Papst 12dBA in voeding?

Pagina: 1
Acties:

• iZi
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 18:56

iZi

Leuker kan ik het niet maken..

Topicstarter
Ik ben al de hele dag aan het zoeken naar sites die mij meer info geven over de rpm en airflow van fans die in voedingen zitten.

Nou heb ik 1 site gevonden van ThermalTake die fans erin hebben zitten met 2600rpm. Maar ja 1 site zegt natuurlijk niet echt genoeg.

Papst, Aopen, Target, Enermax, GoT kan ik helaas niets vinden hierover.

Maar is het een goed idee om een Papst 12dBA ('s werelds stilste fan) 1500rpm in een voeding te plaatsen? Het maakt mijn voeding wel lekker stil.
Ik wil dus niet dat mijn voeding rare kuren begint te krijgen als er zo'n fan in zit.

• FreakR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:00
Ik denk dat het wel kan met die Papst.

Je moet ook niet alleen kijken naar het aantal RPM maar ook naar de CFM. Dat is de hoeveelheid lucht die de fan kan verplaatsen :)

In space no-one can hear you scream | http://www.google.com

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:24
(jarig!)
Ja dat is een goed idee, zal geen problemen opleveren.

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-02 22:46
tuurlijk kan dat... voeding heeft niet zoveel airflow nodig hoor...
vriend van me (leandres, ook hier op GoT) heeft ook papst fans in zn voeding zitten van 12 db en dat gaat prima...

Verwijderd

Nu weet ik niet wat voor een voeding je hebt, maar ik heb een 300 watt noname voeding. En daar heb ik gewoon die papst 12 DB N2GL fan ingedaan. Veel stiller en volgens mij ook meer airflow dan die standaard fan. Ik zou het gewoon doen.

• iZi
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 18:56

iZi

Leuker kan ik het niet maken..

Topicstarter
mooi dank jullie voor de reacties.......ik weet genoeg....ik wilde het ook graag horen van mensen die het zelf hebben gedaan....

Nogmaals bedankt!

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 10:55

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Trouwens, dat geluid ligt niet echt aan de fan. Meestal trilt zo'n ding ook wat, wat weer overgebracht wordt naar de behuizing om de voeding heen, wat dus ook weer gaat trillen en daardoor geluid maakt. Dus als je vastmaakt met van rubberschroefdingetjes zul je minder trilling creeeren.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Ik kan je zeggen dat het toch bijna steeds de luchtverplaatsing van de fan is..

• hootie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-10-2025
Zorg er wel voor dat er lucht kan worden aangezogen in/door je voeding. Ik heb het namelijk ook gedaan maar er zaten zo weinig gaten in de behuizing van de voeding dat deze nog te warm werd. Ook een goede airflow in je kast zorgt voor een betere temperatuur van je voeding. De Enermaxen, Chieftec's en Zalman's draaien standaard op14oo/1500rpm. Dwz. als de temp laag genoeg is. wanneer de temp in je kast/voeding omhoog gaat gaat ook de voedings fan harder draaien. Met een fixed rpm zal je dus zelf voor een optimale temp. moeten zorgen.

Specs

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-02 09:04

JT

VETAK y0

Zou die Papst 12dB fan op 7 of 9 volt kunnen als je er nog een Papst 92mm fan @7 of 9 volt onder plakt ? Lijkt mij wel toch ?

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 15-02-2003 18:20 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik ga binnekort ook me voeding modden, dremel er gewoon een gat van 120mm boven en plak er een 120mm papst van 22db op, en dan op 5volt laten draaien :P

• JT

JT

VETAK y0

1.) Hopen voor jou dat die op 5volt nog start; hoop 120mm fans starten niet op 5 volt
2.) Heb er de ruimte niet voor...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Bartjuh schreef op 15 February 2003 @ 18:23:
Ik ga binnekort ook me voeding modden, dremel er gewoon een gat van 120mm boven en plak er een 120mm papst van 22db op, en dan op 5volt laten draaien :P
t*ring ik had percies hetzelfde idee, maar loop nog steeds te wachten op de afronden van die papst ia. Wil hem alleen laten draaien op 7v ipv 5v

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2003 19:18 ]

Verwijderd

Bartjuh schreef op 15 February 2003 @ 18:23:
Dat is precies wat ik ook wil.
ik heb al een Papst 4412 F/2GL 55.3 CFM 26 dB
maar hij past nie :(

de heatsinks in mijn voeding zitten namelijk in de weg :'(

dan bouw je hem er toch buiten?
Nee, dat kan ook nie want dan zit er weer een van mijn outtake fans in de weg.

Nu ben ik bezig met zelf een voeding behuizing te bouwen :)
ben ik te minste weer van de straat af.

Dus kijk eerst goed of het wel past.

• Rickstah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
Vandaag hield dus m'n cheap-ass 300 watt voeding met 19dBA papst er mee op..
Omdat ie dus te warm werd..er kwam ook alleen maar warme (haast hete lucht) uit..

Het geluid was daar en tegen wel minder :P maar het is dus altijd maar bekijken of ie gaat trekken..

Verwijderd

ik heb men Q-Tec 550 watt dual fan gold met twee 80x80x25 enermax fans met potmeters gemod, en dit werkt perfect, ding wordt niet al te warm en me kast is nu fluisterstil

Verwijderd

Hehehe, heb ik ook gedaan. Werkt inderdaad prima. Die Enermaxen kunnen makkelijk op de laagste stand draaien, en dan nog is de luchtstroom nauwelijks warm.

Verwijderd

/me heeft een Fong Kai noise block + temp controlled 300W

niet te horen, en als et echt warm word, dan gaat ie nadat ik de PC heb uit gedaan vrolijk verder :D heerlijk ding.

Als je op de volgende link *klikt* dan zal je een plaatje te zien krijgen waarop een schakeling staat waarmee je een fan kan laten starten op 12v en dan mbv van diode's en een condensator op uiteindelijk 5v laten draaien.

Kheb et ook in men systeempje zitten, en et werkt perfect met men 120x120x25mm SUNON fan. Schakelaartje zodat ie em ook op 12v kan laten werken. Handig als men systeem kast na een potje intensief Unreal 2 of C&C Generals toch wat warm word.

En vertrouw me, een een kast is met een 120mm fan in combo met 2x 92mm zo vol getrokken met verse lucht ;) :D

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-02 20:37

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ik ben eigenlijk van plan om dit ook eens te proberen maar ik wil van te voren weten hoeveel airflow ik nodig heb. Probleem is alleen dat ik nergens kan vinden wat mijn Enermax EG365P-VE(FMA) aan lucht verplaatst. Niet in het boekje, niet op hun site, niet met Google.
Is het gewoon een kwestie van proberen of kan ik toch ergens vinden wat ik minimaal nodig heb?

Verwijderd

IceStorm: De voeding verplaatst geen lucht, dus zul je op zoek moeten gaan naar het typenummer van die ventilator (en daardoor aan de specificaties -> CFM van die fan).

• JT

JT

VETAK y0

IceStorm schreef op 16 February 2003 @ 10:39:
Ik ben eigenlijk van plan om dit ook eens te proberen maar ik wil van te voren weten hoeveel airflow ik nodig heb. Probleem is alleen dat ik nergens kan vinden wat mijn Enermax EG365P-VE(FMA) aan lucht verplaatst. Niet in het boekje, niet op hun site, niet met Google.
Is het gewoon een kwestie van proberen of kan ik toch ergens vinden wat ik minimaal nodig heb?
Kijk hier maar is:
Klik !
Als je dit dus heb gelezen (zoals ik) dan hoop ik dat je het met me eens kan zijn dat een 92mm Papst @ 7volt en een 80mm 12dB Papst @ 7volt genoeg zou moeten zijn :)

Ecodan warmtepomp

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JT schreef op 15 februari 2003 @ 18:28:
1.) Hopen voor jou dat die op 5volt nog start; hoop 120mm fans starten niet op 5 volt
2.) Heb er de ruimte niet voor...
Ik heb ook nog titan 120mm fan's die makkelijk draaien en starten op 5v , dus als die papsts niet willen draaien op 5v dan doen die titans het wel :)

En ik de ruimte er wel voor, want ik heb een zilveren chieftec bigtower :>

• JT

JT

VETAK y0

Alleen zal die Titan @ 5 volt wel meer lawaai maken dan die Papst @ 7 volt denk ik.

Ecodan warmtepomp

• Thunderman_303
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 20:00

Thunderman_303

Watercooled Thunder-Li

Ik hoop dat ik hem even hier kan plaatsen ;) , gaat over hetzelfde.

Ik heb een Q-tec 550W en wil hier dezelfde Papst 12 dB in stoppen, alleen de fans die er nu in zitten zijn van XPcooling :? .
Kan er op google niets van vinden, zijn deze fans er onder een andere naam te vinden? :?
Wil het namelijk weten ivm airflow die deze fans hebben.

Mijn nieuwe Thunder-Li Specs

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JT schreef op 16 February 2003 @ 12:48:
Alleen zal die Titan @ 5 volt wel meer lawaai maken dan die Papst @ 7 volt denk ik.
Denk het ook, en dat terwijl die titan al echt fluisterstil is op 5volt met nog aardig wat lucht ! 8)

Dat wordt nog leuk als me papst's 120mm's binnekomen :9

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:53

Sorcerer8472

Mens sana?

Hmz, ik wilde de fan in mijn voeding eigenlijk ook vervangen, alleen dat ding gaat dus ook harder draaien als ie warm wordt (teringherrie standaard 350W-ding, airflow voelt redelijk lauw aan)...
Kan ik er gewoon een standaard 1800 rpm fan opzetten zonder problemen? (dan zet de voeding die ook harder/zachter neem ik aan?)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-02 20:37

IceStorm

This place is GoT-like!!!

JT schreef op 16 February 2003 @ 12:39:
Kijk hier maar is:
Klik !
Als je dit dus heb gelezen (zoals ik) dan hoop ik dat je het met me eens kan zijn dat een 92mm Papst @ 7volt en een 80mm 12dB Papst @ 7volt genoeg zou moeten zijn :)

Kijk, zoiets is ook prima :).
Dank je, dan weet ik iig dat het kan. Moet ik maar weer wat meuk bestellen en gaan leren hoe ik 5/7/12 volt krijg :P
Een 12 dB Papst @ 7 volt blaast meer lucht rond dan die Panaflo @ 5volt dus dat zou moeten kunnen.

Zo, weer een stap verder richting 'stil' :P

• JT

JT

VETAK y0

Als je nog meer tips wil, ICQ :Y) Ik heb nu echt een superstille pc met toch nog wat airflow :) Kan je er wel wat over vertellen.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Een voeding is uitgerust met fans om bij bijv max50 graden omgevingstemp nog goed te kunnen werken. In NL zal je dit zelden of niet tegenkomen, dus zal de voeding idd wel met wat minder airflow afkunnen.
Ik heb 12cm papst fans in mijn case die op 3,3V net wel of net ziet starten, met 3,5V (2 in serie op 7V) draaien ze prima. Ik kan ze schakelen naar 4,3V ((12-3,3)/2) en 6V. 3,3V Haal ik van de aux connector die ik toch niet gebruik en heb een 3 standen schakelaartje. Dit werkt goed en stil.

Iemand ervaring met een Topower voeding nog stiller te maken?
Ik heb de 420W versie en die heeft tempgeregelde fans. Ik zit te denken om de fans in serie te zetten als deze van ongeveer gelijk vermogen zijn, als dat niet kan ff een paar weerstandjes halen of de minpolen op 5V aansluiten of een soortgelijke truuk met als met m'n casefans te doen.
Pagina: 1