MySQL in een commerciele applicatie

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77887

Topicstarter
Hey,
Ik ben bezig met het ontwikkelen van een commerciele applicatie, welke ingezet gaat worden in de zorgsector. De applicatie maakt gebruik van een lokale MySQL database en een MyODBC driver.

Mijn vraag is "Hoe kan ik voorkomen dat ik licentie kosten moet betalen voor de database?" Moet ik dan ook een deel van mijn product als opensource beschikbaar stellen?

En zijn er volledig gratis alternatieven voor MySQL (met ODBC ondersteuning)?

Ik heb de licentie van MySQL bestudeerd, maar ik vind deze redelijk ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-06 08:29

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

als de applicatie verkocht wordt voor een commercieele prijs, zou je er goed aan doen gewoon licenties te kopen. zo help je de ontwikkeling van MySQL.
Je kunt met software niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dat sommige klanten dat niet schijnen te bevatten is een vervelende zaak, maar probeer het ze dan toch maar aan hun verstand te prutsen.
Goedkoop is 1 kwaliteit is 2.

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TG
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-10-2024

TG

de prijzen voor een licentie voor MySQL zijn gelukkig ook niet zo hoog
zelfs een Slager om de hoek (toegegeven: voor wie het overkill zou zijn ;)) zou er niet van schrikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-06 08:29

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

TG schreef op 14 februari 2003 @ 11:49:
de prijzen voor een licentie voor MySQL zijn gelukkig ook niet zo hoog
zelfs een Slager om de hoek (toegegeven: voor wie het overkill zou zijn ;)) zou er niet van schrikken
en daarom zou het aan alle kanten onverantwoord zijn dat gewoon niet bij de prijs in te stoppen :)

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Wil je niets betalen, dan moet je je applicatie onder de GNU license publiceren, hetgeen inhoud dat jij je source beschikbaar moet stellen.

Als alternatief is PostgreSQL misschien nog wat voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoe zit het dan met PostgreSQL :
Laat de licentie een vrijer gebruik toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 09:10

jvhaarst

Concordia res parvae crescunt

Volgens freshmeat :
PostgreSQL : BSD License
MySQL : GNU General Public License (GPL)
Firebird : Mozilla Public License (MPL)
SAP DB : GNU General Public License (GPL)
DB2 : Een of ander vaag misbaksel.

IANAL, maar volgens mij heeft alleen MySQL een restrictie op het gebruik.

[ Voor 24% gewijzigd door jvhaarst op 14-02-2003 13:35 . Reden: db2 vergeten! ]

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50345

De MYSQL database valt onder de GNU GPL. Dit houdt in dat iedereen deze database mag gebruiken voor alles waar je maar zin in hebt. Je mag er dus gewoon top-secret, proprietaire, zelfs illegale gegevens in opslaan.

Zolang je geen code van mysql gebruikt in je applicatie hoeft je applicatie niet GPL te zijn. Als je dus jouw programma los van de database leverd zou je geen licentie kosten kwijt zijn.

Lees ander eens http://www.mysql.com/products/licensing.html, anders kan je het altijd aan MySQL AB vragen natuurlijk.

Aan deze post kunnen geen rechten wordt ontleend, bla, bla, bla. Ik ben geen advocaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 09:10

jvhaarst

Concordia res parvae crescunt

Niet helemaal waar:
http://www.mysql.com/prod...ng-examples-embedded.html zegt:
If your product requires MySQL, you need a license for any machine that runs the mysqld server. For example, if you've designed your application around MySQL, then you've really made a commercial product that requires the engine, so you need a license.
Dit gaat dus over het verspreiden van MySQL, wat volgens mij de topicstarter ook wil gaan doen.
Dus óf hij betaalt netjes aan MySQL, of hij kiest een andere database.

Leesvoer :
http://software.freshmeat.net/articles/view/426/ , vooral de commentaren.

[ Voor 9% gewijzigd door jvhaarst op 14-02-2003 13:38 ]

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50345

Nee, nu lijk jij abuis. De meeste applicaties die van MySQL gebruik maken hebben de (client) api om MySQL aan te roepen meegelinkt. Dus moet je applicatie GNU GPL zijn, of je mag de applicatie niet verspreiden.

Als je met je applicatie alleen de mysql binary aanroept (en deze dus dusgewenste zou kunnen vervangen door de clientapplicatie van een andere database (SQL verschillen daargelaten)) hoeft je app niet GNU GPL te zijn.

Dus: linken met GNU GPL software => je app moet GNU GPL zijn, of je mag hem niet verspreiden.
niet linken met GNU GPL software => je app hoeft niet GNU GPL te zijn.

Het ligt er dus helemaal aan hoe je die ODBC driver gebruikt. Link je die mee? Dat is dus het tricky ding.

-- EDIT --
Maar PostgreSQL (als die inderdaad een BSD licentie heeft) is een beter idee, als je geen gezeik wilt met het verkopen van je applicatie. Maar TS, waarom kan je hele applicatie niet GNU GPL worden?
-- EDIT --

Ik ben nog steeds geen advocaat, dus ik zal wel uit mijn nek lullen.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 50345 op 14-02-2003 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik vond op MySQL nog een stuk tekst:
Heeft iemand ervaring met het onderstaande:

You can use the MySQL software for free under the GPL if you adhere to the conditions of the GPL. For more complete coverage of the common questions about the GPL see the generic FAQ from the Free Software Foundation at http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html. Some common cases:

When you distribute the MySQL source code bundled with other programs that are not linked to or dependent on the MySQL system for their functionality even if you sell the distribution commercially. This is called mere aggregation in the GPL license.

Als ik het zo lees is MySQL gratis te distriburen als je code niet afhankelijk is van de database. Klopt dit?
Pagina: 1