Toon posts:

Lengte van kabeltje naar de boxen

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ahum ... de titel van dit topic is niet zo sterk, mijn excuses. Laat het me uitleggen. Gisteren had ik een discussie met mijn neef. Men neme een simpele HiFi set met slechts 2 boxen. Nu is de kabel naar de linkerbox 3 meter en de kabel naar de rechterbox 6 meter. Levert dit een 'fase'-verschil op? Mijn neef beweerde bij hoog en laag van niet. Later had ik hem toch zo ver dat er een verschil in fase optrad, maar dat dat niet hoorbaar is. Nu is mijn vraag: bij welk verschil in lengte van de kabel tussen de linker- en de rechterbox is er een verschil in fase hoorbaar?

N.B. Ik weet niet of ik het begrip 'fase' hier goed gebruik, maar jullie weten vast wel wat ik bedoel. ... Toch? ;)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Ik weet niet wat de snelheid in een electrische draad is, maar deze is iig. erg snel. Reken maar niet dat je dat ooit zal horen, ook al hang je 1 box er direct aan en de ander via 20 meter kabel :)

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er is wel vertraging, maar niet merkbaar

Verwijderd

Ik heb geen idee maar bij mijn dvd set zat een instructie om als de achterste 2 boxen niet synchroon met de voortste boxen geluid lieten horen ik de geluidsettings moest instellen via de display :)

Zou verband hebben met de kwailiteit van de meegeleverde kabels ofzoiets :)

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:32
sdomburg schreef op 14 February 2003 @ 19:23:
Ik weet niet wat de snelheid in een electrische draad is, maar deze is iig. erg snel. Reken maar niet dat je dat ooit zal horen, ook al hang je 1 box er direct aan en de ander via 20 meter kabel :)
Electriciteit gaat op lichtsnelheid, heb ik mij laten vertellen door een expert :)

• sdomburg
Praeth schreef op 14 February 2003 @ 19:29:
[...]

Electriciteit gaat op lichtsnelheid, heb ik mij laten vertellen door een expert :)
Lijkt me niet, dan zou glasvezel overbodig zijn en zouden koperen kabels net zo goed werken. Maar met erg snel iig. sneller dan geluid (=334 m/s).

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Zou verband hebben met de kwailiteit van de meegeleverde kabels ofzoiets
Nee, heeft te maken met panning van het geluid en afstand tussen de boxen.
Lijkt me niet, dan zou glasvezel overbodig zijn en zouden koperen kabels net zo goed werken. Maar met erg snel iig. sneller dan geluid (=334 m/s).
Er treedt een miniem faseverschil op om dat de afstand groter is. Dat zal echter never nooit niet hoorbaar omdat het signaal dus WEL met de snelheid van het licht (300.000 km/s) door de koperkabel gaat.

Glasvezel is net zo 'snel' als je daarvan wil spreken, maar heeft als voordeel dat er veel minder verlies is in de sterkte en nauwkeurigheid van het signaal over langere afstanden. Capaciteit is ook vele malen groter.

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Strangelove op 14-02-2003 19:38 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:52
sdomburg schreef op 14 februari 2003 @ 19:33:
[...]

koperen kabels gaan even snel maar komen veel minder ver, glasvezel komt veel verder zonder tussenversterker

Last.fm
Films!

Verwijderd

s_roubos schreef op 14 February 2003 @ 19:37:
Nee, heeft te maken met panning van het geluid en afstand tussen de boxen.

Dank :)
*searching Panning in Google*

Verwijderd

s_roubos schreef op 14 februari 2003 @ 19:37:
[...]

Er treedt een miniem faseverschil op om dat de afstand groter is. Dat zal echter never nooit niet hoorbaar omdat het signaal dus WEL met de snelheid van het licht (300.000 km/s) door de koperkabel gaat.
Het signaal gaat niet met de lichtsnelheid, er is namelijk een kleine vertraging tussen het moment dat 1 elektron naar het volgende atoom springt en het daaropvolgende elektron dat overspringt. De precieze snelheid van het signaal hangt van een aantal factoren af zoals de diameter en het materiaal van de geleider, het isolatiemateriaal en het amperage, maar grofweg zit het rond de 90% van de lichtsnelheid.
Glasvezel is net zo 'snel' als je daarvan wil spreken, maar heeft als voordeel dat er veel minder verlies is in de sterkte en nauwkeurigheid van het signaal over langere afstanden. Capaciteit is ook vele malen groter.
Ook signalen in glasvezel gaan niet met de lichtsnelheid. Elektromagnetische golven bewegen zich namelijk alleen in vacuum met die snelheid. De snelheid in verschillende materialen (waaronder ook bijv lucht!) is lager, zoals ook bij glasvezel het geval is.

Persoonlijk denk ik dus dat er wel faseverschil op zal treden door verschillende lengtes kabels, maar dat is absoluut verwaarloosbaar. De positie van de boxen tot het oor zal bijvoorbeeld al een veel grotere onnauwkeurigheid geven. Andere factoren zoals weerstand en capacitator werking van een langere of kortere draad zullen al een grotere invloed op het geluid hebben, maar of je dat al kunt horen is nog maar de vraag :)

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Volgens mij kan het antwoord van Kinat zo in de AV Faq (hoeft deze vraag ook niet ieder half jaar zijn kop op te steken :) )

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• sdomburg
Duck-Twacy schreef op 14 February 2003 @ 20:11:
Volgens mij kan het antwoord van Kinat zo in de AV Faq (hoeft deze vraag ook niet ieder half jaar zijn kop op te steken :) )
Kinat geeft wel een heldere uitkeg, maar ik vind een half jaar op een forum als Tweakers niet echt Frequently :P

Verwijderd

Duck-Twacy schreef op 14 februari 2003 @ 20:11:
Asjeblieft niet, dit is wat ik me nog herinner na het een tijd geleden zelf uitgezocht te hebben. Maar ik heb het niet gecontroleerd en kan een klein detail fout hebben :X

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:50
Gewoon even zoeken. De vraag of een verschil in lengte van kabels uitmaakt, is al vele malen gesteld EN beantwoord.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.