[Debian]Virtual Height 0

Pagina: 1
Acties:

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 14:50
Ik heb het volgende probleem waar ik gewoon NIET uitkom.

Ik wil Debian + KDE installeren op mijn 1600+ GeForce Ti4600, maar aangezien dat niet lukte wil ik het eerst proberen op mijn 400mhz Celly + S3Virge.

Aangezien het op mijn 1600+ bak niet gewoon via apt-get kan (lukt gewoon stug niet). Daarom heb ik dus XFree86 gedownload (v4.2.99.901 4.3.0 RC1) om die te installeren.

Mijn eerste probleem was mijn muis, maar na enig "gekloot" kreeg ik die error iig niet meer ;).
Nu is het deze foutmelding:
(EE) VGA(0): Virtual height (0) is too small for the hardware (min 1)
Als ik em test met "XFree86 -xf86config /root/XF86Config.new"

Ik heb nu al 20x de config doorgelopen, en de "/root/XF86Config.new" doorgenomen, maar ik kan niets vinden :X

Op google kan ik 1 link vinden met deze foutmelding van iemand met hetzelfde probleem, maar geen oplossing. Op andere variaties zoeken kom ik ook niet verder.

Wie kan mij helpen om dit probleem te tackelen en mij over te laten stappen van een standaard WinXP omgeving naar een Debian + KDE omgeving ;)

edit:

Nog even 1 kleine toevoeging:

Ik heb Red Hat al vele malen geprobeerd op mijn 1600+ bak, en die draait prima. Maar aangezien ik mij wil verdiepen nu in KDE wil ik die dus op mijn 1600+ bak hebben, en een text-based Debian uiteindelijk op mijn Celly 400 :)

[ Voor 13% gewijzigd door FailFr8er op 14-02-2003 16:28 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:57

deadinspace

The what goes where now?

Red Nalie schreef op 14 February 2003 @ 16:27:
Nu is het deze foutmelding:
code:
1
(EE) VGA(0): Virtual height (0) is too small for the hardware (min 1)
Woei, die foutmelding heb ik werkelijk nog nooit gezien :P

Maareh, je gebruikt de "vga" driver... Probeer liever eens de "s3virge" driver?

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Nog iets anders, waarom werkt apt niet op je 1600?
Wat is de foutmelding?

• FailFr8er
saviour schreef op 14 February 2003 @ 22:48:
Nog iets anders, waarom werkt apt niet op je 1600?
Wat is de foutmelding?
Ik geloof dat ik toen ruzie had met X + GeForce 4 Ti4600.

Een kennis van mij heeft het toen ook geprobeerd, die is het ook niet gelukt :).
Met apt bedoelde ik eigenlijk apt-get install xserver/xfree-common/kde ;)

Celly 400:
Trouwens, dit probleem is opgelost, heb hem geconfigged op een andere manier, en dat schijnt te helpen.

Nu alleen nog een manier vinden om "normaal" KDE 3.1 te installeren :X

[ Voor 11% gewijzigd door FailFr8er op 15-02-2003 18:42 ]

• saviour
  • Niet online
Hmm, XFree werkte bij mij wel onder Debian (Geforce 4 TI4200 64), ik kreeg het alleen niet aan de praat onder Stable (Woody), wel onder Testing volgens mij en zeker onder Sid :)

Ik gebruikte de nv driver (later zelf een kenrel gecompileerd met Nvidia drivers), geen bus identifyer ingevuld en geen framebuffer :)

Welke branch gebruik jij? Misschien is een upgrade een mogelijkheid? Sid is sowieso wel handig op een desktop systeem, ik kreeg geen problemen met Sid + XFree + KDE...

Ik had overigens KDE3.1 zelf gecompileerd omdat ik dependencie problemen kreeg met het installeren via de package manager (extra source toevoegen aan de /etc/apt/sources.list).

[ Voor 24% gewijzigd door saviour op 15-02-2003 20:23 ]

• FailFr8er
saviour schreef op 15 February 2003 @ 20:20:
Hmm, XFree werkte bij mij wel onder Debian (Geforce 4 TI4200 64), ik kreeg het alleen niet aan de praat onder Stable (Woody), wel onder Testing volgens mij en zeker onder Sid :)

Ik gebruikte de nv driver (later zelf een kenrel gecompileerd met Nvidia drivers), geen bus identifyer ingevuld en geen framebuffer :)

Welke branch gebruik jij? Misschien is een upgrade een mogelijkheid? Sid is sowieso wel handig op een desktop systeem, ik kreeg geen problemen met Sid + XFree + KDE...

Ik had overigens KDE3.1 zelf gecompileerd omdat ik dependencie problemen kreeg met het installeren via de package manager (extra source toevoegen aan de /etc/apt/sources.list).
* FailFr8er is nog een beetje Linux n00b

Ik dacht laat ik eens KDE installeren nadat ik X aan de praat had gekregen...maar ik weet niet waar ik moet beginnen :X

• saviour
  • Niet online
KDE installeren is eigenlijk heel simpel, je kan de standaard KDE gebruiken uit Debian maar die is oud. Dat kan je doen door dit in te typen:
code:
1
apt-get install kde

Dan installeert hij alles voor jou en krijg je zelfs een grafisch inlogscherm etc. :)
Als je een nieuwere versie van KDE wilt installeren (3.1), zal je een extra regel moeten toevoegen aan je /etc/apt/sources.list. Als je de search gebruikt en zoekt naar het KDE3.1 topic, worden die regels daar meerdere malen gegeven, ze staan volgens mij zelfs op http://www.kde.org :)

Als je het zelf wilt compileren, moet je eerst QT installeren (http://www.trolltech.com/products/download).

http://www.kde.org/info/3.1.html als je daar naartoe gaat, wordt er uitgelegd hoe je KDE moet installeren;

Er staan daar allemaal pakketjes, tarballs, zoals "arts-1.1"
Die tarballs download je allemaal en ga je daarna compileren, je begint bij Arts, gaat verder met Libs en Base, daarna de rest en als laatste Addons. Je hoeft niet alle pakketjes te installeren, alleen degene die je wil. Pakketen zoals KDEMultimedia zijn niet verplicht :)

Je pakt de pakketen uit naar een directory, voor Arts zou dat bijv. zo gaan;
code:
1
tar xvjf arts-1.1.tar.bz2

Dan maakt hij een directory aan en daar ga je naartoe;
code:
1
2
3
4
cd arts-1.1
./configure
make
make install
Dat zijn de stappen die je dan onderneemt, dat doe je bij elk pakketje.

Dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat er een foutmelding komt omdat je iets mist, dan moet je dus wat extra dingen installeren (dat kan gemakkelijk met apt).

Maargoed, je zou er nu wel uit moeten komen, op de KDE site staan eigenlijk alle instructies :)

• FailFr8er
_/-\o_

Ik ben dus nu QT aan het compilen, maar tijdens make krijg ik de volgende foutmelding:
In file included from kernel/qtaddons_x11.cpp:25:
kernel/qt_x11.h:64: X11/Xlib.h: No such file or directory
kernel/qt_x11.h:69: X11/Xutil.h: No such file or directory
kernel/qt_x11.h:70: X11/Xos.h: No such file or directory
kernel/qt_x11.h:71: X11/Xatom.h: No such file or directory
kernel/qt_x11.h:79: X11/extensions/shape.h: No such file or directory
make[2]: *** [.obj/release-shared-mt/qtaddons_x11.o] Error 1
make[2]: Leaving directory `/usr/local/qt/src'
make[1]: *** [sub-src] Error 2
make[1]: Leaving directory `/usr/local/qt'
make: *** [init] Error 2
Debster:/usr/local/qt#
Terwijl X gewoon draait hier.
Wat doe ik fout :X google is ook niet erg hulpvol :X

• saviour
  • Niet online
Ik denk dat je de xlibs moet installeren... of xlibs-dev, iets in die richting.

• FailFr8er
saviour schreef op 16 februari 2003 @ 03:02:
Ik denk dat je de xlibs moet installeren... of xlibs-dev, iets in die richting.
Ik heb nu Xprog.tgz (oid, is een deel van X installatie (optional)) geinstalleerd, en nu gaat hij verder, hij is nu nog bezig maar ik vermoed dat ik nu wel verder kom.

Ben vergeten een $KDEDIR op te geven VOOR de ./configure van QT, misschiend dat dat me gaat nekken, maar ik hoop dat dat NA de make ook nog kan :)

[ Voor 5% gewijzigd door FailFr8er op 16-02-2003 03:18 ]

• saviour
  • Niet online
Waarmee heb je QT geconfigureerd dan? Je moet nml een aantal opties meegeven, anders werkt KDE dalijk niet (je kan het dan niet eens compileren)...

code:
1
2
3
./configure -system-zlib -qt-gif -system-libpng -system-libjpeg -plugin-imgfmt-mng -thread -no-stl -no-xinerama -no-g++-exceptions
make
make install
Je moet tevens even de INSTALL lezen die in de tarball zat, daar staat in hoe je QT in je PATH moet zetten.

• FailFr8er
saviour schreef op 16 February 2003 @ 03:26:
Waarmee heb je QT geconfigureerd dan? Je moet nml een aantal opties meegeven, anders werkt KDE dalijk niet (je kan het dan niet eens compileren)...

code:
1
2
3
./configure -system-zlib -qt-gif -system-libpng -system-libjpeg -plugin-imgfmt-mng -thread -no-stl -no-xinerama -no-g++-exceptions
make
make install
Je moet tevens even de INSTALL lezen die in de tarball zat, daar staat in hoe je QT in je PATH moet zetten.
Heb ik gedaan :) (ook al die opties)

Ben alleen "vergeten" een KDEDIR te maken :X

edit:

Dit gaat dus niet werken, hij knalt em er weer uit, nu met een foutmelding van mijlen lang (wat begint bij png.h file or directory does not exist)

Ik ga slapen en het morgen nog eens proberen... :z

[ Voor 17% gewijzigd door FailFr8er op 16-02-2003 03:42 ]

• saviour
  • Niet online
Ik heb nog nooit een kdedir aangemaakt dus dat zal wel goed zitten ;)

Die foutmelding over png.h enzo, komt omdat je een aantal dingen mist (libpng bijv.). Je zal libjpeg dan ook wel missen en nog een aantal dingen.

Die kan je dan gewoon installeren met apt (apt-get install libpng). .h wil trouwens zeggen dat hij de header files mist en die zitten in de devel pakketjes (die eindigen dus op -dev).

Als je iets aan het compileren bent en je krijgt als ouput dat hij iets mist (in dit geval png), kan je daar heel makkelijk op zoeken (apt-cache search png). Dan krijg je een beeld van wat je zou kunnen installeren :)

Veel succes verder!

• Thc_Nbl
  • Laatst online: 05-04 12:51
tobbers,,.

installeer van af een bootable cd.
gelijk kernel 2.4 ?
bij booten cd bf24 [enter]

vergeet je netwerk driver niet.
adsl install pptp-linux..

apt-get install kdesktop

alstu kde 3.1 via apt-get..

ps. wel alleen sid (unstable)

suc6,
kde 3.1 draait hier prima op een Amd 1333, Gf 256 ddr 32 mb..

en xfree 4.2 zit er ook in.

ehhh.. noppes

• saviour
  • Niet online
Aah, hij zit er dus al in :D
Fijn...

Verwijderd

Dit geeft al aan dat je libpng, zlib, libjpeg en libmng nodig zult hebben om hem te kunnen compileren

Heel handig is ook om hem te compilen met de optie -xrender

• FailFr8er
Inmiddels is MAKE gelukt, en ben ik nu QT aan het MAKE INSTALL :)

Ik kreeg nog een paar foutmeldingen, maar dankzij saviours aanwijzing van apt-cache is dat ook gelukt :). Als ik nog problemen heb waar ik niet uitkom post ik het hier wel :).

Graag wil ik IEDEREEN even hartelijk bedanken :)

• FailFr8er
Ik krijg nu deze foutmelding:
g++ -fno-exceptions -shared -Wl,-soname,libqui.so.1 -Wl,-rpath,/usr/local/qt/lib -o libqui.so.1.0.0 .obj/release-shared-mt/qwidgetfactory.o .obj/release-shared-mt/domtool.o .obj/release-shared-mt/uib.o .obj/release-shared-mt/database.o .obj/release-shared-mt/moc_database2.o -Wl,-rpath,/usr/local/qt/lib -L/usr/local/qt/lib -L/usr/X11R6/lib -lqt-mt -lpng -lz -lXext -lX11 -lm -ldl -lpthread
/usr/bin/ld: cannot find -lqt-mt
collect2: ld returned 1 exit status
tijdens de MAKE INSTALL van QT.
Nu heb ik even gezocht, maar het schijnt dat ik gecompiled heb ZONDER -thread, terwijl ik 100% zeker weet dat ik dat WEL gedaan heb ._.;

edit:

heb MAKE CLEAN gedaan en ben nu weer aan het ./configure met de hele heute meteut erbij. Thread support ...... yes stond er nu, dus dat zou goed moeten gaan

[ Voor 12% gewijzigd door FailFr8er op 16-02-2003 15:27 ]

Pagina: 1