Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!
Waarom wil je zulke onbelangrijke data backuppen ??
De meeste mensen backuppen alleen belangrijke data, zoals tekstfiles e.d.
Bootsector en partition table zijn makkelijk te herstellen. Bovendien, als deze in de puinpoeier liggen, komt het meestal omdat je disk zelf in de puinpoeier ligt
De meeste mensen backuppen alleen belangrijke data, zoals tekstfiles e.d.
Bootsector en partition table zijn makkelijk te herstellen. Bovendien, als deze in de puinpoeier liggen, komt het meestal omdat je disk zelf in de puinpoeier ligt
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Verwijderd
Je kunt je partitietabel gewoon op een papiertje overschrijven vanuit fdisk.
Kijk maar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Apparaat Opstart Start Einde Blokken Id Systeem /dev/hda1 1 2 16033+ 83 Linux /dev/hda2 3 18 128520 83 Linux /dev/hda3 19 1062 8385930 83 Linux /dev/hda4 1063 5005 31672147+ 5 Uitgebreid /dev/hda5 1063 2106 8385898+ 83 Linux /dev/hda6 2107 4678 20659558+ 83 Linux /dev/hda7 4679 4809 1052226 83 Linux /dev/hda8 4810 4940 1052226 83 Linux /dev/hda9 4941 5005 522081 82 Linux wisselgeheugen |
Verwijderd
Pardon??? Als ik naar mijn historie met disk problemen kijk is dat 9 van de 10 keer een verloren partitietabel. Aan de hand van een backup daarvan kun je de originele partities herstellen (bijna) zonder dataverlies. Een backup van je partitietabel is daarom minstens zo belangrijk als de backup van de daadwerkelijke content.GarBaGe schreef op 14 February 2003 @ 14:48:
Waarom wil je zulke onbelangrijke data backuppen ??
...
Ik wil een image systeem opzetten voor een aantal win98 machines en deze moeten dan ook automagisch kunnen installeren. Ik heb geen zin om een halve dag te besteden aan een pc om al die spellen te installeren (zeker niet als het er al 20 zijn en als het er in de toekomst nog meer worden dan is dat niet meer te overzien
)
Nu heb ik hier een linux machine die volledig is geinstalleerd met een nfs server en alles nu ga ik met partimage een hd met alles voor geinstalleerd leeg trekken maar aangezien partimage mijn bootsector niet kan backuppen was ik van plan dat anders te doen vandaar dat ik dus mijn partitie tabel wil backuppen.
Ik heb het enige probleem dus nog van die partitietabel.
Nu heb ik hier een linux machine die volledig is geinstalleerd met een nfs server en alles nu ga ik met partimage een hd met alles voor geinstalleerd leeg trekken maar aangezien partimage mijn bootsector niet kan backuppen was ik van plan dat anders te doen vandaar dat ik dus mijn partitie tabel wil backuppen.
Ik heb het enige probleem dus nog van die partitietabel.
met
met
was dit wat je bedoelde?
ps. de schijf groote e.d. moet wel gelijk zijn hiervoor
code:
kan je de partitietabel in een bestand opslaan1
| sfdisk -d /dev/hda > hda.out |
met
code:
maak je de partitietabel weer aan1
| sfdisk /dev/hda < hda.out |
was dit wat je bedoelde?
ps. de schijf groote e.d. moet wel gelijk zijn hiervoor
Mistakes are proof that you are trying...
Ja dat wilde ik en ja de harde schijven zijn allemaal dezelfde dus dat valt weer mee. Maar even een andere vraag:
Ik heb een bootdisk gemaakt met make-fai-bootfloppy en vervolgens heb ik de bootdisk gemaakt. Goed tot zo ver gaat alles goed maar als ik nu met die floppy opstart dan gaat ie niet zelf op zoek naar zijn ip configuratie.
Ik heb bij network options -> IP kernel level configuration -> DHCP aangezet maar is er soms ook nog BOOTP nodig om hem automagisch te laten gaan. Want hij gaat niet automagisch op zoek naar zijn ip instellingen. Ik heb een DHCP server draaien in het netwerk en die doet het goed al de clients krijgen namelijk op MAC address basis een ip. Zo kan ik dus ook op deze manier meerdere pc's tegelijk image en ik kan verschillende pc's image (goed over nagedacht he
)
Maar hoe krijg ik mijn kernel zover dat die ook automagisch zijn instelling van de DHCP weg haalt ?
Ik heb een bootdisk gemaakt met make-fai-bootfloppy en vervolgens heb ik de bootdisk gemaakt. Goed tot zo ver gaat alles goed maar als ik nu met die floppy opstart dan gaat ie niet zelf op zoek naar zijn ip configuratie.
Ik heb bij network options -> IP kernel level configuration -> DHCP aangezet maar is er soms ook nog BOOTP nodig om hem automagisch te laten gaan. Want hij gaat niet automagisch op zoek naar zijn ip instellingen. Ik heb een DHCP server draaien in het netwerk en die doet het goed al de clients krijgen namelijk op MAC address basis een ip. Zo kan ik dus ook op deze manier meerdere pc's tegelijk image en ik kan verschillende pc's image (goed over nagedacht he
Maar hoe krijg ik mijn kernel zover dat die ook automagisch zijn instelling van de DHCP weg haalt ?
Heb je de help bij die kernelopties al gelezen? Daar staat misschien wat in waar je wat mee kunt.
Pagina: 1