Sony beeldbuis vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Topicstarter
Hai hai...

we hebben hier een Sony KTV, 63 CM grootbeeld, 100 Hz, PiP enz.
Dat beestje is nog vrij modern, alhoewel 5/6 jaar oud.
Nu is de beeldbuis laatst kapot gegaan...we hebben nu wel een 72 CM Sony tv gekocht, maar ik vroeg me af of ik nog bij Sony kan aankloppen? Wat ik dus niet aanneem. Beeldbuis vervangen is zeker nog duurder, wat weten jullie ervan?

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 04:12
Je kan altijd aankloppen maar geef je weinig kans dat dit goedkoop zal zijn. Beeldbuis vervangen is helemaal een heidense weg.

Tenzij gescheurd, weet je wel zeker dat de beeldbuis kapot is, dat gebeurd echt niet veel en niet (zo) snel ? Vaker zal de stuur e/o hoogspannings eenheid het begeven hebben.

Vooropgesteld dat je een losse tube van dat jaar/model nog ergens kan bestellen, zal je gauw rekening moeten houden met een onderdeelprijs 150-350 Euro. Vervolgens in -en uitbouwen (Gezien het gewicht, constructie, veiligheid niet aan te raden voor een amateur). Dan nog 's inbouwen om (de)montage en afregeling van de afbuigeenheid INDIEN dit geen samengelijmd onderdeel is van de buis.

Stel dat je dit (laat) doen, moet je denk ik heel gauw rekenen op 400-550 euro (incl materiaal/arbeidsloon).

Gezien de leeftijd van je TV (nieuwprijs indertijd zal toen iets zijn van 850/1100 euro), is nu de markt/restwaarde hooguit iets van 100-150 euro.

Kortom reken maar uit en trek je plan.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Verwijderd

dat is inderdaad een ramp weg. ik ken toevallig een oud tv monteur en die is er mee gestop door dit soort bagger klusjes.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Topicstarter
Het is door een monteur nagekeken, die had geconcludeerd dat de beeldbuis kapot is.
Maar, inderdaad, de tv had een nieuwprijs van 2300 gulden..is nu niet veel waard I guess ook al kan hij prima meekomen. Mn ouders boeit t ook niet, want die hebben een nieuwe gekocht...alleen zou ik m wel willen hebben, want heb een 50 Hz Sony KTV van 62 CM waar ik blind van word :).
Anyway, PtrO, thnx voor de info...denk dat ik zekers wel ff navraag maar geef mezelf weinig hoop :)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08 15:54
Ik weet dat alleen grotere reparatie bedrijven dit soor dingen nog doen, maar de klein monteur in het dorp niet :). En schik niet van de kosten, alleen al inzetten kost 300 GULDEN bij een 82 cm philips tv. En dan moet je nog is die beeldbuis betalen :+, als ie ngo te leveren is...

• PtrO
Exorcist schreef op 15 February 2003 @ 11:45:
Het is door een monteur nagekeken, die had geconcludeerd dat de beeldbuis kapot is.
[...]
Hmmmm, vraag me toch af of dat idd het geval is., gebeurd nl. echt niet veel.

Als de beeldbuis kapot is, neem ik aan dat er dus wel geluid uitkomt ?

Alsjet Sony schema te pakken kan krijgen, kan je zelf wat elementaire testjes doen:
1) Check de gloeidraadspanning (ergens tussen 6-16V).
2) Check de signalen van de RGB-video eindtrappen (100-200V)
3) Check (met HV-meetprobe) de hoogspanning. Pas op is meer > 25.000 volt !!!
4) Check afbuig & focusseer spanningen (300-600V)

Wanneer je zelf gaat pielen met (K)TV's doe dat rustig, met verstand, zonder toeschouwers, in een opgeruimde ruimte en met de nodige veiligheids maatsregelen.

Het klinkt afgezaagd maar het is beslist geen ongevaarlijk speelgoed.

O ja en boven alles gebruik in vredesnaam een scheidingstrafo. Gaat 1000 keer goed en dan ineens whammm !!!

Verder bij het meten aan hoge spanningen: één hand hou je (bijna) letterlijk continu in je broekzak en met de andere hand doe je wat je wil.

* PtrO wordt errug kwaad als mensen door een stommiteit met hun pootjes omhoog komen te liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door PtrO op 15-02-2003 15:25 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Topicstarter
PtrO schreef op 15 februari 2003 @ 15:23:
[...]

Hmmmm, vraag me toch af of dat idd het geval is., gebeurd nl. echt niet veel.

Als de beeldbuis kapot is, neem ik aan dat er dus wel geluid uitkomt ?

Alsjet Sony schema te pakken kan krijgen, kan je zelf wat elementaire testjes doen:
1) Check de gloeidraadspanning (ergens tussen 6-16V).
2) Check de signalen van de RGB-video eindtrappen (100-200V)
3) Check (met HV-meetprobe) de hoogspanning. Pas op is meer > 25.000 volt !!!
4) Check afbuig & focusseer spanningen (300-600V)

Wanneer je zelf gaat pielen met (K)TV's doe dat rustig, met verstand, zonder toeschouwers, in een opgeruimde ruimte en met de nodige veiligheids maatsregelen.

Het klinkt afgezaagd maar het is beslist geen ongevaarlijk speelgoed.

O ja en boven alles gebruik in vredesnaam een scheidingstrafo. Gaat 1000 keer goed en dan ineens whammm !!!

Verder bij het meten aan hoge spanningen: één hand hou je (bijna) letterlijk continu in je broekzak en met de andere hand doe je wat je wil.

* PtrO wordt errug kwaad als mensen door een stommiteit met hun pootjes omhoog komen te liggen.
Er komt geluid uit ja..het beeld is verder vrijwel helemaal fel groen.
Ikzelf heb geen verstand van t binnenste van een tv, en de handelingen die je hebt opgenoemd gaan mij iets te ver. >:)
Mn vader is er erg bekend mee, maar had al geen zin om dat ding na te kijken..daarom hebben we ook een nieuwe gekocht en voor dat oude ding een monteur laten komen.
Toch is het mega zonde van zo'n tv, en wat je zelf zegt : de kans dat de beeldbuis kapot gaat is mega klein.

Verwijderd

Exorcist schreef op 16 February 2003 @ 20:13:
[...]

Ikzelf heb geen verstand van t binnenste van een tv, en de handelingen die je hebt opgenoemd gaan mij iets te ver. >:)
Mn vader is er erg bekend mee, maar had al geen zin om dat ding na te kijken..daarom hebben we ook een nieuwe gekocht en voor dat oude ding een monteur laten komen.
Toch is het mega zonde van zo'n tv, en wat je zelf zegt : de kans dat de beeldbuis kapot gaat is mega klein.
De kans dat een beeldbuis kapot gaat is mss klein maar dat garandeert jouw niet dat die kapot kan gaan. Overigens de betere monteur heeft speciale meet apparatuur om de beeldbuis na te meten of deze daadwerkelijk kapot/versleten is. Dus als de monteur het nagemeten heeft en geconcludeerd heeft dat deze kapot is zou ik er maar van uit gaan dat het ook zo is.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Exorcist schreef op 16 February 2003 @ 20:13:
[...]

Velgroen ? dat zou heel goed de OSD kunnen zijn die defect is :) kwestie van chippie vervangen :9

• PtrO
Als eerder gezegd. Ga er maar vanuit dat die tube hardstikke goed is. Kreeg eerst de indruk van je dat ie gebroken was o.i.d.

Wanneer het hele beeld egaal groen is, lijkt er met de hoogspanning-cascade, afbuiging en rotzooi ook alles prima te zijn. Kortom een zorg minder.

Voor alle slimmerikken: Nee, een monteur is niet altijd een technicus met liefde voor het vak. Verder willen de consumenten, zoals je vader, eik niet meer repareren.
Nieuw kopen is makkelijker & leuker, vooral als ze daarin metnaal worden gesteund.
Vaak genoeg meegemaakt, 'beeldbuis is kapot' kost U 300 euro wordt veel sneller geaccepteerd dan een torretje van 35ct is kapot, kost U 150 euro.
Andere dooddoener is: moederprint is kapot moet een andere module in etc.etc.

Lees verder wanneer je denkt 'het' in je te hebben.

Wanneer je het schema hebt van die Sony, kan je heel vlug e.e.a. simpel controleren door FF de RGB-kanon draden met elkaar om te wisselen. Wees en blijf wel voorzichtig (hoge spanningen !!)
Verder geen draden onbelast laten hangen anders goede kans op einde-verhaal van de video(verschil)versterkers.

Hiermee, kan je controleren of het rode of blauwe kanon(nen) het doen. Verder, hebben KTVS vaak wel ergens een dip/test-verbinding waarbij je de primaire kleuren kan om- en uitschakelen.

Kortom de reparatie lijk mij een daarna een kwestie van logisch nadenken, deduceren, elimineren en componentjes repareren.

Suc6.

Pagina: 1