Toon posts:

[sparcstation 4] Geen monitor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus sinds gister een sparcstation 4, zoals waarschijnlijk bekend zit er geen normale vga connector op maar een 13W3, nou zou ik em dus graag willen bereiken.

Ik heb iets gehoord over serieel dus heb de machine aangesloten met een null modem kabel en met hyperterminal gekl**t maar geen uitkomst. Ik weet ook niet of er een OS op staat.

Ik heb em ook aangesloten op het lan, al weet ik het ip adres niet en kan het dus ook niet wijzigen. Mijn vraag is dus of iemand weet hoe ik deze machine kan bereiken?

*ik heb de search ook al geprobeerd maar er kwam niks uit (ja de omega search;))

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Ik heb begrepen dat je met de seriele poort zelfs in de bios kunt komen. Lijkt mij dat je meer informatie hierover op de sun site kunt zoeken.

misschien kom je hiermee verder.

Verwijderd

kijk is naar de jumpers op je mobo...staan die op RS232 of op RS485? (zie http://docs.sun.com )
heb je 'm op de A of B port (zitten samen in die din connector) zitten?
start is zonder keyboard.....
probeer is stop-a of stop-d

btw voor sunstuff is http://www.nowthatsit.nl/ een goed shop...

Als je er een soundcard in hebt zitten is het waarschijnlijk een CS4231.
Zie ook: http://www.dementia.org/~shadow/sparcaudio.html

de onboard framebuffer is een TCX8

http://www.debian.org/releases/stable/sparc/install <-- voor info over de Debian sparc install

Je moet het grootste geheugen plankje in het eerste slot stoppen....

hij ondersteund rarp/tftp om te booten. installeer rarpd, tftp en dhcpd op je server om dit werkend te krijgen. (rarpd support in de kernel is niet meer nodig, vroeger wel)

is het een 110Mhz versie? (staat achterop)

http://docs.sun.com/db/doc/802-6464-10
http://www.sun.com/bigadmin
http://www.sunstuff.org/
http://www.sunhelp.org/

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 16:00 ]

Verwijderd

Als je die jumper op het mobo omzet dan kun je met een gewone null modem kabel verbinding maken? Had van iemand een layout gekregen voor zo'n RS485 kabel, maar dit is dan veel makkelijker. Zat er zelf ook al aan te denken toen ik die jumper in de handleiding vond, maar kon nergens op internet bevestiging vinden en voordat ik poorten opblaas.

Verwijderd

op pg 121/122 van het pdfje staat hoe je je serieele port moet jumperen...
en op pg145 staat de pinsetting van je 13w3 port..
en op pg139/140 staat de layout van je serieele poorten.

En hier staat nog wat info over A-B Y cables...

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 16:20 ]

Verwijderd

Mjah, de pdf heb ik gelezen, maar daar staat alleen in dat je in RS232 modus er een X.25 netwerk aan kunt hangen. Maar kan ik dus een normale 9 pins null modem kabel gebruiken met een verloopje naar de 25 pins connector achter op de sun als ik die betreffende jumper om heb gezet? Ik blaas liever geen sun hardware op.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de 85 Mhz versie zonder soundcard. De jumper voor serial port A of B staat wel in de sundoc van me bak maar nogal onduidelijk de nrtjes die erbij staan zijn _niet_ te lezen :(
dus ik heb wel een jumpertje veranderd weet alleen niet zeker dat et em is :(
ik had de J1703 dus verplaatst naar dus de middelste en andere buitenste pin. Iemand die toevallig die nrtjes weet van die pins?
Keyboard heb ik ook niet aangesloten en wat bedoel je met stop-a stop-d compukid? commands oid?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 February 2003 @ 16:18:
Ik blaas liever geen sun hardware op.
Ik ook niet...ballonnen zijn veel makkelijk op te blazen :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 februari 2003 @ 16:18:
Ik heb de 85 Mhz versie zonder soundcard. De jumper voor serial port A of B staat wel in de sundoc van me bak maar nogal onduidelijk de nrtjes die erbij staan zijn _niet_ te lezen :(
dus ik heb wel een jumpertje veranderd weet alleen niet zeker dat et em is :(
ik had de J1703 dus verplaatst naar dus de middelste en andere buitenste pin. Iemand die toevallig die nrtjes weet van die pins?
Keyboard heb ik ook niet aangesloten en wat bedoel je met stop-a stop-d compukid? commands oid?
soundcard kan je kopen....
je hebt toch een type5 keyboard? daat zit toch een stop knop op?
dan moet je dit pdfje hebben.

http://www.ultralinux.org/ <-- nog een goede faq.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 16:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er helemaal geen keyboard voor. :) alleen de kast en tja soundcard niet echt nodig lijkt me of isset mooi digital 5.1 geluid? ;) Het wordt denk toch een servertje of simpel workstation.
Ik heb nu die jumpertjes omgezet maar met hyperterm doet ie niks op snelheid 9600 heb ik et trouwens staan.
offtopic:
compukid ik heb je toegevoegd op msn, das denk makkelijker praten

Verwijderd

Als je als het werkt het ook hier kan posten, dan heb ik en misschien ook anderen er ook wat aan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 februari 2003 @ 16:37:
Als je als het werkt het ook hier kan posten, dan heb ik en misschien ook anderen er ook wat aan.
Zal ik zeker doen, het zou kunnen dat ik het anders oplos, maar het liefst zo want dan hebben ik en anderen er nog wat aan ;)

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
soundcard kan je kopen....
Ja, alleen jammer dat die dingen zeldzamer zijn dan een levende brachiosaurus, en als je er dan toch een vindt gaat ie voor een woekerprijs over de toonbank...

Verwijderd

Solarsparc schreef op 14 februari 2003 @ 16:46:
[...]

Ja, alleen jammer dat die dingen zeldzamer zijn dan een levende brachiosaurus, en als je er dan toch een vindt gaat ie voor een woekerprijs over de toonbank...
E29,- bij thatsit....(misschien hebben ze er nog wel meer ligggen, gewoon ff bellen)

wel ff met "audioctl -w play.port=0x4" de lineout selecteren...die interne speaker is zeer cool, maar mono. (btw van die interne port kunnen de x86 pc bouwers nog veel leren)
Die kaartjes hebben 3 outputs. (intern, line-out, en headphone)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 17:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus net even een schakelkastje van me buurman te leen gekregen waarmee ik dus een cross cable? kan maken door pinnen door te verbinden, ik heb dus pin 2 doorverbonden met pin 3 en pin 3 met pin 2, vraag me niet hoe het zit want met dit soort dingen ben ik slecht. Ik heb dus nu een verbinding met de terminal en kan ik dingen tiepen ik heb dus bij datatransportbesturing 'Geen' gekozen en snelheid op 9600 en 8N1 is het dus.
Ik ga nu even uitzoeken wat ik allemaal kan doen hiermee ;) ik hou jullie op de hoogte.

*update* ik heb dus net de helpfunctie gevonden en kan wat meer dingen doen zoals laten booten van netwerk,self test en nog wat meer.
Zie screenshot: Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~nvbrecht/terminal2.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 21:04 ]

Verwijderd

ik ben toch wel benieuwd naar de preciese pin layout van de kabel die je hebt gebruikt. Is dat met de jumper omgezet naar RS232?

Verwijderd

Topicstarter
Het jumper plaatje op die pdf die ik heb gekregen van compukid was nogal onduidelijk maar met het omzetten van die jumper deed ie nog niks, naderhand heb ik dit kastje geleend bij me buurman die ermee kwam en aan 1 kant zit dus de serial kabel aan de sun bak en aan de andere kant de serial kabel aan de pc en daar tussen zitten dus switches en schakeldingetjes die je kan verbinden. en dus heb ik pin 2 van de pc kant aangesloten aan pin 3 van sun kant en pin 2 van sun kant verbonden aan pin 3 van eigen pc kant. ik probeer binnenkort wel ff foto te maken van dat dingetje :)

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
* Zwerver heeft ook een sparc, via een verloopkabel naar een gewoon pc monitortje :P
kost 15 euro dat kabeltje

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook mogelijk ja om die te halen, maar ik wil wel graag even weten hoe ik er een OS op krijg zonder toetsenbord en monitor want dat is weer leerzaam ;)

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dat is zow idd ;) Maar dat kabeltje is wel zo handig, ik werk nl nog op dat 110 mhz prutding ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Topicstarter
Die van mij is dan 85 mhz vind ik best, alleen een toetsenbord, is dat nog een speciaal iets ofzo want die aansluiting lijkt op DIN, iemand enig idee?

Verwijderd

Ja dat is een aparte plug. Heb je er geen toetsenbord bij dan?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, zijn er converters voor oid, of heeft iemand er toevallig nog 1 te koop? ;)
Ik ga morgen trouwens kijken of ik debian kan booten via tftp etc. ik hou jullie op de hoogte.

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Ik heb zelf een tijd met een SparcStation 10 lopen kloten (50 Mhz,wooot) via de serieele poort. Terminal kreeg fijn de echo en zo. Jammer genoeg was de floppy drive een beetje brak en weigerde hij de debian flop te booten.
Een 13W3 adapter is wel aan te komen, check es online winkels, geloof ik wel prijzig.
KB en muis kun je nog wel aankomen, ook online.

Binnenkort maar weer es uit t stof trekken die doos en de SCSI cdrom er aan prikken, kijken of dat wil werken.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 12:10

Whizzer

Flappie!

Pfoe, het is nogal een stuk om te lezen, maar oke, ik hoef in ieder geval niet meer te vertellen hoe je die null-modem moet maken...

Dan nu OS installeren...

Zit er een SCSI cdrom in?? Zo nee, heb je er dan nog een liggen??? In ieder geval, als je er een CDROM inzet/in hebt zitten, dan moet deze op SCSI ID 6 staan.

Vervolgens ga je naar datzelfde ok promt wat je al eerder hebt gehad, stopt de solaris CD erin (of wat je ook wil installeren, overigens bij Solaris NIET de webbased install, die draait niet zonder 128 MB RAM ofzo), ramt op het ok prompt "boot cdrom" in en gaan...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Niet vergeten dat een Sparcstation een CDROM speler wil hebben die 512Byte blocks kan lezen, anders zal je Solaris CD niet booten. Mocht je geen CDROM drive hebben, dan kun je altijd nog NetBSD installeren met tftp/bootp/nfs. Het is even een dagje werk om het uit te zoeken, maar lukt het dan heb je wel voldoening :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik leen of gebruik binnenkort ff een bak als dhcp/tftp server want ik wil dit zeker een keer doen, een install doen via netwerk en anders toch een kabel halen :+
Het is idd aardig wat werk maar die voldoening zal er dan zeker zijn ;)
Zodra ik wat verder ben post ik dat hier.
Pagina: 1