dual data rate of double data rate?

Pagina: 1
Acties:

• _Droopy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08-2019

_Droopy

Tweaken of school?,....Hmmm..

Topicstarter
Ik zit hier in de PCM te lezen en daarin staat een aardig stuk over geheugen, de verschillen tussen soorten en een aantal tips over instellingen.
Op zich voor de gemiddelde tweaker niet zo heel erg interressant, maar best een aardig stuk om weer een het (menselijke) geheugen op te frissen.

Uiteraard wordt er ook over DDR SD-RAM gesproken.
Alleen in de PCM staat dat DDR staat voor Dual Data rate, terwijl er in de GoT PMG geheugen-FAQ het volgende staat:
"DDR
Double Data Rate. Een techniek waarbij per kloktik twee maal zoveel data kan worden getransporteerd; op zowel de op- als neergaande klokflank wordt een bit vervoerd. Wordt toegepast voor DDR-SDRAM maar ook voor RDRAM."

Nu vraag ik met toch af hoe het nou eigenlijk zit, want tijdens mijn zoektocht over het net ben ik beide benamingen tegen gekomen en weet hier dus niet echt uit op te maken welke van de twee benamingen nou werkelijk klopt.

Ik kan me voorstellen dat Double Data Rate "in de volksmond" ontstaan is.
Dit simpelweg omdat Dual Data Rate mij meer overkomt als een term uit het fabrikanten wereldje (vakjargon dus).

Dus mijn vragen zijn;
1. Weet iemand mij te vertellen welke term nou de oorspronkelijke is?
2. Heeft er imand een idee wie het DDR SD-RAM heeft uitgevonden en waar ik daar dan info over zou kunnen vinden.

Via google kon ik dit dus ook niet vinden, misschien een verkeerde zoek-opdracht gedaan

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Double is de oorspronkelijke en de term dual komt weer voor bij dual channel ddr. Dat is wanneer op een moederbord twee reepjes DDR gelijk aangesproken kunnen worden om een hogere doorvoersnelheid te krijgen.
Je tweede vraag weet ik niet. Kan je vast wel op Internet zoeken.

[ Voor 14% gewijzigd door Gé Brander op 14-02-2003 16:25 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-05 17:40

Stoffel

Engineering the impossible

dit is meestal een vrij goede manier om dit soort dingen uit te zoeken, maar in dit geval ontlopen ze elkaar niet veel.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoffel op 14-02-2003 16:26 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Zolang de JEDEC het op Double Data Rate houdt reken ik Dual Data Rate als zijnde fout :P

[edit]Bij de JEDEC kun je dus ook de specs bekijken (de info waar je om vroeg) :)

[ Voor 31% gewijzigd door Abbadon op 14-02-2003 16:28 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• _Droopy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08-2019

_Droopy

Tweaken of school?,....Hmmm..

Topicstarter
Abbadon schreef op 14 februari 2003 @ 16:26:
Zolang de JEDEC het op Double Data Rate houdt reken ik Dual Data Rate als zijnde fout :P

[edit]Bij de JEDEC kun je dus ook de specs bekijken (de info waar je om vroeg) :)
Ach!! |:(

Stom, JEDEC.... jah dat had ik ook moeten weten.
LOL.
IIG bedankt voor de info _/-\o_ en die googlefight is zeer handig voor dit soort dingen IDD.
Leuk om te leren kennen.

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
Zijn het trouwens niet meerdere makers? Of is het net als nu 1 bedrijf (Samsung is al bezig met DDR III, naast DDR II)?

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
FlamerX schreef op 14 February 2003 @ 20:19:
Zijn het trouwens niet meerdere makers? Of is het net als nu 1 bedrijf (Samsung is al bezig met DDR III, naast DDR II)?
Daar is JEDEC nou voor, die leggen de standaarden samen met de fabrikanten vast :)

Verwijderd

De data rate is twee maal zo hoog, maar het is nog steeds één datastroom, "Double Data Rate" dus. Zouden er ineens twee datastromen zijn, dan is er dus iets "dual" (wie zei daar NForce 2?).

"Dual Channel" DDR iod. in dat geval.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

Ik ben er zeker van dat het Double Data Rate is (zie ook Abbadon ;)), afgezien van dat..

Max_Kool heeft het al een beetje gezegd.. Die 'Double' verklaart dat er iets 2x zo hoog is, in vergelijking met iets anders. Dat is ook zo, de bandbreedte van DDR-SDRAM is tweemaal zo hoog als die van SDR-SDRAM (omdat er 2 bits per kloktik worden verstuurd ipv 1).

Terwijl je bij 'Dual' gebonden zit aan twee zaken die 'gekoppeld' zijn.. Zoals twee geheugenkanalen bij de dual-channeltechniek.

Moraal van het verhaal: afgezien van de JEDEC of van Googlefight had je dit ook gewoon dmv logisch redeneren kunnen vinden :P

[ Voor 11% gewijzigd door Steve op 14-02-2003 21:36 ]

Pagina: 1