Toon posts:

[P166MMX Laptop] Keuze OS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello there...

Ik benvia mijn stage bedrijf de gelukkige bezitter geworden van een heuse LAPTOP! ;) Het is een Compaq Armada 1590DT.

Specs:
Intel Pentium 166MMX
80 MB EDO Ram
C&T 2MB video 68554PCI
2,1gb HDD (4200rpm?)
20x CD-rom

Er staat nu Win95 OSR2 met Office97 op.

Happens te be dat ik thuis dus drie officiele Windows versies heb liggen, een Win95, een Win98 en een Win98SE...

Nu zit ik te twijfelen welk OS het beste bij het profiel van deze laptop past...

Ik heb eigenlijk de schurft aan Win95, maar volgens mij is dit OS wel het snelst op deze laptop... Er zit natuurlijk MMX in de processor, dus zou Win98 net zo snel zijn?

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 23:18

Deem

Ontcijfer mij!

Win 98se lijkt mij de beste keus, stabieler dan het voorgaande maar wie iets minder snel.

[ Voor 18% gewijzigd door Deem op 14-02-2003 09:36 ]

"May our framerates be high and our temperatures low."

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op 14 February 2003 @ 09:28:
[/b]

Ik heb eigenlijk de schurft aan Win95, maar volgens mij is dit OS wel het snelst op deze laptop... Er zit natuurlijk MMX in de processor, dus zou Win98 net zo snel zijn?
kun je deze redenering eens uitleggen? Vooral die laatste "dus"?

[ Voor 3% gewijzigd door j-w op 14-02-2003 09:38 ]

• highking
  • Laatst online: 02-09 09:13

highking

Langharig tuig

j-w schreef op 14 February 2003 @ 09:38:
[...]

kun je deze redenering eens uitleggen? Vooral die laatste "dus"?
Waarschijnlijk bedoelt ie dat omdat Win98 MMX ondersteuning heeft en Win95 niet. En dat merk je wel degelijk in de snelheid van zo'n systeem.

Ik zou alleen eerst ff kieke of je op Internet de nodige drivers voor dat ding kan vinden, en dan een keuze maken.

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

naar mijn weten kunnen windows 95 drivers net zo makkelijk op win98 met een paar uitzonderingen nagelaten. dus daar zal het probleem van die overstap niet liggen.

• highking
  • Laatst online: 02-09 09:13

highking

Langharig tuig

Ervaring verteld mij dat Win95 drivers op Win98 vaak tot veel blauwe schermen leiden!

Alleen zaken zoals bijvoorbeeld een geluidskaartje valt aardig te installeren met oude drivers, maar voor bijvoorbeeld de videokaart zou ik dat absoluut niet doen!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ik heb zelf een hele tijd een Toshiba 300 CDT als laptop gehad. Een P166 MMX met 2.1 GB HD (2 partities) 80 MB EDO en 2MB VGA. Het beste OS als je het mij vraagt is zonder enige twijfel Windows 2000 pro. Met >64 MB zou ik daar verder niet te lang over denken en die installeren. Win2k heeft prima ingebakken driver support, power management is stukken prettiger dan 9x, met NTFS is alles goed af te schermen en fragmenteert je schijf een stuk minder (bij trage laptopschijfjes erg prettig) en daarbij is het gewoon een rete stabiel en vrij modern OS.
Enige waar je op moet letten is of de fabrikant voor de betreffende laptop drivers heeft voor power management / eventueel ACPI en eventueel de videokaart en de geluidskaart. De rest wordt meestal direct door win2k herkend en geinstalleerd.

Mijn ervaring met andere OS'en heel snel:

Windows 95: niet doen, brakke USB en power management + driver support is nihil.
win98se: eventueel als je perse een 9x variant wil hebben zou ik deze nemen.
windows NT: beter, stabieler en vaak ook sneller dan 98se, echter slechte driver support, geen USB en geen power management.

[ Voor 13% gewijzigd door GA!S op 14-02-2003 09:51 ]

de betaler vervuilt

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

highking schreef op 14 February 2003 @ 09:43:
Ervaring verteld mij dat Win95 drivers op Win98 vaak tot veel blauwe schermen leiden!

Alleen zaken zoals bijvoorbeeld een geluidskaartje valt aardig te installeren met oude drivers, maar voor bijvoorbeeld de videokaart zou ik dat absoluut niet doen!
Nou, ik heb daar tot nu toe nouwelijks problemen mee gehad.

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
win 95 osr2 vind ik even stabiel als win98
draai hier al jaren 95 osr2 zonder 1 blauw scherm!!
heb alleen blauw scherm als ik op eject duw terwijl ik van cd lees :+

• bertje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 14:21
is linux geen optie ;)
lekker snel en stabiel.. en er zijn ook genoeg office versies voor linux die compatible zijn met office 9x/2k/xp

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 15:10

mutsje

Certified Prutser

ik heb zelf windows2000 op een mmx233 draaien (HP omnibook). Windows98SE zou geen probleem moeten zijn voor een P166mmx.

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
bartmen schreef op 14 February 2003 @ 10:43:
is linux geen optie ;)
lekker snel en stabiel.. en er zijn ook genoeg office versies voor linux die compatible zijn met office 9x/2k/xp
Ik heb de GUI (XServer - Client) nooit snel gevonden onder linux, zeker niet op een Pentuim 133 - 200

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
quote:Happens te be dat ik thuis dus drie officiele Windows versies heb liggen, een Win95, een Win98 en een Win98SE...

topicstarter zou best vermelden welke toepassingen hij wil draaien op laptop
als ie de laatste versie van IE , media player enz. wil hebben
kan hij alleen kiezen voor win98SE en niet 95 of 98(eerste editie)

Verwijderd

kijk ook hier eens:

[rml][ WinMe] Hoe maximaal profiteren van RAM? *[/rml]

Dat is mijn laptoppie. Perfect dingetje, ben bezig met Windows2000 erop aan het zetten. Maar ik heb ook wel superveel geheuegen zoals je zal lezen. Succes ermee!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Windows ME?!?!? Dat is zo ongeveer het brakste OS dat je maar kan draaien! Dat is echt iets dat ik NOOOOOOIT op een laptop zou zetten. De zware grafische meuk van 2000 combineren met de brakheid van 9x, prachtig product. Ze zouden het gratis weg moeten geven.

de betaler vervuilt

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-09 22:59
GA!S schreef op 14 February 2003 @ 18:18:
Windows ME?!?!? Dat is zo ongeveer het brakste OS dat je maar kan draaien! Dat is echt iets dat ik NOOOOOOIT op een laptop zou zetten. De zware grafische meuk van 2000 combineren met de brakheid van 9x, prachtig product. Ze zouden het gratis weg moeten geven.
welke grafische meuk in windows 2000 :? Oude computers met meer dan 64 mb ram lopen juist lekker met windows 2000

Ik zou windows 2000 uit proberen loopt het niet lekker -----> windows 98 se :)

Windows 98 se loopt redelijk stabiel als je niet te veel gekken dingen ermee gaat uit halen ;)

Last.fm
Films!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

sv3n schreef op 14 February 2003 @ 18:41:
[...]

welke grafische meuk in windows 2000 :? Oude computers met meer dan 64 mb ram lopen juist lekker met windows 2000
Ik had het over de brakheid van windows ME, 2000 zou ik zeker voor gaan als ik de TS was.

de betaler vervuilt

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:52
Zal ik jullie eens wat leuks vertellen? Mijn broer heeft een Compaq Armada 7730MT met een Pentium MMX 166 met 64 mb ram en 2 GB harddisk. Er stond Windows ME op, dat werkte inderdaad niet super, dus heb ik er later Windows XP op gezet. Jawel, je leest het goed: Windows XP! Ik heb wel lang moeten wachten totdat het er op stond waarna het tweaken beginnen.

Ik heb alle mogelijke services eruit gesloopt. Er zijn er een paar overgebleven die echt noodzakelijk zijn. Het opstarten duurt wel redelijk lang, maar echt niet vervelend lang. Na opstarten heeft hij ongeveer 48 MB geheugen in gebruik. Van dit geheugen is er nog een redelijke hoeveelheid 'cache' zoals in de taskmanager staat. Office XP alle programma's opstarten gaat vrij vlot: na een seconde of 10 heb je Word staan en je kan makkelijk Excel er naast open hebben. Surfen gaat ook prima.

Okey, Windows 2000 met dezelfde taktiek zou waarschijnlijk toch nog iets beter werken, maar ach, op de manier zoals ik hem nu gestript heb, is het eigenlijk Windows 2001 :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Verwijderd

Misschien is het handig wat je van plan bent allemaal te doen met die laptop. Ik denk persoonlijk dat Windows 2000 toch nog iets aan de zware kant is voor dat ding, en dat Windows 98SE zeker zal voldoen. Alles draait eronder, het is lekker snel en toch nog vrij stabiel (als je niet al teveel programma's installeert en deinstalleert, want dan slibt het al snel vol).

Verwijderd

Wat heeft iedereen toch een hekel aan Windows ME! Ik heb een fijne IBM laptop met een Pentium 166 gehad waarop Windows ME als een zonnetje liep :) Heb er zoveel plezier van gehad dat ik onlangs maar een Athlon 1000 laptop gekocht (dus bezint eer ge begint ;) )

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 February 2003 @ 19:09:
Wat heeft iedereen toch een hekel aan Windows ME! Ik heb een fijne IBM laptop met een Pentium 166 gehad waarop Windows ME als een zonnetje liep :)
Liep? Dus nu niet meer, wil je zeggen? :)
Heb er zoveel plezier van gehad dat ik onlangs maar een Athlon 1000 laptop gekocht (dus bezint eer ge begint ;) )
Ach, het kan in principe goed lopen, als je maar geen gekke dingen ermee uithaalt. Dat geldt ook voor Windows 98.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 February 2003 @ 19:09:
Wat heeft iedereen toch een hekel aan Windows ME! Ik heb een fijne IBM laptop met een Pentium 166 gehad waarop Windows ME als een zonnetje liep :) Heb er zoveel plezier van gehad dat ik onlangs maar een Athlon 1000 laptop gekocht (dus bezint eer ge begint ;) )
Vaak is het zo als ME eenmaal loopt, dat hij het goed doet. Maar na upgrades of minimale veranderingen, kan het zo gedaan zijn met de stabiliteit. Maar op een laptop kan het inderdaad best wel goed gaan.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 14 februari 2003 @ 19:06:
Misschien is het handig wat je van plan bent allemaal te doen met die laptop. Ik denk persoonlijk dat Windows 2000 toch nog iets aan de zware kant is voor dat ding, en dat Windows 98SE zeker zal voldoen. Alles draait eronder, het is lekker snel en toch nog vrij stabiel (als je niet al teveel programma's installeert en deinstalleert, want dan slibt het al snel vol).
Enige dat win2k nodig heeft om lekker te kunnen draaien is >64 MB RAM. Zodra je meer dan 64 MB hebt werkt een 2k systeem bijna altijd lekkerder dan een 98 bak. De enige uitzondering is multimedia en games, maar ik neem aan dat je niet van plan bent om die ouwe laptop daar nog voor te gaan gebruiken (voor Divx is ie toch te traag en bij de games DIE nog op dat ding lopen maakt 98 of 2k echt geen verschil meer ;) ).
Ik zie verder geen enkel voordeel aan 98 en zeker niet voor een laptop!

de betaler vervuilt

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-09 22:59
GA!S schreef op 14 February 2003 @ 18:49:
[...]

Ik had het over de brakheid van windows ME, 2000 zou ik zeker voor gaan als ik de TS was.
De zware grafische meuk van 2000
Daar had ik het over ;) Als je nou de grafische troep in xp noemt maar win 2000, daar si het toch niet zo zwaar :?

Last.fm
Films!

Verwijderd

GA!S schreef op 14 februari 2003 @ 19:13:
[...]

Enige dat win2k nodig heeft om lekker te kunnen draaien is >64 MB RAM. Zodra je meer dan 64 MB hebt werkt een 2k systeem bijna altijd lekkerder dan een 98 bak. De enige uitzondering is multimedia en games, maar ik neem aan dat je niet van plan bent om die ouwe laptop daar nog voor te gaan gebruiken (voor Divx is ie toch te traag en bij de games DIE nog op dat ding lopen maakt 98 of 2k echt geen verschil meer ;) ).
Ik zie verder geen enkel voordeel aan 98 en zeker niet voor een laptop!
Ik ben benieuwd, hij is nu aan het installeren bij mij (2000 ipv ME), maar dan dus met 256mb RAM. Kijken wat ie doet hehe.. In ieder geval erg lang over installeren!

Verwijderd

misschien is win98 lite iets voor je

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 February 2003 @ 14:19:
misschien is win98 lite iets voor je
En waarom dan? Enige beargumentatie is wel handig :)

Verwijderd

waar is robgee... nog niet klaar met installen van XP...
PS: 98SE zou ik doen. Immers veel minder bugs dan 98 en vaak beter dan 95.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2003 16:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
ej mensen!
Sorry dat het zo lang duurt voordat ik reageer, maar ik er even niet in de gelegenheid toe geweest! ;)

Bedankt voor alle reacties!

Ik denk dat ik na het lezen van GA!S' post maar afzie van mijn eigen Win9x dilemma en Win2k Pro erop zet! Het enige nadeel is dat het een vrij groot besturingssysteem is...

Ik heb maar 2,1gb dus ruimte is kostbaar op die laptop ;)

Maargoed... morgen ga ik installeren en ik hou jullie op de hoogte!

• Zekas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-09 11:10
Ik zou hem zo laten :)

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:52
Verwijderd schreef op 15 February 2003 @ 20:15:
ej mensen!
Sorry dat het zo lang duurt voordat ik reageer, maar ik er even niet in de gelegenheid toe geweest! ;)

Ik denk dat ik na het lezen van GA!S' post maar afzie van mijn eigen Win9x dilemma en Win2k Pro erop zet! Het enige nadeel is dat het een vrij groot besturingssysteem is...

Ik heb maar 2,1gb dus ruimte is kostbaar op die laptop ;)

Maargoed... morgen ga ik installeren en ik hou jullie op de hoogte!
Gebruik de tips in mijn post hierboven over WinXP: disable zoveel mogelijk services. Dat scheelt echt een hoop!

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

budi schreef op 15 februari 2003 @ 21:01:
[...]

Gebruik de tips in mijn post hierboven over WinXP: disable zoveel mogelijk services. Dat scheelt echt een hoop!
Dan zit je nog altijd met het schijfruimte probleem. Mijn ervaring met een lopend OS:
95: 50 a 100 MB
98: 100 a 250 MB
2k: 200 a 500 MB
XP: 750 MB 1GB

Wat wil de TS eigenlijk allemaal met die laptop gaan doen?

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
GA!S schreef op 16 februari 2003 @ 09:53:
[...]

Dan zit je nog altijd met het schijfruimte probleem. Mijn ervaring met een lopend OS:

Hmmm...
Ik heb de laptop van mijn afstudeerdrijf gekregen voor office werkzaamheden...

Word, Excel, Powerpoint, SPSS... dat is het wel...

Ik heb er trouwens zelf Halflife al opgezet :P (werkt redelijk op lage resolutie!)

En er zit een Xircom 10/100 PCMCIA kaartje in, dus ik kan hem "op de zaak" en thuis in het netwerk hangen voor internet... ;)

Die 2,1gb is vrij irritant.... voor 40 euro zijn 5gb laptopdrives te krijgen, zou dat werken in deze laptop? Aangezien Compaq is overgenomen door HP is er een hoop informatie verloren gegaan op internet :(

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Als het een bedrijfje is dat in de buurt zit zou je eens langs kunnen gaan met je laptop en meteen proberen. Vaak is het vrij algemeen spul, maar soms heb je een BIOS upgrade nodig om een bepaald soort HD te herkennen. Ik zou het eerst uitproberen en dan pas kopen als ik jou was.

de betaler vervuilt

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
95 is oud.. veel mensen weten dat niet maar er zijn veel programma's die niet zomaar draaien onder Windows 95 (geen ADO, out-of-the-box geen Winsock2 etc.). Ik zou gewoon voor 98SE of 98SE lite gaan, dat laatste heb ik op een Pentium 75 draaien en dat draait best goed (met Phoenix als browser).

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Ik heb nu laatst een oude IBM 300GL PC gehad met 233MMX en 64 Mb erin, heb er nu een Voodoo Banshee 16 Mb PCI 3dfx in gezet en een 20 Gb Maxtor D740X, en heb er Windows 98SE op draaien, en het draait prima. Toen ik hem op 133 Mhz had draaien draaide die ook prima. Dus ik zal Win 98SE proberen...

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 07:59

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 10:30:
[...]

Hmmm...

Ik heb er trouwens zelf Halflife al opgezet :P (werkt redelijk op lage resolutie!)

En er zit een Xircom 10/100 PCMCIA kaartje in, dus ik kan hem "op de zaak" en thuis in het netwerk hangen voor internet... ;)

Die 2,1gb is vrij irritant.... voor 40 euro zijn 5gb laptopdrives te krijgen, zou dat werken in deze laptop? Aangezien Compaq is overgenomen door HP is er een hoop informatie verloren gegaan op internet :(
Jouw laptop kan standaard max 8GB aan.
Als je een 30GB erin wilt doen, heb je diskmanager nodig,
anders ziet hij slechts 8GB.
Ik heb zelf nog een Compaq Armada P133 liggen,
vandaar dat ik dit weet, werkt dan in ieder geval tot 30GB.
Een bios update is ook aan te raden,
alles van Compaq is gewoon nog op de site van HP te vinden.

Je interne geheugen opwaarderen zal wel moeilijker worden.
In jouw laptop kunnen slechts "EDO SO-Dimm's"
dus PC66, 100 en 133 werken daar NIET in,
want die zijn "synchroon" i.p.v. asynchroon als bij EDO.

Afgelopen HCCdagen heb ik nog een 64MB EDO So-Dimm nieuw kunnen kopen,
de capaciteit van deze modeles is maximaal 64MB per stuk.

Tussen twee haakjes, ik zou voor Win98SE gaan.
WinME draait ook prima op mijn oude laptop,
al zijn er vrij veel mensen hier die dit niet zo'n goed product vinden.
Bij al mijn pc draait het goed (5 pc's van P1-100 t/m P3-750Mhz).

[ Voor 26% gewijzigd door cjdijk op 17-02-2003 11:04 ]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Topicstarter
cjdijk schreef op 17 February 2003 @ 10:56:
[...]

Jouw laptop kan standaard max 8GB aan.
Als je een 30GB erin wilt doen, heb je diskmanager nodig,
anders ziet hij slechts 8GB.
Ik heb zelf nog een Compaq Armada P133 liggen,
vandaar dat ik dit weet, werkt dan in ieder geval tot 30GB.
Een bios update is ook aan te raden,
alles van Compaq is gewoon nog op de site van HP te vinden.
Aha, bij laptops werkt het dus net zo als bij desktops... :+

Die BIOS update moet ik zeker nog ff halen... Alleeb er zit een Power-On password
op (dat weet ik) en een Setup password (dat weet ik niet), maakt dat in geval van een BIOS update nog uit?

Het BIOS staat geloof ik op een apart deel van de HDD (is 12 MB groot)... Als ik een 5gb hdd erin zet hoe gaat dat dan werken trouwens?
Je interne geheugen opwaarderen zal wel moeilijker worden.
In jouw laptop kunnen slechts "EDO SO-Dimm's"
dus PC66, 100 en 133 werken daar NIET in,
want die zijn "synchroon" i.p.v. asynchroon als bij EDO.

Afgelopen HCCdagen heb ik nog een 64MB EDO So-Dimm nieuw kunnen kopen,
de capaciteit van deze modeles is maximaal 64MB per stuk.
Ach... er zit 80MB EDO in, in principe is dat genoeg voor alle OS'en t/m Win2k :P
Ik ga in principe niet meer investeren in dat ding, 40 euro voor een 5gb harde schijf is het matje ;)
Tussen twee haakjes, ik zou voor Win98SE gaan.
WinME draait ook prima op mijn oude laptop,
al zijn er vrij veel mensen hier die dit niet zo'n goed product vinden.
Bij al mijn pc draait het goed (5 pc's van P1-100 t/m P3-750Mhz).
Ik ga denk ik ook voor 98SE... Win2k is eigenlijk een beetje te zwaar voor de dingen waar ik die laptop voor gebruik...

Binnenkort krijg ik een dongle voor het Xircom 10/100 PCMCIA kaartje en kan ik ook gaan netwerken, dan voldoet Win95 eigenlijk niet meer...

Bedankt voor de uitgebreide info trouwens!!

_/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2003 11:15 ]

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 17 februari 2003 @ 11:13:
[...]

Ik ga denk ik ook voor 98SE... Win2k is eigenlijk een beetje te zwaar voor de dingen waar ik die laptop voor gebruik...
Ik zou ze beide eens proberen, IMHO is win2k juist veel prettiger voor de dingen waar jij je laptop voor wil gebruiken. Pas als je wil gaan gamen en het wat meer van de grafische capaciteiten moet hebben dan is 98 een voordeel. Maar goed, het is jouw laptop... ;)

de betaler vervuilt

Verwijderd

pff, ik zou hier Redhat 6.0 opzetten oid. Werkt redelijk snel en prettig

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 11:58:
pff, ik zou hier Redhat 6.0 opzetten oid. Werkt redelijk snel en prettig
Hmmm...

Wat een extreem nuttige opmerking zonder ook maar iets van de draad te lezen of FATSOENLIJK toe te lichten. Heeft de TS echt erg veel aan ja... :Z

[ Voor 4% gewijzigd door GA!S op 17-02-2003 12:12 ]

de betaler vervuilt

Verwijderd

kheb zo een laptopje gehad en fijn 95 laten draaien is in werkelijkheid een stuk sneller, uit eigen ervaring.

• cjdijk
  • Laatst online: 09-09 07:59

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 11:13:
[...]

Die BIOS update moet ik zeker nog ff halen... Alleeb er zit een Power-On password
op (dat weet ik) en een Setup password (dat weet ik niet), maakt dat in geval van een BIOS update nog uit?

Het BIOS staat geloof ik op een apart deel van de HDD (is 12 MB groot)... Als ik een 5gb hdd erin zet hoe gaat dat dan werken trouwens?

Bedankt voor de uitgebreide info trouwens!!

_/-\o_
Graag gedaan. :)
Een 5GB harddisk werkt gegarandeerd, zonder dat je extra software nodig hebt,
zoals diskmanager of i.d.
Je hebt waarschijnlijk wel een bios update nodig.
Je kan met een BIOS paswoord gewoon een BIOS update uitvoeren.
Dat paswoord blijft er dan inzitten, helaas.

Heb ikzelf ook gehad met mijn Compaq Armada (P1-133).
Na het wissen van het paswoord uit de bios,
door het cmos batterijtje een nacht los te koppelen,
wilde hij nog steeds niet doorstarten, het paswoord leek wel weg.
Alleen gaf hij vanaf dat moment een onzinnige melding,
check processor of iets dergelijks, press F1 tot continue, deed verder niets. :(
De oplossing bleek, de harddisk in een andere laptop te formatteren,
toen wilde hij in een keer wel doorstarten zonder vreemde melding.
Achteraf bleek dus dat hij hij op een een of andere manier dat paswoord
dubbel wegschrijft, naar zowel interne cmos als naar harddisk.
Maar dat formatteren was hem iets teveel, weg was het paswoord :*)

Die BIOS partitie die je noemt van 12MB, is een z.g. diagnostic/setup partitie.
Die KAN (hoeft niet) je op je nieuwe harddisk aanmaken met 2 floppies,
die je kan downloaden bij www.compaq.nl
Jouw Compaq heeft een interne setup,
daarmee kan je alles instellen, behalve de energie settings.
Die kan je echter ook in windows instellen,
dus heb je eigenlijk die hele partitie niet nodig.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Met zo veel RAM zou ik toch zeker voor 2000 gaan.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Mentalist
  • Laatst online: 09-09 02:11

Mentalist

[avdD]

Win2K of '98..

Over Win95 hoef je alleen te denken als je <64MB intern hebt. Dus de discussie gaat meteen door naar 98 of 2K.

Win2000 heb ik hier pas op een desktop geinstalled, en ik moet toch zeggen dat ik verbaasd stond van de ellende. Een zooi settings ingesteld voor mapweergave, druk op ok en de mappen worden weergegeven zoals ik ze wil. Ik reboot en Win2K heeft voor zichzelf uitgemaakt dat mijn mapweergave instellingen niet bewaard hoefden te worden (dit gold ook voor veel andere settings). Na een paar keer instellen bleven de instellingen eindelijk wél staan. Afsluiten ging ook niet altijd goed (scherm dat de comp uitkon kwam niet altijd), maar dat lijkt met het aanzetten van ACPI verholpen. Dat je dan nog de uit-knop 4sec ingedrukt moet hebben om de machine echt uit te zetten neem ik dan maar voor lief (en ja, in het bios staat voor de power button instant-off ingesteld!).

Stabiel? Echt waar, een nette Win98 installatie (eerste editie), zoals ik hier meerdere malen geinstalleerd heb op meerdere computers, zonder rotte patches of updates maar gewoon schoon, dat werkt best stabiel. Alleen niet als je meerdere dagen uptime wil halen, maar zolang je je computer gewoon eens in de 24 uur uitzet gaat alles best goed.

En ik ken niet veel mensen die laptops (behalve laptops met een kapot scherm als server) 24/7 inzetten.

Zodoende zou ik gewoon voor Win98 gaan (eventueel SE). Win98 ondersteund alle software die soepel op je laptop kan draaien (IE6 e.d.). En het is gewoon stabiel zolang je er geen dagenlange uptime mee hoeft en niet constant progjes installt en uninstallt.

Wat betreft beveiliging, door heb je screensavers met password en power-on passwords voor imho...

Ik zou dan ook gewoon voor Win98 gaan. Vraag je anders eens af : wat mis ik daadwerkelijk aan 98 waardoor ik per se 2K zou moeten hebben?

Als je écht graag NTFS met z'n beveiligingsmogelijkheden e.d. wil hebben, ik hou je niet tegen. Alleen schat ik in dat het niet opweegt tegen het feit dat je systeem wat trager zal zijn en dat Win2K meer diskspace wil hebben.
GA!S schreef op 16 februari 2003 @ 09:53:
[...]

Win95 heb ik volgens mij eens op ietsje minder dan die 50MB geinstallt... Was wel een erg kale Windows, maar het stond op een 80 of 90MB hd...

Hoe je aan 200 á 500 MB voor Win2K komt vraag ik me af. Toen ik Win2K op een officemachine installeerde nam het zonder blikken of blozen 1GB van de HD weg (tijdens de installatie was er ook niet direct een optie om bepaalde onderdelen wel of niet te installeren vreemd genoeg). Dat was later via het configuratiescherm wel aan te passen maar toch... Meteen na de installatie was er gewoon precies 1GB gebruikt...

Dan maar hopen dat niet de helft van de ruimte is opgegaan aan dingen als dat pinball spelletje... Waar ik ook nooit om gevraagd had...

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ik heb win2k hier op exact dezelfde configuratie staan (P166mmx laptop met 2.1 GB schijf en 80 MB EDO) en de \winnt folder is daar tussen de 500 en de 750 MB.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... ik heb mijn plan getrokken!

Mijn plan:

De harde schijf is opgedeeld in 2 delen: een 1,4gb C: schijf en een 550mb D: schijf...

Ik zet de windows 98SE Cab files op de D: schijf, evenals alle drivers en Compaq meuk die noodzakelijk zijn voor de installatie van een soepel systeem.

Ik installeer de hele mikmak, zet MS-Office97 er weer op en de laptop is weer klaar voor gebruik. Zo profiteer ik van het betere power-management, de MMX-ondersteuning en de betere netwerk mogelijkheden van Win98SE terwijl het systeem toch redelijk rap blijft werken... :P

Win2k is eigenlijk toch geen optie, omdat ik niet zomaar even 1gb kwijt wil zijn aan Windows plus Office! Ik verwacht dat ik ongeveer 600 a 700mb kwijt zal zijn aan een complete windows98se plus Office97 installatie...

En het feit dat Win98SE veel sneller is dan Win2k maakt mijn keuze vrij gemakkelijk...

Alleen jammer dat die C&T 68554 Videochip niet geschikt is voor Direct3D of OpenGL... Halflife in software modus zuigt :(
Pagina: 1