Toon posts:

Mijn pc loopt traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat dit topic niet al vaker voorbij is gekomen, ik heb me al helemaal het lazerus gezocht naar een soortgelijk probleem. Niks gevonden dus toch maar besloten er een nieuw topic van te maken.

Mijn probleem is de volgende:

Ik heb een kleine 4 maanden geleden een nieuwe pc aangeschaft met een ECS k7s6a moederbord en AMD Athlon XP 2000+ processor. Heb de boel in elkaar gegooid volgens de handleiding etc.

En nu komt het..... Als mijn pc is opgestart is (wat al een tijdje duurt) loopt alles trager dan zou moeten. Als ik mp3's afspeel (winamp 3) en ik start een programma op (bijv Internet Explorer maakt eigenlijk niet uit welke prog) gaat het geluid geweldig haperen bij het opstarten van het betreffende programma. Programma's die ik opstart doen dat ook trager dan zou moeten. De eerste keer had ik het probleem opgelost door in de beeldschermeigenschappen in tabblad Probleem Oplossen de Hardware Versnelling een standje lager te zetten. Op miraculeuse manier liep alles helemaal smooth :*) . Zelfs mijn pc starte sneller op. Kortom probleem opgelost.

Nu een paar maanden later na wat problemen (niets te maken met dit topic) had ik mijn pc opnieuw geinstalleerd. Hetzelfde probleem deed zich weer voor.......alleen.....nu werkte dat trucje niet meer met hardwarematige versnelling een tandje lager zetten. Ik heb toen nog de volgende dingen geprobeerd aangezien ik er van overtuigd was dat het hier om een irq probleem ging:

1. Ik heb een oudere versie van een detonator driver geinstalleerd (had bij de nieuwste installatie van windows maar 41.09 gesinstalleerd en heb deze weer terug gezet op 30.82) Dit werkte niet! :'(

2. Toen heb ik mijn geluidskaart op een andere pci slot gezet. Dit werkte ook niet :'(

3. Toen heb ik mijn geluidskaart er helemaal uitgehaald en geprobeerd het te doen met mijn onboard geluidskaart (stond nog disabled in bios btw). Maar je raad het al.....dit werkte dus ook al niet.

4. Heb toen mijn videokaart (agp) vervangen voor een pci videokaart in de hoop dat dat zou werken maarre....nee dus.

5. Als laatste heb ik mijn windows van ACPI naar standaard pc gezet.........zucht en dit werkte dus ook al niet |:(

Gaat het hier nou alsnog om een irq probleem of is mijn mobo naar de knoppen. Ik ben op het moment echt even door oplossingen heen :X en wordt er gek van. Kan iemand mij aub helpen??? 8)7

Mijn pc specs

- ESC K7S6A moederbord met SiS745 chipset
- AMD Athlon XP 2000+ processor
- DIMM 256 Mb DDR/ PC-2700 Infineon geheugenkaart
- Asus V6800 32mb SDRAM Geforce videokaart (irq 11)
- Creative Soundblaster PCI 512 (irq 11)
- Realtek RTL8139/810X 10/100Mbit ethernet kaart (irq 11)
- Maxtor 80Gb 7200rpm 8MB Diam. plus 9
- Windows XP Professional NL (zonder service pack 1)

Alle drivers zijn helemaal up to date (behalve dan de detonator driver) en mijn frontside bus staat op 133 MHz dus als het goed is kan het daar niet aan liggen

Verwijderd

Een slak is ook traag..
Ik gok op compatibiliteit.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 23:20 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Misschien domme vraag, maar lopen er geen processen op de achtergrond die veel van je cpu vragen? Bij windows xp en 2000 wil dit nog wel eens gebeuren...

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

IRQ conflict :? En BTW 256mb ram is ook wel weinig als ik bij een vriend met ongeveer dezelfde specs meerdere dingen ga doen denk aan winamp3 en bestanden copieren gaat alles traag als dikke stront....Dus misschien upgraden naar 512mb ram :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja het is zeker waar dat er veel processen op de achtergrond lopen. Ik draai naast alle windows xp processen ook nog eens een mIRC server en een apache server. Maar dit was bij de eerste instalatie ook geen probleem (na die hardware versnelling oplossing). Het is ook waar dat 256 MB Ram misschien wat aan de lage kant zit, maar ik vind het toch vreemd dat het eerst wel goed liep na die oplossing en nu ineens niet meer. Ik bedoel zelfs toen ik em (pas geleden) dus opnieuw geinstalleerd had en windows xp dus nog helemaal kaal was liep die dus al zo raar en traag met een haperende openings tune.

Kan het er misschien ook aan liggen dat windows xp verkeerd geinstalleerd is op een of andere vage manier? Heb niks bijzonders gedaan ofzo maarja met M$ weet je maar nooit he :(

Verwijderd

Aantal oplossingen:
Staat de Bios goed ingesteld?
Ik denk dan aan Geheugen snelheid, kan wel op turbo staan.

Is de Pagafile goed ingesteld?
Daar moet wel genoeg (> 1gb) voor zijn. Zelf heb ik 1 partitie voor de pagefile. En op de rest uitgeschakeld. Staat op "door het systeem.....".

Misschien ligt het toch aan de driver.
Haal die detonator drivers er eens vanaf en installeer de driver van de videofabrikant. (dus van de meegeleverde cd of nieuwste van internet)

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:10

Scatman_II

R9500 Pro >:)

RAM scheelt, trust me ;)

Zeker als je al die servers draait lijkt me, die zullen misschien niet veel van je proc vereisen, maar als je ram vol zit ennie steeds moet swappen gaat alles gewoon traag... :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• BMW_M3
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Download het progje RegCleaner, en clean je registry. Ben er niet helemaal zeker van dat het gaat werken, maar toen ik nog weinig RAM had gebruikte ik het wel vaak. Volgens mij scheelde het wel, maar of het bij jou ook werkt durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Signature

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik gok op je soundcard... En anders zou ik denk ik naar je temps kijken :-)

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb de waarachtige twijfel maar weggenomen door windhoos nog maar een keer opnieuw te instaleren, maar geen resultaat. Windows helemaal kaal met precies dezelfde haperingen. Naarmate ik meer dingen instaleerde (servers, drivers etc) ging het niet meer haperen dan 'normaal' . Ik heb nog het swap geheugen vergroot naar min 1024 MB max 2048 MB maar dit gaf ook geen resultaten. Als het aan mijn geluidskaart ligt waarom loopt ie dan ook nog zo traag zonder de geluidskaart in mijn pc (want dit had ik dus ook geprobeerd). Heb vandaag nog een 256 MB intern geheugen kaartje gekocht en die die ga ik er zo meteen inzetten in de hoop dat dat iets oplost. Heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in maargoed. Zit er iig 512 MB in wat in principe genoeg moet zijn.

snik jank huil :'( op hoop van zegen...........

Verwijderd

Ik heb zo'n vermoeden dat je HD niet op DMA loopt, iets wat vaker gebeurt met een SiS chipset.
Het programma Siside.exe verhelpt dit, het is hier te downloaden

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2003 02:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo nou dat proggie Siside.exe heeft het hem gedaan. Alles loopt weer smooth en zoals het hoort ;)

1000 x tnx _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1