Toon posts:

[ADSL] Thomson 510 router NAT probs

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren viel bij mij in de hele gemeente de ADSL verbinding weg. Volgens de helpdesk lag dit aan mijzelf (wat later dus bleek niet zo te zijn) en die vertelden mij het modem te resetten (ik had geen backup van mijn NAT setup in het modem |:( )

Nu was vandaag ADSL weer up maar ik krijg het openen van poort 25 voor de mailserver niet voor elkaar.

Ik heb het een en ander aan topics gevonden in de search maar niets mocht baten

even een situatie :

Mijn server voor ADSL en webserver : ip 10.0.0.150 en 192.168.5.88 voor het interne netwerk draait slackware 8.1

Windows 2000 server met exchange 2000 mailserver
ip 192.168.5.10

Ik heb op de slackware server met iptables poort 25 geforward naar 192.168.5.10, dit weet ik zeker dat dit goed is omdat het voorheen ook prima werkte.

Waar ik nou niet uitkom is waarom de thomson modem geen poort 25 open wil gooien.

Wat moet ik nou precies invoeren in de config van het ding :?
ik ben bang dat ik de verkeerde ip's ofzo invoer
wat moet ik invullen bij inside adress, outside adress inside port, outside port :?
(poorten lijkt me alletwee op 25 moeten staan trouwens)

Iemand enig idee :?

Verwijderd

volgens mij is er zowieso iets raars met de nat instellingen van die thompson 510. Hier verliest i ook elke keer de instellingen, heel irritant

Verwijderd

Topicstarter
mmja maar daar gaat het niet om.. ik heb het modem gereset en ben dus daardoor mijn NAT settings kwijt.

Welk ip adres gebruik jij bv om een poort open te gooien :?

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-05 21:22

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

[search=Thomson 510 router NAT instellen]
Er zijn al meerdere topics over geweest hoe je nat in kunt stellen.
Het staat trouwens ook gewoon in de handleiding hoe het moet.

En wat je probleem betreft:
Hoe zit je netwerk inelkaar?

Heb je modem naar je slackware router die het verdeelt naar andere pc's?
Als ik het goed begrijp?
Dan kun je bij NAT gewoon default server instellen. Dat is dan de IP van je slackware pc.
Alle verkeer word dan gewoon naar je slack bak gestuurd.
Ik heb het een en ander aan topics gevonden in de search maar niets mocht baten
Graag volgende keer met voorbeelden komen, want dit komt om heerlijk te zijn wat ongeloofwaardig over. :)
volgens mij is er zowieso iets raars met de nat instellingen van die thompson 510. Hier verliest i ook elke keer de instellingen, heel irritant
Laatste week geen last meer van gehad.
Maar dat is offtopic, zie deze andere topic daarover:
Alcatel 510i doet vreemd

[ Voor 19% gewijzigd door Vae Victis op 14-02-2003 22:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
waarom zou ik met zoekvoorbeelden komen als ik alles doorgelezen heb en niet tot een oplossing heb kunnen komen... ik loop hier lang zat rond om te weten hoe ik zoeken moet :/

Zoals ik al in mijn beginpost aangaf heb ik inderdaad mijn modem aan mijn slackware server hangen. (het verdelen naar andere pc's gebeurd hier op overgens niet maar da's ook niet belangrijk)

Ik de topics die ik gevonden heb staan complete regels om in te voeren via de telnet config maar dat werkt bij mij niet. (could not create NAT nogwattes, ik ben er nu niet in de buurt dus ik weet het niet meer precies)

Waar het mij gewoon om gaat is hoe ik de router zo ver krijg om de SMTP server via de router vanaf buiten benaderbaar te maken.

het ip van de router is 10.0.0.138
het ip van de server waar het modem aan hangt is 10.0.0.150
het ip van de exchange windows 2000 server pc is 192.168.5.10

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-05 21:22

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

het ip van de router is 10.0.0.138
het ip van de server waar het modem aan hangt is 10.0.0.150
het ip van de exchange windows 2000 server pc is 192.168.5.10
Dan zul je op zowel je router (adsl modem) een nat instelling moeten maken.
En op je slackware back.
Van je van router naar slack poort 25 doorrouten en van slack naar windows exchange poort 25 doorrouten.

Als je ergens een foutmelding krijgt, zet hier dan even de foutmelding exact neer, niet nogwattus. Daar kunnen we niet zoveel mee.
Kijk ook eens of die poort niet al geroute is.
En welke ips je moet gebruiken bij je modem nat instellingen staan in de handleiding.
Wat moet ik nou precies invoeren in de config van het ding
ik ben bang dat ik de verkeerde ip's ofzo invoer
wat moet ik invullen bij inside adress, outside adress inside port, outside port
(poorten lijkt me alletwee op 25 moeten staan trouwens)
inside adress de ip van de bak waar hij heen moet, of je slackbak dat die het doorroute.
outside adress je externe IP die je van provider krijgt.
inside port zelfde als outside port nl 25
(het verdelen naar andere pc's gebeurd hier op overgens niet maar da's ook niet belangrijk)
Waar gebeurt dat dan wel?
Dat is nl WEL belangrijk.

waarom zou ik met zoekvoorbeelden komen als ik alles doorgelezen heb en niet tot een oplossing heb kunnen komen... ik loop hier lang zat rond om te weten hoe ik zoeken moet
Als je zolang al hier rondloopt weet je dus ook dat we het leuk vinden om te zien wat je al geprobeerd hebt.
Daarmee laat je zien dat je ook daadwerkelijk wat geprobeerd hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door Vae Victis op 14-02-2003 23:19 ]

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 21:08
Dit loopt uit op een flamewar.

Topicstarter, Vae Victis heeft idd gelijk. Als je aan het modem een pc hangt als router, heb je dus eigenlijk 2x een router achter elkaar. Wat dus ook weer 2x NAT met zich meebrengt, en dus 2x Portforwarden.
Hoe je je 510 configureerd, dat is ECHT in de manual te vinden.

Als dit je situatie is:
Modem > pc slackware > win2k
Zul je in het modem moeten portforwarden naar je slackware box, het 10.0.0.150 adres dus.
En vanaf deze machine weer door forwarden naar je win2k server.

Succes !
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.