Toon posts:

[RedHat 8.0] Krijg de grafische login niet te zien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst maar even de system specs:

Chaintech 7KJD mainboard
Maxtor 30gb 7200rpm
512 DDR @ cl 2,5
Nvidia GF 4 TI 4200 128
Qtech 550w dual fan psu

Het verhaal:

Ik wilde na alle verhalen ook wel eens zien hoe Linux (RedHat) er nou echt uitzag en wilde kijken hoe het allemaal werkt etc. ik had een pc over, dus installeren maar. Ik kon de Cd's krijgen van een kennis, dus ik dacht waarom ook niet.

Het probleem:

Ik heb RedHat 8.0 "personal desktop" compleet zonder problemen geinstalleerd. Tijdens de installatie werd er gevraagt op welke partities, en die heb ik de installer zelf laten maken. lijkt me goed. Installatie afgemaakt, default boot progje (Grub) laten installeren, en het stuurprogramma voor de videokaart aangegeven (GF4).Verder heb ik aangegeven dat ik een grafische login wilde. als desktop had ik GNOME gekozen.

Installatie was klaar en ik kon rebooten.

Na een reboot kreeg ik echter geen mooi grafisch loginscherm, maar iets dat meer leek op gebrabbel in een oud dosboxje.. duidelijk waren er 2 keuzes, maar het stond er in ASCII taal of iets dat erop leek.

enkele reboots later kwam ik nog steeds niet tot het punt dat ik een mooi loginscherm kreeg. ALT-F2 indrukken..maargoed.. verder dan dat kom ik niet met mijn kennis.

Mij leek dat het eigenlijk wel gewoon moest werken, dus ik dacht gewoon herinstallen. Deze keer koos ik als desktop KDE ipv GNOME. Na de installatie duurde het effe, en toen kwam het loginscherm mooi naar voren, en ik kon inloggen. desktop zag er goed uit, en kon een paar dingetjes testen. mozilla draaide goed etc.

dat was alles voor die avond. ik sloot netjes af en ging slapen. alleen, ik kom net thuis en start dat ding op, maar zelfde probleem doet zich weer voor. Geen loginscherm dus.

Heeft iemand een oplossing? kon het in ed FAQ niet vinden trouwens..

-edit-

Extra info:

De pc draaide gewoon goed met WinXP Pro SP1.
Ik heb de installatie gedaan met behulp van de volgende guide:
http://www.blackviper.com...tallRH80/installrh8-1.htm

-edit 2-
Ik zie tijdens het booten, na de gehele checkup het prompt een paar keer flashen, waarin in als root kan inloggen.. waarna hij lijkt de gui te moeten opstarten.. alleen dat lukt em niet, en dan krijg ik dus dat maffe scherm.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 19:32 ]

Verwijderd

De huidige XFree (4.2.1) heeft geen support voor deze kaart. Je kunt inloggen in text of single mode (bij het kiezen van de te booten installatie 'c' drukken en dan intypen: "linux single"). Drivers kun je downloaden van www.nvidia.com... Bv. "wget http://download.nvidia.co...IA_GLX-1.0-4191.i386.rpm" en "wget http://download.nvidia.co...1.0-4191.rh80up.i686.rpm". Daarna installeren ("rpm -i *.rpm") en daarna met "init 5" grafische modus starten.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
In de volgende revisie (RH 8.1) zal dit ongetwijfeld standaard ondersteund zijn, maar voor nu zul je het idd nog even "met de hand" moeten installeren.

Verwijderd

Topicstarter
thanks!

Maar waarom ben ik er dan wel 1x ingekomen?
Jammer genoeg heb ik op het moment geen internet verbinding op de linux bak. dat wordt effe op een cdtje fikken en in het prompt van de linux bak installeren dus.

mag ik zonder dat ik ergens naar verwezen word nog even vragen hoe ik dan mn CDrom aanspreek?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 20:48 ]

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 20:21

Heidistein

Blah

Verwijderd schreef op 14 February 2003 @ 20:43:
g ik zonder dat ik ergens naar verwezen word nog even vragen hoe ik dan mn CDrom aanspreek?
Eigenlijk niet ;-)
$ mount /mnt/cdrom
$ cd /mnt/cdrom
$ ls
(ooohh... aahhhh)
$ eject /mnt/cdrom
of
$ umount /mnt/cdrom

Maybee we are alone... After all.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm... het commando linux single werkt niet.. :/ misschien kunnen jullie me wijzen op een of andere tutorial ofzo? ik wil ze graag hier stellen, maar met een tutorial ben ik ook al blij hoor ;)

thanks trouwens heidistein ;)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! mbv een andere videokaart is het gewoon gelukt te booten.

ik ga in de faqs en tutorials duiken. Linux is echt lache :D

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:57

deadinspace

The what goes where now?

Vergeet ook niet de FAQ door te nemen. Bijvoorbeeld deze sectie.

Zoeken, lezen en zelf proberen is het devies ;)

Verwijderd

Topicstarter
jep :) one day, i'll be a linux shogun.. :)
Pagina: 1