Toon posts:

Maxtor HD wil niet booten...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde een nieuwe HD plaatsen echter dit wil niet lukken.....

Het is een Maxtor 6L020J1 en ik krijg deze met geen mogelijkheid geboot.

De schijf wordt herkend door de PC(bios) en de jumpers staan goed. (opgezocht maxtor website) Ook de bios settings staan juist.
PC boot van floppy op en ik kan normaal Fdisk starten, na het partioneren van de HD (geprobeert als 1 en in 2 partities) maak ik deze active en start opnieuw op via floppy. De schijf wordt nu ook door DOS gezien, ik kan ook de schijf benaderen dmv C:\

Nu formateer ik de schijf met: format c: /s (heb ook /u geprobeert)
De schijf wordt normaal geformateerd en het systeem wordt overgezet zonder errors, na formateren kan ik schijf gewoon benaderen en de command.com is ook aanwezig. Ook aanmaken van mappen is geen probleem.

Nu herstart ik de PC en dan na de post scherm, waar de HD normaal staat als primairy master gaat het beeld zwart en gebeurd er NIKS meer. Enkel een reset werkt nog. In de Bios staat boot op Harddisk (juiste HD). Ook heb ik ata100 ide kabels gebruikt EN standaard kabels geprobeert.

Ik heb dit inmiddels op 2 PC's geprobeert en op beide PC boot deze HD NIET!.
Hang ik er een andere HD in en het werkt.
De HD zelf werkt wel, scandisk/chkdis geven geen enkele fouten aan, ook in slave mode werkt de schijf perfect.

Ik snap er niks meer van, wat kan dit zijn?!?!?!

Gaarne tips.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:15

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Gewoon normale Format C:
En dan windows installeren :)
Moet eerst een OS op anders boot je pc natuurlijk nooit, beetje n00b vraag voor beginnersweb..

Tweakers Discord

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-08 15:26
De partitie wel actief gemaakt met fdisk ?

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 20:17

JdM

Humbled

ja inderdaad je moet wel een besturingssysteem installeren :O succes :)

Verwijderd

Topicstarter
Duh!!

De vraag is hij BOOT niet, niet hoe installeer ik een OS.

Ik snap dat er een OS op moet zitten, maar hij boot NIET
Na het installeren van je OS krijg je OOK een zwart scherm na het post scherm, er staat nu alleen een command.com op en zelfs dan boot ie niet.

edit:
Ja de partitie is actief

Ja je kan instaleren vanaf CD-rom, echter na install boot ie NIET.
Start je vanaf floppy staat alles gewoon op de HD alleen boot ie niet.

En dit in 2 PC's geprobeert, alles andere HD's werken wel gewoon!!

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 23:14 ]

Verwijderd

Tweakduke en Renkie, jullie moeten wel lezen natuurlijk! B3rt is zo te lezen geen echte n00b dus niet zo mekkeren! :(

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 20:17

JdM

Humbled

Verwijderd schreef op 14 February 2003 @ 23:12:
Duh!!

De vraag is hij BOOT niet, niet hoe installeer ik een OS.

Ik snap dat er een OS op moet zitten, maar hij boot NIET
Na het installeren van je OS krijg je OOK een zwart scherm na het post scherm, er staat nu alleen een command.com op en zelfs dan boot ie niet.
je moet dan nog steeds booten van CD of Floppy en niet van je HDD .

Verwijderd

Topicstarter
Idd ik ben geen n00b, jare gewerkt op TD

Ik heb dit probeer nog nooit gezien.
Alles is gedaan zoals het hoort alleen boot de schijf niet, of ik zie iets over het hoofd of die schijf is kapot, als ie kapot is vraag ik me af waarom wel werkt in slave mode?!?

• kEUS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07 15:51

kEUS

eeeeeeeehhhhh 'mmmke

Staat je boot sequence goed ingesteld, of is de schijf aangesloten op een raid controller?

Dit is bij on-board raid een veel voorkomende fout.

Bij mij moet op mijn abit kt-7 raid ook als boot device ata100raid als eerste aangegeven worden en bij de raid controller dient boot aangegeven te worden in bios anders werkt het niet.

btw ook fdisk /mbr geprobeerd?

een schoner internet begint bij jezelf

Verwijderd

Topicstarter
Schijf zit op een standaard P3 moederbord, geen onboard raid aanwezig, ook geen ata100 aansluitingen.
fdisk /mbr heeft ook geen effect.

IK heb inmiddels op de maxtor een tooltje gevonden om de partioneren en formateren, dit ga ik nu uit proberen.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:05
Heb jij niet heel per ongeluk met de 36GB limiet te maken.
Als dat zo zou wezen dan moet je ergens nog een extra dip switch op je printje van je HD stoppen. (zie maxtor site )

Taal fouten inbegrepen ;)

Verwijderd

klaasbram schreef op 15 February 2003 @ 00:00:
Heb jij niet heel per ongeluk met de 36GB limiet te maken.
Als dat zo zou wezen dan moet je ergens nog een extra dip switch op je printje van je HD stoppen. (zie maxtor site )
Er zit idd op Maxtor schijven een limit-jumper, dus dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.

En voor alle n00b-roepers: Weten jullie wat Format /s doet?

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is opgelost.

Je moet bij nieuwe maxtor hd's blijkbaar dus dat tooltje je gebruiken, als je dat gebruikt hebt werkt het, de schijf boot daarna gewoon op.
Vraag me alleen nog af wat dat tooltje nu precies doet ?!?

Format c: /s = formateren met meteen command.com erop zetten zodat ie bootable is.
Pagina: 1