mobo boot soms

Pagina: 1
Acties:

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:28
Ik heb hier een oude computer die ik moet reapreren omdat het dingetje niet meer wil booten. Ik heb em al weer geboot maar helemaal lekker is ie niet meer. De eerste keer dat ik bootte begon ie te piepen omdat ie de videokaart niet kon vinden, toen heb ik er een pci videokaart ingezet. AGP slot is nog wel goed getest met andere vidoekaart ;)

Vervolgens gaf ie nog geen beeld maar hij piepte niet meer. Alle kaartjes eruitgehaald. Hij bootte, 1 voor 1 kaaarten er weer in, bij de netwerkkaart hield ie op. Ik d8 dat ik het probleem had gevonden. niet want de netwerkkaart doet het nog wel in een andere pc. Toen heb ik de voodoo2 kaart erin gezet (hele grote kaart met die grote 3dfx chips erop) Bootte nog steeds. modem erin, bootte weer niet.

Netwerkkaart nog eens geprobeerd bootte 8)7 modem erbij bootte :? Nu si het de volgende morgen. ik wou em dus weer ff goed maken. Zet de modem een slot lager.... je raad het al, hij boot weer niet. Dat ik de modem een slot lager zet is vanwege een USB en geluidskaart bracket met korte kabels :( Modem eruit gehaald .... weer wil ie niet booten 8)7

Wat is er nu aan de hand met dit ding :? * Sv3n snapt er niet veel meer van Ik denk eig. dat het mobo gewoon niet goed meer is ofzo.

Specs:
mobo: niet bekend heb alleen het volgende nummer gevondenmb-686lx1, dat leverde bij google 1 hit op
CPU: Intel Celeron aantal mHz weet ik niet, je krijgt pas beeld naar de post :X

Gpu: orgineel: trident 3dimage9750
nu: sis trio 64 pci ding
+ 3dfx vodoo2 kaart

netwerkkaart: realtek chip
modem: rockwell chip

dat is alles wat erin zit, ram weet ik niet het is iig. sdram maar heoveel weet ik niet. Nieuwe voeding hebt ik nog niet geprobeerd omdat alles wel gewoon gaat draaien ;)

Last.fm
Films!

Verwijderd

Welke BiosString ?

Computer opnieuw opstarten, bij inititalisatie linksonder die lange reeks nummers (houd pen+papier bij de hand)....

Award Bios: testtooltje
Ami Bios: testtooltje
of een van de vele diagnostische software zoals SciSoft Sandra al zal je daar weinig aan hebben onder DOS.

Witte letters op je mobo, sticker op je PCI/ISA sloten zijn ook allemaal aanwijzingen...

Handleiding...

• Sv3n
Verwijderd schreef op 15 February 2003 @ 11:44:
Welke BiosString ?

Computer opnieuw opstarten, bij inititalisatie linksonder die lange reeks nummers (houd pen+papier bij de hand)....
dat kan ik niet opschrijven omdat de computer pas beeld geven na de alle bios checks, ik zie dus als eerste beeld het opstarten van windows 98
Award Bios: testtooltje
Ami Bios: testtooltje
of een van de vele diagnostische software zoals SciSoft Sandra al zal je daar weinig aan hebben onder DOS.
wat moet ik testen :? wat voor moederbord het is, daar zal ik weinig aan hebben want alles werkt nog gewoon op de videokaart na. Alleen boot de computer op de raarste niet
Witte letters op je mobo, sticker op je PCI/ISA sloten zijn ook allemaal aanwijzingen...

Handleiding...
mobo:mb-686lx1
ex/lx 140 staat op het koelblokje van de northbridge
zit een ami bios op

hd: is een seagate medalist 4321

CPU: intel celeron

en voor de rest dtaat in mijn startpost ;)

Last.fm
Films!

• yeroen1979
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04-2025

yeroen1979

noh, ik ock!

pc-chips moederbord, verder niks over kunnen vinden. Probeer es een ander type geheugen en probeer eens te booten zonder hdd. Dit soort probs: hdd, vga en memory geven allemaal hele rare problemen, meestal onverklaarbaar en soms van de ene op de andere dag 'verholpen' (dat lijkt zo >:) )

A-Open H-700b Epox 6RDA+, XP 3200+ Spire Whisperrock IV, 2x 1Gb ddr400 dual channel MSI Geforce FX5600XT, 3x NEC DVDRW (3540A,3550A, 4551A)1x 200GB Sata, 1x 250GB sata, 1x 120GB sata. Win XP prof.

Verwijderd

Brand: Ability Electron
Model: MB-686LX1
Manufacturer: made by PCChips
SubModel: M715
Biosupdate: ftp://210.17.18.14/BIOS/M715/
BiosManual: ftp://ftp.bns-computer.de...MANUALS/MAINBRD/M715E.PDF

Wat je er aan hebt om te weten welk mobo het is:
  • Welk geheugen past erin (en welke van je huidige dus niet)
  • Welke bekende problemen zijn ermee
  • Biosupdate, of workarounds
  • Ontwerpfouten van mobo
  • Beperking AGP voltages (en daardoor videokaart problems)
  • Biosindeling AGP/PCI/ISA
  • etc etc etc...
Je had natuurlijk al de Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen doorgenomen ?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2003 12:27 ]

• Sv3n
Verwijderd schreef op 15 February 2003 @ 12:20:
Wat je er aan hebt om te weten welk mobo het is:
  • Welk geheugen past erin (en welke van je huidige dus niet)
  • Welke bekende problemen zijn ermee
  • Biosupdate, of workarounds
  • Ontwerpfouten van mobo
  • Beperking AGP voltages (en daardoor videokaart problems)
  • Biosindeling AGP/PCI/ISA
  • etc etc etc...
maar het probleem is, dat het ding het 4 jaar gewoon heeft gedaan, nu ineens niet meer B)
Je had natuurlijk al de Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen doorgenomen ?
uiteraad :*)

Last.fm
Films!

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
heb je tussen door wel je bios gereset toen je de kaarten ging versteken. het kan zijn dat hij zijn irq's niet goed verdeelt

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

Als hij 4 jaar trouwe dienst heeft gedaan, en na extra kaart bijsteken in de fout loopt:
  • Voeding geeft genoeg "juice" ? -> Meten
  • IRQ/DMA/Memory sharing ? -> Kaart omwisselen/BiosReset/Handmatig instellen
  • PnP Bios met brakke bronverdeling -> Handmatig instellen.
PCI/AGP videokaart geen beeld -> instellen in Bios: Init AGP first (of andersom)
Modem erbij, niet booten -> Compoort IRQ instellen (of die van mobo verschuiven.
etc etc etc

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2003 12:35 ]

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Ik vermoed een voedingprobleem... Pak een wat krachtigere voeding, eventueel uit andere PC. Let ook even op -waar- je de NIC in zet. Direct onder de vidkaart geeft vaker problemen (vanwege een irq share tussen PCI1 en AGP).

Forget your fears...
...and want to know more...

• Sv3n
Verwijderd schreef op 15 February 2003 @ 12:33:
Als hij 4 jaar trouwe dienst heeft gedaan, en na extra kaart bijsteken in de fout loopt:
  • Voeding geeft genoeg "juice" ? -> Meten
  • IRQ/DMA/Memory sharing ? -> Kaart omwisselen/BiosReset/Handmatig instellen
  • PnP Bios met brakke bronverdeling -> Handmatig instellen.
misschien ben ik onduidelijk geweest maar hij is niet in de fout gelopen naar een extra kaart.

De computer is van een vriend van me. de computer gaf geen beeld meer en ik mocht em ff repareren ;)

Hij werkte weer gisteravond maar toen ik vanochtend weer bootte hield ie er weer mee op :( volledig verhaal zie startpost ;)
Aetje schreef op 15 February 2003 @ 12:36:
Ik vermoed een voedingprobleem... Pak een wat krachtigere voeding, eventueel uit andere PC. Let ook even op -waar- je de NIC in zet. Direct onder de vidkaart geeft vaker problemen (vanwege een irq share tussen PCI1 en AGP).
er zit een pci videokaart in, daaronder een vodoo2 kaart en daaronder de netwerkaart
Verwijderd schreef op 15 februari 2003 @ 12:33:
PCI/AGP videokaart geen beeld -> instellen in Bios: Init AGP first (of andersom)
Modem erbij, niet booten -> Compoort IRQ instellen (of die van mobo verschuiven.
etc etc etc
met pci kaart geeft ie beeld, met een agp ook alleen is de orginele kaart kapot :)
als ik de modem er weer uit haal geeft dat geen verandering, dat is nou net het probleem ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Sv3n op 15-02-2003 12:40 ]

Last.fm
Films!

Pagina: 1