[Win2K] QoS configureren

Pagina: 1
Acties:

• stretch
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 12:32
Ik ben bezig met MCSE 2000 en heb daarvoor een Win2K server draaien met active directory en 2 XP clients.
De server zit niet op internet (nog) maar ik ben aan het stoeien met QoS.
Je kan hiermee bandbreedte reguleren.

Maar als ik de logboek entry nakijk zie de volgende melding in de 'systeemlogboek':

"Bron RSVP
EventID 10035

Deze host kan geen ACS zijn omdat Active Directory niet correct is geconfigureerd via de QoS ACS-beheerconsole. Configureer de subnetten via de QoS ACS-beheerconsole. "

www.eventid.net leverde dezelfde oplossing: configureer de subnetten bla bla.
http://www.eventid.net/display.asp?eventid=10035&source=

Ook MS kwam met deze zeer duidelijke "oplossing".( dus niet voor mij)
http://support.microsoft....?scid=kb%3ben-us%3b216781

Ik ga naar 'Qos toegansbeheerconsole' en volgens de help van MS 2K moet ik een subnetwerk definieren bij 'instellingen voor subnetwerk'.

Nu mijn vragen :
A: ik begrijp de oplossing van MS niet. Zou iemand dat kunnen verduidelijken aub?
B: Hoe maak ik een 'subnetwerk" bij de 'QoS Toegangsbeheer?
Ik krijg namelijk de volgende melding als ik een IP adres intiep wanneer ik een subnetmask wil definiëren:

"Ongeldige naam: subnetnamen dienen te bestaan uit WWW.XXX.YYY.ZZZ/MM waarbij MM het aantal niet gemaskerde bits aan het begin is. De gemaskerde bits aan het eind dienen allemaal vrij te zijn. Bv: 255.14.252.0/22 "

Wat houdt dit in ???????Waar kan ik hier meer info over vinden?

De server draait DHCP en geeft IP's uit tussen 192.168.1.10 tot 192.168.1.20 met subnetmask 255.255.255.0

[ Voor 4% gewijzigd door stretch op 15-02-2003 15:26 ]

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

A) Wat er bij ms staat is toch best te doen hoor:
SUMMARY
The quality of service (QoS) Admission Control service (ACS) requires a service account. This account is not automatically created during the installation of ACS and must be created and configured manually.
Aha, we kunnen niet zomaar met QoS beginnen, maar we moeten hiervoor eerst een ACS (admission control service) opzetten. EN we lezen dat we dat account zelf moeten aanmaken voordat we aan het werk kunnen. Hoe? we lezen even verder:
MORE INFORMATION
To create and configure a Service account, create a service account named AcsService to be used as the service account for the Admission Control service (ACS). The AcsService account name must be used and the account must be a member of the local administrators group for the host.
Ok, we hebben een account nodig. (vergelijk met standaar user account). Deze moet heten: 'AcsService' en moet lid zijn van de 'local administrator' groep.

[interlude]
Als je dit account opzet wil je waarschijnlijk niet dat iemand ook lokaal kan inloggen met dit service account. Je kunt daarvoor onder 'secpol.msc > local policy > user rights assignment > deny logon locally' dit account invullen. Doe dit pas als je het allemaal werkend hebt. Misschien is het met dit account (vanwege de naam) standaard al niet mogelijk om lokaal in te loggen.
[/interlude]

We lezen verder:
To configure the ACS, set the ACS to start automatically with the AcsService account.
Het zojuist aangemaakte acs account moet dus bij het opstarten meteen ACS laten starten.
To do so, start the Services snap-in in Microsoft Management Console (MMC) and modify the properties of the Admission Control RSVP service. Specifically, on the Log On tab, click This Account, type AcsService in the Account box, and then type the appropriate password in the Password and Confirm Password boxes. Restart the service.
Hoe we dat doen.. Laten we even kijken wat hier staat: de mmc console is het hoofdprogramma om systeemconfiguratie onderdelen weer te geven. Zo noemde ik net al secpol.emc. Deze wordt opgestart binnen mmc. Andere bekenden zijn devmgmt.msc of gpedit.emc. Wat we nu nodig hebben, is 'the Services snap-in'.
-> Probeer het eens met 'services.emc' en zoek naar de 'Admission Control SRVP service'. Bij deze service zul je vervolgns een [Log On] tabje vinden. Je moet hier inloggen met je zojuist gebouwde account en password.

B) Ik zal je dit keer zelf nog wat ruimte laten om dingen op te zoeken. Waar jij informatie over nodig hebt, is het begrip 'subnetten' en 'APIPA ranges' (optioneel). Met een goede site weet jij binnen een uurtje precies waar het allemaal om gaat. Ik meen dat er nog een linkje in ons aller faq staat.

edit: en kijk ook eens goed naar de nummers die je hebt ingevult ;)

Ik wil ook nog eens beginnen aan die msce's - maar zooo duur :(

Nog vragen?

[ Voor 14% gewijzigd door SilentStorm op 15-02-2003 01:22 ]

Localhost is where the heart is

• stretch
Bedankt voor je antwoordt en ik ga der meteen mee aan de slag.
Idd Ip range had ik verkeerd ingtypt hier..is aangepast.
wat ik zeker nodig heb is een goede uitleg over 'Subnetten" ...

Want wat betekent onderstaande nou dan ?

"Ongeldige naam: subnetnamen dienen te bestaan uit WWW.XXX.YYY.ZZZ/MM waarbij MM het aantal niet gemaskerde bits aan het begin is. De gemaskerde bits aan het eind dienen allemaal vrij te zijn. Bv: 255.14.252.0/22 "

Waar kan ik hier meer info over vinden?

[ Voor 44% gewijzigd door stretch op 15-02-2003 15:36 ]

• stretch
weet iemand waar ik meer van het fenomeen subnetten kan vinden??
Een site oid ..??
Gaarne hier de link plaatsen Aub.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
stretch schreef op 16 February 2003 @ 16:03:
weet iemand waar ik meer van het fenomeen subnetten kan vinden??
Een site oid ..??
Gaarne hier de link plaatsen Aub.
windows 2000 server resourcekit, (een must sowieso voor de mcse'ers onder ons)

dit is wel tcp/ip basics overigens :/

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

google even op TCP en of IP.
Maar om je hopelijk wat moeite te besparen hier wat uitleg.
om kort te gaan MM geeft het aantal bits aan van je subnetmask, wat er weer toe dient om je network ID vast te kunnen stellen.
De server draait DHCP en geeft IP's uit tussen 192.168.1.10 tot 192.168.1.20 met subnetmask 255.255.255.0
3x 255 -> 3x 8 bits netwerk mask =24 bit oftewel:
192.168.1.10/24 hiermee geef je dus zeer verkort aan wat je subnetmask dient te zijn.
zo kun je een aantal ip adresseringen verkort noteren:
10.1.0.0/16 -> 10.1.0.0 subnetmask 255.255.0.0
Je IP (v4 voor de nauwkeurigen onder ons) adres is een 32 bits getal. (4x 8 )
Maar via Google kom je vaak al een heel eind.
Ik hoop dat je er iets aan hebt

• stretch
zwelgje schreef op 16 februari 2003 @ 16:21:
[...]

windows 2000 server resourcekit, (een must sowieso voor de mcse'ers onder ons)

dit is wel tcp/ip basics overigens :/
Ik heb het TCP/ip boek nog niet van MCSE. In het server boek wordt wel gesproken over subnetten maar veel te sumier helaas.

Dank je wel voor je uitleg M.Martian.

[ Voor 25% gewijzigd door stretch op 18-02-2003 21:53 ]

Verwijderd

euhm.... is die uitleg niet hetzelfde??
Anywayz, zolang jij thuis een netwerkje hebt met daarin niet al te moeilijke systemen/configuraties kun je gewoon de standaard subnetmasks aanhouden.
Dus zoals in de "officiële" uitleg:
10.0.0.0/8 heel veel hosts
172.16.0.0/12 veel hosts/subnet
192.168.0.0/24 254 hosts/subnet
Dus ik denk dat je voor je thuis netwerk niet nog verder hoeft te subnetten, wat natuurlijk wel mogelijk zou zijn, maar dan zou je tussen deze netwerkjes ook weer afzonderlijk routers tussen moeten plaatsen.
Ik wijk af.
Voor jouw 192.168.0.0 range gebruik je dus /24 als korte notatie voor je subnet(mask)

• stretch
M.Martian, ik dank je wel voor je hulp. Ik heb me er in verdiept en ben een hoop wijzer geworden.
Alleen is de juiste notatie : 192.168.1.0/24 omdat ik 192.168.1.xxx als IP range heb
Nogmaals, bedankt. :)

[ Voor 57% gewijzigd door stretch op 18-02-2003 21:55 ]

Verwijderd

En heb je QoS nu aan de gang? Want dat was oorspronkelijk het uitgangspunt...

• stretch
QoS draait nu ja. Foutloos. Nou komt nog het 'finetunen'... :)

Verwijderd

Hoi, en sorry voor de kick.

Ik zit nu al het hele weekend te klooien om Qos aan de gang te krijgen. Ik heb alles wat ik kon vinden in de Search al gelezen, maar het wil maar niet lukken. Tevens google geprobeerd, ook daar kon ik geen handleiding vinden over Qos, en mijn W2K sever boek besteed er maar 2 regels aan.

Maar ik ben al een redelijk eind gekomen met W2K server zelf, het delen van het internet werkt, en de clients kunnen er volledig gebruik van maken. Nu heb ik dus Qos zo ingesteld dat iedereen b.v. maar 10kb/s kan ontvangen. (dat denk ik althans) Maar het lijkt er niet echt op alsof de clients hier wat opuit doen.

Pictures over hoe het er nu bij staat: (let niet op namen en dergelijke :))

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/1server.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/2server.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/3server.jpg

Als iemand weet wat ik nog kan/moet doen hoor ik dat zeer graag.
Pagina: 1