Toon posts:

pc-->tv met cat5e ?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik wil de pc van mijn ouders op de eerste verdieping. naar de tv doorlussen met een kabel voor sound en video. voor divx ect.
nu wil ik deze kabel buitenlangs leggen omdat er geen gaten in het plafond geboord mogen worden. [vind mamie niet goed]

nu wil ik daar gewoon een cat 5e kabel voor gebruiken omdat: hij genoeg polen heeft en lekker makelijk weg te werken is. mijn vraag is nu kan ik dit ongestraft doen. de aansluitingen kan ik zelf wel solderen. hij moet overgens een meter of 5 worden.

o ja mijn pc heeft alleen een svideo uitgang. kan ik nu meteen boven achter de pc van svideo naar compostiet? of moet ik met s video naar beneden en dan benden met een scart blok de zooi omzetten?

mijn dank ik groot _/-\o_

• Quitter3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 16:30
Het lijkt mij met die kabel heel goed te kunnen.

Als je TV s-video via scart ondersteund zou ik zeker voor s-video->scart gaan.
In het andere geval kun je de conversie naar composiet altijd nog bij TV doen.

Verwijderd

Topicstarter
ik wil dus compostie naar benden om dat ik dan maar 2 polen nodig heb en svideo is meer polen 5 of zo? overgens heeft de tv 2 s-video ingangen dus de conversie is alleen voor het transport.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/made_by_little_guy2.JPG
dit is dus wat jij van plan bent.
ik denk dat je het iig goed moet afsluiten voor water enz. maar dat is denk wel begrijpelijk.
verder denk ik dat het wel moet lukken, maar soldeer het voor de zekerheid de 1e x lekker dun zodat je het eventueel kan verwijderen.
doet hij het, lekker stevig solderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2003 15:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat is het idee alleen nu is de vraag mag ik ongestraft utp kabel gebruiken.

Verwijderd

Via een Cat5 kabel werkt zeker weten. heb het zelf gezien over een afstand van 2 meter. Suc6 ermee. :*)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 February 2003 @ 15:00:
Via een Cat5 kabel werkt zeker weten. heb het zelf gezien over een afstand van 2 meter. Suc6 ermee. :*)
moet 5 of 6 worden. gaat dat ook werken.

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06-2025

DoD Cerberus

blabla!

heb er niet veel verstand vaan maar denk dat utp nogal last heeft van storing enzo, cat5 (is toch coax?) is afgeschermd en heeft daar dus veel minder last van...

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

• Da_BoR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-08 20:58
Ik zou beneden omgaan naar Composiet, je verliest volgends mij bij svideo veel minder kwalietijd als bij composite over zo`n lange kabel

Verwijderd

DoD Cerberus schreef op 15 February 2003 @ 15:50:
heb er niet veel verstand vaan maar denk dat utp nogal last heeft van storing enzo, cat5 (is toch coax?) is afgeschermd en heeft daar dus veel minder last van...
cat5 is geen coax het is UTP (cat5 = categorie 5) !!! Coax is televisiekabel.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:31

Zoefff

❤ 

Mm, ik ben benieuwd of je dit gaat lukken. Zo ja, dan is het een goede, en goedkope manier om ook voor mij s-video op de tv beneden te krijgen :)

Maar, volgens mij heb je toch 9 aders nodig?

Geluid = 2 * 2
S-Video = 4 adertjes + ground (als ik zo naar het connectortje kijk). Of kan je die ground weglaten?

Kan je trouwens niet beter composiet video gebruiken? Dat heeft maar 2 aders namelijk, of is er dan te veel verlies... Wat is er eigenlijk zo speciaal aan die composiet video kabel?

* Zoefff heeft er niet zo heel veel verstand van ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Zoefff op 15-02-2003 16:03 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-07 13:36
Zoefff schreef op 15 februari 2003 @ 16:01:
Mm, ik ben benieuwd of je dit gaat lukken. Zo ja, dan is het een goede, en goedkope manier om ook voor mij s-video op de tv beneden te krijgen :)

Maar, volgens mij heb je toch 9 aders nodig?

Geluid = 2 * 2
S-Video = 4 adertjes + ground (als ik zo naar het connectortje kijk). Of kan je die ground weglaten?

Kan je trouwens niet beter composiet video gebruiken? Dat heeft maar 2 aders namelijk, of is er dan te veel verlies... Wat is er eigenlijk zo speciaal aan die composiet video kabel?

* Zoefff heeft er niet zo heel veel verstand van ;)
Geluid (stereo) kan over 3 aders: Ground + Links + Rechts

Houdoe

Verwijderd

Topicstarter
ik doe het zo fluit me maar terug als het nie goed is. ik pak 5 aders svideo. en 3 voor de sound. ik pak voor op de pc een svideo conetor en 1 3,5inch jack en die gaan in de pc. en benden 2 chinhe pluges in de tv en de svideo in de tv dit klopt neem ik aan?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 23:43

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Is dit geen betere optie?
http://www.marmitek.com/n...uct.asp?taal=1&subgroep=4
Zo'n draadloos video/audio-overdrachtsysteempje.....

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op 16 februari 2003 @ 13:52:
Is dit geen betere optie?
http://www.marmitek.com/n...uct.asp?taal=1&subgroep=4
Zo'n draadloos video/audio-overdrachtsysteempje.....
draadloos is een beetje te duur, en de kwaliteid is minder.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Witte schreef op 16 February 2003 @ 11:30:
[...]

Geluid (stereo) kan over 3 aders: Ground + Links + Rechts
Dat had ik me ook al bedacht ja :)

Misschien dat je zelfs voor audio en video dezelfde ground kan gebruiken, maar dat weet ik niet zeker.... 0 volt is 0 volt toch?! Of klopt het inkomend en uitkomend voltage van geluidskaart en video kaart dan niet meer?! Mja... dan maar een extra ader :P

Topicstarter: Al wat verder ermee?!

Trouwens... de kwaliteit van zo'n draadloos setje is verbluffend hoor, je merkt absoluut geen verschil met een kabeltje.. Nadeel is wel dat je er zo 50 pleuro aan kwijt bent, UTP is wel goedkoper ja ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Zoefff op 16-02-2003 15:13 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:41
1. Kan gewoon, vriend van me had het ook zo (Te lui om kabel te kopen, en we moesten/zouden film kijken, dus 's nachts in elkaar gesoldeerd.. En t werkte, dus die kabel ligt er nog steeds ;) Is een metertje of 10, hij woont in een omgebouwde schuur, gewoon kabel over de zolder heengepleurd.

2. Er zat wel een hele lichte brom in het geluid. Op zich logisch, we hadden normale CAT5 kabel gebruikt.
Als je FTP neergooit en de mantel aan massa hangt is dat denk ik verholpen.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Verwijderd schreef op 15 February 2003 @ 16:01:
[...]

cat5 is geen coax het is UTP (cat5 = categorie 5) !!! Coax is televisiekabel.
UTP == Unshielded Twisted Pair
STP == Shielded Twisted Pair

STP is afgeschermd maar =! coax

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 16-02-2003 19:55 ]

Verwijderd

cat 5 is niet afgeschermd!

warschijnlijk Cat 6 WEL!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 11:46
Verwijderd schreef op 16 February 2003 @ 20:56:
cat 5 is niet afgeschermd!

warschijnlijk Cat 6 WEL!
heeft er niet mee te maken
wat er wel mee te maken heeft is
shielded twisted pair (STP) -> afgeschermd
en
unshielded twisted pair (UTP) -> niet afgeschermd

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• -=marauder=-
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-07 13:37
als je een lange afstand hebt te overbrugggen wil je iig geen composite. heb ik me laten vertellen, ik heb een svideo kabel van 20 meter en die doet het prima (weliswaar profigold, maar toch) je moet alleen weten wele twisted pais je op wat (van de svid conn) aansluit denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
word dus stp dan moet het lukken en ik ga inderdaad met svideo naar beneden.

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-07 22:19
ik heb begrepen dat voor lange afstanden composite geschikter is en svideo harder achteruit gaat, en als je toch aan het solderen bent kun je het signaal net zo goed meteen omzetten naar svideo

• Zoefff

Zoefff

❤ 

arjandijk schreef op 17 February 2003 @ 00:16:
ik heb begrepen dat voor lange afstanden composite geschikter is en svideo harder achteruit gaat, en als je toch aan het solderen bent kun je het signaal net zo goed meteen omzetten naar svideo
Wat probeer je nou te zeggen :?

Eerst zeg je dat composite op lange afstand beter is dan svideo.
Dan zeg je, "dus als je dan toch bezig bent, kan je het net zo goed omzetten naar svideo"

Huh!? Contradixonem in termino?! (<== geen id wat dat betekend, klinkt wel mooi ;) ) Je spreekt jezelf redelijk tegen..

• jpvk007
  • Laatst online: 05:44
volgens mij is composiet beter over lange afstanden. maar ja. je kan natuurlijk ook goedkope coax kabels buitenom leggen. die zijn wel goed afgeschermd (vooral ook voor buiten) en goedkoop. wegwerking is niet zo heel moeilijk... coax is dunner dan utp en je voorkomt storing doordat je 2 kabels gebruikt.
heb hier trouwens zowel een utp als coax kabel via buiten lopen (lan en tv) en werkt beide goed.

Verwijderd

ik heb composite al eens geprobeerd over een cat5 van 10 meter -> veel storing! (dikkere ribbels in beeld)

• jpvk007
  • Laatst online: 05:44
cat5 is ook dun. hoe dikker je kabels, hoe beter de kwaliteit op lange afstand. is een natuurkunde formule voor dacht ik. R=rho*l/A weerstand van homogene draad. rho is een constante -> lengte/oppervlakte -> weerstand moet zo klein mogelijk zijn -> zo klein mogelijke lengte en zo groot mogelijke oppervlakte.
-> cat5 heeft hoge weerstand (hele kleine diameter-> oppervlakte). normale electriciteits heeft grote diameter -> kleinere weerstand-> beter signaal

[ Voor 48% gewijzigd door jpvk007 op 17-02-2003 11:29 ]

Verwijderd

Houd rekening met de weerstand van de kabels:
-video coax kabel is 80 Ohm
-Cat 5(e) is 110 Ohm.

Kwaliteit zal erg snel dalen

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:59

JWO

Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 12:11:
Houd rekening met de weerstand van de kabels:
-video coax kabel is 80 Ohm
-Cat 5(e) is 110 Ohm.

Kwaliteit zal erg snel dalen
s-video is geen coax ;)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de hulp ik ga voor de stp kabel met svideo signaal erdoorheen .
hoef ik niks om te zetten. tv heeft svideo aansluitingen en die weerstand is minimaal zekker over de afstand van 5 meter [hoop ik].

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-07 22:19
Zoefff schreef op 17 februari 2003 @ 11:12:
[...]

Wat probeer je nou te zeggen :?

Eerst zeg je dat composite op lange afstand beter is dan svideo.
Dan zeg je, "dus als je dan toch bezig bent, kan je het net zo goed omzetten naar svideo"

Huh!? Contradixonem in termino?! (<== geen id wat dat betekend, klinkt wel mooi ;) ) Je spreekt jezelf redelijk tegen..
tja was laat ;)

wat ik bedoelde te zeggen, composite is beter voor lange afstanden en als je alleen een svideo uitgang heb en je betn toch aan het solderen dan kun je net zo goed meteen een converter van svideo naar composite maken

hier staat precies hoe, http://www.hut.fi/Misc/El...rcuits/svideo2cvideo.html

en dit is het schema

edit:
met het lettertype van tweakers kan ik dat hier niet afbeelden

[ Voor 20% gewijzigd door arjandijk162 op 17-02-2003 21:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ga toch svideo proberen aangezien ik op de tv benden alleen nog maar 2 svideo poorten vrij heb en de rest niet maar bedankt voor het schema mocht svideo niet lukken kan ik dit altijd nog proberen.

• Foxfire
  • Laatst online: 05-07 14:07
Prutsers. Doe het gewoon goed en leg de kabels die ervoor gemaakt zijn; alleen ze krijg je de kwaliteit die je wilt: goeie kwaliteit. En zowel UTP, STP en FTP (foiled twisted pair; deze miste ik nog) zijn hiervoor niet gemaakt. IK heb voor de video een RG58 (speciale coaxkabel geschikt voor beeld) kabel naar beneden liggen (met daarvoor ontworpen connectors) en voor audio gewoon een standaardkabel met jack-pluggen. Kwaliteit beneden: perfect.

Dat dan weer wel......

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:59

JWO

Foxfire schreef op 17 February 2003 @ 21:12:
Prutsers. Doe het gewoon goed en leg de kabels die ervoor gemaakt zijn; alleen ze krijg je de kwaliteit die je wilt: goeie kwaliteit. En zowel UTP, STP en FTP (foiled twisted pair; deze miste ik nog) zijn hiervoor niet gemaakt. IK heb voor de video een RG58 (speciale coaxkabel geschikt voor beeld) kabel naar beneden liggen (met daarvoor ontworpen connectors) en voor audio gewoon een standaardkabel met jack-pluggen. Kwaliteit beneden: perfect.
je bent tweaker of je bent het niet :P

• Zoefff

Zoefff

❤ 

arjandijk schreef op 17 February 2003 @ 21:02:
[...]

tja was laat ;)

wat ik bedoelde te zeggen, composite is beter voor lange afstanden en als je alleen een svideo uitgang heb en je betn toch aan het solderen dan kun je net zo goed meteen een converter van svideo naar composite maken

hier staat precies hoe, http://www.hut.fi/Misc/El...rcuits/svideo2cvideo.html

en dit is het schema

edit:
met het lettertype van tweakers kan ik dat hier niet afbeelden
Oke, nu wel duidelijk :)

Je kan overigens je tekst tussen [code] en [/code] tags plaatsen, dan kan je het schema hier wel plaatsen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Y-ground------------------+
                          +---------- RCA/composite ground
C-ground------------------+

Y-------------------------+
                          +--------- RCA/composite video
C------------||-----------+
            470pF

Afbeeldingslocatie: http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/svideo_connector.gif

1 Y ground
2 C ground
3 Y (luminance+sync)
4 C (crominance)

Aldus de S-Video naar Composite converter :)

Pagina: 1