Toon posts:

Zijn er ook hardwarematige DHCP Servers?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter

Deze moet alleen maar IP adressen generen.
Ook hoeft deze geen aan routering te doen.

Alles vindt plaats in een subnet.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 14:36 ]

• Mark309
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Mark309

Ook wel Piet

Verwijderd schreef op 14 februari 2003 @ 14:24:
Ja hoor, routers met ingebouwde dhcp functie bijvoorbeeld :)

Productman.nl - Helpt startups in de Achterhoek en Liemers - https://www.wiegaaterverhuizen.nl - Versla de makelaar ;)

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zoals deze :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 19:26

job

dat is wel weer een heel specifiek product. een adsl router met ingebouwde modem.

maar QuickStar03 vertel eens, wat wil je allemaal met die dhcp server doen?

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
De meeste routers ondersteunen ook wel dhcp :)

[mierenneukmodus]
Het is natuurlijk wel de software/firmware die op de router draait die de adressen uitdeelt >:)
[/mierenneukmodus]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Die zijn er wel, maar omdat DHCP zo'n basic dienst is, kan zo'n apparaatje meestal nog meer (zoals de hierboven genoemde routertjes).

Misschien dat je een server kan gebruiken en daar de DHCP service op kan installeren, of een PC met ICS - die functioneert ook als DHCP server.

Vertel ons eens wat je tegen een stukje software hebt ?

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 08:58
Tja hoe je er ook tegenaankijkt, het blijft een stukje software. Een router is ook gewoon een stukje hardware met een os erop. Het is alleen dedicated.
Wat al eerder is gezegt, pak daar dan gewoon een routertje voor, doen die ook nog wat ;)
Waarom zou je een apparaat gaan aanschaffen voor iets simpels als dhcp, bijna ieder netwerk os ondersteund dit wel.

Verwijderd

Ik wil niet eens een router hebben die mijn leases verzorgt. Ik word er al bang van als ik er aan denk.. en dat is omdat ik dhcp over bootp heb, en meteen de primaire DNS d'r op draai.
En als dat alles dan op een router/switch moet.. hmm.. liever niet.

Verwijderd

Hardwarematig? Zit zelfs in m'n modem, zonder kan ik niet internetten en dit bericht posten...

een DHCP server ansich is niets anders dan een stukje software die een lijst bijhoud van beschikbare IP adressen en die deze op verzoek uitgeeft en vervolgens afstreept als bezet...

Als je nu al 1 PC (een beetje centraal) in je netwerk hebt kun je die al inzetten als DHCP server dmv 1 vinkje.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2003 05:45 ]

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:22
Je hebt printservertjes (bijv. van edimax) die delen ook ip-adresjes uit.
Kosten 75€ bij mycom......dan hang je er gewoon geen printer aan :)

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

tweaker modus aan.

knutsel een heel klein doosje in elkaar. een doosje van 10x5x5 cm is niet al te groot. Bouw hierin een willekeurige microprocessort. hiervoor verwijs ik je door naar diverse bouwprojecten van de elektuur. Hieraan knoop je een ethernet interface (uit me hoofd had de elektuur zoiets als de basic stamp met rj45 interface)

vervolgens proggel je wat software die eigenlijk alleen een lijst van alle IP's beschikbaar zijn en een flaggetje van "gebruikt" of "vrij" Nu alleen nog de rest erom heen proggelen en klaar. Zou in een simpel eeprommetje moeten passen.

et voila een hardwarematige dhcp servert. Nou kun je hem in een 1U kast proppen zodat het ook nog stoer lijkt (een doosje van 10x5x5 stelt niet zoveel voor)

tweaker modus uit
edit: ow oops, pns, beetje offtopic reactie. Maar zelf heb ik nog niet zo'n los apparaat gezien, juist omdat die dingen zo simpel zijn worden ze geintegreerd met andere apparaten

[ Voor 13% gewijzigd door morphje op 18-02-2003 07:09 . Reden: oops ]

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
(jarig!)
Er bestaan volledige servers on-chip. Elektuur had zoiets vorig jaar ben vergeten hoe het noemt. DHCP gevende routers, switches enzo bestaan ook. Met een goede beveiliging kan gelijk welke pc een DHCP afgeven, natuurlijk kan elke beveiliging gekraakt worden (ook de single chip dingen) door zoiets stom als een gemakkelijk wachtwoord, een sniffer, een buffer overflow of iets in die aard.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1