Toon posts:

[XP] Geen internet meer... Oorzaak wazig, maar uitgelegd.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen, mijn eerste draadje op GoT ever dit... ik kom normaal overal met een gezonde dosis klooien uit, maar ik heb nu een probleem waar ik al 3 dagen mee aan het worstelen ben en ik ben bang dat het toch boven mijn tweaker level uitstijgt. Ik ben dan ook niet zo'n goede Tweaker I guess.

Specificaties:

Ik draai MS Windows XP Professional NL 5.1 build 2600
Eerste Netwerkkaart: Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
Tweede Netwerkkaart: 3Com 3C900B-TPO Ethernet Adapter (Generic)
Router: Edimax BR-6104
Kabelmodem van Com21
Provider is Chello

Het probleem:

Ik was 3 dagen geleden als een gelukkig mens aan het surfen en te idlen op IRC toen mijn internet er opeens mee ophield. Zomaar opeens viel het hele gebeuren af, kon niet meer surfen en mijn connectie met de huidige IRC server was ook opeens foetsie. Nou is windows XP soms wel eens vaker gek, maar een reboot loste het probleem niet op. Ik gooide daarom mijn netwerkkaart er maar ff af zodat ie m opnieuw zou detecteren bij een reboot. Hij detecteerde m netjes, maar probleem bleef, geen verbinding. Ik heb kabels gechecked, allebei de netwerkkaartjes geprobeerd (ik weet nog steeds niet welke nou de beste is van de twee.. de 3Com die bij het Chello pakket hoorde, of de Realtek die ik apart heb aangeschaft.)

Het vreemde komt nu. Mijn internet op mijn 2e computje (draait ook WinXP Pro, zelfde versie, heeft precies zelfde netwerkkaart... totaal geen probleem daar). Nog vreemder is dat toen ik mijn laptopje aansloot op de netwerkkabel die normaal in mijn mainpc'tje zit (waar het probleem dus zit) het internet ook het gewoon doet! (ik typ nu dit op dat laptopje wat trouwens Win2k draait.) Ik denk dus dat het probleem in de software/drivers zit van WinXP ofzo... Ik heb vanalles geprobeerd op t pc'tje, en het probleem is dat de DHCP geen IP adres toekent aan mijn netwerkkaartje... Zou het kunnen dat er nog oude DHCP protocollen draaien op mijn WinXP? Ik denk dit omdat ik soms als ik mijn netwerkkaart opnieuw installeer hij m niet gewoon als "Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC" staat, maar soms er een #2'tje of #3'tje erna. Niet te vergeten dat ik als met LAN-verbinding 38 en LAN-verbinding 37 zit te werken... (bij Netwerkverbindingen dus)

Ik heb mijn router trouwens altijd onlogisch ingesteld, maar anders deed ie t nooit. De netwerkkabel van mijn kabelmodem (van Com21) loopt naar de WAN MDI-X poort van de router... en in de WAN MDI-II poort van de router zit de verbinding van de router naar mijn 2e PC! In nummer 1 van de LAN poortjes van de router naar de PC's zit gewoon de verbinding naar mijn main PC en nu dus deze laptop. Het zou logisch zijn dat de WAN MDI-II port leeg zou zijn... en dat ie dan gewoon in LAN port 2 zou zitten, maar hij heeft altijd zo gewerkt... en ik heb het al geprobeerd met andere combinaties... met zelfs alleen 1 snoer erin... maakt allemaal niet uit. Bij de andere computer krijgt hij wel een DHCP adres toegewezen van de router, vreemd hoor... het resetten van de router helpt niet.

Mijn netwerkkaartjes zitten goed vast.. ik heb ze al in andere PCI slots gestopt enz.. helpt niet. Ik heb het gevoel alsof ik iets heel simpels over het hoofd zie, want wat ik ook doe, hij geeft de zelfde stomme fout.. "Er is momenteel geen verbinding met het Internet beschikbaar. Klik op Off line werken als u de Internet-inhoud wil weergeven die op de computer opgeslagen." Is ook geen IE probleem ofzo, heb andere apps ook geprobeerd. Ik wil eigenlijk alles wat ook maar een beetje met "netwerk" heeft te maken van de maincomputer afgooien zodat ik ff opnieuw kan proberen. Ik heb ff Windows XP er nog eens overheen gegooid, werkt ook niet... Ik heb de kabelmodem gechecked, verbindingen gecheckt, kabels ingeplugd en uitgeplugd... niets werkt... steeds zelfde fout.

DHCP service draait gewoon... maar probleem is zeer vervelend. Zie ik iets belangrijks over het hoofd? Ik verwacht niet dat iemand dit zomaar op kan lossen, ik zal waarschijnlijk hele brokken informatie vergeten zijn... post je vragen maar, ik zal zover als mijn limited knowledge reikt proberen te antwoorden.

Tweak on....

ch40z

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Even voor de duidelijkheid:

Je hebt een com21 modem, via gewone utp verbonden naar je Edimax BR-6104. Ik kan je woonplaats zo niet vinden, maar ik neem aan dat het niet omgeving rotterdam [dynamisch ip] is?
Je modem heeft een verbinding naar de router. De router heeft een ip adres. Een normale configuratie zou betekenen dat je route via een 'normale' poort naar PC1 en PC2 gaat. PC1 werkt gewoon.
• Welke ip adressen gebruik je op je lan subnet?
• Heb je je router al eens gereset?
• Heb je op pc2 toevallig de XP firewall (of een andere) aanstaan?
• Maak je gebruik van een proxyserver?
• heb je software van new.net in je softwarelijst staan?
• Zet je lijnsnelheid/duplex mode eens op 10mbits/halfduplex?
Tweak on....

ch40z
Je hebt voor een beginnend gebruiker een zeer sterke startpost neergezet. Alleen dit kleine detail uit de faq miste nog:
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

Localhost is where the heart is

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor uw snelle reply SilentStorm :).

Ik zal zo goed mogelijk antwoord proberen te geven op je vragen...

Ik woon in hartje Rotterdam (ik had t erbij moeten zetten ja, sorry :)). Mijn IP verandert dus inderdaad niet regelmatig.

Welke IP adressen ik op mijn lan subnet gebruik weet ik eerlijkgezegd niet omdat ik het gemak van de WinXP automatische configuratie gewend ben.. hoe vind ik dit uit?

Op de mainpc (pc2 genoemd) staat geen firewall aan, op geen van de netwerkverbindingen.

Proxyserver staat uit...

New.net software staat niet in mn softwarelijst.... ik kan t register ook wel ff afzoeken als het kan helpen?

Je vraag over lijnsnelheid/duplex mode 10/mbits/halfduplex gaat me weer even boven de pet... zoals ik al aangaf weet ik bar weinig over routers en netwerken omdat ik het gemak van de automatisch instellingen van XP gewend ben... if it ain't broken, don't fix it. Nu is ie wel kapot, weet ik niet hoe ik t moet fixen. Wat is het verschil tussen full/half duplex? Ik zal t meteen checken dan.

Sorry trouwens over mijn Tweak on afsluiting, ik heb de FAQ inderdaad wel gelezen, maar kwam nou vrijwel automatisch uit! Ik probeer nog even wat met die router...

Maakt het trouwens nou uit welke netwerkkaart ik mijn kabel van de router naar de mainpc inplug? De 3com of de Realtek?

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

:) Ik zal je antwoorden even stuk voor stuk doornemen :)
Ik woon in hartje Rotterdam (ik had t erbij moeten zetten ja, sorry :)). Mijn IP verandert dus inderdaad niet regelmatig.
De com21's in rotterdam zijn de enige die wel dhcp enabled hebben. Als je in friesland zou wonen had je te maken met een compleet statisch ip. Dit is handig om even de achtergrond van je verbinding te kennen, maar niet echt noodzakelijk voor het oplossen.
Welke IP adressen ik op mijn lan subnet gebruik weet ik eerlijkgezegd niet omdat ik het gemak van de WinXP automatische configuratie gewend ben.. hoe vind ik dit uit?
Ik ben niet precies bekend met je router, dus hoe je dhcp staat ingesteld zul je daar zelf achter moeten komen. Meestal zal dat een range zijn in de 192.168.x.y range. Hier komen we op terug als het belangrijk mocht wezen. Ik zou sowieso eens proberen om je kabels 'normaal aan te sluiten', vervolgens je router een minuutje van de stroom te halen en te kijken of het probleem automagisch kan worden opgelost.

De instelling op je pc kun je op 2 manieren nalopen. Via een dosbox (type 'cmd' bij start > uitvoeren) met 'ipconfig' en grafisch door op je 'lanverbinding' icoontje te dubbelklikken, vervolgens naar tabje nr2 'support' en dan 'details'.

Als je alle gegevens in een bestandje wilt hebben gaat dat het makkelijkst door even 'ipconfig/all > bestandje.txt' in te tikken.
Op de mainpc (pc2 genoemd) staat geen firewall aan, op geen van de netwerkverbindingen.

Proxyserver staat uit...

New.net software staat niet in mn softwarelijst.... ik kan t register ook wel ff afzoeken als het kan helpen?
Ok dit is allemaal goed. je hoeft niet verder te zoeken naar new.net. Het is een stukje spyware dat met oa kazaa wordt meegeleverd. ([search=new.net+dns])
Je vraag over lijnsnelheid/duplex mode 10/mbits/halfduplex gaat me weer even boven de pet... zoals ik al aangaf weet ik bar weinig over routers en netwerken omdat ik het gemak van de automatisch instellingen van XP gewend ben... if it ain't broken, don't fix it. Nu is ie wel kapot, weet ik niet hoe ik t moet fixen. Wat is het verschil tussen full/half duplex? Ik zal t meteen checken dan.
Lijnsnelheid is de snelheid waarmee je computer is verbonden met je router. Dit is onder winXP te vinden onder het knopje 'configureren' (en dan 2e tabje: 'geavanceerd'), dat je vindt bij de eigenschappen van je lanverbinding. Typische snelheden voor utp zijn 10Mbits/s (ong 1.25MB/s) en 100Mb/s (mind de kleine of grote b voor byte en bit). Gigabit snelheden zijn ook mogelijk maar dan raken we alweer buiten de gemiddelde huis-tuin-en-keuken verbinding. Duplex mode ken je misschien van communicatie. Full duplex betekend verzenden en ontvangen tegelijk en half duplex betekend dat deze twee dingen niet tegerlijkertijd kunnen gebeuren.

Een standaard netwerkverbinding met een 100Mbits netwerkkaart zal standaard (vaak 'autoconfiguratie') op 100mbits/half duplex staan. Door deze beide waarden te verlagen, verlaag je ook de kans op hardwarematige fouten in de verbinding.
Sorry trouwens over mijn Tweak on afsluiting, ik heb de FAQ inderdaad wel gelezen, maar kwam nou vrijwel automatisch uit! Ik probeer nog even wat met die router...
joh ;) maak je dr niet druk om, het is hier een standaard policy. Ik noem het even dat je het weet voor de volgende keer, anders gaat straks iedereen tegen je aan lopen zeuren dat dit niet goed is en dat niet, zonder dat je een antwoord krijgt. (zie discussies in Lieve Adjes trouwens :)).
Maakt het trouwens nou uit welke netwerkkaart ik mijn kabel van de router naar de mainpc inplug? De 3com of de Realtek?
3com is kwalikatief een stuk beter, maar het zou niet uit mogen maken welke kaart je gebruikt. Iets wat je nog wel eens kunt proberen voor de aardigheid: je netwerkkaart van PC1 in PC2 bouwen.

--
Je hebt zo alweer een paar dingen om langs te lopen. Het belangrijkste zijn nu eerst even die ip adressen. Als je een 169.254 ip hebt bij pc2, dan graag eerst even router+pc2 herstarten en kijken of het veranderd. Als je bij beide pc's alle data opvraagt en hier neerplant is het iets makkelijker controleren. Mocht je om wat voor reden dan ook je configuratie niet openbaar op een forum willen neerzetten kun je me mailen op het adres in mijn profiel. Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Alweer bedankt voor je reply :)

Mijn IPconfig:

Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: MAINCOMPUTER
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : ja

Ethernet-adapter LAN-verbinding 37:
Status van medium . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Beschrijving . . . . . . . . . . .: 3Com 3C900B-TPO Ethernet Adapter (Generic)
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-10-5A-F5-05-28

Ethernet-adapter LAN-verbinding 38:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .: Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-40-F4-37-7F-2B
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
Autoconfiguratie IP-adres . . . . : 169.254.25.113
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standaardgateway. . . . . . . . . :

Dat is van mijn Realtek netwerkkaart dus als ik de kabels op een normale manier (de handleiding manier) erin stopte. Het valt me op dat hier staat dat IP-routering uitgeschakelt is en WINS-proxy ingeschakeld. Maar ik heb inderdaad dus al sinds het probleem altijd dat ik een 169.254.x.x IP adres krijg. Als ik me router reboot (en/of reset) en pc2 ook verandert er niets aan het IP. Blijf 169.254.25.113...

Uhhh... is dit een veel voorkomende fout? (omdat je begon over 169.254.x.x IP's...)

Nog even de IPConfig van mijn laptopje die ik nu gebruik... (met precies dezelfde kabel-setup als ik probeer bij pc2...)

Windows 2000 IP-configuratie

Hostnaam . . . . . . . . . . . . . . .: <weggehaald>
Primair DNS-achtervoegsel . . . . . . : <weggehaald>
Knooppunttype . . . . . . .. . . . : Hybride
IP-routering ingeschakeld . . . . . . : Nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . . . : Nee
Zoeklijst voor DNS-achtervoegsel. . . : <weggehaald>

Ethernet adapter LAN-verbinding:
Verbindingsspecifiek DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . . . .: SiS 900 PCI Fast Ethernet Adapter
Fysiek adres . . . . . . . . . . . . : 00-A0-CC-C5-4A-FC
DHCP-ingeschakeld . . . . . . . . . . : Ja
Autoconfiguratie ingeschakeld . . . . : Ja
IP-adres . . . . . . . . . . . . . . .: 192.168.2.100
Subnetmask . . . . . . . . . . . . . .: 255.255.255.0
Standaardgateway . . . . . . . . . . .: 192.168.2.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
Lease verkregen . . . . . . . . . .: zaterdag 15 februari 2003 2:49:20
Lease verlopen . . . . . . . . . . : zaterdag 22 februari 2003 2:49:20

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Ik ben nu @Lanparty, dus ik moet het even kort houden:

Je 169.254.25.113 ip houdt eigenlijk in dat je geen ip adres hebt. Dit adres wordt door windows toegekend zodat je met een intern netwerk nog wel tussen de twee computers kan communiceren.

Wat er nu aan de hand is:
Je laptop kan een verbinding maken met je router en krijgt vervolgens een ip adres (192.168.2.1). Je andere computer kan geen goede verbinding krijgen en geeft een 169.254 ip. Om dit op te lossen zul je er dus voor moeten zorgen dat de verbinding (via een dhcp discover) goed kan worden opgezet. Ik noem een paar mogelijkheden:

1) herinstalleer je netwerkdrivers (devmgmt.msc > network adapter > rechtclick > uninstall. herstart pc.
2) zet de duplex mode op 10/half
3) controleer de fysieke kabel (bv mbv je laptop).

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:05

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hoewel ik even technisch inhoudelijk niet op je post inga, wilde ik je bij deze complimenteren met je uitmuntende informatieve allereerste post op GoT.
Daar zouden velen een voorbeeld aan je kunnen nemen :Y)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 17:33

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

SilentStorm schreef op 15 februari 2003 @ 20:34:
1) herinstalleer je netwerkdrivers (devmgmt.msc > network adapter > rechtclick > uninstall. herstart pc.
2) zet de duplex mode op 10/half
3) controleer de fysieke kabel (bv mbv je laptop).
Controleer of de kaart zelf geen optater (Stroomstoot => caputta)
heeft gehad.

Controleer of je de verbinding netwerkaart kabel niet per ongelijk te ver hebt doorgedrukt.

[ Voor 14% gewijzigd door reddog33hummer op 15-02-2003 21:32 ]

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 19:26

job

een andere oplossing om wel een ip te krijgen is gewoon een statisch ip instellen.
grote kans dat dit wel werkt.

dan je verhaal over dat je de "verkeerde" poorten gebruikt.
komt dit niet simpelweg omdat je de verkeerde kabels gebruikt tussen pc en router?
dus ipv een straight een cross

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt alweer voor iedereen zn aandacht en je compliment Koffie :).

Maar terug op het probleem.
Ik heb de netwerkkaarten van de computers verwisselt maar er is geen resultaat, probleem blijft precies hetzelfde. Internet op PC1 werkt nog steeds wel en op PC2 werkt internet nog steeds niet. Precies zelfde error. Ligt dus niet aan de netwerkaart. Het zou natuurlijk wel aan mijn PCI slotjes kunnen liggen, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk omdat de netwerkkaarten wel netjes gedetecteerd worden door WinXP, en ik heb alle slotjes geprobeerd. Het AGP slotje waar mijn GeForce2MX inzit werkt ook prima. Wat wel zo is (en wat ik niet had vermeld omdat het me irrelevante informatie leek) is dat ik een paar dagen voordat internet het opgaf ik een nieuwe koeler op t moederboord heb gezet omdat de oude het opgaf, dit ging wel gepaard met wat onprofessioneel gedruk en gesjor vooral omdat de oude koeler er niet af wou. Dit zou er natuurlijk mee te maken kunnen hebben, maar hij heeft het daarna nog een paar dagen gedaan. Als ik damage heb gedaan toen ik de oude koeler erafhaalde/nieuwe erop zette lijkt het me ook onlogisch dat ik mijn PCI slotjes heb beschadigd.

Ik heb mn netwerkkaartje (ik gebruik mn Realtek nu alleen, ik heb de 3com er maar even uitgehaald. Ik gebruik mn Realtek ook in mn andere compu en daar werkt ie prima) geuninstalled en weer geinstalled.. meerdere keren maar maakte geen verschil uit. Ik heb m op halfduplex/10 gezet en op vrijwel elke andere mode mogelijk.. veranderde niets. Met de kabelopstelling heb ik ook weer verschillende manieren geprobeerd... Ik ga zometeen even 2 netwerkkabeltjes aanschaffen, moet ik even weten welk soort ik nou moet aanschaffen. Ik begrijp de FAQ niet totaal...:
Wanneer cross & wanneer straight?

netwerkkaart <-> netwerkkaart = cross
netwerkkaart <-> hub/switch poort = straight
netwerkkaart <-> hub/switch uplink = cross
hub/switch uplink poort <-> hub/switch gewone poort = straight
hub/switch gewone poort <-> hub/switch gewone poort = cross

PS: sommige switch zijn Auto-MDI/MDIX
Wat dus betekend dat je cross of straight mag gebruiken en de switch zelf nog eens crossed als dat nodig is.
PS2: Als je een router hebt met een ingebouwde switch dan gelden naturlijk de regels voor switch.
Wat moet ik nou gebruiken? :?. Ik heb geen Com21 handleiding gekregen of iets dergelijks dus ik weet niet of ik nou een normale of uplink poort heb. Ik begrijp als ik heel eerlijk ben totaal niets over het cross/straight verhaal ondanks de mooie graphics die ik zie in de FAQ. Ik weet alleen dat ik een router heb die verbonden moet worden met mijn computertjes. Mn ene netwerkkabel heb ik gekregen van Chello (of eigenlijk Quicknet voordat ik overschakelde) en die kabel liep oorspronkelijk van de kabelmodem direct naar mijn MainPC2. De andere kabel (die dus in een vreemd slot zit van de router, het MD-II slot) naar PC1 is een kabel die ik bij mijn 2 Realtek kaartjes kreeg. Moet ik nou voor allebei een straight of cross kabel gebruiken? En wat is een switch nou? Wat ik begrijp uit de FAQ is dat dit een soort van hub is, maar dan de special edition. Heeft dit enig effect op mijn kabel/router verhaal? (sorry als dit domme vragen zijn, maar ik heb nog veel te leren (8> )

Nog 1 ding dat me opviel toen ik daarnet mijn WinXP logjes checkte (wooeshh, ik voel me bijna een systeembeheerder ;)) was dat deze fout vaak voorkwam... het is een vrij logisch fout IMHO, maar maybe helpt het:
Deze computer kan niet automatisch de IP-parameters voor de netwerkkaart met netwerkadres 0040F377F2B configureren. De volgende fout is tijdens de configuratie opgetreden: De aangevraagde serviceprovider kan niet worden geladen of geïnitialiseerd.

Zie help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlnk/events.asp voor meer informatie
De link komt op niets uit. Hij zegt dat de serviceprovider niet wil, maar de DHCP service draait toch echt als ik kijk (in Computerbeheer > Services en toepassingen > Services > DHCP Client, staat op Automatisch, Lokaal Systeem en draait altijd... ik dacht eerst ook dat het probleem daar lag. Ligt het misschien ook wel, maar ik doe maybe wat fout?) Als ik nu de DHCP service restart krijg ik in de logs te zien dat wel alles werkt. Ik denk dat de fout alleen optreed als ik de netwerkkabel erinplug.

Sorry voor mijn ellelange posts... maar ik heb altijd uit de FAQ geleerd dat ik beter teveel info dan te weinig kan posten. Ik hoop niet dat zulke lange posts teveel mensen afschrikken.

Verwijderd

Dat afschrikken zal wel meevallen, net zoals koffie al zegt

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 19:26

job

Verwijderd schreef op 16 February 2003 @ 12:49:
Wat moet ik nou gebruiken? :?. Ik heb geen Com21 handleiding gekregen of iets dergelijks dus ik weet niet of ik nou een normale of uplink poort heb. Ik begrijp als ik heel eerlijk ben totaal niets over het cross/straight verhaal ondanks de mooie graphics die ik zie in de FAQ. Ik weet alleen dat ik een router heb die verbonden moet worden met mijn computertjes. Mn ene netwerkkabel heb ik gekregen van Chello (of eigenlijk Quicknet voordat ik overschakelde) en die kabel liep oorspronkelijk van de kabelmodem direct naar mijn MainPC2. De andere kabel (die dus in een vreemd slot zit van de router, het MD-II slot) naar PC1 is een kabel die ik bij mijn 2 Realtek kaartjes kreeg.
tussen de com21 en de router moet een straight kabel.
maar die heb je bij je chello erbij gekregen dus dat klopt.

de kabel die je bij je 2 realtek kaartjes kreeg is een crosskabel.
daarom zit die ook in een verkeerde poort.
dat zou ook een straight kabel moeten zijn.
want tussen je router en de pc's moet je een straight kabel gebruiken.

die foutmelding geeft gewoon aan dat je pc geen ip krijgt van de router.
mogelijk oplossingen:
een straight kabel ipv van een cross, zoals nu.
wissel de kabel tussen pc1 en pc2 even om, dan weet je meteen of dat een oplossing is.

of stel een statisch ip in.
ook een grote kans dat het werkt.

ohja wat je ook nog zou kunnen proberen....
sommige routers hebben bij de 4e poort een schakelaar zitten.
met deze schakelaar kun je switchen tussen straight en cross.
als je router zo'n schakelaar heeft kan je daar die cross kabel in stoppen.
ik kon helaas niet de manual van je router op internet vinden. dus of het kan weet ik niet.

[ Voor 13% gewijzigd door job op 16-02-2003 15:20 ]

Verwijderd

Zoals gezegd werkt de(/zijn) laptop wel op deze zelfde kabel. kabel mag dus niet het probleem zijn. (ik ben het er overigens wel volledig mee eens dat je tussen routers/switches/hubs etc best straight kabels kunt gebruiken, en alleen wanneer dit expliciet staat aangegeven cross kabels kunt/wilt gebruiken.
Mijn gok:
defecte netwerk kaart. zoals ook al eerder opgemerkt, wissel werkende kaart tussen pc's uit en kijk of ze daar wel of niet werken.
Wat wellicht makkelijker te proberen is, zoals ook al eerder vermeld, is het instellen van een vast IP adres. bv 192.168.2.254/24 Zit je ook niet meer vast aan APIPA adressering van Windows.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil wel proberen een statisch ip in te stellen, maar kan dit wel? Voordat ik een router had kreeg ik automatisch een IP toegewezen van Chello, en daarna deed mn router t. Hoe weet ik welk IP ik mezelf kan toewijzen?

M.Martian, ik heb al geprobeerd mijn netwerkkaarten te switchen, maar dat heeft geen effect. Ene computer heeft internet, andere niet. Ligt dus niet aan netwerkkaart. Ik blijf erbij dat het een softwarematig probleem moet zijn omdat hij het verder goed doet in deze laptop, en de netwerkkaart in de nietwerkende compu het prima doet. Zoals ik in mijn vorige post schreef krijg ik een error van de DHCP service... zou ik maybe de standaard services kunnen resetten ofzo?

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

De error die je krijgt van je dhcp service betekend gewoon dat er geen server (je router) kon worden bereikt om een ip adres te kunnen verkrijgen. Het instellen op een statisch ip heeft met de router ertussen niet zo erg veel zin. Als een dhcp request niet aankomt, zal een gewoon datapakketje ook niet aankomen, tenzij je router helemaal verkeerd is ingesteld. Zelfs in dat geval is het niet onaanneemlijk dat je adres door je router wordt gereject. Je zei in je startpost dat je geen veranderingen hebt gemaakt in je router, dus ik neem aan dat je daar voor nu niets hoefd in te stellen. (wacht maar tot je bij het portforwarden komt ;))

Wat wel _de_ oplossing is: je hebt (zie damster) een crosslink utp kabel. Ik had er helemaal niet meer aan gedacht, maar je zei:
Ik heb mijn router trouwens altijd onlogisch ingesteld, maar anders deed ie t nooit. De netwerkkabel van mijn kabelmodem (van Com21) loopt naar de WAN MDI-X poort van de router... en in de WAN MDI-II poort van de router zit de verbinding van de router naar mijn 2e PC! In nummer 1 van de LAN poortjes van de router naar de PC's zit gewoon de verbinding naar mijn main PC en nu dus deze laptop. Het zou logisch zijn dat de WAN MDI-II port leeg zou zijn... en dat ie dan gewoon in LAN port 2 zou zitten, maar hij heeft altijd zo gewerkt... en ik heb het al geprobeerd met andere combinaties... met zelfs alleen 1 snoer erin... maakt allemaal niet uit. Bij de andere computer krijgt hij wel een DHCP adres toegewezen van de router, vreemd hoor... het resetten van de router helpt niet.
Dit kan alleen maar als je een crosslink kabel hebt. Een gewone (straight, patch, 'normaal') utp is hier echt noodzakelijk. Je kunt in principe de volgende regel aanhouden als je er bij de faq niet uitkomt:
Gebruik altijd straight utp kabel, tenzij je werkt tussen 2 computers of van network device naar ander network device (hub, switch, router) zonder uplink
Een uplink is gewoon een normale poort waarbij de draadjes verwisseld zijn, zodat je geen crosslink hoeft te knippen / kopen en je je netwerk in principe met alleen straight cable kan leggen.

Je hebt je oplossing. Dit (of dit in combinatie met iets anders) is wat er mis was. Probeer het eens met de kabel die bij de andere pc hoort.

edit: nog wat anders over je event log foutmelding: Bij je foutmelding zul je ook een code (eventID code) vinden. Als je op deze code zoekt bij microsoft of bij bv eventID.net, dan vind je een hoop info over het betreffende probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door SilentStorm op 16-02-2003 23:30 ]

Pagina: 1