Verwijderd

Topicstarter
Ik zit erover te denken om een digitale camera te kopen (waarschijnlijk een Olympus c 300 z of een van de ixus-serie). Nou kwam ik laatst in een fotozaakje en toen ik vertelde dat ik ermee naar Indonesie wilde begon de verkoper mij keihard af te raden om een digitale camera mee te nemen. Dit omdat de luchtvochtigheid daar erg hoog is en de camera dat (bijna) gegarandeerd niet zou overleven. Nou is een vriend van mij laatst naar Bali geweest en hij heeft helemaal geen problemen gehad met zijn camera. Heeft er iemand (negatieve) ervaringen met zijn digitale camera en vochtige omgevingen, of is dit een zwaar overdreven verhaal van de verkoper???

Verwijderd

Ik denk dat die verkoper echt erg overdreven is hoor...
Ik heb pas nog gelezen @ Got.. ze gingen zelfs naar Alaska met hun digicam...
Ook al is het zo koud daaro.. toch kon hun digicam het aan...

Als je gewoon je digicam goed beschermt dmv een hoesje en ergens in een schaduw zet.. wanneer je hem niet nodig hebt natuurlijk... gebeurt er niets met je digicam ;)

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 14:09
Maxximus,

Je hoeft je nergens zorgen over te maken.Ik ben net terug uit Thailand(Mooi eiland daar hoor Koh Samui!, maar dat terzijde... :P )De lucht vochtigheid was daar 82%, en ik had mijn digicam al vanaf Nl mee genomen.

Wat je natuurlijk niet moet doen is de cam in de volle zon zetten, maar dat is voor een gewone spiegelreflex ook niet goed.

Mijn conclusie is dan ook dat het een beetje overdreven is van de verkoper, misschien dat ie van een paar spiegelreflexcamera's af moest? ;)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Verwijderd

Op de lange duur is het wel slecht ja, maar aangezien je er niet wilt gaan wonen.....

Statische onlading, temperatuur en onderdompeling zijn wel dingen om je druk(ker) om te maken.

Verwijderd

Haha, echt een onzin verhaal. Ik ben er vier weken geweest, meer dan 500 foto's gemaakt en hij doet het nog prima !

Zie voor het resultaat: http://indonesia.mario.org

btw het is daar niet zo vochtig. Je zit namelijk vaak hoger in de bergen. Enkel aan de kustlijn is de luchtvochtigheid hoger.

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-03 20:42

-Stef-

Slainthe!

Inderdaad een overdreven verhaal. Ik heb hem ook mee gehad naar Costa Rica (tijdens het regenseizoen!) waar een luchtvochtigheid van 90% is. Werkt gewoon nog.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Verwijderd

dat slaat nergens op die camera`s kunnen daar gewoon tegen. ik durf te wedden dat zelfs mijn spycam 300 een vekantie naarbali overleeft.

Verwijderd

mijn camera gaat elk weekend zwemmen, bier, water...dat ding heeft zijn zwemdiploma al...en hij doet het nog steeds perfect...

Verwijderd

Die foto's wil ik wel eens zien fabio-c ;-)

• itsgreen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-12-2025

itsgreen

Large and in charge

Cameras zijn er op gebouwd om net zo te functioneren als een normale camera! dus een beetje vocht is niet erg, ook zijn regendruppels (enkele) niet erg, tword vervelend bij stortbuien en zwemmen :P

Verwijderd

Lol fabio-c is een partybeest ;-)

Heb jij je camera overal bij je.....

Verwijderd

Gewoon een goede tas kopen bij je camera. De duurdere lijn van Lowe Pro heeft een bescherminlaag tegen vocht ingebouwd in het tasje.

Verwijderd

Niet overrrrrrral, maar bijna wel :p

Verwijderd

Topicstarter
oke, thanx everybody for the replies. Ik ga dus gewoon het 'advies' van de verkoper negeren en lekker wat digitaal speelgoed kopen!!! Als ik de foto's van de mensen hier zie krijg ik al helemaal zin om dat ding eens flink te gaan gebruiken.

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:38

PanMan

Spun!

Verwijderd schreef op 15 February 2003 @ 00:27:
Ik denk dat die verkoper echt erg overdreven is hoor...
Ik heb pas nog gelezen @ Got.. ze gingen zelfs naar Alaska met hun digicam...
Ook al is het zo koud daaro.. toch kon hun digicam het aan...
Overigens is het op Alaska juist niet echt vochtig. Hoge luchtvochtigheid heb je bij hoge temperaturen, en die heb je daar niet. De lucht is daar juist extreem droog, vergelijkbaar met woestijnen.
Overigens heb ik zelf net 500 pics gemaakt op wintersport, waarbij er ook wel's een beetje sneeuw op m'n cam is gekomen, en dat heeft 'ie ook overleefd :).

Als je je echt zorgen maakt, kan je een duikdoos kopen. Daarmee kan je ook ONDER water, dus een hoge luchtvochtigheid lijkt me niet echt een probleem.
Nadeel is dat die dingen zo duur zijn (E244 voor een Ixus). :(
Ik heb er zelf nl. ook aan gedacht, voor vakantie. Ook handig op strand enzo.
Weet iemand of hier misschien goedkopere alternatieven voor zijn?
Wellicht een soort stevige plastic zak, met een helder stuk voor de lens oid?

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

Verwijderd

http://cf.olympus-europa..../specs.cfm?id=C%2D300ZOOM
Operating environment:
Temperature: 0 - 40°C (operation); -20 - 60°C (storage).
Humidity: 30 - 90% (operation); 10 - 90% (storage). 
Je kan dus gewoon foto's maken met de c300 in indonesie.

Er worden daar toch ook digitale camera's gemaakt en verkocht, waarom zouden ze het daar dan niet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 13:30 ]

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:04

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

anders gewoon zo'n vochtvreter-zakje in de camera-tas doen ;)

¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1