Weet iemand of het "Let" gedeelte soms niet werkt in VB voor de Pocket PC...want als ik deze weg haal werkt het wel, maar niet meer zoals het natuurlijk bedoelt is...
Blijkbaar is Let inderdaad deprecated voor eVB. Ik snap alleen niet wat je bedoelt met "maar niet meer zoals het natuurlijk bedoel
d is". Let is ook in 'gewoon' VB vrij zeldzaam, en een assignment zonder Let is exact hetzelfde als eentje met Let.
Het beste advies wat ik je kan geven is om gewoon af te leren Let te gebruiken. Zelfs in gwbasic (de eerste basic waar ik in progde, we're talking 1987 ofzo) werkten assignments zonder Let al prima. Onthoud gewoon: waarde assignments zijn gewoon een simpel = teken (kan met Let, maar hoeft niet en is dus voor compatibiliteit met eVB zelfs af te raden), en object(pointer) assignments moeten met een Set worden gedaan.
Dim heeft overigens niks met assignment te maken. Met Dim maak je ruimte voor (declareer je) een lokale variabele (kan ook een array zijn). Een ander woord voor ruimte maken is dimensioneren. Voor array-variabelen kun je die ruimte later ook nog groter of kleiner maken, ofwel re-dimensioneren, met Redim. Leer jezelf aan om
Option Explicit te gebruiken, en al je (lokale functie-)variabelen altijd met Dim te declareren. Member variabelen (van een class of een form, iig de variabelen die niet in een functie maar in de Declarations section worden gedeclareerd) declareer je met Public, Private of Friend.
Dit heeft dus niets met assignment (waar Let bij komt kijken) te maken, hoewel het in VB.net wel mogelijk is om een variabele te declareren en direct een assignment te doen: Dim Msg As String = "Hello, world!"
Tempest: de gebruikelijke manier om types te converteren is met de conversiefuncties, zoals CStr, CInt enzovoort. CInt bijvoorbeeld geeft netjes een error als een string geen integer bevat, terwijl Val een Long of Variant (ik weet niet meer precies welke) teruggeeft, van de string tot het eerste non-numeric karakter (of 0 als er geheel geen getal in de string staat). De beste manier is dus om eerst IsNumeric te gebruiken, en vervolgens CLng of CInt.