Toon posts:

[onverklaarbaar]Problemen met PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de onduidelijke topicnaam, maar ik weet het echt niet meer. Ik ben zelf niet de domste met pc's , al zeg ik het zelf maar ik heb nu een probleem waar ik echt niet uitkom.

Mijn PC heeft de volgende Specs:

Abit KG7-Lite
AMD 1400MHZ
256 DRR (Dane Elec)
20 GB HD & 60 GB HD
16xPlextor
12xDVD

Mijn pc liep altijd als een zonnetje tot 2 weken geleden. Hij slaat vast op bepaalde momenten. Het maakt niet uit wanneer en het maakt niet uit wat ik doe maar hij kan zomaar hangen. Ook slaat mijn pc wel eens vast met de gevolgen dat mijn beeldscherm allerlei verschillende kleuren word. Ik kan mijn muis dan ongeveer nog 5 seconde bewegen totdat ik een error krijg van Windows waarbij staat NV4_BBR ....

Tevens start ik net mijn pc op en kreeg ik een BIOS-Error. Nog een keer mijn PC opgestart en toen kreeg ik de message : CPU ERROR OR BIOS PROBLEMS

Ik heb een Quicktech-Pro test gedaan en hij kon niets vinden. Ik weet niet wat ik moet..

Is het mijn geheugen? Mijn Videocard? Mijn mobo? ik weet het echt niet...

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

temperatuur?
voor RAM tests: Docmemory of Memtest86

misschien zijn het ook wel de voltages.
de kan je sjekken met MBM5

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

Vreemd, verschillende foutmeldingen.. Eerst NV4_BBR (heeft met je Geforce te maken), vervolgens CPU of BIOS-fout.

Omdat de foutmeldingen juist zo divers zijn, denk ik eerst aan je geheugen. Kan je niet effies een reepje van de buurman lenen om te testen of het daarmee wel lukt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al 3 (!) MEM-Checks gedaan net. Helemaal niets. Ik heb mijn GF4 net terug omdat ik dacht dat hij stuk was maar hij is compleet getest en hij werkte prima. Ik had al zelfs zo'n vermoede want met mijn GF2 erin kreeg ik de 'rare' fouten ook al.

Verwijderd

Als je systeem op onvoorspelbare momenten vastloopt is het waarschijnlijk een voltageprobleem. ;)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

dat zei ik dus ook al, en dat kan je dus checken via de BIOS of met MBM5. (of een ander soortgelijk proggie)
trap meteen ook ff Prime95 aan en controleer of de temperaturen niet te hoog zijn.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Ok , Net even een aantal dingen gedaan.
Netwerkcard eruit , hetzelfde probleem na een tijd computeren
BIOS update , begon met een CPU error...
Temps zijn goed. Kast is ietsjes wat aan de hoge temp. kant maar niet zo hoog dat het daar aan kan liggen..
Verder heb ik USB poorten en dergelijke afgezet maar dat gaf geen resultaat...

Ik kan niet mijn reepje DDR geheugen vervangen want ik heb maar 1 bankje van 256.
CPU ook niet en mijn mobo (natuurlijk) ook niet...

dussem.. het zou dan in 1 van deze 3 moeten zitten...

Verwijderd

doe eens een hdd los...?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een Oude (zeer oude) HD gepakt waarop ik windows met een zooi drivers had staan. Ik heb die een keer gebruikt om een pc te reparen. Er aan vast gezet , beetje patience in windows en BAM hangen....

Net ging mijn pc weer 'raar' doen. Ff resetten dacht ik maar hij wou niet meer 'aan' . Start wel op . Geen piep of what-so-ever.. gewoon aangaan en that's it. Nu doet hij het weer en tot nu toe zonder problemen. Maarja , hoelang?

Verwijderd

Wat vaak gebeurt is de fan van de videokaart die het begeeft, langzaam gaat draaien dus. Dan loopt de boel zo ongeveer vast op de manier die je beschrijft. Daarvoor zul je de kast open moeten schroeven om dit te controleren.

Ook kan het de voeding zijn die na verloop van tijd niet genoeg spanning meer levert. Daarvoor moet je even in de Bios kijken naar de 5 volt waarde, die moet ca. 4,83 of hoger zijn in de Bios.

Verder kan natuurlijk de CPU koeler niet meer goed werken, de fan kan hetzelfde als ik beschreef voor de vieokaart doen, of het koelblok zit vol stof....

Verwijderd

ik denk dat het moederbord defect is

Verwijderd

Topicstarter
De cooler van mijn Proc. werkt prima. Ik kan door het ruitje van mijn casemod het ding zien :)
Verder heb ik al mijn casemod stuff , lampje en blowers eruitgehaalt maar het mag allemaal niet baten.

Ik begin te vrezen voor mijn Mobo...

Het lullige is dat hij het ook soms doet , dus soms na 2 uur pas en soms om de 5 minuten...

Bedankt voor de tips en hulp iig...

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:43

Croga

The Unreasonable Man

misschien zijn het ook wel de voltages.
Als je systeem op onvoorspelbare momenten vastloopt is het waarschijnlijk een voltageprobleem.
Ook kan het de voeding zijn die na verloop van tijd niet genoeg spanning meer levert. Daarvoor moet je even in de Bios kijken naar de 5 volt waarde, die moet ca. 4,83 of hoger zijn in de Bios.
Ik begin te vrezen voor mijn Mobo...
Tsja, als er drie man zeggen dat het wel eens het voltage kan zijn, moet je mischien gaan vrezen voor je voeding?......
Niels, joh, je bent nog niet zo lang op dit forum, maar als er drie man hetzelfde antwoord geven hier, is het het over het algemeen wel waard om dat even te onderzoeken ;)

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
Tis een abit mainboard...

Dus bij vreemde problemen -> check caps.

Suc6

Verwijderd

Voor dat je overhaaste conclusies trekt en een nieuw moederbord koopt kijk dan eerst op de site van abit (www.abit.com.tw trouwens sorry ik wou zelf specs van je moederbord opzoeken, maar mijn browser heeft kuren (IEX6 :())
Misschien gebeuren er wonderen als je je BIOS update, of reset.

Of anders een andere voeding (buurman) gebruiken en kijken of je computer het daar wel goed mee doet.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 250W voeding aan mijn pc gehangen. Zonder andere dingen. Dus Mobo , HD , Videocard en that's it en het resultaat is noppes :( dezelfde problemen.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik op dit moment geen zin heb om er geld aan uit te geven. Misschien dat ik me over een week bedenk als de problemen zich blijven voordoen maar dan in meerdere maten....

Nu is het even spitten en kijken...
Ik laat me niet zomaar uit de weg slaan :D

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 18:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://gp4.gamers.nl/i/groot1045246741.jpg

Hier begon het mee...

Afbeeldingslocatie: http://gp4.gamers.nl/i/groot1045246766.jpg

Toen kreeg ik dit .....

Toen een CPU or BIOS error .. (daar heb ik helaas geen foto van)

En nou wil heel mijn pc niet meer aan.....

Het lijkt op het eerste gezicht een fout van de Videocard maar het rare is dat ik het ook heb met een andere videocard, ook met andere videocard drivers, ZELFS met Standaard Windows Video-Drivers....

• survivor
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-12-2021
Waarschijnlijk spanningschommelingen op het MB zelf....kijk vooral eens naar de grote condensators die op het bord staan,ze lekken misschien,of zijn lichtjes opgeblazen (kan je vooral zien bovenaan)

Asus A8N-SLI SE,AMD X2 4200+,2 x 1024MB Apacer,Nvidia GeForce 8500GT,Plextor PX-708A,Plextor Premium,Plextor PX-116A2,Seagate ST3320620AS 320 GB(Vista),Seagate ST3250410AS 250GB x 2 raid0(XP),Samsung HD502IJ 500GB(Open Suse 11.0)

• IzoOoo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-07 13:35
Die nv4 foutmelding komt door je videokaart drivers... gooi is al die drivers eraf en installeer je kaart opnieuw. Lijkt ook een beetje op een IRQ fout nu ik wat beter kijk. Heb zoiets al eens zelf gehad met mijn isdn modem

• ArchRAIDen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 16:29

Verwijderd

ik ga voor het geheugen of de voeding, een van die twee is brak

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
Bij het overclocken van m'n processor heb ik ook wel eens die nvidia disp BSOD gehad. Ik neem aan dat je niet overgeclocked hebt. O ja, heb je vlak voor de problemen een processor cooler losgemaakt / vervangen? Ik geloof dat mensen ook dit soort problemen krijgen. Anders denk ik aan je voeding, als je mem geen problemen gaf in membench. Maar waarom download je mbm5 niet ff ?

Omdat je bios ook zeikt lijkt het me die cpu, of je voeding. Geheugen zou een bios iig niet zo aangeven neem ik aan :P

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
Ok , sinds 6 uur vanavond ongeveer doet mijn pc praktisch niets meer. Het begon met het verhaal hierboven en met veel getest en gedoe is daar helaas niets uitgekomen. Als ik op dit moment mijn pc aanzet doet hij compleet niets. Beeldscherm blijft op stand-by , coolers gaan draaien en dat was het dan. Hij start ook niet door (kw geluid te horen dan). een oude stealth op PCI doet het ook niet en mijn Ti4200 geeft ook geen beeld.

Andere voeding helpt dus niet, drivers kan het niet aan liggen want dan zou hij de bios nog doen en heel de boel opstarten. Dussem, geheugen of moederbord of proc. blijven over? Met het gegeven dat mijn geheugen door 3 verschillende test is heengegaan zonder problemen... , moederbord (ik zou niet weten hoe te testen) en proc. , maar die kan ik ook niet testen aangezien ik geen ander mobo heb of proc heb...

dussem? nog goede raad?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 23:51 ]

• Skybiker
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-06 03:49
had precies het zelfe heb pc laten teste agp poort kapot (waarschienlijk door overclocken)
heb pci kaart geplaatst probleem weg
dus probeer dat ff
laat ff weten hoe dat verloopt
suc6

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Nouja wat ik net dus al zei : Ik heb een Oude stealth PCI card in mijn pc gepropt en hij doet nog nix :(

Ik heb trouwens NIETS overgeclocked :)

• Skybiker
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-06 03:49
Verwijderd schreef op 15 februari 2003 @ 00:01:
Nouja wat ik net dus al zei : Ik heb een Oude stealth PCI card in mijn pc gepropt en hij doet nog nix :(

Ik heb trouwens NIETS overgeclocked :)
oke had niet goed gelezen
ik had het zelfde beeld en errors was agp poort bij mij maar kan dus van alles zijn .

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Ja , ik ga morgen meer eens kijken ofdat ik ergens een bankje DDR-Ram kan 'stelen' om te kijken ofdat het mun geheugen is...

zo niet dat sluit ik die al weer uit en word het 'spannend' , mijn mobo of processor :(

Verwijderd

Dude, pleur je voeding uit het raam, en haal een nieuwe. Nog beter, pleur die hele pc het raam en haal een nieuwe...>:)

Verwijderd

Topicstarter
*lol*
Nouja daar begint het nou onderhand wel op te lijken eigenlijk... ALs mijn geheugen-test het niet doet dannem.. is mijn mobo afgeschreven en dan komt er wel een PC..

• Suffie
  • Laatst online: 07:55
250 watt en een geforce 4? je hebt er veelste veel inhangen voor 250 watt.
ik weet het niet maar ik had ergens gelezen dat dat niet zo goed is

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it

Verwijderd

voeding of geheugen lijkt mij ook,

ik heb een keer gehad dat na het inpluggen van een usb ding, weet ff niet meer wat het was, bij een vriend dat daarna zijn computer zn netwerkaart niet meer zag. Nou denk je dan, ff netwerkaart in ander slot, ff usb ding eruit halen, ff in bios kijken of er niets raar is.. Nou goed allemaal niet, na 2 uur prutsen startte hij windows niet meer op, na 2 en een half uur prutsen startte hij de pc niet meer op. Nieuw bankje in gedaan en alles ging weer perfect.

Verwijderd

Topicstarter
250 watt? ja die had ik even als test-voeding maar dan zonder Brander , zonder DVD , Zonder netwerkcard , zonder mun 2de HD , etcetc.. oftewel ik had net genoeg om mijn pc aan de gang te krijgen zegmaar :)

Verder is het nieuws nu officiel , hij is dood. Ik klikte hem net aan om nog even te kijken ofdat hij het deed , nadat ik geheugen had vervangen en achterkwam dat het daar ook niet aan lag. Mijn 'oude' geheuge teruggezet , klik aan en toen rook ik ineens hele vage brandlucht .... nu werkt hij helemaal niet meer. Dus het word een nieuwe pc ben ik bang :(

• KBDE
PS: Sorry voor het omhoog kikken van dit oude topic... heb zelf nu ook een soortgelijk probleem :P

Mijn TI4200 doet n.l. ongeveer hetzelfde als ik hem ietwat te hoog overclock.

Ik kan zonder problemen stabiel (in 3dmark 2001 en 2003) op 280/580 draaien zonder artifacts of wat dan ook.
Echter, wanneer ik dan unreal II of UT2003 speel dan crashed ie op precies deze manier. Ook Doom III heeft de neiging om dan op deze manier te crashen.

Daarna mot ik de pc handmatig resetten.

Echter, ik heb dit echt alleen maar in bovenstaande spellen.
En als ie crashed, dan lijkt het erop of ie terug schakeld in tekst modus (blauw scherm ofzo) maar daar is verder niks meer op te herkennen.

Op 250/550 heb ik dit probleem niet. (250/444 is standaard)

Ik weet zelf ook nog steeds niet waaraan het ligt. Zelfs wanneer ik alleen de core wat hoger zet crashed ie op deze manier, zet ik alleen het geheugen ietwat omhoog idem dito.

Ik vindt het maar een vreemd probleem.

Specs:
Athlon XP 1800+ @ 2000+ (cpu ligt het niet aan die doet ook zonder probs nog 2100+)
Asus A7V266-E
Xelo Geforce 4 ti4200 128MB
786MB ram (maar hier ligt het niet aan er zaten eerst andere rams in en heb ook met de timings gespeeld.)
SBLIVE (met standaard windows drivers alsook met sblive en audigy 2 drivers getest, telkens hetzelfde resultaat)
Enermax 431W voeding

Lijkt erop alsof die non geforce 4 ti4600 layout dan toch niet op de hoge snelheden kan werken (terwijl de rams en core nog genoeg speling hebben)
Lijkt me de enigste logische verklaring. Heeft nvidia toch niet voor niets een andere layout met meer layers gebruikt 8) hehe

[ Voor 14% gewijzigd door KBDE op 27-02-2003 00:30 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je ook verschillende Detonators geprobeerd? Weest wel zeker van een Detonatorvrij systeem eer je een andere versie probeert: [google=detonator destroyer] :Y)

Verwijderd

Naar mijn idee is het of het moederbord of de CPU of de voeding.

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 11:41

Scighera

swim-bike-run

dat was bij de topicstarter get geval (mobo). Het lijkt me eerder een videokaart probleem, met name de koeler van je videokaart

www.triathlete.nl

Verwijderd

KBDE schreef op 27 February 2003 @ 00:25:
[...]

Mijn TI4200 doet n.l. ongeveer hetzelfde als ik hem ietwat te hoog overclock.

Ik kan zonder problemen stabiel (in 3dmark 2001 en 2003) op 280/580 draaien zonder artifacts of wat dan ook.
Echter, wanneer ik dan unreal II of UT2003 speel dan crashed ie op precies deze manier. Ook Doom III heeft de neiging om dan op deze manier te crashen.

Daarna mot ik de pc handmatig resetten.

Echter, ik heb dit echt alleen maar in bovenstaande spellen.
En als ie crashed, dan lijkt het erop of ie terug schakeld in tekst modus (blauw scherm ofzo) maar daar is verder niks meer op te herkennen.

Op 250/550 heb ik dit probleem niet. (250/444 is standaard)

Ik weet zelf ook nog steeds niet waaraan het ligt. Zelfs wanneer ik alleen de core wat hoger zet crashed ie op deze manier, zet ik alleen het geheugen ietwat omhoog idem dito.

Ik vindt het maar een vreemd probleem.
Er is niets vreemds aan hoor, die Ti4200 wil gewoon niet verder overklokken. Dat met die artefacts test is nogal een grove test, om aan te geven wat echt de uiterste grens is.

Voor lange termijn gebruik/stabiliteit moet je gewoon een dag lang een spel proberen. Verschillende spellen zelfs.

Alleen testen met 3DMark is dan niet zwaar genoeg.

Scighera->
Yep, helemaal mee eens.. ;)

• KBDE
Eff een update mbt mijn soortgelijk probleem....
Mijn geforce 4 is nu officieel RIP.
(Herkent nog maar 64MB van de 128MB in windows)

Het memory wat erop zit is blijkbaar nooit in orde geweest. (nu ik terug denk heeft dat ding van begins af aan raar gedaan)

Zelfs wanneer ik ver onder de officiele kloksnelheid ging zitten crashte het spel Tom Clancys Splinter Cell-FLT nog. (unreal engine)

Ach ja... nu is het 4 weken wachten op een andere kaart en behelpen met een geforce 2 pro 64MB :(

• Wietse
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-08 19:13

Wietse

¯¯¯¯¯

Misschien lees ik er overheen maar heb je nou al naar de condensators op het moederboord gekeken?
Pagina: 1