Toon posts:

[XP] Programma's sluiten af, kunnen niet meer opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze PC nou sinds ongeveer een jaar en ik heb sinds ongeveer 2 maanden last van een probleem, dat steeds meer begint voor te komen.

Soms na enkele uren en in sommige gevallen zelfs dagen, sluiten sommige programma's zichzelf af (als ik dan bijv. in Photoshop bezig ben, sluit deze af) en vervolgens gaan bestaande programma's flippen (menu-balken verdwijnen, ze maximalizeren niet meer etc.) en kan ik niks meer openen (het openen van Internet Explorer, bijvoorbeeld, geeft het standaard foutmelding geluidje en daar blijft het bij). Dit probleem schijnt alleen op te lossen als ik de PC opnieuw opstart. Maar om mijn pc nou elke zoveel uur opnieuw op te starten, vind ik niet zo'n fijn idee.

Ik heb het gevoel dat dit probleem wordt veroorzaakt door of mijn geheugen, of mijn 2e ide kabel. Met een memtest kan ik echter geen fouten ontdekken (zelfs niet na 51 testen achter elkaar toen ik deze heb laten runnen toen ik ging slapen). Ook heb ik geprobeerd om met een ram-stick minder te draaien, en ze van positie te verwisselen, maar dit maakte geen verschil. Dus wat is er aan de hand met de 2e ide kabel? Deze is 40-aderig ipv 80-aderig, maar ik weet niet of dit kan leiden tot de problemen die ik hierboven genoemd heb. Als het niet aan deze 2 ligt, waar kan het dan aan liggen (ja Windows is opnieuw geinstalleerd en nee, ik heb niks geks geinstalleerd en ik heb ook geen virus op m'n HD staan).

Dit zijn mijn specs:

AMD XP 1800+ Mhz
2x 128 MB SDRAM
MSI K7T Turbo 2 mobo (met on-board Via geluids-chip)
GeForce 2 MX 32 MB
40 GB HD (die vastzit aan de eerste IDE kabel) + 12 GB HD (een oudtje, waar mijn MP3-collectie opstaat, dus erg veel data transfer is er niet lijkt me zo, die vastzit op de tweede IDE kabel).
40x12x48 brander (Sony, zit vast aan de 2e IDE kabel)
DVD-speler (Pioneer, zit vast aan de eerste IDE kabel)

Verwijderd

Zo op het oog is de configuratie van je hardware prima.
Ik zou ff als ik jou was de processen bekijken die op de achtergrond draaien.
CTRL + ALT + DEL en dan het tab processen / processes in de taskmanager

• MindfluX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12-2024
Hmmzz, als je Windows al opnieuw hebt geinstalleerd dan denk ik toch dat het een hardware fout is itt tagaeon. Precies wat je zelf dacht: het geheugen. Ik denk dat het toch met geheugen te maken heeft of een verkeerde BIOS geheugen instelling. Je zou eerst je BIOS defaults kunnen laden, vervolgens de voornaamste wijzingen kunnen maken... plus boot virus enablen. Blijft het dan nog komen, dan zou ik eerst ander geheugen proberen. Het lijkt toch of het geheugen na een tijdje in de soep loopt. Overgeklokt soms? Misschien wordt het een en andere te warm na een tijdje... Je zou eens je CPU op 100% kunnen laten draaien om te checken of het probleem eerder ontstaat (talloze mogelijkheden: bijv winamp visualisation studio op groot draaien). Ik zou het dus in de hardware zoeken,... misschien is er in de loop der tijd veel stof in je kast gekomen... ik noem maar wat, want dit kan zoveel zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Virus enabling staat aan, en de BIOS settings zijn voor zover ik weet gewoon default, met hier en daar een wijziging zoals de primary booter. Niks is overklokt, en er hangen 2 fans in de bak, dus dat lijkt me ook niet het probleem. Overdreven veel stof zit er ook niet in, en juist als de CPU voor 100% wordt benut zie ik het probleem minder voorkomen. Als ik bijv. een spel zit te spelen (Mafia, Unreal 2 etc.) krijg ik geen enkele foutmelding. Unreal 2 heb ik bijv. 5 uur achter elkaar gespeeld, zonder enige foutmelding, en dan start in een uur later Cooledit om een beetje met geluid te spelen en dan loopt alles in de soep. Kan het nie zo zijn dat de memory slots kapot zijn ofzo? Ik zal toch eens overwegen nieuw geheugen te kopen, want 256 MB is in deze tijd toch al niet geweldig veel meer.

Waar zijn de tijden dat mijn PC nog de top was? ;p

edit: btw, geen programma's die abnormaal veel geheugen draaien of CPU kracht (mis/ge)bruiken. De grootste geheugenvreter is explorer, maar dat lijkt me vrij logisch. Wel is het zo dat mijn PC ietsjes stabieler lijkt te zijn sinds in ICQ Lite ipv ICQ gebruik. Ik kom steeds meer tot de conclusie dat mijn geheugen brak is :p

Is het slecht voor het gehuegen als de PC 24/7 aanstaat?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 19:58 ]

• MindfluX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12-2024
24/7 je geheugen laten lopen is voor het geheugen naar mijn mening geen probleem, het brengt iig geeen schade toe als het niet te heet wordt. Normaal geheugen corregeert zn fouten niet,... voor 24/7 is er ECC, die errors correct.

Als je standaard weinig geheugen verbruikt zou je even 1 module eruit kunnen nemen en ff testen of je probleem terug komt,... zo ja, de andere module proberen, ... wederom problemen, dan even ander geheugen proberen (misschien dat iemand wel zo vriendelijk is in je buurt om geheugen uit te lenen).

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Voor die kabel: welke dma modus heb je geselecteerd? Als deze namelijk hoger is dan multiword dma mode 2 (of pio mode 4), dan zal door fouten je harddisk performance erg achteruit gaan. Als deze ook nog langer is dan 18" (halve meter ofzo), wordt dat effect ongeveer verdubbeld. Met een 24/7 pc kan ik me voorstellen dat in sommige gevallen gedrag voorkomt als jij nu beschrijft.

Hoe staat je dma? (en is s.m.a.r.t. aan?)

Localhost is where the heart is

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik zien op welke DMA mode deze staat? Bios ofzo?

En ik weet niet zeker, maar volgens mij is de IDE kabel idd iets van een halve meter, aangezien ik met een big-tower werk, en anders de bovenste drive (de brander) niet kan worden bereikt.

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

bij devmgmt.msc en dan naar ide controller (harde schijf controller). bij eigenschappen kun je de mode instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Staat op 'multiword dma mode 2' en 'Ultra dma mode 2'.

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

udma mode 2 gaat niet werken. Misschien is je probleem opgelost als je deze terug zet naar pio of ook naa multiword dma mode? (zie ook hier voor een of andere vage lijst met snelheden en typen). (Aanpassen op genoemde lokatie of via bios).

edit: of gewoon een 80draads conductor cable kopen

[ Voor 9% gewijzigd door SilentStorm op 14-02-2003 23:11 ]

Pagina: 1