NIC blaast switchpoort op ?

Pagina: 1
Acties:

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 22:41

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Hallo,

Ik had hier een netwerkje van 5 PC's die onderling verbonden zitten op een Edimax 8 poort 100Mbit switch. Nu is daar een 6e bijgekomen en deze PC/NIC heeft een raar probleem.

Er blijft ten alle tijden spanning op de switch/nic staan. Kortom, het lampje op de switch blijft branden terwijl Wake On Lan e.d. uit staan. Nou is dit nog geen probleem op zich.

Wel een probleem is dat zodra ik de spanning van het systeem afhaal (gewoon stekker eruit) of de kabel disconnect op de PC zijde, de poort van de switch wordt 'opgeblazen'. De poort is dus niet meer te gebruiken totdat ik de switch uit en aanzet.

De PC en de switch zijn geaard. Het komt ook alleen voor op deze PC. Kabel is gewoon goed (CAT5e) en verder is er niks vreemd wat er mis zou kunnen zijn.
Maar op deze manier kan ik de spanning niet van de PC afhalen zonder daarna mijn switch te resetten... :{

De NIC is een Realtec RTL8139 PCI en draait op 100Mbit/Full Duplex
OS = Windows XP
Mainboard weet ik niet. Er zit iig een Celeron 300A op :P

3 PC's van mijn netwerk draaien op 100Mbit/Full Duplex. 3 PC's op 10Mbit (2x laptop en 486 :+ )

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat het lampje blijft branden als de pc 'uit' staat komt waarschijnlijk omdat je Wake-On-Lan aan hebt staan (dwz. kabeltje aan je moederbord hebt gehangen), dat andere probleem is wel vreemd, je zou zeggen dat het toch iets te maken heeft met spanningspieken ofzo.

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Bigs schreef op 15 February 2003 @ 12:53:
Dat het lampje blijft branden als de pc 'uit' staat komt waarschijnlijk omdat je Wake-On-Lan aan hebt staan (dwz. kabeltje aan je moederbord hebt gehangen), dat andere probleem is wel vreemd, je zou zeggen dat het toch iets te maken heeft met spanningspieken ofzo.

Wake on Lan staat niet aan...

Het is een losse netwerkkaart in de PC (PCI)...

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Nieuwe PCI kaarten hebben dat kabeltje niet nodig voor WOL...

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:10
Tegenwoordig hoeft dat ook niet, want tegenwoordig gaat WOL via de PCI bus en niet via zo'n WOL header.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 12:36
Op mijn switch zitten 3 lampjes per port:
  • Link/Act (altijd aan of knippered als er data verstuurt of ontvangen wordt)
  • 100mbit (allemaal 100mbit kaarten dus brand ook altijd)
  • Full Duplex/Collision (deze brand altijd omdat hij op full duplex werkt, als ie gaat knipperen dan is er collision ;))
Maar als er een pc uit is dan gaat de des bedreffende port ook uit qua lichtjes.

edit:
Dit is trouwens niet altijd of bij elke pc, dus weet niet echt hoe dat zit

Kijk eens of je de kabel goed gedaan hebt, dus de volgorde van kleur.

[ Voor 9% gewijzigd door Graham op 15-02-2003 13:07 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:10
Het verschilt per netwerkkaart/moederbord of het lampje uit gaat of aan blijft.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Graham
FatalError schreef op 15 februari 2003 @ 13:07:
Het verschilt per netwerkkaart/moederbord of het lampje uit gaat of aan blijft.
Zoiets dacht ik al, kijk eigenlijk altijd via m'n router of mensen op het netwerk zitten dus via zo'n routerbrowser ;)

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Graham schreef op 15 februari 2003 @ 13:05:
Op mijn switch zitten 3 lampjes per port:
  • Link/Act (altijd aan of knippered als er data verstuurt of ontvangen wordt)
  • 100mbit (allemaal 100mbit kaarten dus brand ook altijd)
  • Full Duplex/Collision (deze brand altijd omdat hij op full duplex werkt, als ie gaat knipperen dan is er collision ;))
Maar als er een pc uit is dan gaat de des bedreffende port ook uit qua lichtjes.

edit:
Dit is trouwens niet altijd of bij elke pc, dus weet niet echt hoe dat zit

Kijk eens of je de kabel goed gedaan hebt, dus de volgorde van kleur.

Andere kabel geprobeerd (maar ik geloof niet dat de kabel het probleem is, want dezelfde kabel met een andere PC werkt gewoon goed)

Zelfs een andere stroomgroep geprobeerd, maar geen resultaat.

• Graham
WHiZZi schreef op 15 February 2003 @ 13:14:

[...]

Andere kabel geprobeerd (maar ik geloof niet dat de kabel het probleem is, want dezelfde kabel met een andere PC werkt gewoon goed)

Zelfs een andere stroomgroep geprobeerd, maar geen resultaat.
Probeer een andere netwerkkaart anders. Het is niet gewoon de port van de switch of zo? Heeft ie het altijd bij dezelfde port of bij elke poort?

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Graham schreef op 15 februari 2003 @ 13:17:
[...]

Probeer een andere netwerkkaart anders. Het is niet gewoon de port van de switch of zo? Heeft ie het altijd bij dezelfde port of bij elke poort?

Nou, het heeft me 3 poorten gekost voordat ik doorhad dat na een switch reset de poorten weer werkte.

Kortom, op alle poorten komt het euvel met deze PC voor. De andere PC hebben er gewoon geen last van.

• Graham
WHiZZi schreef op 15 February 2003 @ 13:19:

[...]

Nou, het heeft me 3 poorten gekost voordat ik doorhad dat na een switch reset de poorten weer werkte.

Kortom, op alle poorten komt het euvel met deze PC voor. De andere PC hebben er gewoon geen last van.
Tijd voor een andere netwerkkaart zou ik zo denken...

Verwijderd

opties:
is de switch configureerbaar?
schiet de switch poort toevallig in error disable als je de PC uitzet? zo ja probeer dan de switchport te disablen en daarna te enablen.

Heb je wake up on ARP/ping aanstaan in de propeties van je NIC of andere properties? (zo ja zet uit)

Mischien stom idee maar wat gebeurt er met het lampje van je switch als je alleen de NIC aan je switch hangt (dus je NIC uit je pc slopen en aan je switch hangen) blijft die dan nog branden? zo ja dan word het tijd voor een andere NIC.

Verwijderd

JE NIC aan je switch dus niet je NIC aan je NIC 8)7

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 February 2003 @ 13:41:
opties:
is de switch configureerbaar?
schiet de switch poort toevallig in error disable als je de PC uitzet? zo ja probeer dan de switchport te disablen en daarna te enablen.
Niet configureerbaar. Cheap-ass switch :+
Heb je wake up on ARP/ping aanstaan in de propeties van je NIC of andere properties? (zo ja zet uit)
Staat uit.
Mischien stom idee maar wat gebeurt er met het lampje van je switch als je alleen de NIC aan je switch hangt (dus je NIC uit je pc slopen en aan je switch hangen) blijft die dan nog branden? zo ja dan word het tijd voor een andere NIC.

Switchlampje is uit als de NIC uit de PC is.

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

bij mijn switch zie ik ook het lampje branden van m'n poort terwijl m'n comp uit staat, dat doet ie al zolang ik hem heb, WoL staat uit.
Maar hij werkt goed, dus :z

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Pagina: 1