Toon posts:

2 Xp Home Edition Computers koppelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt heel simpel maar bezorgt mij al dagen lang hoofdpijn! Dit is het geval:

Ik heb een desktop en een laptop, beiden uitgerust met XP Home Edition. Ik heb ze aan elkaar hangen met een kruiskabel. Na alles te hebben opgezet kan de laptop alle gedeelde bestanden op de desktop wel bereiken maar de desktop kan de laptop-bestanden NIET bereiken! De desktop ziet 'm wel, maar krijgt geen toegang tot de laptop's gedeelde bestanden, dan komt er een foutmelding die zegt dat er een fout aanmeldingsscript wordt gebruikt.

Dit heb ik al gedaan en/of geprobeerd:

- Wizard thuisnetwerk op beide pc's; ze hebben btw dezelfde werkgroep
- Handmatig verbinding maken via TCP/IP (ip's 192.168.x.x)
- Firewalls staan uit (ook die van XP zelf)
- In computerbeheer & services alles gestart wat maar iets ermee te maken kan hebben

Wat zie ik over het hoofd!?? :(

Verwijderd

- 1 moet er dhcp zijn of je moet static ip`s opgeven wat heb je gedaan?
er staat handmatig ip maken dus jij hebt static ip`s in gevuld?

- In welke workgroup hangen je pc`s (domain)

- Heb je al geprobeerd elkaar te pingen?

[ Voor 218% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 23:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
static ip's idd

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2003 00:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
werkgroep = MSHOME
yes, beide PC's zien elkaar

Verwijderd

oke dan werken je netwerk kaarten, kabel, etc.. goed... ze zien elkaar.. alleen krijg je geen mappings? laat me raden 1 schijf is FAT32 en 1 schijf is NTFS?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2003 00:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, ja dat klopt.

Verwijderd

Dat probleem had ik dus ook! ;) alle 2 ff NTFS maken!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Dat is dom van mij zeg en uiteindelijk superlogisch! Kan er buiten dit überhaupt nog iets anders fout zitten, zoals b.v. bepaalde services die standaard niet in Home Edition zijn gestart!??

Verwijderd

uh nee niet echt, alleen geavenceerd delen staat standaard niet aan die moet je even aanzetten in `beeld´ ´mapopties´ suc6!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:07
Verwijderd schreef op 15 February 2003 @ 00:14:
Bedankt! Dat is dom van mij zeg en uiteindelijk superlogisch!
Waarom is dit superlogisch? Kan iemand mij dit uitleggen want ik zou het niet weten namelijk...

Roomba E5 te koop

Verwijderd

dat is niet superlogisch want ik hebnetwerk win2k-win98 en die kunne allebie van elkaars schijven bestanden openen ....

• sig69
  • Laatst online: 15:07
Verwijderd schreef op 15 February 2003 @ 00:38:
dat is niet superlogisch want ik hebnetwerk win2k-win98 en die kunne allebie van elkaars schijven bestanden openen ....
Ja ok, dat begrijp ik, maar ik vroeg eigenlijk waarom een FAT32/XP bak geen bestanden zou kunnen lezen van een NTFS/XP bak.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Als ik het goed heb ligt het aan de rechten. NTFS zorgt voor een betere beveiliging van je bestanden. Je moet dus ingelogd zijn om die drive te kunnen gebruiken. Standaard ben je bij het lezen en schrijven over een netwerk bij de andere computer aangemeld als guest. De guest heeft geen rechten en zal dus niets toestaan ook al is de schijf gedeeld. Fat32 heeft een mindere beveiliging en zal het dus wel toestaan. Een oplossing voor het probleem is dus om of op elke computer in te loggen met eenzelfde login/pass of op elke computer allebei de gebruikers aan te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm, nou we kunnen hierop doorgaan want nadat beide PC's nu NTFS zijn, werkt 't nog steeds niet! Dus wat nu!?? :P

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 10:05
Nog 2 mogelijkheden:
Zijn je besturingssystemen voorzien van een officiële licentie? Ik heb nogal wat gekke zaken gezien met (slecht) gekraakte besturingsystemen.
Is 1 van de netwerkkaarten voorheen toevallig geconfigureerd geweest voor een adsl internet aansluiting? Dat kan ook problemen veroorzaken. Het best is dan ofwel de instellingen opnieuw nakijken of gemakkelijker, de netwerkkaart en protocollen deinstalleren en opnieuw installeren.

Verwijderd

Staat guest account aan? (doet soms wonderen)

Verwijderd

Topicstarter
Beide PC's hebben een officiéle licentie, dus dat is 't zeker niet.
Nee, de netwerkkaarten zijn nooit voor andere doeleinden gebruikt; ik kan wel de protollen even deïnstalleren misschien helpt dat.

Guest account is op beide PC's actief. Schiet mij maar lek! 8)7

Verwijderd

Om gewoon effe simpel te denken kun je wellicht controleren of er authenticatie op de shares van je laptop aan staat. Verder kun je misschien controleren of het sharen van printer en bestanden aan staat op de laptop. Aan de protocollen zal het niet liggen.... Als je elkaar kunt pingen, dan moet dat wel goed zitten. (8>

Verwijderd

Topicstarter
Het Sharen staat aan, dat weet ik zeker. De PC's zien elkaar ook, want in verkenner onder netwerkomgeving verschijnt de laptopnaam gewoon, alleen zodra ik 'm probeer te benaderen geeft ie die foutmelding.

Kun je me wel even vertellen waar ik die authenticatie kan vinden!??

Verwijderd

Open een Windows Explorer.
Kijk welke folder geshared is. Klik dan rechtermuisknop
op die folder. Er komt een menu naar voren, waar je kiest
voor "sharing" (krijg je die "sharing" optie niet te zien in
dit menu, dan is die sharing van bestanden en printer niet aangezet).

Hier kun je aangeven hoe de naam van de share moet worden
en welke rechten hieraan gekoppeld zal zijn.

Controleer deze rechten.
Desnoods maak je een nieuwe share aan en geef je die "full controll"
voor iedereen.

Verwijderd

Topicstarter
ohhhhh, bedoel je dat! Dat is allemaal gezet op 'volledig' dus read/write!

Verwijderd

Kun je aangeven wat het exacte foutmelding is dat je krijgt te zien?

Hoe heb je geverifieerd dat die sharing voor bestanden en printers aanstaat?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, kan ik vanavond even zenden, ben nu op mijn werk. Sharing staat aan in de netwerkeigenschappen van de netwerkkaart (bestands- en printerdeling)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 februari 2003 @ 15:25:
Ja, kan ik vanavond even zenden, ben nu op mijn werk. Sharing staat aan in de netwerkeigenschappen van de netwerkkaart (bestands- en printerdeling)
Bovendien heeft de laptop nu bij de gedeelde mappen een share-icoontje gekregen.

Verwijderd

Misschien kun je toch even kijken:
Rechtermuisknop op drive in Win. explorer => kies voor sharing en security
Ga naar de laatste tabblad: sharing
Klik in het gedeelte van "Network Sharing & Security" op "Network Setup Wizard"
Hier krijg je de vraag of je die wizard wilt runnen en/olf je alleen de sharing wilt aanzetten;
kies hier voor: "Just Enable File Sharing" (ook bij de bevestigingsvraag)

Nu krijg je twee opties in het sharing tabblad (bij network sharing & security)
Vink beide opties aan en geef de share een naam.
Sluit daarna middels de OK buttens de eigenschappen venster af.

Controleer daarna nog maar eens of je nu de shares wel kan bereiken.

Ander vraagje:
Maak je gebruik van username passwords?
Welke gebruikersnaam gebruik je op de eerste pc en
welke op de tweede? Als beide gebruikersnamen hetzelfde
zijn..... hebben ze dan ook zelfde wachtwoord?
Zo nee, verwijder dan het wachtwoord op beide systemen voor
deze gebruiker (Blank Password).

• pstalman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08 08:44
net use f: \\laptop
f:
of net use f: \\laptop GEBRUIKER PASSWORD

https://d4armory.io/Player/803500

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reaktie. Dat ga ik effs checken...

Nee, ik maak geen gebruik van Usernames en Passwords!

Verwijderd

Topicstarter
OK DarkY....wat zou ik dan moeten zien/krijgen na dat 'net use' commando!?

Verwijderd

ik heb dit ook meerdere malen gehad , bij mij moest ik gewoon op beide computers een map of gewoon de c schijf shared maken. toen deed hij het gewoon. probeer dat eens, en niet met de wizard! wel gewoon zelf doen

• pstalman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08 08:44
net use, zou er voor moeten zorgen dat je via de COMMANDLINE hetzelfde doet als in explorer. Alleen nu zie je een foutmelding voorbij komen als het niet goed gaat.
Check vervolgens de foutcode in de Knowledge base van MS etc.

Dus NET USE "driveletter" \\servername\SHAREDPATH
NET HELP USE voor volledige help.

https://d4armory.io/Player/803500

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:57
Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 16:08:
Bedankt voor je reaktie. Dat ga ik effs checken...

Nee, ik maak geen gebruik van Usernames en Passwords!
Dat je geen gebruik maakt van passwords kan, maar je maakt zeker en vast wel gebruik van gebruikersnamen! Onder welke naam heb je XP geinstalleerd op beide pc's?

Verwijderd

Topicstarter
Ok da's waar. Op de desktop heet de administrator "Eigenaar" en op de laptop heet de administrator "Karin"

• Domino
Dus, probeer eens op de laptop :

CMD - NET USE Z: \\<IPNUMMER-DESKTOP>\<SHARENAAM-DIRECTORY> /USER:EIGENAAR

Wat doet ie dan?

• Sv3n
  • Laatst online: 18-08 11:28
misschien een hele domme opmerking maar heb je gast account wel ingeschakeld :? :X

Last.fm
Films!

Verwijderd

alles zou zo vanzelf moeten werken:

Alle firewalls uit, alles wat je wil delen op delen zetten en deze instellingen op je netwerkkaartjes:

Laptop i.p. : 192.168.0.1 subnet: 255.255.255.0

Comp i.p. : 192.168.0.2 subnet: 255.255.255.0

Dan is Xp op verbinden drukken (de lanverbinding dus inschakelen) en dan via de verkenner kan je alles zien. Bij win XP prof (weet niet of home dat ook heeft) kan je ook bij netwerkopties zoeken naar computers, en dan vul je dus de naam in van de computer die je zoekt. (je moet de computer dus wel een naam geven)

Als je dit doet moet alles eigenlijk werken :)

Dit alles gaat buiten rechten, accounts e.d. om, behalve als je de mappen en de hd's niet op delen kan zetten omdat je daarvoor geen rechten hebt, maar dat zal niet het geval zijn!
:)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 13:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als het normaliter gewoon straight forward moet zijn, denk ik nu meer aan een hardwarefout. Ik denk dat ik gewoon helemaal opnieuw begin vanaf de netwerkkaart installatie aan toe. Bedankt Tweakers voor jullie velen replies.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er nog steeds niet uit.....:( De exacte foutmelding die ik krijg is:

\\laptop is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact op met de beheerder van de server op als u wilt weten of u deze toegangsmachtiging hebt.
Aanmeldingsfout: de gebruiker heeft geen toestemming gekregen het aangevraagde aanmeldingstype te gebruiken op deze computer

Iemand nu een idee!??

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 februari 2003 @ 16:48:
Ok da's waar. Op de desktop heet de administrator "Eigenaar" en op de laptop heet de administrator "Karin"
Heb je dit al veranderd? Zo nee, dat zou ik beide gebruikers dezelfde naam (en eventueel password) geven.

Verwijderd

Topicstarter
Yep, ook al geprobeerd....maar geen resultaat!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand anders nog een ideetje!????????

• Domino
Misschien erg banaal, even netbios proberen (als het er nog in zit).
Ik heb eigenlijk nog nooit met XP home gewerkt, ik weet wel dat het *eigenlijk* niet geschikt is voor netwerken.

Verwijderd

Misschien een niet zo slimme, maar je hebt niet toevallig een firewall aanstaan. Heb ik aardig wat gezeik mee gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Via Netbios hetzelfde verhaal; er is iets dat de boel blokkeerd. En nee, het is niet de Firewall, die staat op zeker uit!
Pagina: 1