Toon posts:

[Debian] Firewall (newbie)

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb pas Debian op een oude computer geinstalleerd die ik als server gebruik om internet te delen met andere computers.
Ik heb het minimale van Debian geinstalleerd

Nou is mijn vraag of het bij Debian nodig is om een firewall te installeren want als ik bij www.grc.com mijn computer laat scannen op openstaande porten staan ze praktisch allemaal dicht ?

Verwijderd

Strict genomen is een firewall niet noodzakelijk. Als je je systeem netjes configureert en geen onnodige services draait die exploits kunnen bevatten is een firewall niet noodzakelijk.

Maar het is wel aan te raden om een firewall te hebben, vooral als je net begint met Linux en nog niet helemaal door hebt hoe alles werkt. Die wordt vaak gebruikt voor zaken als:
- bescherming door dichtzetten allerlei poorten
- NAT
- portforwarding
Dus zou ik er gewoon wel eentje in elkaar zetten/kopieren. Maar dat soort scripts zijn met een search op iptables wel te vinden.
De scan van GRC test maar op een beperkt aantal poorten, veel zekerheid kun je daar niet aan ontleden.
Maar aangezien dit toch eigenlijk wel een beetje basiskennis is en er veel is te lezen over dit onderwerp o.a. via de FAQ sluit ik deze. Lees deze draadjes eens door (ook voor linkjes naar goede sites met info)
[rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml]
FAQ Non-Windows Operating Systems - Update: 13/02

Dit topic is gesloten.