het prima te doen, maar vertel eerst even :
Hoeveel harddisks en partities heeft de computer waar je Suse op wilt installeren?
Wordt het een dubbelboot met Windows?
Hoeveel geheugen heb je in die computer zitten?
Ik heb een 166MHZ processor met daarin een intern geheugen van 64 mb.
Daarbij een harde schijf van 1 keer 2 GB en eentje van 200mb.
Daarbij een harde schijf van 1 keer 2 GB en eentje van 200mb.
Zoals jullie zien kan hier geen dual boot systeem draaien. Dat wil ik ook niet omdat hij als router moet gaan functioneren. Ik vind het hartstikke gaaf dat jullie met dit probleem willen helpen. Ik hoop op reacties
toets23 schreef op 15 February 2003 @ 14:39:
ik heb eindelijk mijn ftp verbinding voor elkaar![]()
Maar nu moet ik een swap space aan maken. Dit kan ik niet doen onder alle omstandigheden. Ik heb verschillende topics gelezen hoe het moet maar ik krijg nog steeds errors. Kan iemand een hele duidelijke beschrijving geven met welke instellingen er van tevoren gemaakt moet zijn en wat ik daar PRECIES moet invullen. Iedereen alvast bedankt.
Welkom op Gathering of Tweakers.
Er zijn een paar problemen met deze openingspost (daarom sluit ik het topic dan ook). Je kunt het meeste van wat ik hieronder ga zeggen terugvinden in [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml], maar voor de duidelijkheid een paar puntjes:
- "maar ik krijg nog steeds errors" - bij zo'n opmerking zien wij altijd graag welke errors dan wel, dat kunnen wij namelijk ook niet ruiken
- We kunnen hier geen beschrijvingen geven van wat je PRECIES moet doen. Dat hangt namelijk af van jouw setup. Als het PRECIES tot op de letter kon stond dat wel in deHOWTO/FAQ. Daarom is enig gezond verstand en kennis van het OS waarmee je werkt wel handig. Heb je dat nog niet, lees dan de stapels documentatie die hierover te vinden zijn. Zeker voor zoiets als het maken van een swap-partitie mag dat toch geen enorme problemen opleveren.
Als we je elke keer PRECIES vertellen wat je moet doen, wordt het hier een helpdesk, en leren nieuwe gebruikers nooit waarom ze iets nou op een bepaalde manier moeten doen, en hoe ze het de volgende keer zelf kunnen uitvinden. Dat schiet niet op dus
- Er is een handige edit-knop (naast je eigen posts) waarmee je deze kunt wijzigen. Vaak achter elkaar in je eigen topics posten is niet echt de bedoeling.
Veel plezier ermee verder, met de hints in dit topic moet je verder al een heel eind kunnen komen (met nog wat leeswerk e.d.).
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()